امروز: جمعه 17 مرداد 1399
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 11 مرداد 1399 - 11:09
اتحادخبر: کمبود مواد مغذی در بدن همراه با علایمی است که هر فردی‌ می‌تواند با توجه به آن‌ها جلوی پیشرفت کمبود را بگیرد و مانع از مشکلات بعدی شود. در این مطلب به بررسی این موارد می‌پردازیم.

اتحادخبر: مصرف سبزی‌ها در عملکرد صحیح اندام‌ها و ارگان‌های بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن موثراست. انواع سبزی‎ها علاوه بر تامین آنتی اکسیدان‎ها بهترین منبع تامین فیبر مورد نیاز بدن است که به هضم غذا کمک می‌کند.

اگر این علائم را دارید، سبزیجات بخورید!

 

اما متاسفانه بسیاری از ما به دلیل زحمت تمیز کردن و شست وشوی سبزی یا احتمال این که ممکن است آلودگی آن به طورکامل برطرف نشود یا دلایل دیگر تمایلی به مصرف سبزی نداریم و همین موضوع باعث می‌شود تا خود را از منبع غنی مواد مغذی محروم کنیم. از طرفی کمبود مواد مغذی در بدن همراه با علایمی است که هر فردی می‌تواند با توجه به آن‌ها جلوی پیشرفت کمبود را بگیرد و مانع از مشکلات بعدی شود. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

 

احساس خستگی

 

سبزیجات منبع مهمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بدن برای داشتن عملکرد مناسب به آن‌ها نیاز دارد. مصرف ناکافی سبزیجات و مصرف خوراکی‌های سرشار از مواد غذایی فراوری شده و حاوی کربوهیدرات می‌تواند باعث احساس خستگی و به مرور از دست دادن حافظه و نوسانات خلق و خو و در نهایت افسردگی می‌شود.

 

احساس گرسنگی

 

مصرف میزان کافی سبزیجات به فرد کمک می‌کند تا برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشد و از طرفی تمایل وی به مصرف غذای سالم بیشتر از مصرف مواد غذایی ناسالم باشد و برعکس این موضوع هم زمانی که سبزی کافی مصرف نمی‌کنید، صادق است.

 

آسیب پوست

 

همان طور که‎ همیشه شنیده اید، آنتی اکسیدان‌ها در برابر رادیکال آزاد به عنوان سپر عمل و از آسیب آن به بدن جلوگیری می‌کند. یکی از مهم‌ترین نقاطی که رادیکال‌های آزاد به آن آسیب می‌رساند، پوست است که با مصرف کافی سبزی می‌توان از پیری و چروک افتادن پوست پیشگیری کرد.

 

گرفتگی عضلات

 

عضلات برای رفع انقباض و گرفتگی به پتاسیم کافی نیاز دارند. سطح پایین این ماده معدنی در خون، باعث گرفتگی عضلات می‌شود و سبزیجات بهترین منبع پتاسیم است. سیب زمینی، اسفناج و سبزیجات تیره از بهترین منابع گیاهی پتاسیم هستند.

اگر این علائم را دارید، سبزیجات بخورید!

 

یبوست

 

سبزی هم مانند میوه مقدار زیادی فیبر خوراکی دارد که با مصرف کافی آن می‌توان مانع از بروز یبوست شد. اگر دچار کم کاری روده‌ها شدید به ناکافی بودن مصرف سبزی مشکوک شوید.

 

بد شکلی مو‌ها و ناخن

 

ویتامین بیوتین نقش مهمی در طراوت و شادابی مو و ناخن دارد. خارش و قرمزی پوست از جمله دلایل کمبود این ویتامین است. به میزان کافی منابع گیاهی این ویتامین را داریم.

کسانی که تمایل به مصرف منابع حیوانی این ویتامین ندارند یا به دلیل مشکلات اقتصادی منابع گیاهی را ترجیح می‌دهند، باید به میزان کافی از سبزی‌های حاوی این ویتامین مانند گل کلم، توت، بادام و موز استفاده کنند.

 

خون‌مردگی

 

خون‌مردگی بیشتر مواقع به دلیل کمبود ویتامین C در بدن اتفاق می‌افتد. با مصرف کافی این ویتامین از خون مردگی پوست جلوگیری کنید.

 

ناموفق بودن در کاهش وزن

 

بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها کالری کمی دارند. افزون بر این، مصرف میوه می‌تواند به کاهش هوس‌های غذایی برای خوراکی‌های شیرین نیز کمک کند. به عنوان مثال به جای مصرف بستنی می‌توانید یک کاسه توت فرنگی بخورید و ۲۰۰ کالری کمتر دریافت کنید.

 

چقدر سبزی مصرف کنیم؟

 

هر فرد باید در روز چهار تا پنج نوع مختلف سبزیجات استفاده کند. روزانه باید به میزان ۳ تا ۵ واحد سبزی استفاده شود که برابر با یک عدد گوجه‌فرنگی یا خیار متوسط، یک لیوان سبزی خام مانند کاهو یا نصف لیوان سبزی پخته است. برای پخت سبزیجات، توصیه بر این است که آن‌ها را بخارپز یا با روغن کتان، روغن زیتون و... طبخ کنید. اضافه کردن چربی‌های سالم به این سبزیجات، جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها را در بدن چند برابر می‌کند.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • در کنار پروژهای زیر بنایی از ارتقاء مبلمان شهری غافل نمی شوم/ خبرنگار، سرمایه اجتماعی از دید مجموعه مدیریت شهری
  • اضافه شدن 5 فوتی جدید در اثر کرونا / ۲۹۰ بیمار در بخش‌های کرونایی استان بوشهر بستری هستند
  • عدم کار حرفه ای و آینده دار نبودن این شغل، مهم ترین چالش خبرنگاران استان
  • برخی نشریات روزی نامه هستند تا روزنامه/ چاپ خبرکشته شدن زن زائو در دیلم باعث شد به دیلم دستگاه های لازم پزشکی داده شود
  • تغذیه کنکور
  • فال روزانه ۹۹.۰۵.۱۵
  • نتایج مثبت یک واکسن دیگر کرونا روی انسان
  • حدود ۲۰۰۰ خبر و گزارش تهیه و منتشر کرده ام/ مهمترین مشکل خبرنگاران بیمه است
  • ۲ شرکت پتروشیمی در استان بوشهر آماده افتتاح شد
  • ممنوعیت برگزاری برخی مراسم‌های محرم در استان‌ها / روند نزولی بستری‌های کرونا
  • جشنواره ملی ازدواج اقوام ایران زمین
  • اضافه شدن 3 فوتی جدید در اثر کرونا /۳۱۰ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند
  • ۶۶۰۰ داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد استان بوشهر شرکت می‎کنند
  • دلیل انفجار بندر «بیروت» مشخص شد
  • تکمیل اطلاعات ثبت‌نام فرهنگیان در سامانه مسکن ملی آغاز شد
  • تونل های انحراف آب سد دالکی به بهره برداری رسید/تصاویراختصاصی
  • در کنار پروژهای زیر بنایی از ارتقاء مبلمان شهری غافل نمی شوم/ خبرنگار، سرمایه اجتماعی از دید مجموعه مدیریت شهری
  • ثبت ‌نام آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی از 13 مرداد شروع می‌شود
  • طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یورو/ جمعه ۱۰ مرداد ۹۹+جدول
  • حاج ناصر بازرگان نماد استقامت و پیروزی در ورزش / آخرین دونده ی دو ماراتن
  • اقتدار داور به سن و سال نیست/ مسئولین به ورزش بانوان توجه بیشتری داشته باشند
  • مهارت خودآگاهى
  • صعود مشترک کوهنوردان برازجانی و یاسوجی به قله کینو / تصاویر
  • اضافه شدن 7 فوتی جدید در اثر کرونا /فوت نوزاد هفت‌روزه / کرونا درگرو همراهی همه‌جانبه مردم و مسئولان
  • جزئیات جدیدی از آتش سوزی در کارخانه سیمان دشتستان
  • اضافه شدن 10 فوتی جدید در اثر کرونا /بهبودی ۵۹۱۱ مورد تاکنون/ بستری ۳۰۶ بیمار
  • اضافه شدن 7 فوتی جدید در اثر کرونا / 281بیمار در بخش‌های کرونایی استان بوشهر بستری هستند
  • نخل ها و زخم ها
  • پیام تسلیت حزب کارگزاران سازندگی ایران شاخه استان بوشهر درپی درگذشت زنده یاد صدرالله محمدی باغملایی
  • افتتاح تونل های انحرافی آب سد دالکی/ هزینه ١٠٠ میلیارد تومانی برای احداث تونل‌ ها / تصاویر اختصاصی
  • دکتر سروستانی از پزشکان متخصص شهر برازجان آسمانی شد / جزییات
  • ثبت ۱۲ فوتی جدید کرونا در استان بوشهر /فوت نوزاد ۲۳ روزه بر اثر کرونا / اضافه شدن ۴۰ تخت icu به تخت های ویژه
  • خودکشی جوان ۲۶ ساله در یکی از معابر شهری برازجان
  • وداع تلخ در استادیوم تختی برازجان / میزبان همیشگی ، این بار میهمان بود
  • کرونا حریف پدربزرگ ۹۷ ساله دشتستانی نشد
  • تشریح روند بازگشایی مدارس/مهر ۹۹، سال تحصیلی متفاوتی خواهیم داشت
  • پیام تبریک مدیر کل تأمین اجتماعی استان به مناسبت هفته تأمین اجتماعی
  • برای احیای ورزش باید از مدارس شروع کرد/زاهدی فرد داور مقتدری است
  • لایو در اینستاگرام عامل تهدید به انتشار تصاویر شخصی شد
  • تونل های انحراف آب سد دالکی به بهره برداری رسید/تصاویراختصاصی
  • حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی استان بوشهر ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافت
  • بایدها و نبایدهای یک قرارداد
  • مسئولین؛ قهرمانان ورزشی استان را بیشتر بشناسند
  • ۳۲۳ بیمار در بخش‌های کرونایی استان بوشهر بستری هستند/ افزایش آمار جان‌باختگان به ۱۳۶ مورد
  • در کنار پروژهای زیر بنایی از ارتقاء مبلمان شهری غافل نمی شوم/ خبرنگار، سرمایه اجتماعی از دید مجموعه مدیریت شهری