کد خبر: 135800 ، سرويس: فرهنگ و هنر
تاريخ انتشار: 07 مهر 1399 - 23:11
مدیرعامل انجمن ملی زبان:
علایم زبان اشاره ویژه ناشنوایان در ۴ کتاب گردآوری شد

اتحادخبر:  مدیرعامل انجمن ملی زبان گفت: علایم و اشارات مخصوص کلمات ناشنوایان در سطح کشور جمع‌آوری و مشترکات آن در چهار جلد کتاب زبان اشاره منتشر شد و کتاب پنجم نیز در دست انتشار است.

اتحادخبر:  مدیرعامل انجمن ملی زبان گفت: علایم و اشارات مخصوص کلمات ناشنوایان در سطح کشور جمع‌آوری و مشترکات آن در چهار جلد کتاب زبان اشاره منتشر شد و کتاب پنجم نیز در دست انتشار است.

علایم زبان اشاره ویژه ناشنوایان در ۴ کتاب گردآوری شد

به گزارش ایرنا؛ مهدیه مهدویان  با بیان اینکه در این کتاب‌ها، یک اشاره مشترک و مستقل از سوی نمایندگان ناشنوایان انتخاب شد، افزود: همانطور که گویش‌ها بین افراد سالم متفاوت است، ناشنوایان نیز علایم متفاوتی برای بیان کلمات به کار می‌برند اما این علایم به گونه ای است که ناشنوایان استان های مختلف با هم راحت ارتباط برقرار می‌کنند با این وجود هدف انجمن ملی زبان اشاره این است که همه ناشنوایان ایران، علایم مشترکی را برای زبان اشاره به کار ببرند.

 

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های زبان اشاره در آموزش و پرورش استثنائی یا ارگان های خاص ادامه داد: کتاب پنجم زبان اشاره حاوی کلماتی است که در زمان انتشار چهار جلد پیشین کتاب نبوده است به طور مثال در چهار کتاب پیشین، علایم زبان اشاره برای کلمات اینترنت، واتساپ و تلگرام وجود نداشت و کتاب پنجم، منبعی برای اطلاعات جامع به روز شده است.

 

 مدیرعامل انجمن ملی زبان اشاره گفت: جدیدترین کلمات زبان اشاره ویروس کرونا و کووید ۱۹ هستند که علایم آن براساس همان زبان اشاره بین المللی با برگزاری جلسات و انجام بررسی و نظرخواهی تعیین شده است.

 

همکاری با حوزه علمیه برای تصمیم‌گیری علائم اشاره برای کلمات با منشاء عربی

 

مدیرعامل انجمن ملی زبان اشاره از همکاری با حوزه علمیه برای تدوین علایم اشاره برای کلمات با منشاء عربی خبر داد و گفت: برخی کلمات ریشه عربی دارند و برای تعیین اشاره آن کلمه با حوزه علمیه قم هماهنگی‌هایی انجام شده است.

 

مهدویان افزود: کارشناسان حوزه علمیه قم نیز توضیحاتی دادند تا براساس آن بتوانیم اشاره اصلی برای آن کلمه را داشته باشیم.

 

آموزش زبان اشاره در مراکز درمانی

 

مدیرعامل انجمن ملی زبان اشاره از آموزش زبان اشاره در مراکز درمانی خبر داد و گفت: رابط‌های ناشنوا که شنوا بوده و به زبان اشاره نیز مسلط هستند، اعلام آمادگی کرده‌اند که در شرایط کرونا به ناشنوایان بیمار کمک کنند. آنها یا از طریق واتساپ به برقراری ارتباط بین ناشنوا و پرسنل درمانی کمک می کنند یا آنکه با شرایط خاصی وارد بیمارستان می شوند و خدمات ارائه می‌دهند.

مهدویان افزود: واژه های خاصی مانند سردرد، تب، قرص و سوزن که کادر درمانی باید با علایم اشاره آن، آشنا باشند به صورت جزوه های آموزشی بین کادر درمانی توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: حتی آموزش و پرورش استثنائی با کمک مدرسان زبان اشاره، لوح فشرده ای آماده کرده که هزار لغت را به کادر درمانی آموزش می‌دهند.

 

تربیت رابط ناشنوا برای سازمان‌ها

 

مدیرعامل انجمن ملی زبان اشاره از آمادگی این انجمن برای تربیت رابط ناشنوا برای سازمان ها خبر داد و گفت: علاوه بر لزوم توجه به ارتباط اجتماعی به رابط ناشنوای تخصصی هم نیاز داریم و با تمام ارگان‌های دولتی و غیردولتی در این زمینه صحبت کردیم تا هر زمان که  لازم بود زبان اشاره را به پرسنل خود آموزش دهند، با ما تماس بگیرند.

 

مهدویان افزود: انجمن ملی زبان اشاره می تواند همه جزوات خاص زبان اشاره آن سازمان را در اختیار آنان قرار دهد؛ به طورمثال در حوزه قضایی می توانیم آموزش های زبان اشاره در این زمینه را داشته باشیم. تاکنون دوره زبان اشاره برای برخی ارگان ها مانند نیروی انتظامی برگزار شده حداقل طول مدت دوره ۲۴ ساعت است.

وی با تاکید بر اینکه زبان وسیله ارتباطی است، یادآور شد: اما گروهی از افراد به خاطر اینکه از ناحیه تکلم و زبان‌آموزی دچار آسیب شدند باید از علائم گفتاری و گویش تصویری یا همان زبان اشاره استفاده کنند. با توجه به گسترده بودن سطح گویش‌های زبان در کشور از ترکی و عربی تا لری و کردی، هر گویش برای یک کلمه در خطه خود، یک اشاره مخصوص دارد و می خواهیم کلمه مشترکی برای زبان اشاره آنها جمع‌آوری کنیم.

 

مدیرعامل انجمن ملی زبان اشاره یادآور شد: اخیرا کمیته پژوهش زبان اشاره در این انجمن تصمیم به همانندسازی یک زبان مشترک بین ناشنوایان گرفت و هدف اصلی آن اشاراتی است که در کل کشور یکسان است تا  همه ناشنوایان کشور بتوانند با یک زبان با هم صحبت کنند و اشارات یکسان داشته باشند؛ به تفاوت زبان ها قائل هستیم نمی گوییم ترکی یا کردی فقط می گوییم همه ناشنوایان باید بتوانند با یک زبان صحبت کنند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/135800