امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 31 مرداد 1399 - 17:24
گفتگوی اتحاد خبر با دکتر لیلا جعفری به مناسبت روز پزشک؛

اتحاد خبر: روز اول شهریور ماه در ایران مصادف است با زادروز ابوعلی سینا و روز پزشک که هرساله این روز را مانند سایر مناسبت های تقویم با تبریکاتی ساده می گذراندیم اما امسال با وجود بیماری واگیردار و کشنده کرونا و پی بردن به نقش پررنگ قهرمانان سفید پوش، این روز معنایی عمیق تر گرفته است. معنایی که با کلام قابل توصیف نیست، زیرا جهادگران خط مقدم مبارزه ...

اتحاد خبر – مهشید شهنه مطلق: روز اول شهریور ماه در ایران مصادف است با زادروز ابوعلی سینا و روز پزشک که هرساله این روز را مانند سایر مناسبت های تقویم با تبریکاتی ساده می گذراندیم اما امسال با وجود بیماری واگیردار و کشنده کرونا و پی بردن به نقش پررنگ قهرمانان سفید پوش، این روز معنایی عمیق تر گرفته است. معنایی که با کلام قابل توصیف نیست، زیرا جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا بارها و بارها با از جان گذشتگی خود به ما نشان دادند که چیزی با ارزش تر از جان وجود ندارد و جان تنها لغتی است که مترادفی برایش وجود ندارد. از این رو گفتگویی تلفنی با دکتر لیلا جعفری، پزشک عمومی ساکن در شهر برازجان انجام دادیم.

دکتر جعفری سال ۴۹ در تهران دیده به جهان گشود ولی در شیراز ساکن و به تحصیل علم پرداخت و از دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارغ التحصیل شده است.

جهت گذراندن طرح پزشکی به برازجان آمدم
دکتر لیلا جعفری داستان آمدنش به برازجان را اینگونه شرح می دهد: پس از اتمام تحصیلات پزشکی، سال ۷۷ برای گذراندن دوره طرح پزشکی، شهر برازجان و دو شهر دیگر به من پیشنهاد شد که من برازجان را انتخاب کردم.
به برازجان آمدم و در درمانگاه امام سجاد (ع) سابق که کنار اداره پست بود مشغول به گذراندن طرح شدم، مدتی هم سرپرست درمانگاه بودم پس از مدتی از طریق یکی از همکارانم با همسرم که از خانواده ای اصیل و شریف برازجانی است آشنا شدم و بعد با هم ازدواج کردیم و در برازجان ماندگار شدم.

وی همچنین می گوید: از سال ۷۸ همزمان در درمانگاه نبوت برازجان نیز به طبابت مشغول و تقریبا ۲۰ سال در این درمانگاه کار کردم و در حال حاضر در مراکز درمانی فرهنگیان و نوید مشغول ارائه خدمت به همشهریان و هم استانی های عزیزم هستم.



از ماندن در برازجان راضیم
می پرسم: از ماندن در برازجان راضی هستید؟ پاسخ می دهد: به دلیل حضور خانواده همسرم و همچنین شغل و مسئولیت او و از طرف دیگر لطف و محبتی که مردم با صفا و خونگرم این دیار به من داشته اند در این شهر ماندم و به عقیده من هر جایی که بتوانیم خدمتی انجام دهیم و به اهدافمان برسیم، انگیزه ماندن را بیشتر می کند. من هم خداراشکر از کارم، خانواده و زندگیم راضی هستم و امیدوارم غیر از درمان بتوانم در سایر عرصه های اجتماعی نیز به مردمم کمک کنم.

شرایط کاری ما بسیار سخت شده است
این پزشک با سابقه به تشریح ایامی که کرونا دامنگیر جامعه شده می پردازد و وضعیت درمان بیماران را اینگونه شرح می دهد: من عضو کوچکی از جامعه پزشکی هستم ولی شرایط کاری برای ما بسیار سخت شده است، مخصوصا باوجود شرایط اقلیمی و گرمای طاقت فرسای تابستان که باید پوشش خاص و کامل محافظتی داشته باشیم، ارائه خدمات و فعالیت مستمر و حساس این حرفه سخت تر شده است. باید هم از جان خود و هم از جان مردم عزیز محافظت کنیم، چون ممکن است ما هم ناقل باشیم.

او ادامه می دهد: تعداد همکارانی که با این بیماری درگیر شده اند زیاد است و مجبوریم بعضی مواقع کمبود نیروی کادر درمان و همکارانمان را با حضور بیشتر جبران کنیم. استمرار این موضوع باعث تحلیل و تضعیف کادر درمان شده و امکان ابتلا به بیماری را افزایش می دهد که این مهم تاثیر بسزایی در ارائه خدمت به همشهریان دارد.



همکاری مردم موثرترین راه مهار بیماری است
دکتر جعفری در خصوص نقش مردم در مهار بیماری کرونا می گوید: پشت سر گذاشتن این برهه حساس، همکاری مردم را می طلبد چون بسیاری از بیماران ما مبتلا به کرونا هستند ولی همه بیماران کرونایی احتیاج به بستری ندارند فقط باید به توصیه های پزشکان توجه و عمل کنند. توصیه های بهداشتی را در نظر بگیرند، خودقرنطینگی کنند و در مواقعی که در منزل هستند داروهایی را که پزشک شان تجویز کرده مصرف و نکات بهداشتی را رعایت کنند، همچنین با رعایت کردن این نکات توسط مردم، کادر درمان هم موفق به مهار این بیماری می شود.

اگر ما نباشیم چه کسی به مردم خدمت می کند؟
می پرسم: آیا از بیماران کرونایی نمی ترسید؟ او پاسخ می دهد: درمان وظیفه ما است، ما بیماران کرونایی زیادی داریم و مراجعه اولیه این بیماران به پزشکان است. ولی نباید ترسید، با شجاعت کار را ادامه داد و نکات بهداشتی را رعایت کرد چون اگر ما نباشیم چه کسی باید به مردم خدمت کند؟ ما باید باشیم که بیماران احساس امنیت و آرامش خاطر کنند.

من دو شیفت کار می کنم
"سعی می کنم در کنار کارم برای خانواده هم وقت بگذارم" این را او می گوید و ادامه می دهد: به طور متوسط هشت ساعت در روز مشغول طبابت هستم و بقیه ساعات را به خانواده و کارهای منزل اختصاص می دهم. گاهی ممکن است بدلیل کمبود پزشک ساعات بیشتری هم در خدمت مردم عزیزم باشم.

دو فرزند دارم
این پزشک تهرانی می گوید: یک پسر دارم که امسال دیپلم گرفته است و یک دختر دارم که امسال کلاس ششم می رود.

از او می پرسم: برای ایام کرونا چه توصیه ای به مردم دارید؟ پاسخ می دهد: این ویروس جزء کرونا ویروس ها است که زیر دسته ای از کرونا ویریده ها است. کرونا ویریده ها شامل ویروس سرماخوردگی، سارس، مرس، کووید19 و چند ویروس دیگر می شود، یعنی در این بیماری می توانیم از علائم یک سرما خوردگی خیلی جزئی تا یک بیماری شدید تنفسی که منجر به بستری شود، داشته باشیم. پس مردم این نکته را در نظر بگیرند که آبریزش بینی خیلی جزئی، خارش گلو و گلودرد خیلی جزئی ممکن است شروع یک کرونا باشد و باید خود را چند روز قرنطینه کنند، از افراد خانواده فاصله بگیرند، ماسک بزنند، در اتاق جدا استراحت کنند، نکات بهداشتی را رعایت کنند و خود را تقویت کنند تا ببینید در مراحل بعدی چه علائمی پیدا می کنند. اگر در علائم بعدی دچار کوفتگی بدن، معده درد، مشکل در چشایی و بویایی شدند، به پزشک مراجعه کنند.

او ادامه می دهد: مردم می توانند با استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست ها با آب و صابون به مدت بیست ثانیه، این ویروس را از خود دور کنند و در مواقعی که به مواد ضدعفونی کننده دسترسی ندارند به بینی، چشم و دهان خود دست نزنند و در محیط سرپوشیده بهتر است در یا پنجره ای باز باشد تا هوا در جریان باشد و تهویه شود زیرا جریان هوا باعث می شود میکروب کرونا در محیط نماند. گاهی ممکن است فردی ناقل باشد و عطسه یا سرفه کند و این میکروب در هوا بماند اما وقتی هوا جریان داشته باشد، امکان آلودگی کم می شود.
نکته مهم این است که فرد بیمار نباید ماسک فیلتردار یا هواکش دار استفاده کند چون باعث انتقال ویروس به سایر افراد می شود و ماسک مناسب افراد بیمار ماسک سه لایه معمولی است.

این پزشک پرتلاش و دلسوز دو توصیه مهم به مردم دشتستان می کند و می گوید: توصیه اول اینکه مردم مایعات را زیاد مصرف کنند، آب ولرم، چای کمرنگ و آب میوه هایی که در توانشان است مانند آب هویج، و اگر در توانشان نیست مولتی ویتامین جوشان مصرف کنند.
توصیه دوم، کسانی که ویتامین دی بدنشان پایین است حتما درمان کنند چون کمک می کند که بیماری در بدنشان پیشرفت نداشته باشد.



عده ای از مردم کرونا را ساده می گیرند
او از تعداد مراجعه کنندگان و بیماران کرونایی در این ایام می گوید: الان تعداد مراجعه کنندگان نسبت به اسفند ماه بیشتر شده است و حدود ۸۰ درصد بیمارانی که مراجعه می کنند علائمی دارند که ما قرنطینه را به آنها توصیه می کنیم و فکر می کنم دلیل افزایش تعداد مراجعه کنندگان کرونایی این باشد که اوایل شیوع کرونا مردم بیشتر می ترسیدند و این بیماری را جدی تر می گرفتند اما الان عده ای از مردم، این بیماری را خیلی ساده می گیرند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و این اتفاق باعث می شود که کنترل و مهار بیماری به دلیل افزایش شدت سرایت بیماری مخصوصا در مهر و آبان ماه سخت تر شود زیرا در فصل پاییز بیماری های تنفسی، آنفولانزا و سرماخوردگی شدید وجود دارد و تشخیص این بیماری ها با کرونا بسیار سخت می شود.

اهداء ماسک، اهداء سلامتی
دکتر جعفری در پایان می گوید: اگر مردم بتوانند به دلیل شرایط سخت اقتصادی به افراد کم بضاعت که توان خرید روزانه ماسک و مواد ضدعفونی کننده را ندارند ماسک اهداء کنند و توصیه های بهداشتی را ترویج دهند، این مهم باعث افزایش سلامتی جامعه و کادر درمان می شود.


اتحادخبر برای این پزشک عزیز که شهر و شهرستان ما را برای خدمت انتخاب کرده است آرزوي سلامتی و توفیق روزافزون می نماید.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1399/06/02 - 15:27
0
0
خدا خیرشون بده
1399/05/31 - 20:59
0
1
اینجانب به نوبه خود از زحمات خالصانه سرکار خانم دکتر جعفری تقدیر و تشکر دارم و روز پزشک را به ایشان تبریک عرض می کنم و آرزوی موفقیت برایشان دارم و انشاالله همیشه با روحیه بالا و توان مضاعف در خدمت سلامت مردم شهرستان دشتستان باشند .
1399/05/31 - 19:26
0
1
ضمن عرض تشکر ازخدمات صادقانه شما آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون خانم دکتر عزیز را از خداوند منان خواستارم
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...