کد خبر: 133023 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 14 مرداد 1399 - 08:40
برنامه مدیریت زیست محیطی شرکتهای نفتی در خلیج فارس باید تدوین و ارائه شود

اتحادخبر: هرساله خلیج فارس شاهد وقوع آلودگی های متعدد و گسترده ناشی از نشت نفت از سکوهای نفتی و یا از خطوط انتقال نفت است که خسارتهای فراوانی را به اکوسیستم دریایی وارد آورده و حتی لکه های نفتی بعضا به سواحل نیز رسیده و خاک را در سواحل آلوده می کند. با توجه به آلودگی اخیر ناشی از نشت نفت از یکی از سکوهای نفتی خلیج فارس در...

اتحادخبر: هرساله خلیج فارس شاهد وقوع آلودگی های متعدد و گسترده ناشی از نشت نفت از سکوهای نفتی و یا از خطوط انتقال نفت است که خسارتهای فراوانی را به اکوسیستم دریایی وارد آورده و حتی لکه های نفتی بعضا به سواحل نیز رسیده و خاک را در سواحل آلوده می کند. با توجه به آلودگی اخیر ناشی از نشت نفت از یکی از سکوهای نفتی خلیج فارس در روزهای اخیر با تلاش فراوان ادارات مرتبط اعم از شکرت نفت فلات قاره ، اداره کل بنادر و دریانوردی استان و اداره کل حفاظت محیط زیست پاکسازی و اقدامات گسترده ای انجام گرفته است.




فرهاد قلی نژاد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این خصوص می گوید: وقوع آلودگی های نفتی در خلیج فارس به صورت متعدد در سالهای اخیر موجب خسارت فراوان به اکوسیستم دریایی به ویژه آبسنگهای مرجانی می گردد که پیگیری های فراوانی در این خصوص از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با علت یابی حوادث مذکور پیشنهادات خود را به شرکتهای نفتی ارائه و خسارتهای وارده را جهت احیای اکوسیستمهای دریایی و رفع آلودگی ها مطالبه می کند.


وی همچنین افزود: آلودگی های نفتی در خلیج فارس قابل پیشگیری بوده و باید شرکتهای نفتی در قالب برنامه های مدیریت زیست محیطی EMP   الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری نمایند که در این خصوص درخواست ارائه برنامه های مدیریت زیست محیطی به شرکتهای نفتی ارائه و مهلت قانونی تعیین خواهد شد در غیر این صورت مراتب وفق قوانین و مقررات پیگیری خواهد شد زیرا اکوسیستم دریایی خلیج فارس یک زیستگاه ارزشمند است که نقش مهمی در معیشت و زندگی ساحل نشینان و اقتصاد کشور دارد.


فرهاد قلی نژاد همچنین در این زمینه گفت: با توجه به اهمیت زیست محیطی خلیج فارس کلیه کشورهای حاشیه خلیج فارس باید استانداردهای زیست محیطی در فعالیتهای اقتصادی به ویژه نفت و گردشگری رعایت نمایند زیرا سارت به خلیج فارس همه سواحل آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد شایان ذکر است کشورهای حاشیه خلیج فارس عضو کنوانسیون کویت نسبت به حفاظت از اکوسیستم خلیج فارس متعهد هستند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/133023