کد خبر: 135873 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 09 مهر 1399 - 10:00
اختصاصی اتحادخبر؛
بررسی علل و راهکارهای جلوگیری از ریزش مو در رژیم

اتحادخبر-محمد کریمی نژاد:اضافه وزن دارید و رژیم  غذایی را شروع کردید که به تناسب اندام برسید اما چند روز یا چند هفته بعد از شروع رژیم، موها یکی یکی شروع به ریختن می کند. اگر رژیم را رها کنید که تمام زحماتتان را هدر دادید و اگر هم کاری به ریزش مو نداشته باشید مشکل دیگری برای خودتان درست خواهید کرد.پس باید به رژیم غذایی خود توجه کنید؛ طوری که...

محمد کریمی نژاد:

 

بررسی علل و راهکارهای جلوگیری از ریزش مو در رژیم

اضافه وزن دارید و رژیم  غذایی را شروع کردید که به تناسب اندام برسید اما چند روز یا چند هفته بعد از شروع رژیم، موها یکی یکی شروع به ریختن می کند. اگر رژیم را رها کنید که تمام زحماتتان را هدر دادید و اگر هم کاری به ریزش مو نداشته باشید مشکل دیگری برای خودتان درست خواهید کرد.
 پس باید به رژیم غذایی خود توجه کنید؛ طوری که هم وزن تان کاهش یابد و هم موهایی زیبا داشته باشید. رژیم غذایی علمی و مناسب چنین عوارضی ندارد. در این مقاله توضیح خواهیم داد که ریزش مو چه زمانی اتفاق می افتد، تا چه اندازه طبیعی است و چه راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد.

 ریزش مو چست؟
ریزش مو یا آلوپسی یک اصطلاح برای ریزش موهای سر یا هر بخش دیگری از بدن است. ریزش صد تار مو در روز از تمام نقاط بدن کاملا طبیعی است، اما اگر این ریزش بیشتر از این میزان شود باید به دنبال راه حل بود.

  علت ریزش مو چیست؟
ریزش مو عوامل مختلفی دارد که یک یا ترکیبی از آنها  به این مشکل می انجامد.


 ۱- ریزش مو ارثی


 اولین و شایع ترین دلیل ریزش مو، عوامل ژنتیکی است. این مشکل اغلب با افزایش سن و به صورت الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد. بدین صورت که در مردان به صورت پس رفتن موها کچلی تکه ای و در زنان به صورت نازک شدن موها خود را نشان می دهد.


  ۲- تغییرات هورمونی و بیماری ها


عوامل مختلفی همچون تغییرات هورمونی و مصرف داروها موجب ریزش مو دائمی و موقت می شود.  این تغییرات هورمونی شامل زایمان، بارداری، مشکلات تیروئید و یائسگی می باشند. بیماری هایی همچون آلوپسی آره آتا نیز از عوامل ریزش مو می باشد.


  ۳- مصرف دارو یا مکمل ها


یکی از عوارض جانبی مصرف داروها، ریزش مو می باشد. داروهای ضد افسردگی، سرطان، مشکلات قلبی و فشار خون نیز ممکن است ریزش موها را تشدید کند.


  ۴- استرس


شوک حاصل از وقایع استرس زا به شدت در ریزش موها موثر است. این مشکل موقتی است و پس از مدتی برطرف خواهد شد.


  ۵- کشیده شدن موها


 آرایش بیش از حد که موجب کشیده شدن موها شود نیز ممکن است به ریزش مو منجر شود. استفاده از روغن های داغ در هنگام روغن تراپی نیسز موجب التهاب فولیکول ها و در نتیجه آسیب به موها می شود.

  ۶- ریزش مو در رژیم


افرادی که رژیم های سر سخت می گیرند که در آن بسیاری از مواد غذایی، پروتئین ها، ویتامین ها و املاح حذف شده است، ممکن است دچار ریزش مو شوند. البته به این نکته باید توجه داشت که ممکن است ریزش مو دلایل ارثی، ژنتیکی و یا دارویی داشته باشد که با گرفتن رژیم این مشکل تشدید شود.  

 چه زمانی ریزش مو در رژیم شروع می شود؟


 بدن انسان نزديك به صد هزار تار مو دارد. اين تارهای مو از داخل پيازچه ها مي رويند و روزانه نزديك به صد تار مو در حالت معمولی (بدون رژيم) از کل بدن مي ريزد. ولی پيازچه ها مجدداً تارهای موی جديدی درمي آورند كه جای موی ريخته را پر می کند. پيوندی كه بين پيازچه و مو وجود دارد، با مصرف ويتامين ها تقويت می شود. همچنین مو یک تیرک است که داخل ظرف دارای املاح و ویتامین ها نگه داری می شود که با کاهش وزن از ویتامین های ذخیره شده برای جبران کمبود ویتامین ها استفاده می کند. در نتیجه پیازچه مو هم با کمبود روبه رو می شود و شروع به سست شدن می کند و آغازی برای ریزش مو است. نزديك به يك ماه پس از شروع رژيم، افراد دچار كمبود ويتامين مي شوند و پيوندهای موجود ميان مو و پيازچه در نتيجه كمبود ويتامين سست شده، ريزش مو از مرز معمولی ۷۰ عدد در روز می گذرد. ، همين امر باعث نگرانی افراد تحت رژيم می شود. در حقیقت بعد از كاهش اولين ۷ ـ ۶ كيلوگرم از وزن حتماً دچار ريزش مو خواهند شد. سرعت بالای کاهش وزن سبب ریزش مو می شود چون ویتامین های بدن فرد به سرعت کم می شود. البته ریزش مو در هنگام رژیم مقطعی و برگشت پذیر است مگر اینکه فردی از قبل شروع رژیم این مشکل را داشته باشد. عدم مصرف روغن مثل دانه های روغنی در رژیم نیز سبب خشکی پوست سر و خارش می شود که ریزش مو را هم به همراه دارد.

   چه رژیمی مناسب تر است؟
 افراد دارای اضافه وزن ممکن است بر اساس نظر پزشک یا رژیم های تک غذایی شروع به کاهش وزن کنند. در رژیم هایی که پزشک شرایط جسمانی فرد را در نظر می گیرد تمام مواد مغذی لازم مثل پروتئین وجود دارد. اما در رژیم های غیر اصولی فرد تنها یک ماده غذایی مصرف می کند یا بسیاری از گروه های غذایی حذف می شود. مثلا در بعضی از رژیم های غذایی نان و برنج حذف می شوند و اولین مشکل آن ریزش مو است. کسانی که از رژیم لاغری پیروی می کنند، دو دسته هستند؛ گروهی که براساس نظر متخصص تغذیه، رژیم اصولی را در پیش می گیرند و در مقابل، افرادی که از رژیم های اینترنتی استفاده می کنند یا رژیمی را که از دوستان و آشنایان شنیده اند، ادامه می دهند.  همچنین گاهی اوقات رژیم هایی وجود دارد که فرد گوشت یا تخم مرغ را حذف می کند در نتیجه فولیکول های مو ضعیف و ریزش مو شروع می شود. افراد دارای رژیم کاهش وزن ممکن است مصرف برخی مواد غذایی را محدود کنند در نتیجه دچار کمبود آهن می شوند. همانطور که می دانید یکی از مهم ترین علل ریزش مو، فقر آهن و پروتئین است و پزشکان اکثرا مکمل های آهن، ویتامین های گروه B، D، روی، کلسیم و پروتئین را تجویز می کنند. بنابراین از میوه ها و سبزیجات، کربوهیدرات های نان و برنج و پروتئین حبوبات و … در رژیم غذایی استفاده کنید تا سلامت موها حفظ شود.

 راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم

 ۱- جلوگیری از ریزش مو در رژیم ؛ استفاده از مولتی ویتامین مینرال
 این مولتی ویتامین مجموعه ای از ویتامین ها و املاح است که می تواند کمبودهایی را که فرد به دلیل رژیم به آن دچار شده است را برطرف کند. افرادی که رژیم افزایش وزن دارند، بهتر است این مولتی ویتامین را شب ها و افرادی که قصد کاهش وزن دارند و یا احساس خستگی می کنند، صبح ها مصرف کنند.

  ۲- جلوگیری از ریزش مو در رژیم ؛ مصرف زینک پلاس
از آنجا که خانم ها گوشت و حبوبات کمتری مصرف می کنند، باید این فقر روی را با مصرف یک روز در میان مکمل ها جبران کنند. زینک پلاس یکی از مکمل های مفید برای تامین روی بدن است. البته باید بدانید که خانم های باردار به دلیل افزایش سطح پروژسترون، رشد موی خوبی دارند و ریزش ندارند اما بعد از زایمان موهای فیریز شده وارد مرحله ریزش می شود که طبیعی است. ریزش مو تا ۳ ماه بعد از زایمان به علت کمبود پروتئین، کلسیم و آهن طبیعی است.

  ۳- جلوگیری از ریزش مو در رژیم ؛ افزایش مصرف پروتئین
غذاهای گوشتی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی پروتئین بسیار زیادی هستند. از آنجا که در رژیم غذایی محدودیت هایی برای میزان غذای مصرفی وجود دارد، می توانید همان مقدار کالری مجاز در رژیم را که قرار است از غذاهای کم ارزش به دست بیاورید با پروتئین ها جا به جا کنید.


  ۴- جلوگیری از ریزش مو در رژیم ؛ افزایش مصرف لبنیات
لبنیات سرشار از کلسیم و پروتئین هستند. دو ماده ی ضروری برای افزایش رشد موها. برای اینکه در رژیم دچار ریزش مو نشوید، توصیه می شود از سهمیه لبنیات خود حتما بهره مند شوید و برای جذب بهتر کلسیم آن را همراه با ویتامین D مصرف کنید.  

 ۵- جلوگیری از ریزش مو در رژیم ؛ روغن درمانی
 شب ها پیش از خواب کف سر را با روغن نارگیل و بادام ماساژ دهید تا در کف سر احساس گرمی کنید. بعد از نیم ساعت با شامپویی که PH پایینی دارد مو را شست و شو دهید. این کار فولیکول های مو را برای رشد بهتر موها تحریک می کند.  

 ۶- جلوگیری از ریزش مو در رژیم ؛ مصرف ویتامین های گروه B
ویتامین های گروه B نه در آب محلول هستند و نه در چربی. با وجودیکه در بسیاری از غذاهای ما ویتامین های B وجود دارد، اما مقدار کمی از آنها در بدن ذخیره می شوند. چرا که همانند ویتامین C یا در بدن جذب و یا از آن دفع می شوند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/135873