کد خبر: 132993 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 14 مرداد 1399 - 06:49
نبرد پرسپولیس و استقلال شش و هشتی شد!
اتحادخبر: دو هافبک مرکزی - دفاعی پرسپولیس و استقلال جزو بهترین بازیکنان فصل فوتبال ایران بوده اند.

اتحادخبر: دو هافبک مرکزی - دفاعی پرسپولیس و استقلال جزو بهترین بازیکنان فصل فوتبال ایران بوده اند.

 

به گزارش ورزش سه؛ شش و هشت سرخابی ها جزو موثرترین بازیکنان این فصل یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی بوده‌اند. علی کریمی و احمد نوراللهی که در میانه های دهه سوم زندگی به اوج فوتبال خود رسیده‌اند، در لیگ نوزدهم با ارائه نمایش هایی درخشان، تیم خود را به سمت پیروزی و نتایج خوب هدایت کرده و میانداری مطمئن در خط هافبک بوده اند.

 

در ادامه چند نکته جالب از عملکرد این دو را بررسی می‌کنیم:

 

* این دو با 25 و 26 بازی ثبات قابل توجهی داشته اند. نوراللهی در تمام بازی های این فصل سرخپوشان فیکس بوده اما کریمی به خاطر دو کارت قرمز ثبت شده در عملکردش، دو دیدار را از دست داده است. با این حال نکته مهم برای او این است که همچون نوراللهی مورد اعتماد ویژه مربیان خود چه در دوره استراماچونی و چه مجیدی، خود به جلب کرده و موقعیت ویژه ای را تجربه می‌کند. (یک بازی غیبت نوراللهی در بازی با سپاهان اتفاق افتاد که با رای کمیته انضباطی 3-0 شد)

* علی کریمی از نظر گلزنی و گلسازی عملکرد بهتری را داشته است. او 4 گل زده و 4 پاس گل داده که تاثیرگذاری روی 8 گل در تیمی چون استقلال برای یک هافبک دفاعی آمار قابل توجهی محسوب می‌شود. نوراللهی اما با یک پاس گل و سه گل به اندازه نصف کریمی گلسازی کرده اما باید توجه داشت که تاثیر روی خط حمله اولا از روی آمار به طور کامل مشخص نیست و همچنین به وظایف تیمی و فردی فوتبالیست هم مربوط است.

 

* دقت پاس هر دو بازیکن در طراز عالی است. علی کریمی 84 درصد پاس هایش را به درستی به مقصد رسانده و این عدد برای نوراللهی 85 را نشان می‌دهد تا هافبک شماره هشت پرسپولیسی ها یک قدم بالاتر از ستاره سابق دیناموزاگرب باشد. این دو همچنین در هر بازی تعداد بالایی پاس داده اند.

 

* علی کریمی ستاره خط هافبک استقلال در دریبل زنی عملکردی بسیار بهتر از نوراللهی دارد و با 14 دریبل بالاتر از او قرار گرفته اما مسئله این است که استایل متفاوت فوتبال احمد نور سبب شده تا کمتر به عنوان بازیکنی دریبل زن باشد. همچنین در سال های اخیر حتی بازیکنان خوش تکنیک پرسپولیس هم بیشتر در قالب تیمی نمایش خود را ارائه کرده اند.

 

*وضعیت پاس کلیدی این دو بازیکن مثل نرخ پاس صحیح به یکدیگر نزدیک است اما این بار هافبک استقلال گوی سبقت را ربوده و 27-25 از نوراللهی جلوتر است. علی کریمی در تیم استقلال به نوعی نقش بازیساز را دارد و با میانگین بیش از یک پاس کلیدی، نقشی مهم را در موقعیت سازی شاگردان مجیدی ایفا کرده اما نوراللهی هافبک مرکزی با وظیفه انتقال توپ به دو هافبک جلوتر است و بیشتر توپ را از دفاع و هافبک دفاعی به عناصر هجومی می‌رساند.

نبرد پرسپولیس و استقلال شش و هشتی شد!

 

* در کنش های دفاعی نوراللهی دست بالاتر را دارد. او 76 بار توانسته توپ بازیکنان را قطع کند و در واقع از 76 حمله روی دروازه تیمش جلوگیری کرده و میانگین نزدیک به 3 قطع توپ به ازای هر بازی را دارد. این رقم برای علی کریمی روی عدد 60 باقی مانده اما این دوئل تا انتهای فصل ادامه خواهد داشت.

 

* نوراللهی تکل بیشتری هم نسبت به علی کریمی زده که البته در میانگین به ازای هر بازی این رقم تقریبا مساوی است. هافبک پرسپولیسی 55 تکل دارد و ستاره آبی ها 51 تکل را به نام خود ثبت کرده.

 

* نکته مهم درباره نوراللهی این که باوجود وظایف اغلب دفاعی این بازیکن او در 27 بازی فیکس تنها یک کارت زرد گرفته که این اتفاقی بسیار مهم برای این فوتبالیست اهل آزادشهر است. اما کریمی 2 بار اخراج شده و 2 کارت زرد هم دارد.

 

* پرسپولیس با نوراللهی 20 برد، 3 مساوی و 4 باخت به دست آورده و با 15 کلین شیت بهترین خط دفاعی را دارد. از آن طرف استقلال با علی کریمی 13 برد، 7 مساوی، 5 باخت و 7 کلین شیت ثبت کرده.

 

* در مجموع این دو بازیکن نمره ای برابر به خود اختصاص داده اند و مهره ای ارزشمند در تیم های سرخابی و لیگ فوتبال ایران به حساب می‌آیند. بازیکنانی که احتاملا برای پوشیدن پیراهن تیم ملی هم با یکدیگر رقابت خواهند داشت.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/132993