کد خبر: 131159 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 12 تير 1399 - 07:34
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر روند افزایشی دارد

اتحادخبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بروز بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر نیز مانند خیلی از جاهای کشور مجدداً رو به افزایش گذاشته است.عبدالمحمد خواجه‌ئیان اظهار داشت: همان‌طور که قبلاً نیز پیش‌بینی‌شده بود ابتدا موارد سرپایی و بعد موارد بستری در استان بوشهر افزایش پیداکرده است.وی بابیان اینکه در حال حاضر سه شهرستان...

 

اتحادخبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بروز بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر نیز مانند خیلی از جاهای کشور مجدداً رو به افزایش گذاشته است.

 شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر روند افزایشی دارد

به گزارش مهر؛عبدالمحمد خواجه‌ئیان اظهار داشت: همان‌طور که قبلاً نیز پیش‌بینی‌شده بود ابتدا موارد سرپایی و بعد موارد بستری در استان بوشهر افزایش پیداکرده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر سه شهرستان استان در وضعیت قرمز هستند و سه شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند تصریح کرد: این شرایط پایدار نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد، چون تقسیم‌بندی و نشانه‌گذاری این شهرستان‌ها بر اساس موارد بستری است که روزانه در حال تغییر است.

 

بیماری کرونا هیچ‌گونه درمانی ندارد

 

دکتر خواجه‌ئیان افزود: این بیماری هیچ‌گونه درمانی ندارد و کسانی که در بیمارستان بستری هستند عمدتاً درمان‌های نگه‌دارنده برای آن‌ها صورت می‌گیرد و باید تمام تلاشمان را بر پیشگیری بیماری بگذاریم.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا باید مجموعه‌ای از اقدامات را تمام افراد جامعه چه کارمند، بازاریان و خانه‌دار انجام دهند و هیچ راه واحدی برای پیشگیری مطلق از بیماری وجود ندارد.

 

مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی کردن مکرر دست‌ها و در صورت امکان عدم خروج از منزل مگر در موارد خیلی ضروری است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی احتمال داده می‌شود تعداد زیادی از افراد جامعه که عمدتاً بی علامت نیز هستند ناقل این بیماری باشند و در تماس‌های روزانه می‌توانند این بیماری را به افراد سالم نیز منتقل کنند.

دکتر خواجه‌ئیان افزود: تماس بین افراد سالم و بیمار در جامعه موجب گردش ویروس می‌شود و از این طریق چرخه انتقال بیماری پایدار می‌ماند، بنابراین افراد در صورت امکان و نداشتن اضطرار از منزل خارج نشوند.

وی تصریح کرد: ماسک‌های سه لایه معمولی نیز می‌تواند تا حد زیادی جلوی انتقال ویروس کرونا را بگیرد و همه مردم نیاز به استفاده از ماسک N۹۵ و فیلتر دار ندارند و ماسک‌هایی که دریچه دارند برای بیماران به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا این نوع ماسک‌ها اجازه خروج هوا به بیرون را می‌دهند.

 

تغییر روش نمونه‌گیری کرونا بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا چند هفته پیش نمونه‌گیری کرونا از افراد مراجعه‌کننده به مراکز منتخب صورت می‌گرفته است اما با بخش‌نامه جدید وزارت بهداشت روش کار تغییر کرد و با توجه به شیوع بالای بیماری در جامعه و محدودیت‌های دسترسی به کیت تشخیصی گروه هدف غربالگری تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت از افراد سرپایی علامت‌دار با سن بالای ۶۰ سال و یا وجود بیماری زمینه‌ای (گروه‌های پرخطر از نظر عوارض کووید ۱۹) و زنان باردار و افراد در تماس با فرد مبتلا به کرونا به شرط سن بالای ۶۰ سال و یا وجود بیماری زمینه‌ای (گروه‌های پرخطر از نظر عوارض کووید ۱۹) و زنان باردار نمونه‌گیری صورت می‌گیرد.

 

دکتر خواجه‌ئیان افزود: بر اساس این دستورالعمل، زندانیان علامت‌دار، کارکنان زندان در تماس مستقیم با زندانی مبتلا، معتادین متجاهر علامت‌دار در مراکز ماده ۱۶، کارکنان مراکز ماده ۱۶ در تماس مستقیم با معتادین متجاهر مبتلا، مراکز نگهداری معلولین و سالمندان علامت‌دار و سایر مراکز تجمعی، کارکنان مراکز نگهداری معلولین و سالمندان و سایر مراکز تجمعی در تماس مستقیم با مددجویان مبتلا نیز از جمله مواردی هستند که باید از آن‌ها نمونه‌گیری صورت گیرد.

وی بیان کرد: اتباع خارجی علامت‌دار ساکن در مهمان شهرها، اتباع داخلی واردشده از کشورهای با شیوع بالا و پرسنل شاغل در بخش ویژه کووید ۱۹ و کارکنان ارائه خدمات برای کووید ۱۹ در واحدهای PHC از دیگر مواردی هستند که باید از آن‌ها نمونه‌گیری صورت گیرد.

 

دکتر خواجه‌ئیان افزود: با توجه به تغییر شرایط نمونه‌گیری ما به همه افراد جامعه توصیه می‌کنیم چنانچه علائم خفیف بیماری را در خودشان مشاهده کردند حتماً در منزل ایزوله شوند و سعی کنند تماس کمتری با افراد خانواده و سایرین داشته باشند و در صورت شدت گرفتن علائم به بیمارستان مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: افرادی عادی با علائم خفیف بیماری نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند و رعایت کردن موارد بهداشتی برای آن‌ها کفایت می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و خانم‌های باردار باید میزان بالاتری از احتیاط را داشته باشند و خانواده‌های این افراد نیز برای حفظ سلامتشان ضریب بالاتری از احتیاط را مدنظر قرار دهند.

 

تجمعات فاجعه به بار می‌آورد

 

وی تصریح کرد: تجمعات، دورهمی ها، مراسمات جشن و سوگواری و از این دست برنامه‌ها که موجب تجمع می‌شود در این شرایط می‌تواند فاجعه به بار بیاورد.

 

دورهمی باعث ابتلای موارد زیاد شد

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در یک دور همی در هفته‌های گذشته در استان بوشهر موارد زیادی مبتلا شدند و علیرغم توصیه‌های مکرر، افراد زیادی در جامعه این هشدارها را جدی نمی‌گیرند خاطرنشان کرد: با کمال تأسف این درصد کم افراد جامعه نیز می‌توانند باعث تداوم چرخه انتقال ویروس در جامعه باشند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/131159