کد خبر: 132984 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 17 مرداد 1399 - 07:30
گفتگوی اتحاد خبر با خبرنگاران استان بوشهر به مناسبت روز خبرنگار(5)
بیش از دو میلیون خبر و گزارش نوشته ام/ چاپ خبر اعتصاب نانوایان برازجان در روزنامه آیندگان باعث افزایش دستمزد کارگران شد

اتحاد خبر: هفدهمین روز از ماه میانی تابستان به یاد شهید بزرگوار، محمود صارمی روز خبرنگار نامگذاری شده است. به همین مناسبت به سراغ تعدادی از خبرنگاران کوشا و فعال استان بوشهر رفتیم تا با طرح چند سئوال کوتاه ضمن گرامی داشت روز خبرنگار، قدردان زحمات آنها باشیم. گفتگوی ما را با علی پیرمرادی خبرنگار پیشکسوت دشتستان بخوانید:...

اتحاد خبر: هفدهمین روز از ماه میانی تابستان به یاد شهید بزرگوار، محمود صارمی روز خبرنگار نامگذاری شده است. به همین مناسبت به سراغ تعدادی از خبرنگاران کوشا و فعال استان بوشهر رفتیم تا با طرح چند سئوال کوتاه ضمن گرامی داشت روز خبرنگار، قدردان زحمات آنها باشیم. گفتگوی ما را با علی پیرمرادی خبرنگار پیشکسوت دشتستان بخوانید:

 

چند وقت است خبرنگاری می کنید و تا حالا چند خبر و گزارش تهیه کردید؟ 

- کار خبرنگاری را ازسال 1343 آغاز کردم و از سال 42 بصورت سیار شروع به فروش روزنامه کیهان و نشریات وابسته به آن کردم  که بعدا نشریات اطلاعات هم به آنها افزوده شد. نشریات کیهان را از مرحوم حاج ماشاالله کازرونی می گرفتم یعنی برای ایشان می فروختم. روزنامه اطلاعات نمایندگان متعددی عوض و بدل کرد از جمله مرحومان عبدالرحمان محمدی دفتردار یا ناظم دبیرستان فرخی (شهید بهشتی)، مرحوم مزارعی از پرسنل بیمارستان 17 شهریور برازجان، حاح سید نعمت الله زاهدی پدر شهید زاهدی از پرسنل اداره آب برازجان که توزیع نشریات اطلاعات را در منزل اجاره ای خود به انجام می رساند، مرحومان محمد حسن مطهری (عبدالله زاده) و حسنعلی اسلامیان و .... از دیگر نمایندگان نشریات اطلاعات بودند.

اینجانب کار خبرنگاری را با مجله ای بنام صبح امروز که بصورت هفته نامه با روی جلد آبی به اندازه قطع a4 از سوی موسسه صبح امروز در تهران منتشر می شد آغاز کردم. پیش از آن هم بصورت آزاد گاهی اوقات برای مجلات نامه هایی ارسال می کردم که به چاپ می رسید. به دنبال آن نمایندگی و خبرنگاری روزنامه ها و مجلات زیاد کشوری و استانی را عهده دار بودم، از جمله: نمایندگی و خبرنگاری روزنامه های آیندگان، رستاخیز، روزنامه جمهوری  اسلامی، بامداد تهران، میزان، رسالت، خبرنگاری موسسه کیهان، و ده ها روزنامه و هفته نامه و مجله ی کشوری و استانی از جمله هفته نامه اتحاد جنوب! از شماره اولش تا چند سال اول فعالیتش... و 26 سال خبرنگاری صدا و سیما مرکز بوشهر و کشور و همکاری با سایت ها و گروه های مجازی خبری که بدون احتساب خبرهای سایت ها و گروه ها.

بیش از دو میلیون و دو هزار و 20 خبر از سال 1343 تا روز خبرنگار سال 1399 کار کرده ام.

 

تاثیرگذارترین خبر یا گزارشی که تا حالا آماده‌ کردید چه زمانی و در چه موردی بوده؟ 

- اعتصاب نانوایان برازجان چند سال قبل از انقلاب. برازجان 9 نانوایی در نقاط مختلف شهر داشت فکر کنم سال 55 یا 54 بود از این 9 خبازی هفت خبازی بخاطر دست مزد کم (روزی 20 ریال) دست به اعتصاب زدند که شهر با مشکل کمبود نان مواجه شد. یکی از شاطرها بنام حاج حیدر بشرویه که به تازگی قبل از شیوع کرونا فوت کرد و مراسم پرشوری هم در مسجد امام جعفر صادق برایش برگزار کردند، پیش من آمد و در گفتگویی موضوع اعتصاب نانواها را بیان کرد. من که با کلمه اعتصاب آشنا نبودم خبر را فوری برای روزنامه آیندگان تهران تلگراف کردم از طریق مخابرات. کلمه اعتصاب باید با "ع" یا "ح" بنویسم مانده بودم. به هر شکل خبر رفت برای روزنامه آیندگان در بهترین صفحه آن حوادث به چاب رسید. روزی که خبر چاب شد قبل از اینکه آیندگان به بوشهر و برازجان برسد نماینده ساواک که آدم تنومند و آن زمان سازمان امنیت نام داشت از بوشهر به برازجان آمد مرا سوار خودروی خود کرد به هر نانوایی که رفتیم تا تعطیل است فوری جلسه ای با مسئولین برازجان گرفتند و دستمزد کارگران را 50 ریال کردند.

سد رئیسعلی باید خاکی شود؟! سد شبانکاره که هزینه زیادی روی آن صرف شده و بصورت بتنی در حال پیشرفت بود از سوی آقای سینکی استاندار بوشهر دستور متوقف شدن سد و تبدیل آن سد بخاکی صادر می شود صدای هیچکس در نمی آید آب از آب تکان نمی خورد! کدخدای دشتگور گلدشت با بنده تماس می گیرد و جریان خاکی شدن سد را بیان می کند. از کدخدا حسن جعفری می خواهم شرح مختصری از سد و چگونگی خاکی شدنش را برایم بنویسد مدادی بر می دارد و روی برگ کوچک کاغذی یادداشتی به من می دهد چند روزی یادداشت در منزل نزد من بود که فرصتی پیش آمد با حوصله  و آب و تاب برای ویژه نامه کیهان فرستادم به چاب رسید. 5000  نسخه کیهان بصورت رایگان در استان توزیع شد. خبر خیلی سروصدا کرد از کیهان زنگ زدند و خواستار گزارش فوق برای خود روزنامه اصلی کیهان وقتی خبر در کیهان به چاپ رسید اینبار سروصدای کشوری بلند شد سینکی استاندار دستور داد ورود من در جلسات ممنوع شود! اما غافل از آن بود که به جای ممنوعیت بنده حکم آزادیم را برای نانوشته های شهر و شهرستان را داده است بنده دوربین صداوسیما و عکاسی بر دوش در این روستا و آن روستا مرتب عکس و فیلم از مشکلات متعدد مردم برای روزنامه های کشوری ارسال می کردم آقای سینکی استاندار تازه داشت می فهمید که چقدر مشکلات فقط در دشتستان وجود دارد و ایشان از آنها به عنوان مدیر اول استان بی خبر است دستور ورود بنده مجددا برای حضور در جلسات داده می شود پس از چاپ خبر در کیهان از سوی آقای رفسنجانی رئیس جمهور وقت فوری 500 میلیون تومان برای ادامه احداث بتونی سد حواله می شود و به دنبال آن 8 میلیارد و 5 میلیارد تومان و ... برای ادامه سد بتنی حواله شد که در این بین نقش مهندس عبدالرحمان ندیمی بوشهری هم در اخذ اعتبارات فوق و چندبار آمدن مرحوم هاشمی رفسنجانی برای بازدید از سد بی تاثیر نبوده است و از این گونه برنامه ها زیاد بوده.

 

مهمترين چالش خبرنگاری را در حال حاضر چه می دانید؟ 

- انسان هایی هستند که بر اساس شوق و ذوقی که نسبت به این هنر دارند به سوی دوربین و قلم می آیند در استان بوشهر رسانه زیاد و خبرنگاران کم هستند جوانان وقتی برای کار خبرنگاری وارد رسانه ای می شوند انتخاب یک شغل برگزیده اند یعنی آنها آمده اند سر یک کار که دوستش دارند آخر هر ماه انتظار دارند رئیس رسانه و حسابدار حقوقی به آنها بدهند که خود و خانواده را اداره کنند در حالیکه خود مدیران رسانه هم بعضا از لحاظ مادی در مضیقه اند مخصوصا الان که بار اقتصادی کمر همگانی را خم کرده و سختی معیشت همه را دچار مشکل کرده خاصه خبرنگاران که این شغل سخت و پرملال را برگزیده اند خبرنگاران از مدیران خود انتظار مساعدت را دارند خودشان می دانند همکارانشان درخدمت رسانه آنها هستند.

پس مدیران هم همت کنند گرچه خیلی از خود آنها هم می لنگند اما توجه به یاران زیر دستشان هم درحد توان داشته باشند روز خبرنگار است مدیران رسانه  همکاران خود را مورد توجه قرار دهند روز قلم است همکاران خود را دریابند در طول سال اوقاتی پیش می آید که به نحوی می توان از اهل رسانه قلم و کتاب تقدیر و آنان مورد لطف قرارداد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/132984