کد خبر: 133169 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 20 مرداد 1399 - 16:00
گفتگوی اتحاد خبر با خبرنگاران استان بوشهر به مناسبت روز خبرنگار(15)
بیش از 72 هزار خبر را تولید و انتشار داده ام/ پربازدیدترین خبری که کار کردم

اتحاد خبر: هفدهمین روز از ماه میانی تابستان به یاد شهید بزرگوار، محمود صارمی روز خبرنگار نامگذاری شده است. به همین مناسبت به سراغ تعدادی از خبرنگاران کوشا و فعال استان بوشهر رفتیم تا با طرح چند سئوال کوتاه ضمن گرامی داشت روز خبرنگار، قدردان زحمات آنها باشیم. گفتگوی ما را با مجید رضایی از روزنامه نگاران با سابقه استان بوشهر بخوانید:...

 

 

اتحاد خبر: هفدهمین روز از ماه میانی تابستان به یاد شهید بزرگوار، محمود صارمی روز خبرنگار نامگذاری شده است. به همین مناسبت به سراغ تعدادی از خبرنگاران کوشا و فعال استان بوشهر رفتیم تا با طرح چند سئوال کوتاه ضمن گرامی داشت روز خبرنگار، قدردان زحمات آنها باشیم. گفتگوی ما را با مجید رضایی از روزنامه نگاران با سابقه استان بوشهر بخوانید

 

چند وقت است خبرنگاری می‌کنید و تا حالا چند خبر و گزارش تهیه کرده‌اید؟

- از روزی که خودم را شناختم سر و کارم با قلم و نوشتن بود؛ در دوره دبستان و راهنمایی هر وقت سفری هر چند کوتاه می‌رفتم، شرح خاطرات سفر می‌نوشتم و خاطرات روزانه دوران تحصیل را در تقویم‌ های کوچک آن زمان ثبت می‌کردم که هنوز آرشیو این خاطرات را دارم و از خواندن مطالب آن لذت می‌برم.
وقتی دوره متوسطه (دبیرستان) را شروع کردم، کار خبرنگاری را نیز به طور نیمه رسمی آغاز نمودم و در آن زمان ابتدا با روزنامه‌های "اطلاعات" و "کیهان" و مجله "جوانان امروز" همکاری می‌کردم و خبرهای منطقه آبپخش و شبانکاره  در دشتستان را پوشش می‌دادم و از طریق جناب آقای علی پیرمرادی که خبرنگار رسمی کشوری بود در نشریات یاد شده کار می‌شدند که البته حجم اخبار بسیار کم و گاهی سالی دو سه خبر نیز نمی‌شد.

آذرماه سال 1368 نخستین خبر تولیدی حقیر که گزارشی از مسابقات ورزشی دانش‌آموزان استان بوشهر بود و خودم نیز حایز رتبه دوم استانی آمادگی جسمانی شده بودم در قسمت شهرستان‌های روزنامه اطلاعات منتشر شد و چند روز بعد از انتشار به دستم رسید و خیلی ذوق کردم.

در آن دوران تعداد خبرنگاران در استان انگشت‌ شمار بود و خبرنگارانی همچون ما نیز پاره‌ وقت کار می‌ کردیم و البته هیچ درآمدی نیز از حرفه خود نداشتیم و تنها به خاطر علاقه، دنبال می‌کردیم.

در ادامه و با راه‌اندازی و فعال شدن هفته‌ نامه‌ های استانی به ویژه اتحاد جنوب، در این نشریات به صورت حرفه‌ای‌تر و با سازماندهی مرتب‌تر کار می‌کردیم و مدتی در هفته‌نامه اتحاد جنوب به مدیریت حاج اکبر صابری، صفحه آبپخش را به همراه جناب فتح الله قاسمی و جناب رضایی فعال کردیم و در واقع دهه هفتاد با فعالیت در هفته‌نامه‌های محلی سپری شد.

با شروع دهه هشتاد و ورود سایتها و خبرگزاری‌ها، کار خبری را به شکل حرفه‌ای‌تر و تمام وقت دنبال کردم و پس از فعالیت در سایتهای استانی، در خبرگزاری فارس فعالیت کردم که ابتدا به عنوان خبرنگار حوزه انرژی و سپس سرپرست دفتر خبرگزاری در عسلویه که شامل چهار شهرستان (عسلویه، کنگان، جم و دشتستان) بود فعالیت کردم و بیش از 10 سال با این خبرگزاری کار کردم.

در مجموع از سال 68 که به شکل غیررسمی کار خبرنگاری را آغاز کردم تا امروز بیش از 72 هزار خبر را شخصا تولید و در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و سایتها و خبرگزاریها انتشار دادم و شاید از نظر کمی، بیشترین تعداد تولید خبر را داشته‌ام و البته طی این سال‌ها، 2 عنوان کتاب یکی در اواخر دهه هفتاد(سال 79 کتاب مذهبی) و یکی در اوایل دهه هشتاد(سال 81 کتاب ورزشی) را تالیف و منتشر کردم.

تاثیرگذارترین خبر یا گزارشی که تا حالا آماده کردید چه زمانی و در چه موردی بوده است؟

- با توجه به اینکه در حوزه انرژی و نفت کار خبری می‌کردم، از موثرترین خبرها، خبرهایی بود که در مورد محرومیت استان بوشهر با وجود منابع عظیم نفت و گاز و در زمینه حق آلایندگی استان بوشهر بوده و البته پربازدیدترین خبری که کار کردم در خبرگزاری فارس بود که خبری با تیتر مسن‌ترین زن جهان در روستای سوک دشتستان زندگی می‌کند که درآن تاریخ پربازدیدترین خبر روز خبرگزاری فارس کشوری بود.

 

مهم‌ترین چالش خبرنگاری را در حال حاضر چه می‌دانید؟

- خبرنگاران می‌توانند تاثیرگذاری زیادی در جامعه داشته باشند و البته این مهم مستلزم این است که وضعیت معیشتی و رفاهی این قشر تامین شود و تا زمانیکه خبرنگاران با مشکلات مالی مواجه باشند و دغدغه هایی غیر از حرفه خود داشته باشند، نمی‌توانند آنچنان که شایسته و بایسته است موثر باشند؛ از دیگر چالش‌های خبرنگاران در زمان حاضر، وضعیت آموزشی است، کما اینکه بسیاری از خبرنگاران در تنظیم صحیح خبر نیز مسلط نیستند و بسیاری از خبرها دارای مشکلات نگارشی و ویرایشی است و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای خبرنگاران می‌تواند در رفع این معضل راهگشا باشد که از خانه مطبوعات و اداره ارشاد انتظار می‌رود در این راستا اهتمام ورزند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/133169