امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 17 شهريور 1399 - 09:14

اتحادخبر:  نخستین جلسه نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر با حضور شهردار و با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کاستن از مشکلات شهروندان این کلانشهر، برگزار شد.

اتحادخبر:  نخستین جلسه نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر با حضور شهردار و با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کاستن از مشکلات شهروندان این کلانشهر، برگزار شد.

نخستین گام برای همکاری نمایندگان مردم شیراز در مجلس و شورا

به گزارش ایسنا؛ نمایندگان مردم شیراز در مجلس و شورای اسلامی شهر، یکشنبه 16 شهریور طی جلسه‌ای با حضور شهردار، به طرح دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پیرامون تعامل بیشتر برای پیش‌بینی و تصویب طرح‌ها و قوانین راهبردی و کاستن از محدودیت‌های شوراها و تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری، پرداختند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه با یادآوری نقاط مشترک شورا و مجلس و با بیان اینکه قانون مدیریت شهر به عنوان یک موضوع پیچیده و گسترده را برعهده شوراها گذاشته است، اجرای مطلوب این قانون را نیازمند تعامل هرچه مطلوبتر بین نمایندگان مردم در مجلس و شوراها دانست و گفت: مجلس در همه حوزه‌ها نقش قانون‌گذار دارد و در این میان حوزه مدیریت شهری به ویژه در کلان‌شهری همچون شیراز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

سید عبدالرزاق موسوی در ادامه به چند مورد از مسائل مشترک اخیر بین شورا و مجلس اشاره کرد و گفت: بحث لایحه درآمدهای پایدار یکی از این موارد است که معتقدم سرنوشت تمام شهرداری‌ها به آن گره خورده است.

 

موسوی افزود: موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز که اخیراً مطرح شده در وضعیت مالی شهرداری‌هایی که خود با مشکلات سختی دست و پنجه نرم می‌کنند، مبلغی در حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.

 

او در خصوص اصلاحیه قانون شوراها نیز که با طرح دوفوریتی شورای عالی استان‌ها به مجلس رسیده است، خواستار جدیت و همکاری بیشتر شد و اضافه کرد: لایحه مهم مدیریت یکپارچه شهری که در شورای عالی تهیه و در مجلس دهم با اختلاف تنها ۶ رأی مصوب نشده بود به مجلس فعلی ارسال شده که امیدواریم در این دوره به تصویب برسد.

 

این عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها در بحث ساختاری نیز مشکلات جدی دارند، گفت: نگاه دولت این است که حوزه فعالیت خود را گسترش دهد و عملا بخش قابل توجهی از مسائل شوراها در اختیار هیات وزیران قرار می‌گیرد؛ در این زمینه دولت عملکرد خوبی نداشته و در نتیجه مسائل زیادی از شوراها بلاتکلیف می‌ماند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، محدودیت شوراها در مدیریت نیروهای انسانی شهرداری‌ها را از معضلات کلان‌شهرها عنوان و اضافه کرد: به عنوان نمونه در شهرداری شیراز حدود ۳هزار و ۶۰۰ پست سازمانی تعریف شده، ۷ هزار نیرو برای این پست‌ها به کار گرفته شده اما در همین حال بیش از ۲هزار پست سازمانی نیز بلاتصدی مانده زیرا به لحاظ قانونی امکان استفاده از نیروهای شرکتی در پست‌های سازمانی وجود ندارد.

به اعتقاد موسوی، در موضوع نیروی انسانی وزارت کشور می‌بایست با کمک مجلس مسأله را حل می‌کرد اما این اتفاق نیفتاده و حتی محدودیت‌های شورا نیز رو به افزایش است.


رییس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه سرنوشت شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تا حد زیادی در مجلس و به صورت خاص کمیسیون شوراهای مجلس رقم می‌خورد، خواستار همکاری جدی نمایندگان مجلس و شوراها شد.

 

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز نیز در این دیدار با بیان اینکه مجلس می‌تواند با بازنگری اختیارات شوراها نام نیکی از خود بر جای بگذارد، اظهار کرد: مادامی که دولت لایحه و آیین نامه آماده می‌کند و به امر و نهی در زمینه سیاست‌های خود بپردازد، مسیر واگذاری اختیارات به شوراها حتی در حوزه مدیریت شهری، مسدود خواهد ماند؛ مگر آنکه نهادی همچون مجلس محکم بایستد و این روند را اصلاح کند.

 

او با اشاره به لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دولت مایل نیست اختیارات خود را به دیگری واگذار کند و این وظیفه مجلس است که ورود کند و موضوع را به سرانجام برساند.

 

اسکندرپور با بیان اینکه تصویب لایحه جامع درآمد پایدار می‌تواند حدود نیمی از درآمدهای شهرداری را در درون خود شهرها تأمین کند، عنوان کرد: نتیجه این مصوبه این خواهد بود که راه‌های ناپایدار و ناکارآمدی همچون تراکم‌فروشی و تغییر کاربری متوقف شود چرا که در این صورت دلیلی برای استفاده از این شیوه‌ها باقی نمی‌ماند.

شهردار شیراز در عین حال با یادآوری اینکه مدیریت فعلی شیراز به سمت روش‌های ناکارآمد کسب درآمد نرفته است، اظهار کرد: به عنوان نمونه در حوزه تغییر کاربری‌ها و صیانت از باغات در شیراز می‌توانید وضعیت فعلی را با سال ۹۰ مقایسه کنیم؛ اینکه در سال ۹۹ ما تنها یک کمیسیون تغییر کاربری برگزار کرده‌ایم حاکی از این است که ما به سمت درآمدزایی از طریق آسان اما خسارت‌بار برای آینده این شهر، نرفته‌ایم.

 

اسکندرپور خطاب به نمایندگان شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید اتفاق مؤثری در مدیریت شهری کلان‌شهری همچون شیراز بیفتد، باید لایحه جامع درآمد پایدار از سوی مجلس حمایت شود.

اولویت نمایندگان شیراز پیگیری پروژه‌های مولد ثروت و درآمد است

 

رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وظیفه مشترک تمام نمایندگان مردم فارس تغییر نگاه دولت و کشور به فارس و شیراز است، باید این نگاه را تغییر دهیم که شیراز و فارس فاقد مشکل است، چرا که این نگاه در توزیع منابع اعتبارات و بودجه اثرگذار است.

ابراهیم عزیزی با تاکید بر ضرورت هدفمند کردن جلسات فوق، بیان کرد: فارس و شیراز به لحاظ زیرساخت نیازمند نگاه جدی‌تری است چرا که امروز کارکرد شیراز و فارس در جهت منطقه‌ای است و این موضوع مغفول مانده است، فارس و شیراز در عین داشتن ظرفیت خوب نیروی انسانی اما دارای مشکلات بسیاری نیز هست.

او خاطرنشان کرد: زمانی بنا بود شیراز چهارراه ریلی جنوب کشور باشد و از محل همین نگاه راه آهن به تمام شهرهای جنوبی برقرار شود اما چیزی که حاصل شد تنها یک خط ریلی بود.

عزیزی اولویت جدی مجمع نمایندگان بویژه نمایندگان شیراز را پیگیری همین پروژه‌ها دانست تا این قبیل پروژه‌هایی که می‌تواند سبب تولید ثروت و درآمد شود بار دیگر فعال شود. 

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه آزادراه اصفهان- شیراز، اضافه کرد: قطعه ۸ این پروژه مدت‌های طولانی است که معطل تنها یک نامه مانده است، برای اتمام این پروژه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با رایزنی نمایندگان استان در همین مدت زمان نزدیک به یک هزار میلیارد تومان آن را وزارت دفاع و راه و شهرسازی که شریک پروژه هستند تقبل کرده‌اند.

 

او با اشاره به اینکه برای اتمام پروژه‌هایی از این دست همه باید مشارکت داشته باشند، بیان داشت: فرصت خوبی است که اعضای شورای شهر و شهرداری شیراز نیز موضوع پایانه مسافربری را تعیین تکلیف کنند، اینها مباحث مشترکی است که باید در مورد آنها رایزنی و صحبت شود.

عزیزی با اشاره به تخصیص اعتبار برای تکمیل خط دوم انتقال آب به شیراز، گفت: برای خط تنگ سرخ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و همین را مجموعه شهرداری می‌تواند با همکاری مجلس تامین کند تا مشکل آب و فضای سبز شیراز حل شود.

او ادامه داد: در این صورت است که درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد خواهد شد چرا که اگر مشکل آب حل شود مشکلات درآمدی نیز مرتفع خواهد شد پس باید پروژه مشترکی تعریف شود تا سرمایه‌گذاری در حوزه آب شکل گیرد.

 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس همچنین به موضوع رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان و ایجاد ظرفیت بیمارستانی در شیراز اشاره و اضافه کرد: شیراز به لحاظ نیروی انسانی قطب پزشکی است اما به لحاظ زیرساخت پزشکی کمبودهای بسیار دارد، ما پزشکان ماهر و بی‌نظیری در شیراز داریم اما به لحاظ زیرساخت قطب نیستیم و این را سرانه به ما نشان می‌دهد.

 

عزیزی تاکید کرد: برای ساخت بیمارستان شماره دو نمازی موافقت وزارت بهداشت و درمان و شورای اقتصاد را بدست آورده‌ائیم تا بودجه این بیمارستان از محل بانک اسلامی تأمین شود، ساخت بیماستان دیگر تامین اجتماعی و میانرود نیز به همین ترتیب در حال پیگیری است.

او پیشنهاد کرد: اعضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر شیراز چهارچوبی مشخص برای اقدامات و تصمیمات و پیگیری‌های مشترک داشته و ۱۰ موضوع مهم و محوری را تعیین و ابعاد ملی و منطقه‌ای هر کدام از پروژه‌ها را برای پیگیری مشخص کنند.

عزیزی یادآور شد: امروز این شهر هیچ راهی برای تامین منابع پایدار جذب سرمایه گذار ندارد اینکه تنها از سرمایه‌گذاری صحبت شود اتفاقی نمی‌افتد باید موانع ملی برطرف شده از آن سو نیز بستری در شهر برای سرمایه گذاری فراهم شود.

او خاطرنشان کرد: باید نگاهی جامعه نگر به افق آینده شیراز داشته باشیم، بسیاری از مشکلاتی که امروز ما در شیراز و فارس داریم به این دلیل است که در گذشته‌های دور نگاهی کلی و جامع نگر به افق شیراز نبوده است.

 

موضوع درآمد شهرداری‌ها در مجلس پیگیری می‌شود

 

جعفر قادری، دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مواردی که در بحث کاری مشترک مطرح شده است، گفت: در مجلس شورای اسلامی موضوع درآمد شهرداری‌ها به واسطه کمیسیون مشترکی که شکل گرفته و اعضای آن مشخص شده است در حال پیگیری است.
او به طرح موضوع مالیات و ارزش افزوده درآمدها در کمیسیون اقتصادی نیز اشاره داشت و افزود: طرح‌های مختلفی وجود دارد که هم شورای عالی استان‌ها و هم دولت و هم شهرداری می‌توانند در دستور کار قرار دهند، از گذشته نیز مواردی همچون انتقال پادگان‌ها، طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده به همین ترتیب پیگیری و در نهایت منجر به قانون شده است.

او ادامه داد: در همین مدت زمان کوتاه ۱۹ طرح را خودمان به مجلس ارائه کرده‌ائیم که در دستور کار مجلس است که به محض تکمیل امضاها بررسی می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان فارس با اشاره به موضوع دبیرخانه شورا تصریح کرد: اگر بخواهیم منتظر بمانیم دولت این کار را انجام دهد انگیزه چندانی وجود ندارد، اگر در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار گیرد ممکن است زودتر به نتیجه برسد.

قادری به پیگیری پروژه بین‌الحرمین در قالب مناقصه در سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: با همین چارچوب‌های فعلی امکان سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها را داریم و این یعنی منع قانونی نیست.

 

او بودجه اعتبارات عمرانی فارس در تمام دوره‌ها را نسبت به سایر استان‌ها بیشتر دانست و تاکید کرد: اینکه سهم اشتغال و شکوفایی اقتصادی در سایر استان‌ها بیشتر از فارس است به معنای هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها و کارهای کلان مشترک بیشتر در این استان‌ها است.

این عضو مجلس یازدهم شورای اسلامی با اشاره به موضوع کمربندی شمال شرق شیراز گفت: این یک پروژه ۳۰۰ میلیارد تومانی است که اگر بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم و شهرداری نیز در کنار پروژه قرار گیرد مشکل حل شده است.

قادری سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌های را درآمدی دانست و یادآور شد: اگر شهرداری بتواند در پروژه‌ها مشارکت داشته باشد مشکلات حل می شود.

او بیان کرد: در موضوع استخدامی اگر شهرداری در قالب آزمون استخدام داشته باشد تلاش ما نیز بر حل مشکل خواهد بود، فرصت خوبی که در برنامه و بودجه وجود دارد این است که از ظرفیت نمایندگان و شورای عالی استان‌ها می‌توان استفاده کرد تا کارها پیش رود. 

قادری در موضوع انتقال آب به شیراز نیز از امکان پیگیری مجلس و برطرف کردن مشکلات در سطح ملی گفت.

 

باید برنامه مشترک میان شورا و مجلس تعریف شود

 

روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید برنامه مشترک میان شورا و مجلس تعریف شود، عنوان کرد: وقتی کارهای پراکنده و گسترده انجام می‌شود در عمل کاری از پیش نمی‌رود.

نجابت ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی آماده هستند در موارد بسیاری همچون موضوع استخدام نیروهای شهرداری، لایحه درآمدهای پایدار، مدیریت جامع شهری، موضوع توأمان نظارت بر مسائل مختلف شهری و طرح‌های دانش بنیان به صورت مشترک صرف نظر از نگاه سیاسی با شورای شهر شیراز مشارکت و همراهی داشته باشند.

او تاکید کرد: به رغم تمام اختلاف‌ سلیقه و نظرها باید دست به دست هم دهیم تا پروژه‌هایی که پیش از این مطرح بوده برای شهر دنبال شود چرا که مبنای همه ما توسعه شیراز است.

 

نجابت اضافه کرد: در این صورت است که می توان با افتخار سر را بالا گرفت و اعلام کرد که مجلس و شورای شهر شیراز اقدامات خوبی انجام داده‌اند در حالی که اگر اقدامات به بیانات کلیدی و کلی‌گویی بگذرد به نتیجه نخواهد رسید.

او با اشاره به اینکه اگر حوزه کار مشترک داریم باید برنامه مشترک تعریف کنیم و براساس آن پیش رویم، درخواست برگزاری جلسات به صورت ماهانه و دوره‌ای را مطرح کرد و افزود: باید از یکدیگر مطالبه داشته باشیم تا کارها را پیش بریم در غیر این صورت این جلسات تنها شکل دورهمی خواهد گرفت.

 

شورای پنجم و نمایندگان شیراز ماهانه جلسات مشترک برگزار می‌کنند

 

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پایان این نشست که با بیان دیدگاه‌های سایر اعضای شورا نیز همراه بود، ضمن ابراز خرسندی از موارد مطرح شده در این جلسه، اظهار داشت: نکات کلیدی و دغدغه‌های بسیار مهمی در این جلسه مطرح شد که نیازمند پیگیری و همراهی طرفین است.

سید عبدالرزاق موسوی عنوان کرد: به این ترتیب بر اساس اولویت بین ۱۰ تا ۱۵ موضوع از نگاه شورا مشخص شده و نمایندگان نیز جمع‌بندی داشته باشند تا در جلسه بعد به اتفاق نظر رسیده و تقسیم کار انجام شود.

 

موسوی گفت: این جلسات هر سه هفته و یا هر ماه یک بار برگزار می‌شود تا به صورت مستمر پیشرفت کار پروژه‌های مختلف شهری و مسائل مشترک ارزیابی و کنترل شود تا در پایان دوره‌های سه ماهه و شش ماهه ببینیم به کجا رسیدیم و ماحصل یکسال فعالیت مشترک‌مان برای مردم شیراز چه بوده است.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • علائم هشداردهنده حمله قلبی
  • اگر ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟ (+عکس)
  • فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • چهار درصد باقیمانده از کالاهای متروکه سنواتی بنادر بوشهر در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفت /اهتمام ویژه دستگاه قضا برای خروج کامل کالاهای متروکه از بنادر استان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 8 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 20 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 20 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری 1 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 7 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 7 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...