کد خبر: 133034 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 14 مرداد 1399 - 09:56
معاون علوم پزشکی شیراز خبر داد
شروع برنامه پیشگیری از ناهنجاری‌های کروموزومی

اتحادخبر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اجرای برنامه پیشگیری از ناهنجاری های کروموزومی جنین، سندرم داون و تریزومی های ۱۳ و ۱۸ در سراسر کشور شروع شده است.

اتحادخبر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اجرای برنامه پیشگیری از ناهنجاری های کروموزومی جنین، سندرم داون و تریزومی های ۱۳ و ۱۸ در سراسر کشور شروع شده است.

شروع برنامه پیشگیری از ناهنجاری‌های کروموزومی

به گزارش ایسنا؛ عبدالرسول همتی با بیان اینکه اقدامات مرتبط با پیشگیری از ناهنجاری‌های کروموزمی جنین، سندرم داون و تریزومی ۱۳ و ۱۸ در راستای اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی، مد نظر وزارت بهداشت قرار دارد، میزان بروز بیماری های کروموزمی را پنج در هزار تولد زنده اعلام و خاطرنشان کرد: در راس این بیماری ها، سندرم داوون (تریزومی ۲۱) قرار دارد و سندروم ادوارد (تریزومی ۱۸) و سندروم پاتو (تریزومی ۱۳) در رتبه های بعدی است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز، همتی با بیان اینکه سالانه بیش از سه هزار مورد سندروم داون در کشور اتفاق می افتد، ادامه داد: امکان علمی و عملی پیشگیری از سندروم داون با توجه به روش های غربالگری به صرفه در مقابل هزینه سنگین اجتماعی و مراقبت های درمانی، یکی از مطالبات اصلی مادران باردار، خانواده ها و متخصصان زنان در نظام سلامت است.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: غربالگری سندروم داون، با توجه به در نظر گرفتن مسایل مهمی چون آموزش و مشاوره صحیح به ارائه دهنده و گیرنده خدمت و استانداردسازی فرآیندها که شامل تعیین استانداردها، چگونگی نظارت بر اجرای آنها، نظام جمع آوری داده های مربوط به غربالگری و تعیین ضوابط ارتباط بین سطوح مختلف نظام سلامت است، در عمل دچار اشکالات اساسی شده است.

 

همتی گفت: در همین راستا اداره ژنتیک وزارت بهداشت با همکاری اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، آزمایشگاه مرجع سلامت و گروه توسعه شبکه وزارت بهداشت برنامه ساماندهی پیشگیری از ناهنجاری کروموزمی جنین (سندروم داون و تریزومی های  ۱۳ و ۱۸) را تدوین و به دانشگاه های پایلوت در مرحله اول ابلاغ کرد.

 

او ادامه داد: پس از پایلوت برنامه در دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، مازندران، تهران، شهید بهشتی، ایران، البرز، همدان، قزوین، مشهد، اصفهان و یزد در سال ۱۳۹۸ و اصلاح دستور العمل ها، در نشست وبیناری با حضور دکتر «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت و مدیران ارشد این معاونت، مقرر شد تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، در سال جاری برنامه را به صورت کامل اجرا کنند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در استان فارس در سال گذشته و برای پایلوت برنامه، چهار جلسه کمیته ژنتیک سندرم داون تشکیل شد و زیرساخت های این برنامه شامل ممیزی آزمایشگاه های غربالگری، نام نویسی مراکز رادیولوژی، نام نویسی متخصصان زنان و زایمان متقاضی همکاری و برگزاری کارگاه آموزشی ویژه متخصصان زنان و زایمان، متخصصان رادیولوژی و متخصصان علوم آزمایشگاهی انجام شد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/133034