کد خبر: 132298 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 01 مرداد 1399 - 08:05
لزوم ارتقاء سهم معدنی فارس در اقتصاد

اتحادخبر:  با توجه به وجود معادن مختلف در ایران، بخش معدن یکی از مهمترین پیشران‌ها در توسعه کشور ارزیابی می‌شود؛ بخشی که مسئولان ارشد کشور، اقتصاددانان، صاحب‌نظران و فعالان این حوزه ضمن اذعان بر وجود امکان ارتقاء این بخش، بر مناسب نبودن سهم معدنی در اقتصاد تاکید دارند.

اتحادخبر:  با توجه به وجود معادن مختلف در ایران، بخش معدن یکی از مهمترین پیشران‌ها در توسعه کشور ارزیابی می‌شود؛ بخشی که مسئولان ارشد کشور، اقتصاددانان، صاحب‌نظران و فعالان این حوزه ضمن اذعان بر وجود امکان ارتقاء این بخش، بر مناسب نبودن سهم معدنی در اقتصاد تاکید دارند.

لزوم ارتقاء سهم معدنی فارس در اقتصاد

به گزارش ایسنا؛یکی از مهمترین ویژگی‌های اقتصادی استان فارس، برخورداری از معادن متنوع در نقاط مختلف است؛ ظرفیتی که تسهیل مسیر رشد آن می‌تواند منجر به رشد درآمدهای ناخالص استان، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صنایع معدنی و دیگر صنایع مرتبط و نقش آفرینی هرچه بیشتر فارس در تحقق جهش تولید باشد.

 

 استاندار فارس در ادامه تاکیدات گذشته خود بر لزوم ارتقاء سهم معادن و صنایع معدنی در اقتصاد این استان، در جلسه شورای عالی معدن فارس بار دیگر سهم کنونی این بخش را نامناسب توصیف کرد.

 

عنایت‌الله رحیمی، مشکلات دریافت مجوز و تأمین الزامات زیست محیطی را از موانع در راه ارتقاء فعایت‌های معدنی عنوان و خاطرنشان کرد: باید مجوز های قبلی و غیر فعال در بخش معادن بازنگری و پیگیری شود.

 

استاندار فارس تاکید کرد که می‌توان با استفاده از اختیارات استانی، استفاده بهتری را از ظرفیت‌های معدنی موجود در فارس داشت زیرا اکنون سهم صنایع معدنی در این استان قابل دفاع نیست.

 

وی افزود: باید در مسیر ارتقا سهم معادن استان تسهیل کننده باشید و فعالیت معادن همزمان با حفظ شرایط محیط زیستی امکان پذیر است.

 

رحیمی با بیان اینکه نه گفتن به درخواست‌ها بدون هزینه و ساده است، گفت: راهکارهای مختلفی برای تامین نظرات دستگاه‌ها و اجرای قوانین وجود دارد که باید با خلاقیت متولیان اجرایی شود؛ این نگاهی است که منجر به حل مشکلات مردم می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، استاندار فارس در اولین روز خرداد نیز در جلسه شورای عالی معادن استان، تاکید کرده بود که دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی در بخش معدن باید بیشتر سیاستگذار و هدایتگر باشند تا مجری و اگر فرصتی در این زمینه ضبط شده در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

 

رحیمی که از ابتدای حضور خود در راس مدیریت عالی استان فارس، بخش معدن و ارتقاء صنایع معدنی را یکی از باورها و اولویت‌های لازم عنوان کرده و این خواسته را دنبال کرده است، تکمیل زیرساخت‌های معادن برای بهبود استفاده از ظرفیت‌های معدنی را خواستار شده بود.

استاندار فارس همچنین بر لزوم افزایش اختیارات شورای معادن استان‌ها با هدف حل معضلات ناشی از تمرکزگرایی، اصرار و تاکید کرده بود که این واگذاری و افزایش اختیارات نیروهای اجرایی و سیاستگذاران استانی می‌تواند روند حل مشکلات و پیشرفت کارها را شتاب بخشد.

 

به گزارش ایسنا و به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، ۳۷ نوع ماده معدنی در این استان شناسایی شده است.

حمیدرضا ایزدی با یادآوری اینکه در فارس معادن سنگ آهک، مارن، سنگ گچ، مرمریت، سنگ چینی، خاک نسوز، خاک صنعتی، نمک آبی و سنگی، سیلیس، کوارتزیت، منگنز، سرب، روی، کرومیت، باریت، سنگ‌ آهن، مس و گرانیت در حال بهره‌برداری است، افزود: ۶۴۳ معدن فعال با قریب به ۷۳۰۰ میلیاردریال سرمایه‌گذاری در فارس وجود دارد.

 

او با اشاره به اینکه فعالیت معدنی در فارس برای حداقل ۸ هزار نفر شغل ایجاد کرده است، تنوع مواد معدنی قابل برداشت، تنوع سنگ‌های تزئینی و نما با مزیت صادراتی، وجود انواع خاک‌های نسوز و صنعتی، مواد اولیه انواع مصالح ساختمانی و ... را به عنوان بخشی از دارایی‌ها و قابلیت‌های معدنی استان برشمرد.

ایزدی همچنین گفت: فارس از نظر تعداد معادن رتبه و میزان استخراج رتبه چهارم و از نظر ذخایر معدنی رتبه هفتم کشور را دارد که جایگاهی درخور محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه فعال کردن و توسعه معادن کوچک یکی از اولویت‌های اصلی وزارت صمت در حوزه معدنی است، توجه به این بخش را منجر به ایجاد اشتغال پایدار، ارتقاء صادرات، تقویت صنایع، افزایش ارزش افزوده بخش معدنی و فرصتی مناسب برای جذب و توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دانست.

 

ایزدی ادامه داد که فارس با استخراج سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن انواع مواد معدنی یک استان مستعد از این منظر محسوب می‌شود و پرداختن به رفع موانع، محدودیت‌ها و مشکلات بخش معدنی، به حتم در رونق و جهش تولید اثرگذاری مطلوبی خواهد داشت.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/132298