امروز: سه شنبه 04 آذر 1399
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 05 آبان 1399 - 08:06
اتحادخبر: اگر در پی آرامش ذهن خود هستید می توانید تمرینات تنفس عمیق را برای تحقق این هدف مد نظر قرار دهید.

اتحادخبر: طی چند وقت اخیر به واسطه همه‌گیری بیماری کووید-19 ذهن ما شاید بیش از هر زمان دیگر درگیر شده و بی تردید آرام کردن آن از اهمیت ویژه ای برای حفظ سلامت‌ کلی ما برخوردار است.

 

به گزارش عصر ایران؛ به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، حتی در شرایط عادی، توانایی تصمیم گیری آگاهانه برای تمرکز روی موضوعاتی خاص و رها کردن موارد دیگر برای کمک به پیشگیری از استرس که با بسیاری از مشکلات سلامت مرتبط است، اهمیت دارد.

 

۱۰ روش برای آرامش ذهن و توقف هجوم افکار

 

اما اگر قادر به آرام کردن ذهن خود نبوده و با هجوم افکار مختلف مواجه باشیم، این شرایط می تواند به طور جدی ما را بیمار کند. پرفشاری خون، آسم، بیماری قلبی و افسردگی و همچنین مشکلات گوارشی، خواب و سیستم ایمنی همگی با زندگی همراه با استرس مداوم در ارتباط هستند و در حال حاضر این شرایط به راحتی می تواند رخ دهد.

 

اما خبر خوب این است که روش های مختلفی برای آرام کردن ذهن و پیشگیری از هجوم افکار وجود دارند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

 

یوگا. این یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای کاهش استرس و هجوم افکار از آن استفاده کنید. هاتا یوگا ترکیبی از حرکت های چالش برانگیز و تنفس کنترل شده است. این نوع یوگا فواید مختلفی از جمله موارد زیر را ارائه می کد:

 

توجه و آگاهی را روی حال حاضر متمرکز می کند، به جای این که فرد نگران اتفاقاتی باشد که در آینده رخ خواهند داد.

 

به کاهش واکنش طبیعی استرس کمک می کند.

 

قدرت و انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد.

 

طی دوران همه‌گیری کووید-19 کلاس های آنلاین یوگا نیز از محبوبیت بیشتری برخوردار شده اند.

 

تنفس. اگر در پی آرامش ذهن خود هستید می توانید تمرینات تنفس عمیق را برای تحقق این هدف مد نظر قرار دهید. روی تنفس خود متمرکز شوید. اگر متوجه شدید که سریع و کم عمق عمل دم و بازدم را انجام می دهید، تلاش کنید آرام‌تر و عمیق‌تر این کار را انجام دهید.

 

به عنوان مثال، عمل دم را طی سه تا چهار شمارش انجام داده و روی بالا آمدن شکم خود متمرکز شوید. سپس، برای سه تا چهار شمارش نفس خود را نگه داشته و در نهایت طی سه تا چهار شمارش عمل بازدم را انجام دهید.

 

خرید آکواریوم ماهی. برخی مطالعات نشان داده اند که تماشای ماهی ها در یک آکواریوم می تواند به کاهش اضطراب و استرس و فشار خون انسان کمک کند.

مشاهده شنای ماهی ها و شنیدن صدای آب موجب تولید سروتونین، هورمون مسئول احساس خوب در بدن، می شود و مغز را برای افزایش تولید اندورفین ها تحریک می کند.

 

ورزش. برای برخی افراد، رشته هایی مانند یوگا و پیلاتس نظم در انجام حرکات آنها به افزایش تمرکز و آرامش ذهن کمک می کنند. اما برای برخی دیگر رشته هایی پر تحرک‌تر مانند دویدن، شنا یا تمرینات اینتروال با شدت زیاد گزینه بهتری برای خلاص شدن از هجوم افکار مختلف هستند.

 

گوش دادن به موسیقی. این کار به معنای واقعی کلمه می تواند میزان فعالیت در مغز انسان را کاهش دهد. در همین راستا، نورون های کمتری در آمیگدال، بخشی از مغز که مسئول تظاهرات هیجانی مانند ترس است، فعال می شوند. اگر به واسطه درد حواس شما پرت شده است، تمرکز بر موسیقی روشی عالی برای آرام کردن مغز و افزایش تمرکز است.

 

تن‌آرامی پیشرونده عضلانی. این روشی است که به ایجاد آرامش در عضلات کمک می کند. یک قسمت از بدن مانند انگشتان، پا، دست یا دهان را برای آغاز انتخاب کرده و برای چند ثانیه آن را منقبض کنید. سپس برای 10 ثانیه آن را شل کرده و اجازه دهید آرام شود. به این روند ادامه دهید تا آن را در قسمت های مختلف بدن انجام دهید. این می تواند به آرامش ذهن و کاهش هجوم افکار کمک کند.

 

نگهداری از یک حیوان خانگی. وقت گذراندن با یک حیوان خانگی می تواند موجب ترشح اکسی‌توسین، هورمونی که در برقراری ارتباط و اعتماد نقش دارد، در بدن می شوند. همچنین، این شرایط به کاهش احساس اضطراب، سردرگمی و بی قراری کمک می کند.

 

خلاق بودن. فعالیت های ساده که به توجه و تمرکز زیادی نیاز ندارند می توانند شما را از افکار مختلفی که پشت سر هم در ذهنتان نقش می بندند، دور کرده و به افزایش احساس آرامش کمک کنند. به عنوان مثال، ورز دادن خمیر یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه است. همچنین، می توانید عکس های مورد علاقه خود را انتخاب کرده و از آنها برای تهیه یک کلاژ استفاده کنید. رنگ کردن تصاویر در یک کتاب رنگ آمیزی نیز از دیگر گزینه هایی است که می توانید مد نظر قرار دهید.

مراقبت از گیاهان. اگرچه فصل سرما فرا رسیده است، شما می توانید نگهداری و مراقبت از گیاهان داخل خانه را مد نظر قرار دهید. در یک مطالعه روی موش ها باکتری های موجود در خاک باغ نشان داد که موجب افزایش تولید سروتونین در مغز سوژه های مورد آزمایش شد.

 

بازخورد زیستی. اگر گزینه های دیگر در کسب آرامش ذهن و توقف هجوم افکار مختلف موفق نبودند می توانید بازخورد زیستی را امتحان کنید. این روشی است که به افراد چگونگی تنظیم رادی اعمال غیرارادی بدن مانند تنفس و فشار خون، ضربان قلب که در سلامت کلی بدن تاثیرگذار هستند را آموزش می دهد. یک کامپیوتر امواج مغزی را کنترل کرده و ضربان قلب، دمای پوست و تنفس را دنبال می کند. با گذشت زمان، کنترل این موارد بدون کمک دستگاه انجام می شود و با ادامه تمرینات مهارت‌ها بیشتر می شوند.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • شرایط فعالیت اصناف در برازجان اعلام شد/ گروه های صنفی که از شنبه اجازه فعالیت ندارند
  • دفاعیه ی بادمجانی
  • 228 فوتی کرونا در دشتستان/ رسانه ها سنگ تمام گذاشته اند/ ایجاد محدودیت در ورودی دشتستان/ نحوه کار ادارات
  • کاهش بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی در استان بوشهر/ تشدید نظارت‌ بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ نحوه تردد کارمندان و کارگران
  • ویدیو/ بارش پاییزی دره فصلی روستای گلدشت دشتستان را لبریز کرد
  • شبی که اخلاق فدا شد
  • محدودیت های سخت گیرانه ای که فرماندار دشتستان مطرح کرد/ پلمب مطب‌ها در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها/ درخواست از مردم و اصناف
  • پیام تسلیت شهردار دالکی در پی درگذشت حجت‌الاسلام شیخ مصطفی عالم زاده
  • میزان رعایت پروتکل ها در برازجان ۵۰ درصد است/ دشتستان در وضعیت نارنجی/ کمبود انسولین به زودی برطرف می شود
  • ز شیرِ شتر خوردن و سوسمار (۱)
  • تعطیلی تمامی اماکن ورزشی شهرستان دشتستان از اول آذرماه
  • بیانیه هیئت فوتبال استان بوشهر به حمایت از داور بین المللی این استان خطاب به باشگاه استقلال تهران
  • گزارش تصویری نشست خبری استاندار بوشهر با موضوع محدودیت‌های کرونایی آذرماه
  • پیام تسلیت رئیس شورای شهر دالکی در پی درگذشت حجت‌الاسلام شیخ مصطفی عالم زاده
  • زاهدی فرد بی توجه به حواشی ، شایستگی خود را نشان داد
  • وداع جانسوز مردم برازجان با زنده یاد مهندس علی پورجم/ تصاویر
  • بانویی که برای اولین بار رشته پیلاتس را به برازجان آورد / مسئولین جلوی افرادی که بدون هیچ استانداردی در خانه کار می کنند را بگیرند
  • شرایط فعالیت اصناف در برازجان اعلام شد/ گروه های صنفی که از شنبه اجازه فعالیت ندارند
  • وداع حزن انگیز مجموعه شهرداری برازجان با زنده یاد علی پورجم / تصاویر
  • چرنوبیل تنگدستی (خودکشی) در پایتخت انرژی ایران
  • درخواست‌های شورای شهر دالکی از فرمانده انتطامی دشتستان / تصاویر
  • تصاویر تمرین شاهین شهردارى بوشهر در ورزشگاه شهید بهشتى
  • غـیـــر مـجـــازهـا/ نظر فرماندار و برخی از شهروندان
  • نام برازجان بر فراز قله های طرح سیمرغ /کوهنوردی نماد صبر،تحمل و استقامت است
  • فاجعه ای مهیبتر از کرونا پس از کرونا
  • ژیمناستیک بانوان نیاز به حمایت و توجه جدی تری دارد / آموزش کودکان به من روحیه می دهد
  • پیام تسلیت شهردار برازجان به مناسبت درگذشت مهندس علی پورجم
  • تیم فوتبال پرسپولیس برازجان احیا می‌شود/ فعالیت ۲۹ خانه ورزش روستایی در دشتستان/ تسهیلات کرونایی ناچیز است
  • شش هزار بازرسی از اصناف دشتستان/ مهم‌ترین درخواست واحدهای صنفی/ احکام تعزیرات حکومتی بازدارنده نیست
  • ۳۶درصد شاغلان پتروشیمی جم بومی هستند
  • .: حسن حدود 16 ساعت قبل گفت: با عرض ادب واحترام ...
  • .: نسل سوخته حدود 17 ساعت قبل گفت: ریشخند و استهزا مشخصا ...
  • .: حسینی حدود 17 ساعت قبل گفت: سفارش اکید براین است ...
  • .: داوطلب حدود 17 ساعت قبل گفت: فرمایش شما صحیح چرا ...
  • .: محمد حدود 17 ساعت قبل گفت: باسلام نویسنده محترم متن ...
  • .: یکتا حدود 17 ساعت قبل گفت: اگر خیر خواهانه بود ...
  • .: امیر آرامی به حدود 18 ساعت قبل گفت: به نظر من و ...
  • .: شهروند حدود 18 ساعت قبل گفت: با احترام به جایگاه ...
  • .: ناشناس حدود 18 ساعت قبل گفت: اصلا بعضی ذاتا فضولا. ...
  • .: محسن کرمی حدود 19 ساعت قبل گفت: فزول باشی جان! مگه ...