امروز: پنجشنبه 03 مهر 1399
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 20 شهريور 1399 - 10:06

اتحادخبر: عفاف بازدارنده ی بسیاری از التهابات و هیجانات روحی است. نبودن حریم میان زن و مرد، ترویج معاشرت های بی بند و بار و دیدن صحنه های تحریک آمیز، مستهجن و رکیک، هیجان ها و التهابات جنسی را فزونی می بخشد و جاذبه ی جنسی و تقاضای سکس را به صورت یک عطش روحی اشباع نشدنی در می آورد، و چون ارضای این غریزه در ...

ثمرات و نتایج عفت ورزی

1) استحکام خانواده:

یکی از کوچک ترین و با اهمیت ترین نهادهای اجتماعی یک جامعه، خانواده است.

خانواده مرکز عشق، امید و تحقق آرزوهای زیبا و شیرین دختران و پسران است. هر چه پیوند زن و شوهر صمیمی تر و قوی تر باشد، استحکام خانواده نیز بیشتر خواهد بود.

اگر عفاف و حجاب در جامعه ای به طور کامل رعایت گردد، روابط جنسی به محیط خانواده محدود شود و حریم زن و مرد در محیط بیرون از منزل حفظ شود، در نتیجه جوانان به ازدواج تمایل بیشتری پیدا کرده و خانواده های تشکیل شده نیز ثبات بیشتری خواهند داشت. برعکس اگر خودنمایی، آرایش و تبرّج در اجتماع رواج یابد، حریم روابط زن و مرد در اجتماع شکسته شود، و آزادی های منفی و افکار انحرافی در جامعه گسترش یابد در نتیجه کانون گرم خانواده به سردی می گراید و عشق و محبت در خانواده جای خود را به تنفر می دهد و نخستین کانون تربیت، مهر و عاطفه ی کودکان ویران می گردد و در نهایت آمار طلاق و فحشا به فزونی می گراید. بی تردید نهاد خانواده در پرتو پاسداری از حریم حجاب و عفاف است که درخشش و بالندگی لازم را پیدا خواهد کرد. چنان چه، چراغ وقتی نور افشانی می کند که سیم های متصل به آن سالم باشند و اگر پوشش این سیم ها از بین رفته و یا زدگی داشته باشند، نه تنها نیروی برق را به خوبی منتقل نمی کنند بلکه اتصال آن ها به یکدیگر موجب حریق و آتش سوزی می گردد.

زن و مرد نیز که همانند جریان مثبت و منفی دست به دست هم داده و چراغ خانواده را روشن کرده اند؛ می بایست عفاف و اعتماد متقابل را رکن اصلی این پیوند قرار دهند؛ و الّا این چراغ با آتش هوس به خاموشی خواهد گرایید.

2) آرامش روانی:

عفاف بازدارنده ی بسیاری از التهابات و هیجانات روحی است. نبودن حریم میان زن و مرد، ترویج معاشرت های بی بند و بار و دیدن صحنه های تحریک آمیز، مستهجن و رکیک، هیجان ها و التهابات جنسی را فزونی می بخشد و جاذبه ی جنسی و تقاضای سکس را به صورت یک عطش روحی اشباع نشدنی در می آورد، و چون ارضای این غریزه در تمامی موارد و به صورت دل خواه ممکن نیست و همیشه مقرون به نوعی احساس محرومیت است باعث برهم خوردن تعادل روحی و اختلالات روانی فرد می شود.

اسلام با تعدیل و رام کردن این التهابات از طریق محدود کردن نگاه، خضوع در کلام، پوشش و بالاخره رعایت عفاف در همه ی زمینه ها برای فرد، آرامش روحی و روانی به ارمغان می آورد.





3) سلامت اجتماع:

حضور زنان و مردان در جامعه به صورتی که هیچ گونه تحریک و شائبه ی جنسی با آن همراه نباشد، آن جامعه را استوار و مستحکم می کند و عفت ورزی آنان در محیط تحصیل، کار، اداره، بازار و... زمینه ساز سلامت، پیشرفت و تعالی آن جامعه خواهد شد. لکن اگر این اصل (عفاف) مورد توجه قرار نگیرد، حریم ها حفظ نشود و فساد در جامعه رواج یابد، عامل تباهی و سقوط آن جامعه نیز فراهم می شود. به گفته منتسکیو « در حرکت دموکراسی از دست رفتن عفت، بزرگ ترین بدبختی ها و مفاسد را باعث می شود تا جایی که اساس حکومت را از بین می برد.» (1)

تاریخ بشری چه در جوامع اسلامی و چه در جوامع غیر اسلامی این مطلب را به وضوح ثابت کرده است. مارشال پتن سردار نظامی فرانسه در سخنرانی خویش اعتراف کرده است که: «بزرگ ترین علت شکست فرانسه در جنگ با آلمان فرو رفتن در گرداب های شهوت و ابتلا به تن پروری و عیاشی بوده است.» (2)

و یا دکتر گوستاولوبون دانشمند معروف فرانسوی درباره ی شکست مسلمانان در اندلس می نویسد: «مسلمانان حدود 800 سال در اسپانیا قدرت را در دست داشتند و اسپانیا در این مدت مهد علم و تمدن گردیده بود تا آن که دشمنان با انتشار فساد و رواج مشروبات الکلی و بی بندوباری و بالاخره در اثر اختلاف بین زمامداران حکومت بر مسلمانان چیره شدند و مسلمانان را به زور وادار به قبول دین مسیح کردند و سپس محکمه های تفتیش عقاید، دستور سوزاندن این تازه مسیحیان را به بهانه این که به واقع به دین مسیح در نیامده اند، صادر کرد و بقیه را وادار به مهاجرت از آن سرزمین نمود.» (3)

قرآن کریم سرگذشت امت های بسیاری را که به فساد دست زده و سرانجام هلاک و نابود گشته اند را نقل می کند. در سوره عنکبوت هلاکت قوم لوط، قوم عاد، ثمود، فرعون، سامان و قارون را بیان نموده، و می فرماید:

« فَکلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ أَرْسَلْنا عَلَیهِ حاصِباً وَ مِنْهُمْ مَنْ أَخَذَتْهُ الصَّیحَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ خَسَفْنا بِهِ الْأَرْضَ وَ مِنْهُمْ مَنْ أَغْرَقْنا وَ ما کانَ اللَّهُ لِیظْلِمَهُمْ وَ لکنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ »(4)

«پس هر یک (از آنان) را به (جرم) گناهش گرفتار (عذاب) کردیم، پس بر بعضی از آنان باد شدید ریگ افشان فرستادیم، و بعضی از آنان را صیحه ی آسمانی (و بانگ مرگ بار) فرا گرفت، و برخی را در زمین فرو بردیم، و بعضی دیگر را غرق کردیم و چنان نبود که خداوند بر آنان ستم کند، بلکه خودشان بر خود ستم کردند.»

این است نتیجه کار جوامعی بود که منحرف گشته و در گرداب فساد غوطه ور شدند.

4) حفظ طراوات و زیبایی:

با توجه به آرامش روانی که زنان با مراعات عفت و حجاب به دست می آورند طراوت و زیبایی آنان پایدارتر خواهد بود. امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:

«صِیانَةُ المَرْأَةِ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا ؛

نگهبانی کردن از زن (در خانه و در حجاب) برای حال او شایسته تر و برای زیباییش پاینده تر است.»(5)

نفس به کارگیری انواع لوازم آرایش با توجه به عدم اطلاع از نوع، کیفیت و مواد ترکیبی آن در بسیاری از موارد مضر به سلامت و شادابی پوست، مو و سایر اعضاست و مشکلات متعددی را برای بانوان ایجاد می کند.

5) تمرکز حواس:

با رعایت عفاف و حجاب امتیازها، آراستگی ها و زیبایی های ظاهری جهتی صحیح می یابد، از انحراف فکر و ذهن که همیشه مورد وسوسه ی شیطان است کاسته می گردد. حواس، فکر و ذهن متوجه ارزش های واقعی و کمال جویی می شود. فرد راه علم، دانش، هنر، ادب و اخلاق را در پیش می گیرد، استعدادها و خلاقیت های او شکوفا می شود. انسان فراغتی می یابد تا صحیح بیندیشد و برای ساختن سرنوشت خود، خانواده و اجتماع اش طراحی کند. در نتیجه جامعه ای که این افراد در آن زندگی می کنند، راه ترقی و پیشرفت را به سرعت می پیماید.

6) بهداشت و سلامت جسمی:

عفت ورزی زمینه ی فساد و انحراف، که باعث ایجاد، رشد و ترویج بسیاری از آلودگی های جسمی است را از بین می برد و از این طریق نقش خود را در سلامت جسمی افراد جامعه ایفا می کند.

انحرافات جنسی سبب ایجاد و افزایش بسیاری از بیماری های پوستی و مقاربتی از قبیل: سفلیس، سوزاک، ایدز و... می شود. بیماری ایدز که مهلک ترین بیماری عصر حاضر است ابتدا در سال 1981 در افراد همجنس باز شناخته شد، 13 سال بعد به عنوان یک اپیدمی جهانی که هر لحظه رو به گسترش است اعلام شد.

سازمان بهداشت جهانی در دسامبر2000 گزارش داد که تا پایان سال 2000 در جهان 1/36 میلیون مرد و زن و کودک حامل ویروس ایدز یا مبتلا به آن بوده اند. و تاکنون 8/21 میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. (6)

از راه های اصلی انتقال این بیماری فساد و روابط جنسی ناسالم است و بهترین راه کنترل این بیماری رعایت عفت جنسی و مراعات دستورات و احکام اسلام است.

و جالب آنست که در سمینار بین المللی پزشکی تهران که با شرکت 2 هزار متخصص از 60 کشور جهان تشکیل گردید، در پاسخ یکی از حضار که پرسیده بود: برای مصون ماندن از بیماری مقاربتی چه باید کرد؟ خانم دکتر M. O D-uncan در حالی که منقلب گردیده بود، فریاد زد در یک جمله: «اطاعت از قوانین اسلام» (7)

7) پاکی رحم ها و نسل انسانی:

حفظ عفاف باعث می شود رحم ها پاک و نسل ها شناخته شده باشند. کودک باید احساس کند دارای سرپرست، پشتیبان، عزت و شخصیت است، نه موجودی وانهاده و بی صاحب که از عشقی آلوده و لحظه ای به وجود آمده است. در فرهنگ غنی اسلام مسأله ی پاکی رحم و نقش آن در سلامت فرد، خانواده و جامعه بسیار مهم قلمداد شده به گونه ای که «اصلاب پاک و ارحام مطهر» عاملی اساسی برای مسیر هدایت انسان و اجتماع معرفی گردیده و ارزشمندترین انسان ها کسانی بوده اند که در دامن های عفیف رشد کرده اند.

« اشْهَدُ انَّک کنْتَ نُورا فِی الاصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الارْحامَ الْمُطَهَّرَة» (8)

به وجود آمدن نسل از طرق نامشروع مفاسد زیادی را در بردارد که یکی از مهم ترین آن ها عدم پذیرش مسئولیت در مقابل تربیت فرزند به وجود آمده است، و بر فرض پذیرش، احساس طبیعی تعلق آن فرزند به خود را ندارد. به عبارت دیگر، حب ذات در انسان سبب می شود که او به متعلقات و مسائل مربوط به ذات خود علاقه ی بیشتری نشان دهد و چنانچه مشخص باشد که به عنوان مثال این کودک، فرزند اوست، به طور کامل به صورت طبیعی احساس، علاقه و عاطفه ی او به سوی آن فرزند برانگیخته می شود و پدر را در جهت حفظ و تربیت او مصمم و استوار می گرداند. اما چنانچه تولید از طرق نامشروع باشد، با عدم پذیرش احساس مسئولیت، عشق، علاقه و عاطفه در قبال فرزند مواجه خواهیم بود، و این امر باعث ناهنجاری ها و مفاسد اجتماعی بسیار خواهد شد.

به جز موارد ذکر شده فواید و ثمرات دیگری است که در سایه عفت ورزی برای انسان حاصل می شود. از قبیل: حفظ امنیت، جلوگیری از استثمار زن، حفظ رشد عزت نفس، بالا رفتن کرامت و شخصیت زن، حفظ حریم ها، رشد و پیشرفت در کارها و...

 علل کم توجهی به عفاف و حجاب در جامعه اسلامی

ارزش آثار و نتایج عفاف و حجاب را زمانی به خوبی می توان دریافت که با فقدان آن در جامعه ای مواجه باشیم. برای آگاهی از عوارض بی عفتی و بی حجابی باید به جوامعی مراجعه کرد که در این زمینه پیشگام بوده اند. در چنین صورتی خواهیم دید که به اسم تمدن و آزادی چه بسیاری عوارض فرهنگی، بهداشتی، روانی، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی گریبانگیر آن جامعه شده است. کم اهمیت دادن به عفاف، حجاب و اجرای آن در جامعه خود زمینه های انحطاط و آثار زیان بار فردی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. شناخت عوامل مؤثر در سیر نزولی توجه به عفاف و حجاب می تواند ما را در تبیین هر چه بهتر راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب یاری دهد. آن چه در ادامه از آن سخن به میان می آید، اشاره به این عوامل می باشد:

1ـ تبیین نشدن شایسته فرهنگ اسلام:

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، گرایش به دین و دیانت و انجام دستورات دینی در جامعه به نحو خوبی رشد و بالندگی داشته است. سیاستمداران کشور وضعیت اجتماعی را پاک و سالم دانسته و به تصور این که این روند و این فضا ادامه خواهد داشت، از برنامه ریزی برای تبیین و استمرار فرهنگ دینی که حجاب و عفاف نیز جزو آن است، غافل شدند و به مسائل دیگری که گمان می کردند از اهمیت بیشتری برخوردار است، پرداختند.

2ـ بحران سازی های متعدد دشمن:

این بحران ها سیاستمداران حکومت دینی را به خود مشغول کرده و فرصت برنامه ریزی را از آنها سلب کرده است. بحران هایی از قبیل جنگ، بحران های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تنش های اجتماعی که همه ی ما مصادیق بسیاری را از اول انقلاب تا حال، شاهد بوده ایم.

3ـ عدم جذابیت در ارائه برنامه های فرهنگی

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر سیر نزولی توجه به عفاف و حجاب در جامعه، سیاست های فرهنگی است. عرصه های فرهنگی به افراد خوش ذوق، متعهد، متدین و متخصص نیازمند است که به صورت دقیق و عمیق بتواند مسائل اسلامی را از منابع غنی اسلامی فهمیده و به شیوه ی صحیح ارائه دهند. با کمال تأسف، سال های متمادی است که تحول چندانی در کتاب های معارف اسلامی دبیرستان ها و دانشگاه ها صورت نگرفته و مطالب نیز از ذوق مناسب و جذابیت برخوردار نیست و با طبع جوان امروزی تناسب کافی ندارد. به همین علت مطالب این کتاب ها جوانان را جذب و اغنا نمی کند.

4ـ ترویج تساهل و تسامح:

افرادی که حجاب را قید و بندی برای خود احساس کرده و مراعات آن را با آزادی مادی و جسمی خود سازگار نمی دانند و به دنبال راحتی و آسان بودن زندگی می باشند، خیلی زود به افکار و عقاید دشمن که در این زمینه القاء می شود، گرایش پیدا می کنند.

5ـ خلأ الگوهای مناسب فرهنگی:

دشمن از این خلأ فرهنگی سود جسته و با ترویج الگوهای مصرفی، بی بندوباری در میان جوانان و نوجوانان کوشیده است، قبح بسیاری از مسائل غیر اخلاقی را از بین ببرد.

6ـ بالا رفتن سن ازدواج:

بالا رفتن سن ازدواج، رعایت حجاب و عفاف را مشکل می کند، مشکلاتی از قبیل بالا رفتن خواسته های خانواده ی طرفین، نبودن درآمد، شغل و مسکن مناسب، سبب شده است که جوانان از ازدواج دوری گزیده و با هزینه های کمتری به ارضای غریزه خود بپردازند. از طرف دیگر طبع زن که طبیعتی جلوه گر و خودنما در برابر جنس مخالف دارد، اگر از راه های خدادادی و مشروع ارضا نشود به سراغ راه های دیگر و ناصحیح می رود و این مسلم است که بالا رفتن سن ازدواج بر پایین آمدن سطح حجاب و عفاف و برعکس بی بندوباری و بی عفتی بر بالا رفتن سن ازدواج اثر متقابل می گذارد.

7ـ عقب نشینی نیروهای مذهبی:

افراط و تفریط هایی که به دلیل عدم به کارگیری روش های صحیح و منطقی در اجرای احکام و عمل به امر به معروف و نهی از منکر انجام گرفت، دستاویزی برای دشمن علیه نیروهای متدین شده و باعث گردیده است که آن ها را نیروهای خشونت طلب معرفی کنند. این امر باعث عقب نشینی نیروهای متدین گردید.

8ـ وجود مشکلات و تصویر غلطی که زنان در جامعه از خود دارند:

تصویری که برخی زنان در جامعه از خود دارند، تصویر صحیحی نیست و از آن ناراضی اند. متأسفانه زن به عنوان جنس ضعیف، موجودی انفعالی و عامل ارضای غرایز جنسی، ناکارآمد و حاشیه ای معرفی می شود و این خلاف تصویری است که مذهب و دین از او ترسیم می کند. زن از 9 سالگی به عنوان عضو رسمی جامعه وارد نظام عقیدتی می شود و به بلوغ می رسد ولی از آن جا که تربیت ما با احکام الهی فاصله دارد، تصویری که از زن ارائه می کنیم و آن را به دختران خود القا می نمائیم، تصویر ضعیفی است. همچنین گاه شخصیت های فرهنگی نگرش صحیحی نسبت به زنان ندارند. کسی که به زن نگاه ابزاری داشته باشد نمی تواند برای تعالی او برنامه ریزی کند. با این دیدگاه اشتغال زنان اصل می شود و گویا همه ی نیازهای زن به نیازهای مادی منحصر می گردد. (9)

9ـ جدایی جوانان از کانون خانواده

یکی دیگر از حربه های دشمن تلاش برای جدایی جوانان از کانون خانواده است. خصوصاً دختران، زیرا با جدایی آنان از خانواده ارضای عاطفی صورت نمی گیرد و آسیب پذیری و آمادگی برای القائات بیگانه دو چندان می شود.

10ـ تبلیغات بیگانگان

بیگانگان با تبلیغ عدم کارآیی فرهنگ دینی و با شعارهای فریبنده اقدام به سست کردن اعتقادات مردم و دین زدایی کرده اند. حجاب و عفاف را سدی در برابر آزادی زن معرفی کرده و اظهار می دارند که اسلام مانع آزادی های خدادادی زن است یا مانع رسیدن به مدارج عالیه تحصیلی و فعالیت های اجتماعی است. سهمگین ترین بخشی که دشمن ابزارش را قوی تر کرده، وارد شدن به تحلیل فکری جوانان و والدین است. بسیاری از تحلیل های افراد با ارزش های دینی همخوان نیست. و این نشان دهنده ی آن است که بسیاری از حساسیت ها و ارزش ها و اعتقادات دینی در سایه ی تبلیغات گسترده ی بیگانه، سست و کمرنگ شده و گاهی هم ارزش ها به ضد ارزش ها تبدیل شده است. و والدین نیز نسبت به تربیت دینی فرزندانشان حساسیت لازم و کافی را ندارند.

شکل گیری انواع گروه های ضد اخلاقی و وارد شدن جوانان به گروه هایی از قبیل رپ، هوی متال و... آرایش کردن دختران به انواع طرح ها و مدل های زننده، شاهد مثال هایی بر این مدعاست.

راهکارهای اجرایی عفاف

هر چه بر میزان پیشرفت و توسعه ی علمی بشر امروز افزوده می گردد، نیاز او به اخلاق، معنویت و ارزش های انسانی بیشتر می شود. علت این که چرا هر روز گرایش های دینی در سطح جهان بیشتر خودنمایی می کند، آیا جز این است که پیشرفت و توسعه ی تکنولوژی بدون لحاظ نیازهای حقیقی انسان به امور دیگر، هرگز نتوانسته پاسخ گوی خواست های درونی انسان ها باشد؟

حال چه باید کرد؟ چگونه می توان برای بهبود وضعیت انسان ها و به ویژه قشر جوان که نقش بیشتری در آینده سازی فردای جامعه دارند راهبرد عملی ارائه داد؟ آن چه در ذیل آمده است بخشی از راه کارهایی است که با سرمایه گذاری در جهت اجرای آن ها می توان شاهد جامعه ای با هویت و بالنده بود.

1. تقویت ایمان:

یکی از راه های مبارزه با فساد و گناه (بلکه مهم ترین آن ها)، تقویت ایمان است. تلاش برای بیداری وجدان ها، توجه دادن به خدا و حسابرسی روز جزا، مسأله ی عمل و عکس العمل در نظام جهان، سبب تقویت ایمان در انسان است. ایمان بازدارنده ی از گناه، موجب روشن بینی، یافتن راه صحیح، حفظ و حراست وجود و مایه ی تقواست. باید این باور و یقین در انسان به وجود آید که جهان بی حساب و بیهوده آفریده نشده، آدمی کیفر و پاداش عمل خود را می بیند. کسانی که معتقد به خدای متعال نیستند و تقوا و ایمان در دلشان استقرار ندارد، دست به هر عمل خلافی می زنند.

2. دادن آگاهی های فرهنگی و اجتماعی:

تلاش برای هشیار کردن بی خبران در مورد زندگی، ضرورت های آن، بیان مفاسد بی بندوباری ها، عواقب بد امور، عوارض بی عفتی و بی حجابی در جامعه از راه های اصلاح جامعه است.

باید افراد آگاهی یابند که ترویج بی عفتی و بی حجابی در جامعه از توطئه ها و دسیسه های اجانب و استعمارگران است.

«مستر همفر»، جاسوس انگلیسی در ممالک اسلامی، در خاطرات خود می نویسد:

«در مسئله بی حجابی زنان باید کوشش فوق العاده ای به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بی حجابی و رها کردن چادر مشتاق شوند، پس از آن که حجاب زن با تبلیغات وسیعی از میان رفت وظیفه ی مأموران ما آن است که جوانان را به عشق بازی و روابط نامشروع با زنان تشویق کنند و بدین وسیله فساد را در جوامع اسلامی گسترش دهند. لازم است زنان غیر مسلمان به طور کامل بدون حجاب ظاهر شوند، تا زنان مسلمان از آن ها تقلید کنند.»(10)

و یا «فرانتس فانون» در کتاب «انقلاب الجزایر» می نویسد:

«اگر بخواهیم به تار و پود جامعه ی الجزایری، هجوم بریم و استعداد مقاومت آنان را از میان برداریم، باید در ابتدا زنها را تحت سلطه قرار دهیم.» آن ها با صراحت می گفتند:

«زنها را در دست بگیریم، همه چیز به دنبال آن خواهد آمد.»

فرانتس فانون می گوید: «هر چادری که دور انداخته شود، افق جدیدی را که بر استعمارگر ممنوع بود، در برابر او می گشاید، و بدن الجزایری را که عریان شده است، به صورت کامل به او نشان می دهد. و پس از دیدن هر چهره ی بی حجابی، امیدهای حمله ور شدن اشغالگر، ده برابر می شود. هر چادری که می افتد و هر چهره ای که به نگاه جسور و ناآرام اشغالگر عرضه می گردد، برگردان این معنی است که الجزایر، به انکار وجود خویشتن آغاز کرده و هتک ناموس را از جانب اشغالگر پذیرفته است.» (11)

خداوند متعال در باره ی توطئه و برنامه ریزی منافقان در زمینه ی نفی عفت عمومی، می فرماید: « إِنَّ الَّذینَ یحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ... » (12)

یعنی: منافقان کسانی هستند که به اشاعه فساد و فتنه گری تمایل دارند و مرحله ی اول کارشان گسترش وسوسه و هوس است، سعی می کنند به هیجانات عاطفی جوان ها دامن بزنند تا فساد در بین ایمان آورندگان علنی شود.

3. بهبود بخشیدن معیشت مردم:

علامه طباطبایی(ره) در این باره می نویسد: « مهم ترین چیزی که جامعه انسانی را بر اساس خود پایدار می دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعی قرار داده، و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقاً آمارگیری کنیم و به جستجوی علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامی آن ها یکی از دو چیز است: یا فقر مفرطی است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنی، آدم کشی، گران فروشی، کم فروشی، غصب و سایر تعدیات وادار می کند، و یا ثروت بی حساب است که انسان را به اسراف و ول خرجی در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنی و همسر، و بی بند و باری در شهوات، هتک حرمت ها، شکستن قرق ها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامی دارد. و همه ی این مفاسد که از این دو ناحیه ناشی می شود هر یک به اندازه ی خود تاثیر مستقیمی در اختلال نظام بشری دارد... وقتی این نظام مختل گردد و هر کس به خود حق دهد که هر چه به دستش می رسد تصاحب کند، و از هر راهی که برایش ممکن باشد ثروت جمع نماید قهراً سنخ فکرش چنین می شود که از هر راهی که ممکن شد باید مال جمع آوری کرد چه مشروع و چه نامشروع، و به هر وسیله شده باید غریزه ی جنسی را اقناع و اشباع کرد چه مشروع و چه نامشروع، و هر چند به جاهای باریک هم بکشد. و پر واضح است که وقتی کار بدین جا بکشد شیوع فساد و انحطاط های اخلاقی چه بلایی بر سر اجتماع بشری درمی آورد، محیط انسانی را به صورت یک محیط حیوانی پستی در می آورد که جز شکم و شهوت هیچ همی در آن یافت نمی شود، و به هیچ سیاست و تربیتی و با هیچ کلمه حکمت آمیز و موعظه ای نمی شود افراد را کنترل نمود.» (13)

اگر در مقابل این فقر و غنای مذموم، قناعت را پیشه ی خود کنیم، آسایش و راحتی فراهم می شود. در چنین وضعی عفت ورزی معنا می یابد و راه تعالی گشوده می شود.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموده است: « مَنِ اقْتَنَعَ بِالْکفَافِ أَدَّاهُ إِلَی الْعَفَاف » (14)

هر که به کفاف قناعت کند به پاکدامنی کشانده می شود.

بنابراین این کوشش در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و تقسیم عادلانه ی ثروت در جامعه می تواند عاملی برای رسیدن جامعه به سعادت و صلاح (حیات طیبه) باشد.

4. معرفی الگوی مناسب برای جوانان:

جوانان که آینده ساز فردای جامعه اند، نیازمند مدل و الگو می باشند. فرزندان ما در مدت کوتاهی رشد کرده و وارد جامعه می شوند. ازدواج کرده و در نقش مادری و یا پدری به انجام وظیفه می پردازند. طبعاً باید موضعی را در زندگی انتخاب و به اتخاذ راه و روشی بپردازند این برایشان مهم است که بدانند بر اساس چه الگو و چه روشی باید به پیش روند و چه کسانی حق دارند پیشوا و قائدشان در جریان زندگی باشند. جستجوی الگو و مدل برای زندگیشان یک اصل و یک قاعده است و طبیعی است که هر قدر مدل ها کامل تر و سالم تر و جامع تر باشند امکان رشد و موفقیت برایشان بیشتر است. وجود زمینه ی تقلید در انسان و میل به قهرمان جویی سبب می شود که بسیاری از افراد ناخودآگاه به دنبال الگویی روان شوند. و همه حرکات و روش ها و پوشش ها و آرایش های خود را بر آن اساس استوار سازند. در نظام تربیتی اسلام به ارائه مدل توجه بسیاری شده است. خداوند در قرآن به معرفی انسان های نمونه اعم از زن و مرد پرداخته و مؤمنان را به انتخاب راه و روش آن ها رهنمون می دارد. در نقش کلی و اساسی تربیتی، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برای مردم اسوه است.

« لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة»(15) و به دنبال ایشان حضرت فاطمه سلام الله علیها اسوه است که سیدة نساء العالمین، پیشوای عظیم الشأن زنان و پاسدار حریم عفاف است.

حضرت یوسف(ع)، حضرت مریم(س) که دو مظهر عفاف اند، اسوه اند. «اگر انسانی وارسته شد، الگوی دیگر انسان ها است، اگر مرد است، الگوی مردم است نه مردان و اگر زن است، الگوی مردم است نه زنان.» (16)

بنابراین سیاستمداران حکومت دینی باید به این اصل توجه بیشتری کرده و با معرفی و تبلیغ الگوهای مناسب و موفق این خلأ را در جامعه پر کنند تا جوانان راه را به اشتباه نرفته و فلان خواننده و هنرپیشه و یا بازیگر غربی را الگوی خود قرار ندهند.

5. تسهیل در امر ازدواج و ارائه آگاهی های لازم در این خصوص:

ازدواج یکی از مراحل معقول زندگی هر انسانی به شمار می رود و اجتناب از آن به طور حتم صدمات جبران ناپذیری را به حیات انسانی وارد می سازد. از اهم وظایف برنامه ریزان، مسئولین، خانواده ها و... این است که زمینه ی ازدواج جوانان را فراهم و ساده تر نموده و آن ها را به این امر مهم تشویق کرده و سعی نمایند موانع و مشکلاتی از قبیل: شغل، مسکن و نداشتن استقلال اقتصادی که جوانان بر سر راه ازدواج خود احساس می کنند را مرتفع سازند. وسائل ارتباط جمعی در جهت نزدیک کردن ملاک های متضاد والدین و جوانان که در واقع ناشی از اختلاف نگرش و دیدگاه دو نسل متفاوت است بکوشند، و تلاش نمایند تا فرزندان جوان بتوانند از تجربیات والدین خویش بیشتر استفاده نمایند و والدین نیز در الگوهای همسر گزینی به نگرش و عقیده ی جوانان اهمیت بیشتری دهند. و برای آگاهی بهتر جوانان در خصوص ازدواج به ایجاد مراکز مشاوره ی ازدواج، مراکز آگاهی بخش در خصوص انتخاب همسر، برگزاری سمینارهایی با موضوع ازدواج پرداخته شود تا بدینوسیله زمینه ی ازدواج های موفق فراهم شود و زمینه ی بروز انحرافات، هر چه بیشتر از بین برود.

 نکته ای که خیلی کم تر به آن توجه می شود این است که بزرگ ترین مشکل ازدواج جوانان قبل از آن که مسائل اقتصادی باشد؛ مسائل فرهنگی و عقیدتی است.

6. ایجاد محیط های امن برای بانوان:

اگر محیط های شغلی زنان امن باشد و تماس آن ها در محیط کار با نامحرم کمتر شود، فشاری که از ناحیه ی حفظ حجاب برای عده ای ممکن است ایجاد شود، کاهش می یابد.

7. ایجاد مراکزی با محیط سالم

 ایجاد مراکز تفریحی، ورزشی و هنری که ضمن ایجاد محیطی سالم برای اوقات فراغت جوانان از جاذبه های خوبی نیز برخوردار باشد.

8. نظارت و کنترل بر واردات محصولات فرهنگی

9. برخورد قضایی

 شناسایی، تعزیر، تهدید و برخورد با مفاسد اجتماعی توسط دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی.

پی نوشت ها

1) روح القوانین، منتسکیو، ص107

2) چرا فرانسه شکست خورد، آندره موروا

3) تمدن اسلام و غرب، ص 335-333

4) عنکبوت/40

5) ترجمه غررالحکم محلاتی ج2 ص466

6) روزنامه آفتاب، شماره 404، مورخه7/4/80

7) روزنامه جمهوری اسلامی 21/4/80

8) زیارت وارث

9) اقتباس از کتاب فرهنگ حجاب بیم ها و امیدها ص49-46

10) خاطرات همفر، ص84

11) انقلاب الجزایرص14

12) نور/19

13) ترجمه المیزان، ج 9 ص330

14) غررالحکم ص393

15) احزاب/21

16) زن در آیینه جلال و جمال، آیت الله جوادی آملی ص153



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها