کد خبر: 137136 ، سرويس: اقتصاد
تاريخ انتشار: 05 آبان 1399 - 09:31
رشد ۱۰.۷ درصدی تولید پودر شوینده در نیمه نخست سال ۹۹

اتحادخبر : بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۱۹ هزار و ۷۰۰ تن انواع پودر شوینده توسط کارخانجات داخلی از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه و رشد ۱۰.۷ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

اتحادخبر : بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۱۹ هزار و ۷۰۰ تن انواع پودر شوینده توسط کارخانجات داخلی از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه و رشد ۱۰.۷ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

رشد ۱۰.۷ درصدی تولید پودر شوینده در نیمه نخست سال ۹۹

به گزارش ایرنا، پیشتر رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: کالاهای تولیدی این صنایع به وفور تولید شده و هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد.

 

«بختیار علم‌بیگی» افزود: دو تا ۲.۵ برابر نیاز و مصرف کشور، ظرفیت تولید در کالاهای صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی وجود دارد.

 

به گفته این مقام صنفی، در هفت ماهه امسال برخی واحدهای تولیدی علاوه بر تامین نیاز بازار، موفق به صادرات محصولات خود به بازارهای هدف شده‌اند.

 

به گزارش ایرنا، افزایش نرخ ارز و تامین نشدن کافی مواد اولیه، مهمترین مشکلات تولیدکنندگان مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی در ماه‌های گذشته بوده است، به طوری که به تازگی قیمت ۶ قلم محصول شامل پودر رخت‌شویی دستی و ماشینی، مایع ظرف‌شویی، مایع دستشویی، خمیردندان و انواع صابون با ۴۰ درصد افزایش و بقیه محصولات زیرگروه لوازم شوینده، آرایشی و بهداشتی با رشد ۳۰ درصدی همراه شده است.

 

رشد تولید دارو و لاستیک خودرو

 

بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید داروی انسانی و تایر خودرو در ۶ ماهه نخست امسال است.

 

در مدت یاد شده، تولید داروی انسانی با رشد ۶.۶ درصدی به ۲۳ میلیارد و یکصد میلیون عدد رسید.

 

همچنین کارخانجات تایرسازی با ثبت ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ تن تولید تا پایان شهریورماه، رشد ۲۹.۵ درصدی داشتند.

 

تولید کاغذ در این مدت افت ۷.۷ درصدی داشت و به ۴۶۹ هزار و ۴۰۰ تن رسید. تولید کارتن نیز با کاهش ناچیز سه دهم درصدی در هم‌سنجی با پارسال مواجه شد و به ۲۵۹ هزار و ۳۰۰ تن رسید.

 

با این حال تولید نئوپان و فیبر با رشد ۱۶.۵ درصدی و ۶.۳ درصدی به ترتیب به ۴۰۰ هزار و ۲۰۰ مترمکعب و ۶۶۷ هزار و ۳۰۰ مترمکعب افزایش یافت.

افت ۱۶ درصدی تولید سموم دفع آفات نباتی (با تولید ۱۶ هزار و ۸۰۰ تن)، رشد ۱۶.۹ درصدی تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول (با تولید ۳۱۱ هزار و ۱۰۰ تن) و رشد ۷.۹ درصدی تولید مواد پتروشیمی (با تولید ۳۰ میلیون و ۵۴۰ هزار تنی)، از دیگر آمارهای قابل توجه در ۶ ماهه نخست امسال است.

 

الیاف اکریلیک، رکورددار رشد تولید

 

برپایه این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه دو هزار و ۵۰۰ تن الیاف اکریلیک در کشور تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۲۹.۳ درصدی نشان می‌دهد که بیشترین رشد در بین محصولات صنعتی است.

 

در این مدت ۱۳۵ هزار و ۱۰۰ تن نخ فیلامنت پلی‌استر (افت ۸.۴ درصدی)، ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن الیاف پلی‌استر (افت ۱۰.۷ درصدی) و ۱۲۸ هزار و ۸۰۰ تن نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی (رشد ۲۴.۱ درصدی) تولید شد.

 

تولید چرم و انواع پایپوش و کفش نیز در نیمه نخست امسال کاهشی بود، به طوری که ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار فوت مربع چرم  (افت ۱۹.۳ درصدی) و ۶۱ میلیون و ۴۰۰ هزار زوج انواع پایپوش و کفش (افت ۱.۹ درصدی) توسط کارخانجات داخلی تولید شد.  

 

به گزارش ایرنا،  پیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه های این وزارتخانه در سال ۹۹ را در هفت محور اصلی و ۴۰ پروژه عملیاتی تدوین و ابلاغ کرده است.

 

 بخشی از این برنامه ادامه و تکمیل اقدام‌ها و فعالیت‌های سال گذشته وزارتخانه است که با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.

 

 مهمترین جهت‌گیری در سال ۹۹ نهضت ساخت داخل، توسعه صادرات، تمرکز بر صنایع پیش‌ران و هدایت سرمایه‌های مردمی به سوی تولید اعلام شده است.

 توسعه ساخت داخل، مدیریت واردات، توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک از جمله محورهای برنامه‌های سال ۹۹ است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/137136