امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 شهريور 1399 - 16:00
گزارش اتحاد خبر از مشکلات قصابان دشتستان و کشتارگاهی که نیست؛

اتحاد خبر: چند سال است نبود کشتارگاه در برازجان، قصابان و فروشندگان گوشت قرمز را در شهر برازجان و دیگر مناطق شهرستان دشتستان با مشکلات زیادی مواجه کرده است.. گزارش اتحاد خبر پیرامون جابجایی مکرر کشتارگاه؛ مشکلات کشتارگاه چاهکوتاه؛ نارضایتی قصابان از کشتارگاه گناوه؛ توضیحات فرماندار دشتستان و دیگر مسئولان ذیربط را در این گزارش بخوانید...

اتحاد خبر- ساناز دانشگر: چند سال است نبود کشتارگاه در برازجان، قصابان و فروشندگان گوشت قرمز را در شهر برازجان و دیگر مناطق شهرستان دشتستان با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

جابجایی مکرر کشتارگاه
قصاب جوانی که 15 سال است در راسته بازار روز برازجان کار می کند از شروع کار خود با کشتارگاه ها و جا به جا کردن مکرر قصاب ها اشاره دارد و می گوید: تقریبا 13 سال قبل در کشتارگاه (سنتی) صدرالله بحرینی واقع در برازجان کشتار می کردیم. پس از اینکه این کشتارگاه به دلیل نداشتن برخی موازین و استانداردهای بهداشتی از طرف دامپزشکی تعطیل شد؛ به سمت کشتارگاه سنتی اکبر ثابت رفتیم. این کشتارگاه نیز به دلایل مختلفی با دامپزشکی به مشکل برخورد. دوباره مجبور شدیم به مدت چهار سال به کشتارگاه صدرالله بحرینی برای کشتار دام های خود برگردیم. پس از آن کشتارگاه چاهکوتاه افتتاح شد. الان تقریبا 13 سال است که کشتارگاه چاهکوتاه راه افتاده است.

مشکلات کشتارگاه چاهکوتاه
او در ادامه با تاکید به مشکلاتی که گریبان گیر قصابان در زمانی که به کشتارگاه چاهکوتاه می رفتند شده است؛ می گوید: حدود هشت سال است که برای کشتار به چاه کوتاه می روم. این کشتارگاه به طور مرتب خراب بود. چون آنجا به صورت صنعتی بود و مشکلات خاص خود را داشت؛ این مشکلات شامل پرداخت نکردن دستمزد کارگران و هزینه های برق کشتارگاه می شد. معلوم نبود کشتارگاه به کجا تعلق دارد! روزی می گفتند: زیر نظر شهرداری و روزی دیگر به شخص حقیقی آن را ربط می دادند. در واقع هر بار یک جور صحبت می کردند. این کشتارگاه به دلایل مشکلاتی که با اداره برق داشت وقتی ما برای کشتار دامی را به آنجا می بردیم. وسط کشتار گوساله، برق را قطع می کردند. گوساله چند ساعت سر قلاب آویزان بود. به دلیل صنعتی بودن کشتارگاه با رفتن برق همه ریل ها خاموش می شدند. گاها بود که بخاطر این مشکلات گوشتی که به مغازه می آوردیم دیگر خراب شده بود و ما چون پول آن را داده بودیم مجبور بودیم به هرطریقی حتی به ضرر آن را استفاده کنیم.

قرار نافرجام یک ماهه برای رفع مشکل کشتارگاه
جوان 30 ساله با گلایه از مسئولینی که زیر حرف خود زدند و همچنین از مشکلات عمیقی که برای رفتن به کشتارگاه گناوه به اجبار به قصابان تحمیل شده است می گوید: از تاریخ 19 آبان 98 درب  کشتارگاه چاهکوتاه بسته شده است. قرار بود ما به مدت 30 الی 40 روز به کشتارگاه گناوه برویم. البته می دانستیم با رفتن به گناوه همین روال را پیش خواهیم گرفت. ما قصابان با رییس صنفمان آقای کمالیان و رئیس دامپزشکی جلسه گرفتیم که زمان محدود یک ماهه ای را به گناوه برای کشتار برویم تا مسئله ما حل شود و برازجان بدون گوشت نماند یا گوشت بدون مهر به مردم ارائه بدهیم. متاسفانه همه آن ها زیر حرفشان زدند.


10 ماه است به اجبار با تمام بدبختی به کشتارگاه گناوه می رویم
او در ادامه می گوید: از 19 آبان 98 به مدت 10 ماه می شود که ما با تمام بدبختی به گناوه می رویم. متاسفانه به ما جا نمی دهند. از گناوه ای ها عوارض گوساله را 75 هزار تومان می گیرند و از ما چون می دانند که مجبور هستیم و دامپزشکی ما را اجبار به رفتن گناوه می کند، 125 تومان می گیرد. در واقع 50 هزار تومان از ما بیشتر می گیرند. مشکلات ما خیلی زیاد است؛ 150 هزار تومان گوساله را برای ما می کشند. مبلغ 300 هزارتومان کرایه رفت و برگشت یک گوساله به کشتارگاه گناوه را می دهیم. آن هم در صورتی که چند قصاب از قبل با هم هماهنگ کنیم تا کرایه ها این قیمت باشد و گرنه جداگانه گران تر است.

نارضایتی قصابان از کشتارگاه گناوه
قصابی که در کار خود خبره است و سال های زیادیست در این شغل فعالیت می کند با تاسف از وضعیت کشتارگاه گناوه می گوید: کیفیت و وضعیت کشتارگاه گناوه بسیار نامساعد و نامطلوب است. چندین بار از دامپزشکی و بهداشت خواسته ام که با ماشین شخصی ام شما را به آنجا می برم تا شاهد وضعیت فاجعه بار آنجا باشید. اصلا نامش را کشتارگاه نمی توان گذاشت. مثل طویله است. وقتی به آنجا می روی هرج ومرج است، هرکسی گوساله به داخل آورد و هر کسی بکشد. با چشمان خود دیدم یک گوسفند را آورده بودند که گوساله ای به آن زد، گوسفند می خواست بمیرد، آنجا در گوشه ای آنقدر جان داد تا زمانی که سر گوساله را بریدند و بعد گوسفند را کشتند. سپس گوساله را به قلاب زده و شقه شقه کردند و در سردخانه گذاشتند. پس از این کارها پوست گوسفند را درآوردند. گوشت این گوسفند اصلا دیگر قابل استفاده نیست. ولی چون نظارتی وجود ندارد پوست آن در می آید.

نزدیک بودن کشتارگاه = کیفیت گوشت بالا
او با تاکید به این موضوع که کشتارگاه نزدیک ما مساوی با گوشت کیفت بالا و رفع مشکلات قصابان است می گوید: اگر در نزدیکی ما کشتارگاه وجود داشته باشد صد درصد بر روی کیفیت گوشتی که به مردم ارائه می دهیم تاثیر می گذارد. وقتی ما کشتاری که انجام می دهیم و فردای آن در مغازه گوشت باشد به چه شکل است تا وقتی که کشتارگاه گناوه باشد و یک روز در سردخانه بماند و بعد یک الی دو ساعت با نیسان در جاده گرما بخورد تا به دست ما برسد. وقتی گوشت به دست ما می رسد تا رنگ آن کلا تغییر کرده است.


آگاهسازی و فرهگسازی افکار عمومی
این جوان با اشاره به این نکته که هنوز بیشتر مردم بدون آگاهی لازم گوشت مورد نیاز خود را در خانه ها تهیه می کنند می گوید: متاسفانه خیلی از مردم به صورت سنتی به در خانه ها می روند و گوشت مورد نیازشان را تهیه می کنند؛ این در حالی است که نمی دانند گوشتی که می خرند گوشت میش،بز، بره مریض یا فلج است و ده ها مشکل دیگر که شاید داشته باشد ولی ما که با تمام مشکلات پیش رو به کشتارگاه می رویم و گوشت هایمان مهر تایید می خورند و درب مغازه می آیند و به معرض فروش می گذاریم را نمی خواهند و گوشت هایی نامرغوب خانگی را می خرند. این موضوع در سطح دشتستان بخصوص در برازجان برای ما معضل است و درخواستمان این است که اداره بهداشت، دامپزشکی و صدا سیما و رسانه ها افکار عمومی را مطلع و در این راستا فرهنگ سازی کنند.

مردم و مسئولین حمایتمان نمی کنند
قصاب جوان از حامی نبودن مردم و مسئولین می گوید: در دشتستان از زمانی که به مدت 15 روز در مغازه هایمان را بستیم تا به کشتارگاه چاهکوتاه نرویم. مردم و مسئولین هیچ حمایتی از ما نکردند. وقتی دیدیم هیچ کس کمکی به ما نمی کند و یک دست صدا نمی دهد. مجبور شدیم به چاهکوتاه رفتیم. با وجودی که مسئولی به ما گفت به چاهکوتاه نروید شما هم مثل خورموج، گناوه، دیلم باشید. شما که از خورموج کوچک تر نیستید. گفتیم : اشکال ندارد و رفتیم. 10 سال که در چاهکوتاه زجر کشیده ایم و با بدبختی و رعایت نکردن بهداشت آنجا که فاجعه بار بود. الان هم که چاهکوتاه بسته شده، ما را به گناوه انتقال داده اند.

فرماندار دشتستان برای حل مشکلات با قصاب ها جلسه ای بگذارد
این قصاب ضمن گله مندی از رئیس صنف قصابان و فرماندار دشتستان می گوید: از گناوه که گوشت می آید، برایتان فیلم و مدرک رو می کنم که چقدر گوشت کثیف و خونی است. آنجا حتی آب به گوشت نمی زنند. بارها از دامپزشکی آمده اند عکس وفیلم گرفته اند. خیلی ها به مغازه ام آمده اند و عکس، فیلم نشان داده ام. هیچ کاری نمی توانند کنند. می خواستم با فرماندار دشتستان صحبت کنم که گفتند: وقت ندارد و با معاون او صحبت کردم. معاون فرماندار به ما گفت: ما نمی توانیم کاری کنیم. متاسفانه مشکل دیگری هم با مسئولین شهرستان داریم. رئیس صنف قصابان ما آقای صادق کمالیان است. با او که صحبت می کنیم به ما می گوید این کارها را انجام دهید. از آن طرف وقتی فرمانداری می رویم می گوید: موضوع را حل می کنیم ولی هیچ اتفاقی نمی افتد. یک سال است که به آقای کمالیان می گوییم هماهنگ کند و یک جلسه با فرماندار برای ما بگذارد. تا الان این کار را برایمان انجام نداده است. رئیس صنف قصابان ما را امروز و فردا می کند و حاضر نیست یک جلسه با فرماندار برایمان فراهم کند.


دشتستانی که بیشتر دام استان را تامین می کند کشتارگاه ندارد
در پایان این قصاب به نمایندگی از همکاران خود درخواستی از مسئولین شهرستان دشتستان دارد و می گوید: به نمایندگی از همه قصابان می گویم و از شما تقاضا دارم صدای ما را به مسئولین برسانید؛ درخواست ما در ابتدا داشتن کشتارگاه در اطراف برازجان است. این حق دشتستان بزرگ است که خود دارای کشتارگاه باشد. خیلی زشت است، دشتستانی که دام استان را تامین می کند خود کشتارگاهی ندارد. جناب فرماندار می تواند زمین واقع در خیابان آیت که زمانی کشتارگاه بود را پلاک های جداگانه کنند ، بفروشند و با مبلغی که به دست می آید در اطراف برازجان یک کشتارگاه تاسیس کنند و همه قصابان دشتستان را ملزم به آوردن دام به آنجا کنند. مثلا اینجور نباشد که الان کسانی هستند که در شهرها و مناطق سر جاده کشتار میکنند و حتی جریمه و زندانی برای آن ها در نظر می گیرند اما زندانی را می خرند و دوباره همین روال را در پیش می گیرند. باید قانونی تعین شود که قصابان دشتستانی زیر نظر یک کشتارگاه باید کشتار کنند.
 دومین درخواست ما این است که دولت همکاری لازم با شخص سرمایه گذاری(محمد امین گرمسیری) که می خواهد کشتارگاه راه اندازی کند را داشته باشد.

ریش سفید قصابان برازجان: مسئولین با جوان سرمایه گذار همکاری کنند
مرد قصابی که 41 سال است در این شغل فعالیت دارد ، در واقع بزرگ و ریش سفید آن ها به حساب می آید در گفتگو با خبرنگار اتحاد خبر می گوید: تا زمانی که کشتارگاه در خیابان آیت بود ما به خوشی کار می کردیم. پس از آن که به کشتارهای دیگر(صدرالله بحرینی،اکبر ثابت، چاهکوتاه) رفتیم فقط زجر و ناراحتی کشیدیم و الان هم که مجبور به رفتن به گناوه هستیم. از مسئولین تقاضا دارم با آقای محمد امین گرمسیری که می خواهد در راستای کشتارگاه سرمایه گذاری کند همکاری لازم را داشته باشند. به این جوان زمین، امتیاز کشتارگاه و وام برای راه اندازی کشتارگاه بدهند.

مسئولین چاره ای بیندیشند؛ کشتارگاه گناوه جوابگوی کل استان نیست
مرد جوانی که حدود 5 سال است در بازار مغازه قصابی دارد در ارتباط با مشکلات نبود کشتارگاه در برازجان می گوید: برای کشتار یک گوساله باید به گناوه برویم؛ این در حالیست که قبلا به چاهکوتاه می رفتیم. از پارسال که کشتارگاه چاهکوتاه بسته شده است ما مجبور هستیم به گناوه برویم. اگر به تنهایی یک گوساله را برای کشتار بخواهیم به گناوه بفرستیم حدود 700 الی 800 هزارتومان هزینه می کنیم. چون راه دور است و سردخانه آنجا درست جواب نمی دهد. یک کشتارگاه کوچک که میخواهد دشتستان، گناوه و بوشهر را تامین کند بطور قطع با مشکلاتی روبرو خواهد شد. گوشت ما دیر به دستمان می رسد و به اندازه ای که برای رفتن به گناوه اذیت می شویم خالی کردن گوشت در صبح که بازار شلوغ است بسیار آزاردهنده است. گاهی گوشت هایمان چون سردخانه آنجا خنک نمی کند خراب می شود. یک بار پاچه گوسفند را با گوشت برایم فرستادند وقتی گوشت به دستم رسید انگار گوشت را حنا گذاشته باشی قرمز و غیر قابل استفاده بود. گناوه به ما درست نوبت نمی دهند. کشتارگاه گناوه جوابگو کل استان نیست. خیلی داد زده ایم ولی کسی مشکلمان را حل نکرده است. قبلا که چاهکوتاه می رفتیم خیلی بهتر بود. از مسئولین می خواهم دوباره کشتارگاه چاهکوتاه را راه اندازی کنند. با این روال و مشکلاتی که موجود است کیفیت گوشت ما ناخودآگاه پایین می آید. چون کشتارگاه چاهکوتاه صنعتی بود از لحاظ کیفیت گوشتمان مرغوب تر بود. کشتارگاه گناوه بارها شده است که آب نبوده و گوشت را بدون آب در سردخانه قرار داده ایم.

کشتارهای سنتی در خانه ها را متوقف کنید
خانمی میانسال که برای خرید گوشت به قصابی واقع در راسته بازار برازجان آمده است می گوید: ما در آبپخش زندگی می کنیم. برای خرید گوشت به منزل شخصی رفتیم که به صورت سنتی در خانه کشتار می کند. آنقدر حیاط آن ها کثیف بود و وضعیت بدی بود که از خرید منصرف شدیم. او می گوید: چرا جلوی قصاب های خانگی را نمی گیرند. بخصوص در وضعیت کرونا که باید بیشتر رعایت شود.

پیگیر کشتارگاه دشتستان از بدو ورود
فرماندار شهرستان دشتستان با اشاره به این نکته که از بدو ورود خود به شهرستان پیگیر موضوع کشتارگاه بوده است می گوید: از بدو ورودم به طور جدی موضوع کشتارگاه در سطح دشتستان را پیگیری کردیم؛ متقاضی که به این موضوع ورود کند و حاضر به سرمایه گذاری در دشتستان باشد نبود و کسی جلو نیامد.

فعال شدن کشتارگاه چاهکوتاه یا ایجاد کشتارگاه در دشتستان
نوروزی در ادامه می گوید: با یکی از سرمایه گذاران شهرستان نشستی داشته ایم و پیگیر این موضوع هستیم. یا اینکه کشتارگاه چاهکوتاه دوباره فعال شود یا در شهرستان یک کشتارگاه ایجاد کنیم. قرار بر این شد مدیر کل دامپزشکی با سرمایه گذار ما(محمد امین گرمسیری) و سرمایه گذار چاهکوتاهی نشستی داشته باشند و ببینند به چه نتیجه ای می رسند. اگر به جمع بندی مطلوب رسیدند که فبها اگر نه مجوز را اتخاذ کرده و بخش خصوصی در شهرستان کشتارگاهی را ایجاد کند. (به گفته سرمایه گذار  نشست چند روز قبل صورت گرفته و نتیجه ای را در بر نداشته است.)

حمایت فرماندار دشتستان از احداث کشتارگاه
وی ضمن تاکید به اینکه مطالبه قصابان به حق است، می گوید: من به طور کامل در راستای احداث کشتارگاه حمایت خواهم کرد. دشتستان حتما باید کشتارگاه داشته باشد. ظرفیت بالایی از گوشت استان در شهرستان دشتستان تامین می شود. از ابتدای ورودم پیگیر این موضوع بودم ولی سرمایه گذاری نبود که اقدام کند. اخیرا سرمایه گذاری به این موضوع ورود کرده است که موضوع را دنبال و مدیریت می کنیم تا به یک جمع بندی مطلوب برسیم.

آماده نشست با قصابان هستم
فرماندار دشتستان در واکنش به صحبت های قصابان که خواستار دیدار با او بوده اند و نتیجه نگرفته اند می گوید: هر کدام از قصابان بیایند در خدمتشان هستم و با آن ها نشست خواهم داشت. آقای کمالیان که رئیس صنف قصابان است هر وقت با بنده کار داشته است پاسخگو بوده ام. کلیات موضوع کشتارگاه را پیگیری کرده ایم.

پیشینه قصابی در برازجان/ دلایل اصلی به تحلیل رفتن شغل قصابی
رئیس صنف قصابان با اشاره به اینکه شغل قصابی در برازجان پیشینه ای قدیمی دارد و از قدیم الایام به خانواده کمالیان بر می گردد و به مرور زمان قصابی به تحلیل رفته است می گوید: پدربزرگ ما مرحوم کربلایی محمد تقی کمالیان قصابی می کرد و این شغل در انحصار طایفه کمالیان بود. کسانی که الان قصاب هستند قبلا دام زنده برایمان می آوردند و کشتارشان با ما بود. در واقع دام ما را آن ها تهیه می کردند. الان قصابی به دست همان هایی افتاده است که دام تهیه می کردند. 35 سال قبل شغل قصابی در برازجان 13 پروانه کسب داشته است و در حال حاضر این شغل زیر 10 پروانه کسب دارد وحالا شغل قصابی به تحلیل رفته است. علت اصلی اینکه قصابی تداوم و ارتقا پیدا نکرد؛ کشتارهای غیر مجاز در محلات بود روزی 2 هزار گوسفند، بزغاله در روستاها و محلات همجوار کشتار می شود. مردم به سمت خرید در خانه ها سوق پیدا کردند. این عوامل باعث ضعیف شدن این شغل شد.


گذشته تا حال کشتارگاه ها/ خریدار کشتارگاه چاهکوتاه به دنبال راه اندازی آن نیست
کمالیان اشاره ای به تاریخچه کشتارگاه ها دارد و می گوید: کشتارگاه خیابان آیت برازجان در انحصار شهرداری‌ بود پس از آنکه خیابان آیت به منطقه مسکونی تبدیل شد این کشتارگاه تعطیل شد. پس از آنجا بخش خصوصی با نام صدرالله بحرینی در ورودی برازجان کشتارگاه سنتی راه اندازی کرد و از لحاظ بهداشت و دامپزشکی مورد اعتراض قرار گرفت. ورشکست وبسته شد. سازمان همیاری شهرداری های استان بوشهر با حمایت استانداری در چاهکوتاه کشتارگاهی را تاسیس کرد. استانداری مدیرکل دامپزشکی را تحت فشار قرار داد که کشتارگاه برازجان را تعطیل کنند. تا همه قصاب ها به شکل متمرکز به کشتارگاه چاهکوتاه بروند. همه به آنجا رفتند. در آنجا به دلیل عدم تخصص و قطع برق و هزینه های کارگرها رادپرداخت نمی کردند. عدم درآمد و اتفاقاتی باعث سقوط کشتارگاه چاهکوتاه شد. کار به جایی رسید که سازمان همیاری شهرداری با مجوز آن کشتارگاه را در مناقصه گذاشتند. شخصی آن را خریداری کرد. این در حالی بود که بدون مدیریت و تعهد گرفتن از شخص خریدار که باید پس از خرید؛ تسهیلات مورد نیاز را تهیه و سپس کشتارگاه را راه اندازی کند صورت گرفت. خریدار چنین عقیده ای ندارد و کشتارگاه چاه کوتاه تعطیل شد.

به دنبال کوتاه کردن دست قصابان برازجانی هستند
وی در ادامه می گوید: به اجبار قصابان برازجان را به گناوه که شهری کوچک تر که دارای کشتارگاه کوچکی است فرستادند. در آنجا که کشتارگاهی نامرغوب و امکاناتی ندارد؛ تاریخ و زمانی که برای قصابان در نظر می گیرند اصلا مناسب نیست و گوشت ها را جوری نگهداری می کنند که خراب می شود. می خواهند کاری کنند که دست برازجان از کشتارگاه گناوه کوتاه شود.

برای ایجاد و راه اندازی کشتارگاه بارها قصابان و سرمایه گذاران را صدا زدیم اما آن ها نپذیرفتند
رئیس صنف قصابان با تاکید به اینکه در چند سال اخیر برای تنظیم بازار چندین جلسه در فرمانداری انجام گرفته است که دبیر جلسات اداره صنعت، معدن تجارت بوده است می گوید: چند سالی می شود که مجوز تاسیس کشتارگاه نیمه صنعتی را به برازجان داده اند. در ابتدا با قصابان جلسه ای گذاشتیم. با یک دامدار سرمایه گذار بخش خصوصی صحبت کردیم. در مصوبه دولت آمده است برای شخص سرمایه گذار زمینی اتخاذ می شود و او می تواند تسهیلاتی برای ساخت کشتارگاه بگیرد. قصابان به دلیلی که خودشان می دانند نپذیرفتد. تمام کسانی که به طور غیر مجاز در محلات کشتار می کنند از فامیل های نزدیک آن ها هستند. در چند نوبت با مدیر دامپزشکی شهرستان و سرمایه گذار آقای گرمسیری به صحبت نشستیم. سرمایه گذار حساب و کتاب می کرد و نمی پذیرفت. بارها به او اصرار کردیم شمایی که دام های استان های همجوار و حتی خارج از کشور را تامین می کنید ورود کنید. سرمایه گذار گفت: در صورتی می پذیرم که فرماندار و ریاست دادگستری تعهد و امضا کنند و کشتارهای غیر مجاز جمع آوری شود. همه برای کشتار دام پروانه بگیرند و به کشتارگاه بیایند تا برای ما درآمد داشته باشد. آقای گرمسیری هم نپذیرفت. دوباره به خانه اول بازگشتیم. با صدرالله بحرینی که قبلا کشتارگاهی در ورودی برازجان داشت با وجود عدم تمایل دامپزشکی و فشار ما جلسه ای برگزار شد. یک سری آیتم برای او طراحی شد تا دوباره کشتارگاه را راه اندازی کند. 24 ساعت پس از جلسه آقای بحرینی گفت: نمی پذیرم. او گفت: وامی که قرار است برای راه اندازی و رسیدن به آیتم های دامپزشکی بگیرم و خرج کنم بابت چه درآمدی باشد با هشت قصاب درآمد آن را بدهم. صدرالله بحرینی نیز نپذیرفت.

نمایندگان استان در مجلس و استاندار بوشهر برای حل مشکل کشتارگاه ورود کنند
کمالیان ضمن اینکه رفع مشکل کشتارگاه را فرا شهرستانی می داند می گوید: در حال حاضر که کشتارگاه چاه کوتاه به دست آقایی افتاده است در نظر داریم با نماینده دشتستان آقای دکتر رضایی جلسه ای داشته باشیم. این مبحث فرا شهرستانی است و برای حل کشتارگاه باید نماینده بوشهر آقای جمیری و استاندار استان بوشهر آقای گراوند ورود کنند. با سرمایه گذاری که کشتارگاه چاهکوتاه را خریده است جلسه ای گذاشته و به او بگویند: کشتارگاه چاهکوتاه را راه اندازی کند یا سلب امتیاز شود تا سرمایه گذار دیگری این موضوع را دنبال کند تا سرمایه گذار ما(محمد امین گرمسیری) با راه اندازی دوباره کشتارگاه چاهکوتاه تهدید نشود. آقای گرمسیری می تواند با دام هایی که دارد و کشتاری که انجام بدهد؛ گوشت استان بوشهر و دیگر استان ها را تامین کند.

نکات مهم پایانی رئیس صنف قصابان
این مقام مسئول در پایان به این نکته اشاره می کند و می گوید: سازمان همیاری شهرداری های بوشهر با حمایت استانداری توانست کشتارگاه چاهکوتاه را بچرخانند. آیا شهرداری برازجان توانمند است که کشتارگاه راه اندازی کند. خیر؛ دولت برای 8 نفر در یک شغل سرمایه گذاری نمی کند. دولت به این فکر است که مردم برای رفع نیاز گوشت ماهیانه خود به فروشگاه های زنجیره ای که انواع گوشت درآن است بروند تا آنجا که برای شکسته شدن قیمت بالای گوشت، گوشت های برزیلی را وارد کرد و در این زمینه موفق بود. این عوامل باعث شد شغل قصابی بسوزد و قصابی از رونق بیفتد.


برای قصابان زمان تعین نکردیم
رئیس دامپزشکی شهرستان دشتستان در واکنش به صحبت قصابان برای تعیین زمان رفتن به گناوه می گوید: کسی برای قصابان مدت زمانی را تعین نکرد که تا چه زمانی باید به کشتارگاه گناوه بروند. ما در شهرستان دشتستان کشتارگاه نداریم. باید برای کشتار خارج از استان یا خارج از شهرستان برویم. نزدیک ترین محل به شهرستان دشتستان کشتارگاه گناوه است.

دوست دارم بهترین گوشت وارد شهرستان شود
رییس دامپزشکی دشتستان با تایید اینکه مشکلاتی وجود دارد  و اولین مشکل برای خود او است می گوید: هر روز باید با کشتارگاه گناوه هماهمگ کنم که امروز کشتار دشتستان بیشتر انجام بدهند. ضمن اینکه خودم راضی نیستم و دوست دارم بهترین گوشت وارد شهرستان شود. کشتارگاه گناوه برای کل استان کشتار می کند. این کشتارگاه برای شهرستان بوشهر یک روز در هفته کشتار می کند ولی با پیگیری هایی که کرده ایم دو روز در هفته برای شهرستان دشتستان کشتار می کنند. بقیه روزها نیز اگر کسی کشتاری داشت با آنجا هماهنگ می کنیم تا کارشان حل شود.

یک نفر در سطح شهرستان درخواست تاسیس کشتارگاه بدهد شخصا در سریع ترین زمان پیگیر کارهای او می شوم.
دکتر ضرغامی با اشاره به موضوع کشتارگاه می گوید : نه الان بلکه چهار سال است که پیگیر کشتارگاه در سطح شهرستان دشتستان هستم، منتها برای تاسیس کشتارگاه باید یک شخص حقیقی درخواست بدهد ، مجوز بگیرد و کشتارگاه را تاسیس کند. این روال کار است. تا آنجا که توانسته ایم هر کسی درخواست داد در سریع ترین زمان ممکن کارشناسی کردیم ولی آن ها پیش نمی روند و در حد صحبت می ماند. حتی زمانی سازمان اجازه تاسیس کشتارگاه در شهرستان را نمی داد؛ آنقدر پیگیری کردم که گفتند: اشکال ندارد و اگر کسی درخواست دارد به خاطر پیگیری های شما مجوز می دهیم. یک نفر در دشتستان پیگیر تاسیس کشتارگاه باشد، اگر امروز درخواست بدهد شخصا در سریع ترین زمان ممکن پیگیر تاسیس کشتارگاه می شوم.

بلاتکلیفی کشتارگاه چاهکوتاه
رئیس دامپزشکی دشتستان در ادامه می گوید: زمانی که کشتارگاه چاهکوتاه به مناقصه گذاشته شد به سرمایه گذاری که این روزها پیگیر کشتارگاه است، پیشنهاد آنجا را دادیم اما آن موقع دنبال نکرد. شخصی کشتارگاه چاهکوتاه را خریده است و الان غیر فعال است. آقای گرمسیری که الان درخواست برای تاسیس کشتارگاه داده است می گوید: من نمی دانم قرار است چه شود اگر کشتارگاه چاهکوتاه راه بیفتد برای من توجیه اقتصادی ندارد.


مشکل کشتارگاه موضوعی کلان است که باید در استان پیگیری شود /تاسیس کشتارگاه تنها راه حل برای رفع مشکلات
این مقام مسئول به موضوع کشتارگاه که در سطح استانی است و تنها با ایجاد کشتارگاه مشکلات حل می شود می گوید: یکی از مشکلات قیمت پایین و فراوانی گوشت در دشتستان است که امتیازی برای مردم به حساب می آید ولی برای قصابی که میخواهد دام خود را برای کشتار به کشتارگاه گناوه ببرد توجیه اقتصادی ندارد. تمام مشکلات به صورت زنجیر وار به هم ایجاد شده است. زمانی این مشکلات حل می شود که یک کشتارگاه نزدیک تاسیس شود تا هزینه قصاب ها کمتر شود. منتظر هستیم شخصی برای کشتارگاه درخواست بدهد و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که برای تسهیلات ، وام و مجوز پیگیر شویم. ولی وقتی کسی نباشد چه می توان کرد. برای موضوع کشتارگاه چندین بار با فرماندار دشتستان و مدیر کل دامپزشکی استان صحبت کرده ام ولی شخصی نیست که پیگیر تاسیس کشتارگاه باشد. این معضل فرا شهرستانی است و مشکل کشتارگاه موضوعی کلان است که باید در استان پیگیری شود.

حال باید دید مسئولین استانی و شهرستانی برای رفع مشکل قصابان چه فکری می اندیشند. با توجه به ظرفیت بالای دشتستان بزرگ در صدور دام به استان های دیگر و کشورهای حاشیه خلیج فارس مطالبه به حق مردم و قصابان دشتستانی است که کشتارگاه ثابت داشته باشند. مردم دشتستان حق دارند گوشت درجه یک و مرغوب استفاده کنند.



کانال تلگرام اتحادخبر

مرتبط:

نظرات کاربران
1399/06/03 - 20:36
0
1
پی گیری این مسله کاری خدا پسندانه است.با تشکر ازاتحاد خبر
1399/06/03 - 17:37
0
2
افراد ثروتمند و پولدار برازجان که شهر را پر از پاساژهای شیک و غیر قابل استفاده با مغازه هایی خالی کردند می توانند ، در ساخت کشتارگاه سرمایه گذاری کنند .
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...