کد خبر: 136631 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 23 مهر 1399 - 09:21
بهره‌مندی سالانه سه میلیون ایرانی از خدمات سلامت روان

اتحادخبر: مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفت: به‌ طور متوسط سالانه سه میلیون نفر از خدمات سلامت روان بهره‌مند می‌شوند که ارائه خدمات به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها به صورت تلفنی است.

اتحادخبر: مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفت: به‌ طور متوسط سالانه سه میلیون نفر از خدمات سلامت روان بهره‌مند می‌شوند که ارائه خدمات به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها به صورت تلفنی است.

بهره‌مندی سالانه سه میلیون ایرانی از خدمات سلامت روان

به گزارش ایرنا؛ بهزاد وحیدنیا روز چهارشنبه به مناسبت هفته بهداشت روان (۱۸ تا ۲۴ مهر ماه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین سه هزار و ۶۹ مرکز ارائه دهنده خدمات سلامت روان و خدمات مشاوره‌ای دولتی و غیردولتی در کشور فعالیت دارند که تعداد آنها رو به افزایش است.

 

وی ادامه داد: علاوه بر این مراکز، ۳۱۴ مرکز سلامت روان محلی نیز در کشور فعالیت دارند که برخی آنها در حال تبدیل شدن به مراکز مثبت زندگی هستند؛ پایگاه‌های اجتماعی نیز از دیگر مراکز ارائه خدمات سلامت به شمار می رود که در آنجا مردم با متخصصین زبده از جمله روانشناسان و مددکاران اجتماعی، ارتباط تنگاتنگی برقرار می‌کنند.

 

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور با بیان اینکه مداخلات روانشناسی محلی براساس اولویت‌بندی طراحی و پیاده سازی می‌شود، افزود: همچنین پروژه‌هایی در حوزه سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی از سوی بهزیستی رصد و حمایت می‌شود.

وحیدنیا افزود: به ‌طور مثال در سال گذشته ۱۴۳ پروژه محلی طرح ریزی شده که توسط سوپروایزرها در ادارات بهزیستی استان‌ها ارزیابی و حمایت شدند که از جمله این پروژه‌ها می توان به طراحی بازی‌های بومی و محلی اشاره کرد.

 

نگرانی‌های جدی در حوزه سلامت روان داریم

 

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور با یادآوری اینکه براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، اختلال اضطراب در سطح جهانی به ۵۰ درصد افزایش یافته، گفت: در بحث سلامت روان نگرانی‌های جدی داریم که شرایط کرونا می‌تواند به آن دامن بزند.

 

وحیدنیا افزود: افزایش مشکلات اجتماعی، درگیری‌های فردی و اجتماعی و مشکلات اقتصادی همه و همه از جمله مولفه‌هایی است که در شرایط کرونا رخ داده است. فشارهایی با سبک زندگی جدید اتفاق افتاده و حال باید راه‌های تطبیق با آنها را طراحی کرد.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ماهیت وجود انسان به دنبال آزادی و اختیار عمل است، این مساله در کرونا به چالش گرفته می‌شود؛ در شرایط کرونا روش‌های ارتباط گیری دستخوش تغییر می شود و نمود آن طبیعتا در رفتار و هیجان مردم بروز پیدا کند.

 

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفت: البته  نمی‌توان شرایط را بد یا خوب دانست زیرا هر شرایطی می‌تواند آورده‌هایی داشته باشد به‌طور مثال این توانمندی را در فرد ایجاد خواهد کرد که با زندگی تطبیق پیدا کند و مهارت ها را توسعه دهد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/136631