کد خبر: 132581 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 06 مرداد 1399 - 10:32
نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس:
مشکل اصلی کتابخانه‌ها معیشت کتابداران است

اتحادخبر:  نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل کتابخانه‌ها، نه متراژ و نه تعداد کتاب بلکه معیشت کتابداران و اصلاح قوانین این نهاد است.

اتحادخبر:  نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل کتابخانه‌ها، نه متراژ و نه تعداد کتاب بلکه معیشت کتابداران و اصلاح قوانین این نهاد است.

مشکل اصلی کتابخانه‌ها معیشت کتابداران است

به گزارش ایسنا؛ جلال رشیدی‌کوچی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: درخواستی را به عنوان طرح آماده کرده‌ایم تا به مجلس ارائه و مشکلات قانونی نهاد کتابخانه‌ها بررسی شود.

 

رشیدی‌کوچی با اشاره به اینکه دغدغه کتابداران را به مجلس منتقل خواهد کرد تا بهترین راهکار انتخاب شود، گفت: ارتقای وضع معیشت کتابداران در اولویت قرار می گیرد.

 

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به کتاب اهمیت داده شود، فرهنگ رشد بنیادی خواهد داشت، راه بازگشت مردم به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی از مسیر کتابخانه ها می‌گذرد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی فارس، این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، گفت: باید کتابخوانی را نهادینه کنیم، کتابخوانی در فضای مجازی چندان مناسب نیست و جای مطالعه فیزیکی را نمی‌گیرد.

 

رشیدی‌کوچی با اشاره به پیگیری کتابخانه شهر مادر سلیمان، خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابیه خود مشکلات کتابخانه‌های هر سه شهرستان مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان را رصد و پیگیری خواهم کرد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس نیز با اشاره به پیشینه قانون این نهاد، گفت: سال ۱۳۸۲ نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی تشکیل و محل درآمد آن از طریق کمک های دولتی و نیم درصد درآمد شهرداری ها تعیین شد.

روح‌الله منوچهری  افزود: متأسفانه در بحث قانونگذاری این نهاد فرهنگی برخی موارد توجه نشده و قانون مصوب نواقصی دارد که کار توسعه و پیشرفت کتابخانه های عمومی با مشکل روبه رو کرده است.

 

وی با اشاره به مشکلات ساختاری پیش روی کتابخانه ها، اضافه کرد: نبود بودجه برای ساخت و رسیدگی به کتابخانه در روستاها، نداشتن شناسه کارمندی، مشکل پرداخت حقوق و مزایا و کافی نبودن اعتبار نیم درصد شهرداری ها، در کنار همکاری نکردن برخی از شهرداری ها با کتابخانه های عمومی، مهمترین مشکلات کتابخانه ها است که با رفع نواقص قانونی این مشکلات بر طرف می شود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه فعالیت های اثرگذار و چشمگیری در کتابخانه های عمومی انجام می شود، خاطرنشان کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا، بحث ترویج کتابخوانی در فضای مجازی با جدیت دنبال شد و مهمترین برنامه این نهاد برگزاری دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی است.

 

منوچهری با اشاره به سرانه فضای کتابخانه ای شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد، گفت: سرانه زیربنای کتابخانه های سه شهرستان متناسب با نیاز مردم نیست و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد. این در حالی است که شاخص های عضویت و امانت در کتابخانه ها نیز به زیربنا بستگی دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای ساخت کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه استان، اضافه کرد: در شهرستان پاسارگاد با همکاری بانک پاسارگاد پیگیر ساخت کتابخانه در شهر تاریخی مادر سلیمان هستیم.

 

به گفته وی، کتابخانه آل طاها روستای اکبرآباد در سال گذشته در بین بیست روستای برتر در حوزه کتابخوانی بود که افتخاری برای شهرستان پاسارگاد است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/132581