کد خبر: 131110 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 11 تير 1399 - 09:04
مدیرعامل آبفای شیراز اعلام کرد:
تلاش برای کاهش اتکای شیراز به منابع آب زیرزمینی

اتحادخبر:  مدیر عامل شرکت آبفای شیراز گفت: با بهره‌برداری کامل از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، اتکاء به منابع آب زیرزمینی با هدف تامین آب شرب شهروندان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اتحادخبر:  مدیر عامل شرکت آبفای شیراز گفت: با بهره‌برداری کامل از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، اتکاء به منابع آب زیرزمینی با هدف تامین آب شرب شهروندان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

تلاش برای کاهش اتکای شیراز به منابع آب زیرزمینی

 

به گزارش ایسنا؛بهمن بهروزی سه‌شنبه ۱۰ تیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت آبفا برای تأمین آب شرب شهروندان شیراز به منابع جدید فکر می‌کند، گفت: اکنون ۸۰ درصد از نیاز شیراز به آب از محل منابع زیرزمینی تامین می‌شود حال آنکه با بهره‌برداری کامل از خط دوم آبرسانی سد درودزن به شیراز، این میزان به ۴۸ درصد کاهش خواهد یافت.

بهروزی با اشاره به اینکه این اقدام تحولی در تامین آب شرب شیراز ایجاد خواهد کرد، گفت: بخش عمده‌ی چاه‌های تأمین آب شیراز آهکی‌ و این منابع ثمره ذخیره آب طی میلیون‌ها سال است.

او اضافه کرد: اکنون روزانه ۴۴۰ هزار مترمکعب آب از ۱۷۷ حلقه چاه ملکی و ۱۵ چاه استیجاری برای تامین نیاز شهروندان کلانشهر شیراز برداشت می‌شود، با در نظر گرفتن این میزان برداشت و مدت زمانی که این اقدام در حال انجام است، وضعیت منابع آب زیرزمینی، در نقطه خطرناکی قرار گرفته است.

بهروزی با اشاره به اینکه اتصال خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، برداشت از منابع زیرزمینی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از نهایی شدن خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز، بخش زیادی از چاه‌های آب در این شهر مسدود خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات آغاز شده در بخش تأمین آب شرب شیراز، به پروژه بزرگ آب منطقه‌ای فارس برای آب‌رسانی به شیراز اشاره و اضافه کرد: خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز با میزان ۳ هزار لیتر بر ثانیه در دست اجراست که از این میزان ۵۰۰ لیتر به شهر صدرا و ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه به شهر شیراز اختصاص خواهد یافت.

بهروزی با اشاره به بزرگی این طرح، از سازمان آب منطقه‌ای فارس قدردانی و اضافه کرد: ارزش این طرح براساس قیمت روز، حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان است؛ این طرح که اکنون با اجرای ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه و خطوط انتقال و مخازن بین‌راهی، حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او با بیان اینکه به‌زودی فاز یک این خط افتتاح می‌شود از تحویل حدود ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب به واسطه بهره‌برداری از این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: خط انتقال آب سد درودزن به مخزن دوکوهک وصل شده و شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز با هدف تحویل حدود ۷۵۰ لیتر آب، اجرای خط انتقالی به طول ۱۸ کیلومتر را با همکاری سه پیمانکار آغاز کرده است.

مدیرعامل آبفای شیراز به خط انتقال  آب از سد بشار یاسوج اشاره و از آن به‌عنوان سومین منبع تأمین آب شیراز یاد و اضافه کرد: در شیراز محدودیت منابع آب وجود دارد خط دوم انتقال آب سد درودزن که مراحل نهایی اجرای آن طی می‌شود، امکان دارد تا ۵ سال آینده پاسخگوی جمعیت رو به افزایش این کلانشهر باشد، بنابراین تامین آب از منابع دورتر، یکی از چشم اندازها و اهداف آبفای شیراز است.

بهروزی با اشاره به اینکه اقدامات و تخصیص‌هایی از سد بشار یاسوج برای تامین آب شیراز توسط وزارت نیرو انجام شده است، گفت: اگر این خط انتقال آب عملیاتی شود می‌توان گفت سومین منبع تأمین آب شیراز سد بشار یاسوج است.

مدیرعامل آبفا شیراز همچنین به برنامه‌های این شرکت برای تأمین مخازن مورد نیاز اشاره و خاطرنشان کرد: حدود ۲۳۰ هزار مترمکعب مخزن جدید برای تأمین آب شیراز نیاز داریم و برای رفع کمبود و رساندن حجم مخازن به میانگین کشوری، برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار از محل‌ اعتبارات ملی نظیر تنش آبی، انجام شده است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/131110