کد خبر: 137016 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 01 آبان 1399 - 20:02
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور:
۱۴ میلیون دانش آموز تحت آموزش تغذیه سالم قرار می‌گیرند

اتحادخبر: سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: ۱۴ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و خانواده های آنها را تحت پوشش آموزش تغذیه سالم قرار می دهیم.

اتحادخبر: سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: ۱۴ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و خانواده های آنها را تحت پوشش آموزش تغذیه سالم قرار می دهیم.

 

۱۴ میلیون دانش آموز تحت آموزش تغذیه سالم قرار می‌گیرند

 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، جلال الدین میرزای رزاز روز چهارشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با رویکرد سبک زندگی سالم دانش آموزان،  افزود: بعد از سه سال مکاتبه با وزارت آموزش و پرورش موفق به امضای تفاهمنامه همکاری شده ایم و امروز توانستیم با توجه به جمعیت ۱۴ میلیونی دانش آموز و یک میلیون معلم و خانواده های  آنها نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش تغذیه ای قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت، جهادکشاورزی و سازمانهای دیگر که تامین مایحتاج اولیه را به عهده دارند باید مهمترین هدف آنها ترویج تغذیه سالم باشد زیرا وقتی که آمار بیماری های غیر واگیر بالای ۶۵ درصد است یعنی سلامت عمومی جامعه خوب نیست .

 

میرزای رزاز بیان داشت: با مطالعات صورت گرفته ۵۵ تا ۶۰ درصد عامل مرگ و میر بیماری های غیر واگیر مسائل تغذیه ای هستند اگر در این بخش ورود پیدا کنیم و سواد تغذیه مردم را بالا ببریم مطمئنا در دو دهه آینده با کاهش بار بیماری ها مواجه خواهیم شد و کاهش ۵۰ درصدی بار بیماری غیر واگیر را خواهیم داشت.

وی درباره اجرای کمپین (۳۶۰ درجه) گفت: در همین راستا کمپین تغذیه سالم (۳۶۰ درجه) را سال گذشته تدوین کرده که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفت و بعد از کمپین بسیج فشار خون این کمپین قرار بود اجرا شود اما متاسفانه به دلیل بحران کرونا این کمپین اجرایی نشد اما بعد از اینکه همزیستی مسالمت آمیز با کرونا را یاد بگیریم این طرح اجرا می شود.

 

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در ادامه تصریح کرد: دوماه گذشته مقدمات اجرای این طرح را فراهم کرده ایم و با توجه به کمبود اعتبارات و تامین بودجه ای ادارات این منابع را از محل اعتبارات بخش خصوصی تامین و در دستور کار قرار داده ایم.

 

 میرزای رزاز جامعه هدف این کمپین را مردم و دست اندرکاران سلامت مردم اعلام کرد و گفت: در این کمپین پزشکان عمومی که تنها دو واحد تغذیه را گذرانده اند مجددا تحت آموزش قرار گرفته تا در ارتقاء سلامت مردم در بعد تغذیه قدم بردارند.

 

وی افزود: کمپین ۳۶۰ درجه شامل آموزش به همه مسئولان مرتبط و فعالان تغذیه است. بسته آموزشی آن آماده شده و کاملا قابل اجرا است و در این رابطه هم کمیته هم اندیشی در انستیتو متشکل از صاحب نظران غذا و تغذیه، روسای اسبق انستیتو مدیران کل نظارت بر غذا و دارو تشکیل شده است.

در ادامه مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: امضای تفاهمنامه با انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور کمک شایانی به همکاری پایدار در راستای تغییر سبک زندگی دانش آموزان دارد.

 

برنامه لقمه سالم در مدارس

وی در ادامه با اشاره به طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان افزود: این طرح چند هدف مهم را مدنظر دارد که مهمترین آن برنامه لقمه سالم و تغذیه سالم دانش آموز است که ۴۰ هزار پایگاه تغذیه سالم در کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

 

حمیدی اجرای این طرح را در راستای مداخله تغذیه ای ۱۴ میلیون دانش آموز دانست و گفت: این طرح همه اقشار جامعه را از جمله افراد لاغر، چاق و متناسب را مشخص و تحت بررسی قرار می دهد.

 

وی با مهم دانستن همکاری با انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در راستای انجام طرح های ملی آموزش و پرورش بیان داشت: در کمپین تغذیه سالم (۳۶۰درجه) می توان عنوان تغذیه سالم، وزن سالم و زندگی سالم اجرایی کرد.

 

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در حال حاضر ۵۸/۷۳ درصد از جامعه افراد کم تحرک، ۴۶/۲۵ درصد دارای کلسترول بالا، ۲۶/۴۰ درصد فشارخون بالا و ۵۹/۳۱ درصد دارای وزن بالا هستند.

 

حمیدی در ادامه هدف از اجرای این طرح را کاهش سه درصدی چاقی بین دانش آموزان اعلام کرد و گفت: در این راستا تلاش کرده ایم خانواده ها را در این طرح وارد کرده و ۱۶ الگوی مشارکتی برای آن ها تعریف کرده ایم. همچنین در شبکه شاد توانسته ایم با همه متصدیان پایگاه تغذیه سالم به صورت لایو( زنده) صحبت کنیم و ۱۰۰ هزار مدیر مدرسه را در این طرح مشارکت دهیم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/137016