کد خبر: 134565 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 16 شهريور 1399 - 11:00
فاطمه دهقان کمارجی داور برازجانی لیگ برتر فوتبال بانوان کشور در گفتگو با اتحاد خبر:
آرزو دارم به عنوان یک خانم دشتستانی جام جهانی را قضاوت کنم/ تست های خوبم را مدیون هوای گرم برازجان هستم

اتحادخبر: ورزشکار جوان برازجانی از هشت سالگی وارد دنیای ورزش شده است. او به واسطه دیدن تلاش های پدرش در داوری، این رشته را انتخاب کرده و پنج سال است به صورت حرفه ای قضاوت می کند. این داور لیگ برتر بانوان از اشک ها و لبخندها، اهداف و آرزوها، کمک های مسئولین و خانواده خود برایمان می گوید. اتحاد خبر شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کند...

اتحادخبر-ساناز دانشگر: ورزشکار جوان برازجانی از هشت سالگی وارد دنیای ورزش شده است. او به واسطه دیدن تلاش های پدرش در داوری، این رشته را انتخاب کرده و پنج سال است به صورت حرفه ای قضاوت می کند.

این داور لیگ برتر بانوان از اشک ها و لبخندها، اهداف و آرزوها، کمک های مسئولین و خانواده خود برایمان می گوید. اتحاد خبر شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کند.



فاطمه دهقان کمارجی دانش آموخته رشته تربیت بدنی از دانشگاه بوشهر است. او متولد 28/10/1372 در برازجان است. این ورزشکار جوان ، داور لیگ برتر فوتبال بانوان است و درحال حاضر معلم تربیت بدنی در مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش و نجاتگر و مربی کمک های اولیه درجمعیت هلال احمر میباشد.



با دیدن تلاش پدرم در داوری به این رشته علاقه مند شدم

داور فوتبال لیگ برتر بانوان شروع ورزشی خود را اینگونه شرح می دهد: از 8 سالگی ورزش را شروع کردم و اولین رشته حرفه ایم ورزش والیبال بود. بعدها به شنا، تکواندو، دو و میدانی علاقه مند شدم. همه ورزش ها را امتحان کرده ام؛ پدرم کشتی گیر بود و به واسطه این رشته داور ممتاز ملی کشتی است. در خانواده نسبتا ورزشی بزرگ شده ام. وقتی فیلم های قضاوت پدر را می دیدم. وقتی تلاش بیش از اندازه او را در داوری کشتی مشاهده می کردم من نیز به رشته داوری علاقه مند شدم.



وارد شدن به لیگ برتر فوتبال بانوان

او در ادامه می گوید: بعد ها در دانشگاه رشته تربیت بدنی را ادامه دادم. در اردیبهشت سال 94 که دانشجو بودم یک کلاس داوری از طرف دانشگاه در بوشهر برگزار شد. در آن کلاس که مدرس آن آقای استادزاده (یکی از اساتید خیلی خوب و پیشکسوت داوری) استان هستند شرکت کردم. در کلاس داوری درجه سه قبول شدم. کم کم داوری را شروع کردم و در مرداد سال 94 به کلاس لیگ برتر بانوان دعوت شدم و در آن کلاس شرکت کردم. تست بدنی از ما گرفتند که خدا را شکر با آمادگی جسمانی قبول شدم و وارد لیگ برتر شدم. الان حدود پنج سال است که افتخار قضاوت را دارم.



کمکِ هیئت فوتبال و خانواده برای رسیدن به این جایگاه

فاطمه دهقان کمارجی به کمک ها و مشوق هایی که در مسیر رسیدن به داوری داشته است اشاره می کند و می گوید: برای رسیدن به این جایگاه افراد زیادی به من کمک کردند. روزهای سختی به واسطه تمرینات خیلی سنگینی که انجام می دادم وجود داشت. در مرداد ماه که هوا خیلی گرم بود تمرین می کردم. برای در اختیار قرار دادن مکان برای تمریناتم از افراد زیادی که به من کمک کردند متشکرم. هیئت فوتبال و معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش برای محل تمرین به من کمک کردند. و در حال حاضر سپاسگزارم از باشگاه پارس که در ساعتی خاص با بنده همکاری دارند که بتوانم تمرینات بدنی ام را داشته باشم .کمتر از بیست روز برای دعوت به کلاس پیش فصل اطلاع پیدا کردم. به واسطه ورزش و تمرینی که داشتم آمادگی جسمانی ام خوب بود و با لطف خداوند بزرگ توانستم تست بدنی را پاس کنم.



همیشه در داوری سعی می کنم بهترین قضاوت را انجام دهم

داور برازجانی به این نکته که قضاوت عادلانه در داوری حرف اول را می زند اشاره ای دارد و می گوید: اسم داوری به معنای قضاوت عادلانه و بی طرف است. داورها همیشه سعی می کنند بهترین قضاوت خود را با رعایت عدالت انجام دهند. حالا شما چه در زندگی خصوصی و چه در زندگی کاری وقتی می خواهید داوری کنید سعی می کنید با عدالت کاری را انجام دهید. در قضاوت ورزشی که به عنوان یک داور فوتبال بوده ام؛ همیشه سعی می کردم وقتی وارد زمین می شوم، بهترین قضاوتم را انجام بدهم. حالا چه بازی که سطح آن پایین باشد و در حد شهرستان باشد و چه بازی که در لیگ برتر بانوان باشد. همیشه تلاش می کنم با آمادگی کامل وارد زمین بشوم. قضاوت واقعا سخت ولی در عین حال دلچسب و شیرین است.



بانوان فوتبالیست در استان بوشهر نیازمند اسپانسر قوی هستند

این داور جوان به ظرفیت بالای بازیکنان و داوران در استان و مشکلات مالی بازیکنان می پردازد و می گوید: به طور کلی فوتبال خانم ها و آقایان سختی هایی به واسطه شرایط باشگاه ها دارند. باشگاه ها الان در شرایط خوب مالی نیستند. به نظر من در استان بازیکنان خانم مستعدی در لیگ برتر داریم. ما چند فوتبالیست تیم ملی در استان داشتیم. خانم معلم و خانم امینه برازجانی بازیکنانی بوده اندکه در تیم ملی بازی کرده اند و درحال حاضر در تیم های لیگ برتری حضوری فعال دارند. در کل بخواهم بگویم در لیگ برتر بانوان به واسطه نداشتن اسپانسر و نبود بودجه مشکلات زیادی وجود دارد. به طور کلی بازیکنان ما پتانسیل بالایی دارند و نیازمند اسپانسر قوی هستند ولی در این شرایط اقتصادی یک مقدار تلاش بیشتر می طلبد. کلا بازیکنان خوبی در استان داریم. خانم محبوبه دهقانی و خواهران حسنی که در پارس جنوبی بازی می کنند.



آرزو دارم به زودی با یک کوبل قوی داوری از استان بوشهربرای قضاوت برویم

او در ادامه می گوید: ما داورهای خوبی در استان بوشهر داریم. الان در کلاس های داوری پس از سال 94 که من شرکت کردم؛ کلاس های متعدد در شهرستان برگزار شد و الان داوران متعدد برای داوری داریم که واقعا حرف برای گفتن دارند. یکی از آرزوهای من این است که به زودی بتوانیم با یک کوبل داوری از برازجان یا استان در شهرهای دیگر داوری کنیم. این حس خیلی خوبی دارد که با یک کوبل داوری با چهار داور هم استانی به مسابقات بروید. خیلی شرایط بهتر و بدور از استرسی فراهم می شود.



داور نجاتگری که به کمک بازیکن شتافت

ورزشکار جوان از فعالیت جدی خود در هلال احمر اشاره ای دارد و می گوید: یکی از بهترین انتخاب های من در زندگی آشنایی ام با سازمان هلال احمر بود. نجات گر درجه یک هستم و انشاالله اگر بشود به زودی آخرین درجه که ایثارگر هست را بتوانم کسب کنم. در هلال احمر مربیِ کمک های اولیه هستم و در رشته هایی مثل آتش نشانی و (hse) شرکت کردم و مدتی با آتش نشانی نیز همکاری می کردم. یک خاطره خیلی خوب در داوری دارم که به نجات گری من برمی گردد. در اصفهان برای قضاوت رفته و کمک داور بودم. در قسمت من برخورد خیلی بدی به وجود آمد و بازیکنی می خواست توپ را بزند که پای بازیکن مقابل به سر بازیکنی که می خواست توپ را بزند برخورد کرد. داور با این صحنه فاصله داشت و در قسمت دیگر زمین بود. من صحنه را دیدم. وقتی ضربه به سر زده می شود. بازی تحت هر شرایطی باید متوقف شود. چون سر جزو اعضای خیلی مهم بدن است. در سیستم رادیویی به داور وسط خانم جواهری اطلاع دادم. بازی متوقف شد. تا زمانی که میخواست پزشک بیاید. شرایط بد بود و بازیکن بیهوش شد. سریع بالای سر او آمدم و کارهای اولیه را برای نجات او انجام دادم که خیلی به او کمک کرد. شاید باورتان نشود خدا را شکر مشکل خاصی نداشت و چند دقیقه بعد همان بازیکن گل زد. این یکی ازحس های خوبی بود که من به واسطه عضویت در هلال احمر داشتم.



بهتر شدن وضعیت لیگ فوتبال بانوان / باید قوی و با اراده باشیم

از او وضعیت الان لیگ فوتبال بانوان و سختی های آن ها را می پرسم. او در پاسخم می گوید: به واسطه باشگاه ها و تیم داری ها، شرایط نسبت به قبل خیلی بهتر شده است. تیم ها در لیگ دسته یک چند سال قبل تعدادشان خیلی کمتر بود. لیگ برتر با 9 تیم برگزار می شد. الان شرایط خیلی بهتر شده است و 12 تیم شرکت می کنند. اسپانسرها خیلی بهتر شده اند. درست است مشکلات در لیگ خانم ها وجود دارد اما از نظر تیم داری اسپانسرها بهتر شده اند. الان بهتر خرج می کنند و وقت بیشتری می گذارند. کیفیت لیگ برتر بانوان بهتر شده است و مطمئن هستم بهتر نیز می شود. ما شرایط را پذیرفته ایم و باید قوی باشیم.

آرزو دارم به عنوان داور دشتستانی جام جهانی را قضاوت کنم

فاطمه دهقان کمارجی به آرزوی خود در داوری که سخت ولی با تلاش شدنی است می پردازد و می گوید: هر داوری دوست دارد آخرِ قضیه را قضاوت کند که شامل جام جهانی می شود. آرزو دارم که روزی بشود و بتوانم به عنوان یک داور دشتستانی و داور بین المللی جام جهانی را قضاوت کنم. برای اینکه داور بین المللی شوید باید دوره ها را بگذرانید که درجه بندی دارد. خیلی سخت ولی شدنی است.



تست های خوبم را مدیون هوای گرم برازجان هستم

محدودیت ها باعث توقف داور پرتلاش برازجانی نشده است. او با اشاره به این نکته که باید به هدفتان عشق بورزید می گوید: ورزش کردن در هوای استان ما خیلی سخت است. همیشه تست های خوبم را مدیون هوای گرم برازجان هستم؛ چون در برازجان تمرین سنگینی برایمان به وجود می آید و در تهران بهترین تست را می زنم. محدودیت است. گرما اذیت می کند ولی در آنجا قدر این شرایط را می دانیم. همه چیز را باید به دید مثبت نگاه کرد تا بتوانید پیشرفت کنید. باید به هدفتان عشق داشته باشید. این عشق اگر وجود نداشته باشد همان روز اول جا می زنید.



عشق به داوری باعث می شد در هوای 50 درجه بدوم و کم نیاورم

او در تکمیل صحبت های خود می گوید: آدم یک جاهایی واقعا خسته می شود. حق می دهم. گاهی در تمرین یک جاهایی واقعا خسته می شدم و در یک زمین چمن که تنها بودم می گفتم: خدایا خیلی سخت است. و دوباره شروع میکردم. فشار تمرین آن‌قدر سنگین است که تمام استخوان هایم از شدت گرما درد میگرفت شاید از دور نگاه می کنند که این داور فوتبال است؛ و نگاه ویژه ای به کار او میباشد ولی واقعا اگر کسی عشق به داوری نداشته باشد همان روز اول خسته می شود. فقط علاقه است که تو را نگه می دارد که در هوای 50 درجه بدویی و کم نیاوری..

آفساید گرفتن سخت اما لذت بخش ترین است...

فاطمه دهقان کمارجی آفساید گرفتن را سخت اما لذت بخش می داند و می گوید: در بازی فوتبال خیلی جدی هستم. کمک داور هستم. امسال انشاالله اگر خدا قبول کند می خواهم برای داور وسط بیایم. یک کوبل داوری شامل چهار داور است. داوری که سوت می زند داور وسط می شود. دو کمک در کنار زمین هستند و آفسایدها را می گیرند که کمک داور یک و دو می شوند. یک داور چهارم کنار زمین است که به سه داور داخل زمین کمک می کند. کمک داورها علاوه بر کمکی که به داور وسط می کنند. مسئولیت سنگین گرفتن آفساید را دارند. گرفتن آفساید سخت است ولی خیلی لذت دارد و شیرین است و آدم را به چالش می کشاند. دوست دارم همه سمت های داوری را تجربه کنم. الان به واسطه علاقه ام دوست دارم داور وسط باشم ولی کمک داوری را خیلی دوست دارم مخصوصا زمانی که آفساید را اعلام می کنم.



کمک داوری در لیگ دسته یک شیرین ترین قضاوتم بود

این داور برازجانی از شیرین ترین خاطره خود یاد می کند و می گوید: در لیگ برتر زیاد قضاوت کرده ام ولی شیرین ترین آن فینال لیگ دست یک بود که به عنوان کمک داور اول داوری کردم و بازی را با عشق و لذت داوری کردم. آن بازی خیلی حساس بود چون یکی از تیم ها به لیگ برتر صعود می کرد. ناظر با ما صحبت کرد و گفت که بازی حساسی است. تمام تلاشم را کردم که به بهترین نحو آن قضاوت را انجام بدهم. با آمادگی فکری و ذهنی که رفتم یکی از بهترین قضاوت های من بود. بازی بین هیئت البرز و دزفول خوزستان بود. بازی سنگینی بود که در البرز داوری کردیم. یکی از بازی های سنگین بود ولی فوق العاده آن بازی را دوست داشتم.



وقتی هدفی را انتخاب کردی پای همه سختی های آن می ایستی

او در ادامه به خاطرات سخت ، رفت و آمدهای داوری اشاره دارد و می گوید: یکی از سخت ترین خاطراتم زمانی بود که در ارومیه داوری داشتم و از پرواز جا ماندم. شب تا صبح در فرودگاه ماندم. دو پرواز بود که از ارومیه به پرواز تهران رسیدم و برای سی ثانیه از پرواز جا ماندم(می خندد) ولی سریع پنج صبح پرواز گرفتم و برگشتم. رفت و آمدها برایمان خیلی سخت است. ولی وقتی یک هدفی را خودت انتخاب می کنی پای همه سختی های آن می ایستی. حالا هر چقدر هم سخت باشد باز لذت بخش است.


توصیه به بانوان علاقمند به داوری   

فاطمه دهقان کمارجی به بانوانی که به داوری علاقه دارند توصیه هایی می کند و میگوید: اولین چیز در هر کاری عشق است. شما چه عشق داوری، تئاتر، زندگی و ... داشته باشید. اگر علاقه را در خودشان می بینند. اگر توانایی تحمل سختی ها را دارند. اگر سختی ها را می توانند به جان بخرند. با کمال میل ما از آن ها استقبال می کنیم. دستشان را می گیریم و به آن ها کمک می کنیم یک داور در سطح لیگ برتر و بین المللی بشوند.




رییس اداره ورزش شهرستان دشتستان پدری مهربان برای همه ورزشکاران

فاطمه دهقان کمارجی در پایان از همه کسانی که در این مسیر به او کمک کرده اند قدردانی می کند و می گوید: در حیطه داوری هر وقت از هر مسئولین ورزشی درخواست همکاری خواسته ام به من کمک کرده است. هیئت فوتبال همیشه درحد توان کمک کرده اند. در اداره ورزش و جوانان آقای کمارج، پدر ورزشکاران است. هر وقت مشکلی بوده ، با آقای کمارج صحبت شده است. او پدری مهربان و الگوی اخلاق برای ما ورزشکاران بوده، چه من که به عنوان داور بوده ام و چه بقیه ورزشکاران. آقای کمارج محبوبیت بالایی بین ورزشکاران دارد. در پایان ، از خدای مهربان که همیشه در همه جا یارو یاور بنده بوده، از شما و و سایت خبری خوب و پرافتخار اتحاد خبر  و جناب آقای صابری نهایت تشکر و قدردانی را دارم. ممنونم از حمایت های شما که باعث انگیزه جوانان و ورزشکاران میشود،از باشگاه فوتبال پارس، معاونت تربیت بدنی آموزشگاه های آموزش و پرورش ،هیئت فوتبال شهرستان ،نایب رییس هیئت فوتبال استان، خانم خلیفه عزیز ،هیئت فوتبال استان ،از خانواده بزرگ دهقان کمارجی که به عنوان خانواده برایم سنگ تمام گذاشتند، و سپاس و قدردانی ویژه از همسر مهربانم که در تمامی لحظات و تمریناتم همراهی ام می کند؛ نهایت تشکر را دارم.




لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/134565