کد خبر: 132439 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 04 مرداد 1399 - 09:46
فرماندار شیراز خبر داد:
اجرای مصوبه‌ی مربوط به مسکن ستاد ملی کرونا در شیراز

اتحادخبر:  فرماندار شیراز اعلام کرد که دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در بخش مسکن در این شهرستان اجرایی شده و در صورت تخلف به جد برخورد خواهد شد.

اتحادخبر:  فرماندار شیراز اعلام کرد که دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در بخش مسکن در این شهرستان اجرایی شده و در صورت تخلف به جد برخورد خواهد شد.

اجرای مصوبه‌ی مربوط به مسکن ستاد ملی کرونا در شیراز

به گزارش ایسنا؛ محمدرضا امیری پنج‌شنبه دوم مرداد در یک کنفرانس خبری به تشریح اقدامات قابل اجرا در راستای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در موضوع مسکن، اجاره بها، حق کمیسیون و ...پرداخت.

 

او بیان کرد: مسکن به ویژه برای کسانی که فاقد آن هستند، همیشه یک دغدغه بوده و هرساله در فصل جابجایی‌ها که از اوایل خرداد آغاز شده تا اوایل مهرماه ادامه دارد، تشدید می‌شود و دغدغه‌های زیادی برای مردم و اقشاری که از بضاعت مالی کمتری برخوردار هستند، ایجاد می‌کند.

فرماندار شیراز ادامه داد: مسائل اقتصادی به طور کلی مسائل پیچیده‌ای است که ورود به آنها اگر بدون مطالعه و هماهنگی بین بخشی باشد، موجب مشکلات دیگری خواهد شد.

 

امیری با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا موجب تشدید وضعیت نابسامان مسکن در شیراز و سایر شهرهای کشور شده است، عنوان کرد: البته کاهش درآمدها به ویژه صنوف و مشاغلی که با وقفه در فعالیت مواجه شدند، را نباید نادیده گرفت.

 

او از ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص افزایش و تمدید اجاره بها به دستگاه‌ها خبر داد و گفت: نشستی با شورای تامین و مسکن شهرستان شیراز در باره وضعیت اجازه مسکن و چگونگی اجرای این مصوبه ملی برگزار شده است.

فرماندار شیراز خاطرنشان کرد: برابر با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مالکان مسکن مجاز به افزایش قراردادهای اجاره با افزایش حداکثر ٣٠ درصد در تهران، ٢٠ درصد در کلانشهرهای مانند شیراز و ١٥ درصد در سایر شهرها خواهند بود.

 

امیری تاکید کرد: براساس این مصوبه، مالکان و مشاوران املاک ملکف هستند که به صورت خودکار این میزان افزایش تعیین شده را تمدید کنند و تخلیه‌ای هم انجام نشود مگر اینکه ملک خراب شده و محل اختلاف مالک و مستاجر باشد.

او اضافه کرد: در این مصوبه ابلاغ شده که اگر مالک قصد فروش داشته باشد مشروط به ارائه سند یا کد رهگیری مبنی بر فروش ملک، می‌تواند با پیش بینی فرصت ۲ ماهه از مستاجر تقاضای تخلیه داشته باشد.

 

فرماندار شیراز با بیان اینکه نشست‌هایی برگزار و ابعاد مختلف اجرای این برنامه بررسی شده است، گفت: مقرر شد که اجرای مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا از طریق فرمانداری به اتحادیه مشاورین ارسال و مستاجر و مالک حقوق خود را شناخته و از آن مطلع شوند.

امیری با اعلام اینکه این مصوبه به شکل بنر و نوشته در بنگاه در معرض دید عمومی قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: این مصوبه ستاد ملی کروناست و لازم الاجرا برای همه دستگاه‌هاست.

او با بیان اینکه مخاطب اصلی احرای این مصوبه مشاورین املاک است که حق عقد قرارداد خارج از این مصوبه نخواهند داشت، گفت: کمیته‌ نظارت متشکل از نماینده اتاق اصناف، نماینده اتحادیه املاک، راه و شهرسازی و مدیریت اماکن نیروی انتظامی برای نظارت بر اجرای این مصوبه تشکیل شده است.

فرماندار شیراز ادامه داد: کمیته دیگری تحت عنوان کمیته سازی با دو شعبه در اتاق اصناف شیراز تعریف شده تا قبل از اینکه مشکل به محاکم قضایی ارسال شود، در این کمیته پیگیری شود.

امیری با تاکید بر اینکه این مصوبه دولت قابلیت اجرا دارد، گفت: ورود به این بحث تبعات و حواشی‌های زیادی دارد اما در راستای حمایت از مستاجرین به این موضوع وررد کرده‌ایم.

او همچنین تاکید کرد: مشاوران املاک حق ندارند معامله غیر رسمی انجام دهند و در صورت کشف تخلف، به حد برخورد خواهیم کرد.

فرماندار شیراز خاطرنشان کرد؛ در شرایط فعلی همه انتظار از دولت دارند که تمهیداتی اقتصادی بیندیشد و به دلیل اینکه امکان جابجایی و انتقال در زمان شیوع کرونا سخت است، دولت اقدام به اجرای این مصوبه کرده است.

امیری اضافه کرد: اتحادیه مشاوران املاک شیراز پیشنهادی مبنی بر تعیین نرخ براساس منطقه بندی ارائه کرده‌اند که امید است این شاخص هم اجرایی شود.

فرماندار شیراز با بیان اینکه پلمب بنگاه‌های معاملات املاک در صورت تخلف و تخطی از اجرای این مصوبه دیده شده است، گفت: خوشبختانه در شهری زندگی می‌کنیم که مظهر مهربانی است و امروز هم از مالکان انتظار بخشش نداریم بلکه تنها انتظار ما اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کروناست.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/132439