امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 02 شهريور 1399 - 09:48
محسن قناعت زاده مربی و داور بین المللی تکواندو در گفتگو با اتحاد خبر:

اتحادخبر-ساناز دانشگر: تکواندو یا کاراته کره ای یک هنر رزمی کره ای و یکی از رشته های ورزشی المیک است که بیشترین ضربات آن با پا است. خبرنگار اتحادخبر با یکی از اساتید این رشته ورزشی گفتگو کرده است. او برایمان از فراز و نشیب ها، قهرمانان، مشکلات، آرزوها و  خاطرات در ورزش تکواندو می گوید؛ شما را به ملاحظه ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم...

اتحادخبر-ساناز دانشگر: تکواندو یا کاراته کره ای یک هنر رزمی کره ای و یکی از رشته های ورزشی المیک است که بیشترین ضربات آن با پا است. خبرنگار اتحادخبر با یکی از اساتید این رشته ورزشی گفتگو کرده است. او برایمان از فراز و نشیب ها، قهرمانان، مشکلات، آرزوها و  خاطرات در ورزش تکواندو می گوید؛ شما را به ملاحظه ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم.

 

محسن قناعت زاده 48 سال سن دارد و متولد برازجان است. او مربی و داور بین المللی فدراسیون تکواندو، از ورزشکاران قدیمی این رشته  و کارمند اداره ثبت اسناد و  املاک، مسئول امور مالی و بازرس دفاتر رسمی ازدواج و طلاق در برازجان است.



انتخاب وزرش تکواندو به دلیل علاقه قلبی، نظم، ادب و منش پهلوانی
ورزشکار قدیمی تکواندو، این ورزش را منظم و همراه با احترام می داند و می گوید:  ورزش رزمی مورد علاقه قلبی ام بود. از سال ها دوست داشتم ورزش رزمی را دنبال کنم و به همین خاطر تکواندو را انتخاب کردم؛ چون تکواندو ورزشی است که بیشتر ضربات آن ضربات پا است و 90 درصد از پا استفاده می شود و 10 الی 15 درصد ضربات مشت استفاده می شود. تکواندو یک ورزش بسیار مودب و منظمی است. همیشه سر لوحه این ورزش اخلاق، احترام، ادب و منش پهلوانی است.



شروع ورزش رزمی از بزرگسالی
محسن قناعت زاده از شروع ورزشی خود متفاوت یاد می کند و می گوید: همه می گویند از سن بچگی وارد ورزش شدند من می گویم در سن بزرگسالی وارد ورزش تکواندو شده ام. از سن 25سالگی به این ورزش وارد شدم. آن زمان ورزش در برازجان بخصوص ورزش رزمی محدودیت های خاصی داشت. موقعیت های تحصیلی و سربازی مانع از این شد که بتوانم زودتر از این وارد ورزش تکواندو شوم؛ به همین خاطر پس از سربازی و تحصیل ورزش رزمی را شروع کردم.

علاقه شخصی به همراه حمایت والدین
این مربی انتخاب رشته تکواندو را علاقه شخصی می داند  و به حامیان خود اشاره می کند و می گوید: ورزش رزمی تکواندو تنها  مورد علاقه خودم بود و والدین  خیلی این رشته را دوست داشتند حمایتم می کردند. وقتی تکواندو کار می کردم واقعا دوست داشتند و افتخار می کردند.




کسب سه مدال طلا و دو نقره در مسابقات کشوری
داور بین المللی تکواندو اشاره ای به کسب مدال های خود دارد و می گوید: با توجه به موقعیت سنی که داشتم؛ سه مدال طلای کشوری و دو نقره را کسب کردم. در مسابقات قهرمانی کشور سال 87 طلا گرفتم. سال 88 دوباره طلا گرفتم. سال 89 دو نقره گرفتم که همزمان به اردوی تیم ملی دعوت شدم ولی به عضویت تیم ملی نتوانستم درآیم.




شور و شوق مدال
این ورزشکار حس و حال قهرمانی و مدال آوری را برای اولین بارخوب و عجیب می داند و می گوید: همیشه اولین مدال آن هم مدال کشوری شور و شوق عجیبی دارد؛ آدم احساس می کند به آن نتیجه ای که می خواسته تا حدودی دست یافته و به آن رسیده است. یک حس خوب و حس غرور دارد. حس اوج دارد، حس می کند واقعا نتیجه زحمات خود را دیده است و می تواند الگویی برای شاگردان و هنرجوهای خود و همچنین سایر دوستان خود باشد.

مربی گری همزمان با فعالیت رزمی در تکواندو 
محسن قناعت زاده همزمان مربی گری و فعالیت رزمی  در رشته تکواندو را با هم انجام داده است که در این باره می گوید: از ابتدا فعالیت ورزشی و مربی گری را همزمان با هم انجام می دادم. در واقع مبارزات و شرکت در مسابقات را در کنار مربی گری انجام می دادم. چون مسابقات ورزش تکواندو سنین مختلفی دارد؛ سنین بالا و سنین پایین کلا می توانند در مسابقات در رده سن های مختلف شرکت کنند.



مدال های رنگارنگ شاگردان
مربی برازجانی، طی این سال ها شاگردان زیادی داشته که هر کدام قهرمانی بوده اند و مدال های رنگارنگی به ارمغان آورده اند. او می گوید: شاگردهای زیادی داشته و دارم. هر کدام قهرمان هایی برای خودشان هستند. از بچه هایی  که بخواهم نام ببرم که عنوان قهرمانی داشتند: علی میرشکاری مدال طلای کشوری، علی نوبخت مدال طلای کشوری، محمدرضا حسین زاده مدال طلا و نقره کشوری، سامان کرمی مدال طلا و نقره کشوری، دانیال شادی در بخش نوجوانان مدال دو مدال برنز، رضا مشهدی زاده در گروه خردسال برنز کشوری، محمد نقی تخشیده در گروه خردسال برنز کشوری و محمد رضا متوسلی نقره کشوری داشتند. تعداد زیاد هست  و برخی را بیاد نمی آورم.



حمایت مسئولین کنونی از رشته ورزشی تکواندو
این داور بین المللی از سختی های زمانی که تکواندو کار می کرده و توجه مسئولین کنونی به این رشته  اشاره دارد و می گوید: زمانی که ما تکواندو کار می کردیم، سختی کارمان عدم توجه مسئولین بود. سال های گذشته مسئولین زیاد توجهی نمی کردند. به ورزش های رزمی بها نمی دادند. خودمان با شور و علاقه ای که داشتیم و حمایت خانواده برای شرکت در مسابقات می رفتیم. اما مسئولین کنونی واقعا کمک می کنند. مثل آقای کمارج واقعا کمک می کنند و زحمت می کشند. تا آنجا که توانشان برسد بچه ها را پوشش می دهند. بچه های شورای شهر کمک می کنند و همچنین شهردار برازجان در مسابقات اخیری که داشتیم در حد بضاعتشان توانستند کمک های مالی کنند که جا دارد از این عزیزان تشکر ویژه شود.



کسب مدرک داوری و مربی گری بین المللی
محسن قناعت زاده از سال 81 تصمیم می گیرد به داوری تکواندو وارد شود. او درباره مراحل داوری می گوید: مدارج داوری در تکواندو مختلف است و تا هر درجه  و سال های خاص آن را نگذرانده ای به شما درجه بند نمی دهند؛ از سال 81 که وارد سیستم داوری شدیم از درجه سه ملی شروع کردیم. درجه سه ملی باید کار کنی و در مسابقات خود را نشان بدهی و سه سال بگذرد بعد درجه دو ملی را به تو می دهند. باید دوباره در مسابقات متنوع شرکت کنی و سه سال بعد درجه دو را به تو می دهند. همچنین درجه یک ملی باید سه الی چهار سال بگذرد و دوره ها و آزمون های مختلف را بگذرانی که بعد از آن می شود درجه بین المللی؛ به این شکل است که باید آزمون های خاص مثل زبان انگلیسی که بتوانی صحبت کنی، آزمون های خاصی را که فدراسیون می گیرد و در صورت قبولی شما را به دوره داوری بین المللی دعوت می کند که این دوره ها در کشورهای خارجی برگزار می شود. سال 96 موفق شدم برای دوره داوری در کشور مصر قبول شوم و به مصر رفتم و به مدت یک هفته در آنجا آزمون های کتبی، عملی و تئوری را قبول شدم و توانستم مدرک داوری بین المللی را در شهریور ماه 96 کسب کنم و مدرک مربی بین المللی را توانستم در اسفند 96 کسب کنم.



قضاوت در حیطه قانون و مقرارت را دوست دارم
از داور برازجانی می پرسم چه شد که به سمت داوری و گرفتن بالاترین درجه آن رفتید؟ او در جوابم می گوید: کار قضاوت را دوست دارم؛ قضاوت در حیطه قانون و مقررات را دوست دارم. سیستم داوری را قبول دارم. بین مربی گری و داوری هر دو را علاقه دارم  ولی داوری را بیشتر قبول دارم.



پیشرفت چشمگیر ورزش تکواندو از ده سال قبل تا به امروز
مربی برازجانی از گذشته تکواندو و رشد این رشته در ده سال اخیر اشاره ای دارد  و می گوید: دشتستان در سنوات گذشته تکواندو آن به شکل حلزونی حرکت می کرد و رشد زیادی نداشت. حدود 15 سال قبل زنگ تفریح تیم های استانی بود. از حدود ده سال قبل به این طرف تکواندو برازجان رشد خیلی خوبی کرد به نحوی که مقام های اول و دوم استان را گرفت. اگر روزی تشریف آورید به باشگاه کانون امام خمینی خواهید دید. مدال ها و کاپ ها ی متنوع استانی را می بینید. باشگاه کانون امام خمینی که اخیرا نام آن شده است باشگاه  کانون قهرمانان برازجان در بخش های تیمی و انفرادی توانسته است مدال های طلا و نقره بسیاری از ده سال قبل تاکنون کسب کند. علاقه بچه ها و مربیان باعث پیشرفت رشته تکواندو شد. علم روز ورزش دنیا که همه مربیان به دنبال آن بودند. باعث شد مقام های اول استان را کسب کنیم و بچه ها را به اردوی تیم ملی بفرستیم.




نقش مدیران کانون امام خمینی در موفقیت های باشگاه
ورزشکار قدیمی به این نکته تاکید دارد که باشگاه کانون امام خمینی موفقیت های خود را مدیون مسئولین کانون می داند. او در ادامه می گوید: آقایان سهراب گرگین، مهدی آخوندزاده، احمدزاده واقعا برای بچه ها زحمت کشیدند و از جان مایه گذاشتند. هزینه ها را متقبل شدند و به بچه ها کمک می کردند. وسایل رفاهی و ورزشی بچه ها را فراهم میکردند که خدا خیرشان بدهد جا دارد از طرف مجموعه کامل باشگاه کانون از آن ها تشکر کنم. کانون امام خمینی یک کانون فرهنگی، هنری است که محبت دوستان از جمله آقای گرگین باعث شد گروه ورزشی در آنجا بگذارند. از سال 80 توانستیم از خود کانون با عنوان تیم کانون امام خمینی فعالیتمان را شروع کنیم.




فرزندانی که راه پدر را ادامه می دهند
محسن قناعت زاده از خانواده خود که کاملا ورزشی هستند یاد می کند و می گوید: فرزندانم همه ورزشی هستند. سه فرزند دارم که پسر بزرگم 14 سال دارد به نام محمدباقر که کمربند مشکی دان سه تکواندو دارد و از قهرمانان استان است و جزو تیم فرم استان بوده و کماکان فعالیت می کند. پسر دومم محمد مهدی 10 ساله است و کمربند سبز تکواندو را دارد. دختر کوچکم پنج ساله است و ژیمیناست است.



خاطراتی از کسب اولین مدال طلا و انتخاب داور نمونه کشوری
ورزشکار قدیمی و مربی، داور حال حاضر تکواندو از شیرین ترین خاطراتش اینگونه یاد می کند : در دورانی که ورزشکار بودم، کسب اولین مدال طلای کشوری که در سال 87 گرفتم. واقعا برایم جالب بود. آن لحظه  حس عجیبی به من دست داد تا بتوانم بیش از پیش با سخت کوشی بیشتری در رشته تکواندو کار کنم. در بخش مربی گری خاطرات زیادی دارم ولی بیشتر به قهرمانی های استان برمی گردد که توانستیم بعد از سال ها تیم برازجان را به مقام اول استان برسانیم. بخش داوری سال 92 در مسابقات قهرمانی کشور که در اصفهان برگزار می شد؛ به عنوان داور نمونه کشوری انتخاب شدم. در بخش داوری واقعا برایم خاطره انگیز بود.

داوری در مسابقات جهانی و المپیک
از داور بین المللی می پرسم در تکواندو به چه آرزو و اهدافی دوست دارید برسید؟ او در جوابم می گوید: دوست دارم یک روز در مسابقات جهانی قضاوت بکنم و البته قضاوت در المپیک که بسیار سخت است که با تلاش و کوشش ممکن است عملی شود.




توصیه ورزشی به والدین
مربی تکواندو خطاب به کسانی که می خواهند رشته تکواندو را انتخاب کنند و والدین آن ها می گوید: ورزش تکواندو یک رشته بسیار متواضع است که در آن احترام، اخلاق و منش پهلوانی در این ورزش موج می زند. توصیه ام به والدین این است که اول درمورد هر رشته ورزشی که فرزندان خود را می خواهند بگذارند ابتدا تفحص کنند. مربی و داور چه اشخاصی هستند. آن کسی که قرار است فرزندشان را در ورزش پرورش بدهد؛ بشناسند. بعد اجازه دهند فرزندشان به آن ورزش وارد شوند. ناشناخته فرزندشان را به سمت ورزشی نفرستند که خدایی نکرده آسیبی ببیند.

در ایام کرونا با کمک مربی بدنسازم توانسته ام بدنم را روی فرم نگه دارم
محسن قناعت زاده در ایام کرونا ورزش را رها نکرده است و می گوید: کرونا کل ورزش را به زانو درآورده است و حدود شش ماه می شود که ما تعطیل هستیم. تمریناتی را نداریم. اما به شخصه تمریناتی را انجام می دهم که آن را مدیون مربی بدنساز خود آقای مجتبی انگالی از قهرمان های بدنسازی و پرورش اندام هستند. بسیار زحمت می کشند تا بتوانند بدن من را روی فرم نگه دارد تا انشاالله در قضاوت های داوری در آینده و همچنین در بخش مربی گری آماده اشم.

دلتنگی برای شاگردان مشتاق به تکواندو
او در ادامه می گوید: با توجه به مورد کرونا که از خداوند متعال می خواهم هر چه زودتر این بیماری را ریشه کن کند تا مجدد بتوانیم کوچولوهای نازنین را در ورزش ببینیم که بسیار مشتاق هستند و از طریق فضای مجازی با آن ها در ارتباط هستیم و تمریناتمان را به شکلی برای  آن ها طراحی کرده ایم که در خانه انجام دهند،امیدوارم  مجدد بتوانیم بچه ها را ملاقات کنیم.



قدردانی از تربیت بدنی، شورای شهر و شهردار برازجان
داور بین المللی از همه کسانی مسئولین و دوستانی که او را حمایت و همراهی کرده اند قدردانی و تشکر می کند و می گوید: از آقای کمارج ریاست محترم تربیت بدنی شهرستان دشتستان و همکاران آن ها که خیلی برای ورزش زحمت می کشند و کمک زیاد کرده اند. از همه بچه های شورای شهرکه واقعا سنگ تمام گذاشتند و کمک کردند. شهردار محترم بسیار کمک کرده اند. آقای سهراب گرگین و آقای مهدی آخوندزاده بسیار به من کمک کردند. در بخش آمادگی جسمانی آقای مجتبی انگالی بسیار در بخش بدنسازی کمک کردند تا بدنم افت پیدا نکند. همه دوستان و بچه های تکواندو که به نوعی مشوقم بوده اند، استاد شاپور سلطانی، استاد محمد حسین جمهوری به من کمک کردند. شاگردان عزیزم که همه به نوعی مشوق و همراهم بودند. از همه آن ها تقدیر و تشکر می کنم.



مسئولین در بخش مالی توجه بیشتری کنند
محسن قناعت زاده خطاب به مسئولین می گوید: مسئولین محترم در بخش مالی بیشتر  به رشته تکواندو توجه کنند.  بخصوص در این شرایط سخت اقتصادی، به فرض مثال خود من می خواهم به یک مسابقه بروم حتما باید از نظر مالی وجهی را داشته باشم. فدراسیون تکواندو هیچ کمک مالی به کسی نمی کند. فدراسیون می گوید: با هزینه خودتان می روید و بر می گردید.

اگر مسئولین حمایت کنند در سال 2021 به مسابقات بین المللی می روم
او در تکمیل صحبت های خود می گوید:  پارسال یک مسابقه انتخاب شدم که بروم ولی بخاطر مسائل مالی نتوانستم شرکت کنم. آلبانی و بلغارستان بودند. در اسفند ماه به مسابقات بلغارستان دعوت شدم که بخاطر مسائل مالی نتوانستم شرکت کنم. در خرداد می خواستم به اتریش بروم که بخاطر کرونا نشد. اروپا که مسابقات 2020 را تعطیل کرده است. نظر دارم اگر مسئولین حمایت بکنند به مسابقات بین المللی بروم. آن ها تنها از لحاظ مالی کمک کنند مابقی برعهده خودم است. تلاش و کوشش و هر برنامه ای که باشد. الان در فضاهای مجازی با هزینه های خودمان اطلاعات و معلومات را افزایش می دهیم. در کلاس و دوره های مختلف مجازی شرکت می کنیم. آنلاین و بروز باشیم تا بتوانیم آن موقع که می خواهیم در مسابقه ای شرکت کنیم را حتما با یک آمادگی بهتری شرکت کنیم. مربیان خوبی در رشته تکواندو در برازجان هستند. حدود 13 باشگاه ورزشی هم آقایان و هم خانم ها داریم و فعالیت می کنند و این اواخر هم خوب تلاش کرده اند و موفق بوده اند.





صحبت پایانی

در پایان از مدیر مسئول محترم آقای صابری  و اخوی ایشان تشکر می کنم. ما همیشه خدمتشان ارادت داشته ایم. از همه عواملی که مشغول به فعالیت در هفته نامه اتحاد جنوب و پایگاه  خبری  تحلیلی اتحادخبر هستند؛ خداقوت و خسته نباشید می گویم. واقعا همه زحمت می کشید، به بخش رسانه کمک می کنید. جا دارد از طرف خودم و بچه های تکواندو تشکر و خسته نباشد بگویم.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1399/06/02 - 20:50
0
0
درود بر افتخار آفرینان دشتستان بزرگ و آرزوی موفقیت برای جناب آقای قناعت زاده داور تکواندو که برای اعتلای این ورزش در شهرستان دشتستان بسیار زحمت کشیدند .
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...