امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 15 مهر 1399 - 08:33
بمناسبت اربعین حسینی؛

اتحادخبر-بهرام نکیسا :در این نوشتار که بمناسبت اربعین حسینی تقدیم می شود به چند موضوع ، شهدای قهرمان خلیج فارس ، شهید سید جلال عین الملک ، نقش شاعران و مرثیه سرایان جنوب در زنده نگاهداشتن قیام و نهضت و حرکت اصلاحی امام حسین  و مخصوصاً به نقش بی بدلیل حضرت زینب (س) و اصلاحات که نیاز اساسی جامعه و هر جریانی می باشد، اشاره می گردد...

نقش حضرت زینب (س) در حرکت اصلاحی امام حسین (ع)

بهرام نکیسا :


در این نوشتار که بمناسبت اربعین حسینی تقدیم می شود به چند موضوع ، شهدای قهرمان خلیج فارس ، شهید سید جلال عین الملک ، نقش شاعران و مرثیه سرایان جنوب در زنده نگاهداشتن قیام و نهضت و حرکت اصلاحی امام حسین  و مخصوصاً به نقش بی بدلیل حضرت زینب (س) و اصلاحات که نیاز اساسی جامعه و هر جریانی می باشد ، اشاره می گردد .


شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور باعث گردیده تا محدودیت هائی برای برگزاری عزاداری اربعین حسینی در کشور بوجو آید ولی نگارنده در این نوشته برآن است تا  به مدد الهی از نهضت امام حسین (ع) و اربعین شهادت شهیدان دشت کربلا و پیام رسان آن حضرت زینب (س) یاد نماید . لازم میدانم از پایگاه خبری انتشاردهنده این نوشتار نیز کمال تشکر به عمل آورم .


از آنجائیکه در آستانه سالروز حماسه و شهادت دلاور مردان سپاه پاسداران در آبهای خلیج فارس شهید مهدوی و یاران همراهش شهیدان بيژن گُرد ، غلامحسين توسلي، نصرالله شفيعي، مجيد مباركي، خداداد آبسالان و مهدي محمدي‌ها در 16 مهرماه سال 1366 و همچنین سالروز شهادت حاج سید جلال عین الملک سنگ صبور بچه های رزمنده بسیجی در 16 مهر ماه سال 1373 قرار داریم بر خود واجب می دانم در ایام اربعین حسینی یاد و نام آن عزیزان و غیور مردان را گرامی دارم و برای آنان که در آن حماسه تاریخی حضور داشتند و در قید حیات هستند از درگاه خداوند متعال اجر ، تندرستی و عاقبت بخیری مسئلت می شود .
در برگزاری عزاداری مردم جنوب برای زنده نگاه داشتن نام و یاد و راه ائمه علیه السلام بویژه امام حسین (ع)، نمی توان نقش شاعران عالم و فرهیخته و مداحان عزاداری سنتی را نادیده گرفت . شاعرانی که با عنایت و لطف الهی، ادب ، ارادت ، و عشق خود را به اهل بیت حضرت محمد (ص) از اعماق دل و جان خویش  به رشته تحریر در آورده و آثار ارزشمندی را در وصف حماسه و نهضت عظیم حسینی خلق نموده اند .


در آغاز این نوشتار ضمن عرض تسلیت  بمناسبت اربعین شهادت سید ، سرور و سالار شهیدان و پیشوای آزادگان و مصلحان جهان  حضرت امام حسین علیه السلام حضور علاقمندان و پیروان  اهل بیت پیامبر (ص) ، ابیاتی که توسط شاعر عزیز و ارجمند جناب آقای محمود موجی بمناسبت اربعین حسینی سروده شده است خدمتتان تقدیم می دارم.


از نو حریم دل ملال انگیز گردید
پیمانه چشمم ز خون لبریز گردید
یاد شهیدان سینه را صهبای خون کرد
اندیشه ها را غرق دریای جنون کرد
بانگ جرس آوای آزادی است اکنون
باید سفر بنمود تا صحرای پر خون
باید زنو بربست اسباب سفر را
انفاق باید کرد احساس سحر را
پیغمبر دشت بلا زینب خروشید
جان در رگان مردۀ اندیشه جوشید
کای همرهان احرام فصل وصل پوشید
پیمانه ای از آسمان صبر نوشید
از شام ویران فاتحانه رفت باید
ماندن در این ویرانه ها دیگر نشاید
چون اختران را بیقراری ها عیان شد
راهی به سوی کربلا آن کهکشان شد
اینبار اما بی حسین ابن علی بود
اندوهگین آن کاروان و بی ولی بود
بی قاسم و بی اکبر و با چشم خونبار
بی ساقی اطفال عطشان بی علمدار
آمد که با جابر نماید همنوائی
جابر بخواند قصه های آشنائی
چون سرزمین کربلا آمد پدیدار
شد آسمان سینه ها محزون و غمبار
نای نی از اندوه زینب در نوا شد
تا بر زبانش آیه های کربلا شد
گیسوی اکبر را حنا بستند از خون
قلب حسین از آن مصائب گشت محزون
در شکوه با اندوه زین العابدین شد
از شرح زین العابدین دلها غمین شد
گفتا که در شام از جفا آل پیغمبر
خاشاک ویران خانه هاشان گشت بستر
نصرانی و آل یهود از راه احسان
بر تخت بنشاندند با تکریم دونان
اما نبی زاده سراپا ایستاده
بر دست و پا زنجیر دونانش نهاده
خواندند لیکن خطبه های حیدری را
از کربلا گفتند و زان نام آوری را
از خطبه اولاد پیغمبر وز آنجا
گردید ظالم تا قیامت خوار و رسوا
از کربلا زینب ردای صبر پوشید
خون حسین ابن علی ز آنجا خروشید
کرببلای جاودان با خون عجین شد
بگذشت عاشورا و فصل اربعین شد
پیغام خون از اربعین تحصیل گردید
سیر کمال کربلا تکمیل گردید
"موجی" دوباره اربعین و زینب آمد
مهتاب رخشان در بلندای شب آمد.


اربعین و حوادثی که  بعد از دهم محرم در سرزمین کربلا روی داد سرمشق و الگو می باشد . ماجرائی که هرگز بدون حضور ، مدیریت و اقتدار حضرت زینب (س)  به عنوان الگوی زن مسلمان معنا پیدا نمی کرد و چه بسا کار آن برادر اگر آن خواهرِ با عزم و اراده نمی بود ناتمام می ماند .
 حضرت زینب (س) ، کوه صبر ، عزم و استقامت پس از برادر به  نیکی و شایستگی تمام پیامبر کربلا و عاشورا گردید و هدف حرکت اصلاحی امام حسین (ع) را به نیکی با بیان و رفتارش تبیین نمود . درست بر خلاف آنانی که امام حسین (ع) را فقط در همان یک روز صبح تا بعداز ظهر عاشور می بینند ، می خوانند و بس ! در حالی که کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا .


درس ها و پیام حرکت اصلاحی امام حسین (ع) از مدینه تا مکه ، تا سرزمین کربلا ، تا روز دهم محرم و بعد از آن حضور اهل بیت در بارگاه عبیدالله زیاد در کوفه و یزید بن معاویه در شام  و در بازگشت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و همراهان به مدینه ، همه درس بزرگی ، شرف ، دلدادگی ، آزاده گی ،ایثار، بندگی خداوند و مجاهدت در راه احیاء توحید و عدالت می باشد .
 اگر برای معرفی واقعه عظیم عاشورا که ریشه در بعثت و انقلاب جهانی و عدالت خواهانه پیامبر (ص) دارد  نهضتی جهانی توسط علاقمندان به اهل بیت ( س)  و پیامبر اسلام (ص)  شکل گیرد دنیا شاهد قرائتی فاخر از اسلام خواهد بود
امام حسین (ع) در آن واقعه عظیم در کربلا  فرمود هر كه از خاندان پاك و از دامن پاك به دنيا آمده ؛ مثل من فكر مي‌كند.
فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِي بْنَ الدَّعِي قَدْ رَکَزَ بَينَ اثْنَتَينِ بَينَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ يأْبَي‏اللهُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِيةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِيةٌ»؛ فرمود اين بيگانه مرا مخيّر نموده كه زير بار ستم را امضا كنم . خدا نمي‌پسندد ، پيغمبر نمي‌پسندد ، مؤمنان عالم نمي‌پسندند ، زنان پاك نمي‌پسندند ، مادران پاك نمي‌پسندند ، همسران پاك نمي‌پسندند ، این بیانات همه سخنانی جهاني هستند ، چون مخاطبانش جهانی است. سخن از عرب و عجم نيست ، حضرت می فرمایند : زنان پاك ، مادران پاكدامن اجازه نمي‌دهند كسي زير بار ظلم برود . کوتاهی در بیان هدف امام حسین (ع) و عاشورا گناهی نابخشودنی است . اگر بخوبی به هدف عاشور پرداخته شود حکام دنیا و جامعه انسانی در جهان با عدالت و انصاف آشنا می گردد . توحید و عدالت اساس حرکت و تلاش امام حسین (ع) است . عاشورا فریاد و دفاع امام حسین (ع) ازاین دو مهم (توحید و عدالت ) می باشد .
پیام مکتب عاشورا پیام حرکت در مسیر اصلاح امور مسلمین می باشد و مکتب عاشور همواره پشتوانه وموجب حرکت های اصلاحی بوده است .
حرکت اصلاحی امام حسین (ع) و پیام رسانی حضرت زینب (س) برای ارائه و معرفی اسلام ناب و پرده برداشتن از چهره نفاق و جریانی است که از دین ، ناتوانی مردم و جهل جامعه ، استفاده ابزاری می نمود .


معاویه با استفاده از جهل عوام و دنیا طلبی خواص و نفاق فراوان بیست سال در مقام استانداری و بیست سال در مقام خلیفه به آرامی انحرافی بزرگ در دین اسلام بوجود آورده بود . در طی این چند دهه نسلی و جوانانی بدنیا آمده بودند که رفتار و عملکرد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و حضرت علی (ع) که اصل و اساس بود ندیده و تا چشم گشوده بودند هرچه دیده بودند جریان معاویه بود .
 دستگاه فرهنگی ،آموزشی ، سیاسی و نظامی معاویه دقیقا نسلی را بر خلاف آموزه های اسلامی تربیت نموده بود که محصولش همان نسلی بود که در کربلا سربازان لشکریان یزیدن بن معاویه گردیدند . امام حسین (ع) در چنین فضا و شرایطی قرار داشت که فرمود خارج می گردم برای اصلاح امت جدم و حضرت زینب (س) نیز در چنین اوضاعی مسئولیت پیام رسانی حرکت اصلاحی  امام حسین (ع) را عهده دار گردید .
اصلاحات توسط هر جریان ، جبهه ، مرکز و ستادی بخواهد در جامعه انجام پذیرد نیازمند عزم ، اراده ، اخلاق ، سلامت ، صبر و افراد پاک دست می باشد . زیرا هرگز با دستمال کثیف نمی توان شیشه ای را تمیز نمود . راز زنده بودن حرکت اصلاحی امام حسین (ع) در کربلا سلامت ، صداقت و پاکی و منطق آن حضرت و اهل بیت گرامی پیامبر (ص) می باشد .


حضرت زینب (س) سرشار از عزم و اراده ای آکاهانه و مقتدرانه برای پیام رسانی و کامل نمودن آنچه که در عاشورا  کربلا به وقوع پیوست بود . هم در کوفه در مجلس عبیدالله زیاد و هم در شام در مجلس یزید بن معاویه ، حضرت زینب (س) بخوبی کار برادر را در زنده نمودن اسلام ناب با عزت تمام بجا آورد و حرکت اصلاحی امام حسین (ع) را جهانی نمود و نشان داد که هر شکستی  نابودی نیست. مهم پیروزی در نزد وجدان های پاک ، آزاده ، مستقل و خدائی است .
هیچ مصیبت و موانعی در این راه نتوانست آن پیام رسان کربلا را از ماموریت و رسالت بزرگی که بر دوش داشت باز دارد . مصیبت های حضرت زینب (س) درعصر عاشور کم نبودند . آن هم برای یک زن با عواطف و محبت های زنانه و مادرانه ! مصیبت هائی که هریک از آنها به تنهائی برای ادامه ندادن راه می توانست دلیل و بهانه ای قانع کننده باشد . عزیزان بخون غلتیده و بر زمین مانده ، بدن های مطهری که به سم ستوران مورد بی احترامی قرار گرفته ، خیمه های آتش زده ، پرستاری بیمار ، مدیریت کودکان معصوم شاهد اتفاقات درعاشور ، بانوان و کودکان به اسارت گرفته شده ، مشاهده راس مبارک سالار شهیدان بر بالای نیزه ، اما همه این جراحت های درد آور در کربلا و عاشور و دوران اسارت هرگز موجب نگردید تا عزم ، اراده و مقاومت دختر فاطمه زهرا (س) و امام علی (ع) شکسته گردد .
 تاریخ مشترک مسلمانان متفقاً عزم و اراده حضرت زینب (س) در عاشورا را تجلی و ظهور عزم و اراده امام علی (ع) در تمامی صحنه ها و حوادث بعد از حضرت رسول (ص) ذکر می نماید .
عاشورا برای احیاء عدالت و اصلاح انحراف و فسادی که در اسلام بواسطه منفعت طلبی خواص و جهالت عوام رخنه و شکل  یافت  بوقوع پیوست . آنچه که امروز در یک کلمه به عنوان فساد از آن یاد می شود. اما فساد اقسامی دارد که یکی از اقسام آن دست بردن بر بیت المال و گرانی می باشد . باید دید دست بردن بر بیت المال و ... ریشه اش چیست و کجاست ؟. ظهور و بروز چه نوع افرادی جماعتی در مدیریت و سیاستگذاری کشورموجب گردیده که دین، زندگی و معیشت مردم دچار مشکل و آسیب گردد و فساد بوجود آید .


در اربعین از حضرت زینب (س)  درس " اراده و عزم مبارزه با مفسدین و احیاء عدالت و صبر و شکیبائی"  باید بیاموزیم .
عزم و اراده ، صبر و پایداری و فاداری توام با اخلاق و انصاف و خدا باوری ، لازمه راه و حرکت اصلاحی است .  برای حل مشکلات و اصلاح امور باید اراده های بلند و عاری از دروغ ، فساد و دنیا طلبی بکار گرفته شود . هرگز با اراده های ضعیف و ابزارهای آلوده به فساد و دروغ هیچ مشکلی از جامعه برطرف و اصلاحی شاهد نخواهیم بود . کجای تاریخ سراغ داریم که پیامبر (ص) وامام علی (ع) با دروغ ، دست بردن بر بیت المال ، رانت و ... حکومت کرده باشند .
حضرت زینب (س) برای فراموش نشدن راه و هدف امام حسین (ع) و پدر بزرگوارش که شهید عدالت و جدش که پیامبر آور نصاف ، برادری و برابری ، دوستی و مهربانیبود ، عزم ، اراده و صبر خود را از دست نداد . تا ذات عاشورا که ادامه راه انبیا و اولیاء می باشد فراموش و به انحراف کشیده نشود .



کانال تلگرام اتحادخبر

برچسب ها:
بهرام نکیسا ,

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • علائم هشداردهنده حمله قلبی
  • اگر ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟ (+عکس)
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • چهار درصد باقیمانده از کالاهای متروکه سنواتی بنادر بوشهر در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفت /اهتمام ویژه دستگاه قضا برای خروج کامل کالاهای متروکه از بنادر استان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 10 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 10 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 22 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 23 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری 1 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 7 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 7 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...