کد خبر: 137729 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 18 آبان 1399 - 10:26
در گفت و گو با یک روانپزشک مطرح شد
لزوم پیوند کودکان با آموزش مجازی به عنوان یک نیاز

اتحادخبر: کرونا، به دلیل تاثیر مستقیم بر سبک زندگی در جوامع مختلف، ابعاد مختلف جامعه را دستخوش دگرگونی کرده و آموزش نیز یکی از مهمترین بخش‌هایی بوده که به دلیل شیوع این بیماری، تغییراتی را تجربه کرد. غیرحضوری شدن آموزش علاوه بر نیاز زیرساختی، نیازمند تغییر نگرش در جامعه است.

اتحادخبر: کرونا، به دلیل تاثیر مستقیم بر سبک زندگی در جوامع مختلف، ابعاد مختلف جامعه را دستخوش دگرگونی کرده و آموزش نیز یکی از مهمترین بخش‌هایی بوده که به دلیل شیوع این بیماری، تغییراتی را تجربه کرد. غیرحضوری شدن آموزش علاوه بر نیاز زیرساختی، نیازمند تغییر نگرش در جامعه است.

لزوم پیوند کودکان با آموزش مجازی به عنوان یک نیاز

با شیوع کروناویروس، آموزش‌ها در تمام مراکز آموزشی، به غیرحضوری تغییر کرد؛ آموزش بر مبنای فضای مجازی به دلیل قطع ارتباط مستقیم بین دانش‌آموز با معلم و هم‌شاگردی‌ها از یک سو و درگیر شدن اعضای خانواده خصوصا والدین و نبود تجربه کافی و آماده و فراگیر نبودن زیرساخت‌های لازم، تبعات مختلفی را از افت تحصیلی، گرفتاری خانواده، مشکل انتقال مفاهیم خصوصا مفاهیمی که برای فراگیری آن نیازمند کار کارگاهی و عملی هستیم، کاهش سطح نظارت بر کمیت و کیفیت فعالیت آموزشی و ... را به دنبال داشته است.

 

به گزارش ایسنا، اکنون که جامعه به اجبار باید با تغییر سبک آموزش همراه شده و خود را تطبیق دهد، قطعا نیازمند ایجاد تغییراتی در نگرش خانواده و فراگیران، محتوای آموزشی، آموزش دهنده و ... هستیم؛ تغییراتی که برای ایجاد و تثبیت آن زمان، شاخصی مهم به شمار می‌رود. یکی از مهمترین اصولی که برای دستیابی به سطحی مناسب از آموزش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد پیوند بین گروه فراگیران خصوصا دانش‌آموزان دوره دبستان، با آموزش مجازی است.

 

یک متخصص روانپزشکی و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز، در این زمینه به ایسنا گفت: در شرایط کنونی که مجبور به برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین هستیم و تلفن‌های هوشمند جایگزین کتاب‌ها شده است، پدر و مادر باید بیش از پیش سطح مراقبت از کودکان را ارتقا داده و دانش خود در این زمینه را افزایش دهند؛ در این وضعیت بهتر است والدین برنامه‌های خود را بر اساس نیاز کودک زمانبندی کنند. 

 

دکتر لیلا رازقیان ادامه داد: برخلاف کلاس‌های حضوری بچه‌ها طی نشست‌های مجازی نمی‌توانند با دیگر دانش آموزان صحبت کنند و لازم است والدین از لحاظ روانشناختی برای این نوع محیط، کودک را آماده کرده و جنبه‌های مثبت کلاس مجازی را برای او توضیح دهند.

او ادامه داد: از سویی دیگر پدر و مادر باید هر از گاهی به کودک خود اجازه دهند تا از چت کردن با دوستان خود لذت ببرد تا در کلاس مجازی احساس تنهایی نکند. مدرسه مکانی مناسب برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی است که با مجازی شدن کلاس‌های درس این یادگیری تضعیف شده و والدین می‌توانند با اجازه دادن به کودک برای تعامل آنلاین با دوستانش تا حدی فاصله اجتماعی را کاهش دهد.

 

به اعتقاد این روانپزشک، بعد از اینکه کودک یک کلاس آنلاین را تمام کرد، بهتر است از سوی والدین بازخورد مثبت دریافت کند و مورد تشویق قرار گیرد. برای مثال می‌توان به او اجازه داد ۱۰دقیقه با اسباب بازی مورد علاقه‌اش بازی کند. اگر کودک از وضعیت تدریس به صورت آنلاین واهمه دارد و یا تمرکز کافی ندارد، بهتر است از یک روانپزشک یا روانشناس کودک کمک بگیریم.

 

رازقیان خاطرنشان کرد: در زمان آموزش آنلاین والدین باید انعطاف پذیر باشند و محیط تدریس را برای کودک مناسب سازند و اضطراب کودک را کاهش دهند. والدین باید ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های استفاده از فضای مجازی را در این دوران به کودک بیاموزند.

او گفت: در حال حاضر با استفاده از فضای مجازی اطلاعات دیداری کودکان افزایش می‌یابد، اما اطلاعات و تجارب شنیداری و حرکتی آنها کند می‌شود و این امر نیاز کودک به آموزش توسط والدین را بیش از پیش می‌سازد.

 

رازقیان تاکید کرد: در حال حاضر که کودک اکثر آموزش‌هایش را به صورت آنلاین دریافت می‌کند، باید تفریح‌های مجازی مثل بازی‌های رایانه‌ای را به کمترین میزان برساند، چون در این صورت دچار عوارض فیزیولوژیک و خستگی جسمی می‌شود.

به گزارش ایسنا، در شرایط جدید که به واسطه تداوم شیوع کرونا، مجبور به تغییر سبک زندگی هستیم، باید متناسب با این سبک جدید، شیوه‌های فعالیت و تعاملات و ارتباطات خود را در سطوح مختلف تغییر دهییم.

 

آموزش، مهمترین اصل پایه‌ای برای توسعه جوامع محسوب می‌شود که با تغییر شیوه‌های آموزشی نیازمند ایجاد پیوندی مناسب بین معلم و دانش آموز با فضای مجازی هستیم؛ فضایی که شیوه‌های آموزشی در آن، ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای کارآمد شدن باید این شیوه‌ها را به کاربران آموزش دهیم.

یکی از مشکلات مهم در آموزش مجازی، جدی نگرفتن کلاس درس از سوی دانش‌آموز و والدین است؛ خصوصا والدینی که تا قبل از این اشراف کافی بر روند فعالیت‌های تحصیلی فرزندان خود نداشته‌اند. حال آنکه امروز پدر و مادر به یکی از ارکان اصلی در آموزش تبدیل شده‌اند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/137729