کد خبر: 131031 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 10 تير 1399 - 07:20
برخی ورزش‌ها قد کودکان را کوتاه می‌کنند؟

اتحادخبر: مدیر گروه فیزیولوژی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در مورد تاثیر مثبت و منفی ورزش بر رشد قدی کودکان و نوجوانان توضیح داد.

 

اتحادخبر: مدیر گروه فیزیولوژی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در مورد تاثیر مثبت و منفی ورزش بر رشد قدی کودکان و نوجوانان توضیح داد.

 

به گزارش ایسنا؛هادی روحانی در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه از سوی برخی افراد مطرح می‌شود رشته‌های ورزشی نظیر بسکتبال و والیبال در رشد قدی کودکان موثر بوده و بالعکس ورزش‌هایی نظیر ژیمناستیک، بدنسازی، فوتبال و...تاثیر منفی در رشد طولی کودکان دارد، اظهار کرد: به طور کلی ورزش در سطح عادی نه تنها مانع رشد قدی کودکان نمی‌شود بلکه باعث تحریک صفحات رشد و استخوان‌ها شده و با تحریک هورمون‌ رشد که برای رشد کودکان نیاز است به رشد طولی کمک می‌کند.

عواملی که بر رشد قدی کودکان تاثیر منفی دارد

 

وی ادامه داد: این طرز تفکر که اگر کودکان وزنه بزنند و یا ورزش‌های پرشی انجام دهند، ‌ باعث کوتاه شدن قد کودکان می‌شود صحت ندارد و چنین طرز تفکری اشتباه است و تا کنون مطالعات و تحقیقات انجام شده چنین مسئله‌ای را تایید نمی‌کنند.

 

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با اشاره به اینکه ورزش در شرایطی که در سطح قهرمانی نباشد و به صورت سنگین انجام نشود برای رشد قدی کودکان مضر نخواهد بود، تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است، تنها مسئله‌ای که رشد قدی کودکان و نوجوانان را به مخاطره می‌اندازد، ورزش‌هایی است که در آن کودک یا نوجوان مجبور است کاهش وزن داشته باشد و اگر مجبور شود یا تلاش کند که وزن خود را به رژیم غذایی و یا برخی داروها کاهش دهد قطعا برای رشد قدی‌اش مضر خواهد بود.

 

ژیمناستیک رشد قدی را محدود می‌کند؟

 

روحانی با اشاره به اینکه عموما خانواده‌ها، کودکان را در سنین پایین راهی رشته ورزشی ژیمناستیک می‌کنند، گفت: ورزش ژیمناستیک در صورتی که عادی دنبال شود برای کودکان مضر نخواهد بود اما اگر کودک و یا نوجوانی تلاش کند برای شرکت در مسابقه وزنش را با روش‌های مختلف نظیر رژیم غذایی یا برخی داروها کاهش دهد و از این طریق بتواند حرکات ورزشی مورد نظر را انجام دهد قطعا بر رشد قدی وی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

وی با اشاره به اینکه در دوران کودکی و نوجوانی تمام سیستم‌های بدنی کودک در حال رشد است و هر کدام از این اجزا در یک بازه‌ زمانی به اوج می‌رسد، ‌ خاطرنشان کرد: به طور مثال استقامت در یک بازه سنی، سرعت در یک بازه سنی و قدرت در یک بازه سنی به اوج می‌رسد و اگر کودکان نخواهند در سطح قهرمانی ورزش مورد نظر خود را دنبال کنند باید برخی رشته‌های به طور خاص و مجزا بررسی شود که آیا تاثیر منفی بر رشد قدی کودکان خواهد داشت یا خیر؟

 

فوتبال بر رشد قدی کودک تاثیر دارد؟

 

مدیر گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، با تاکید بر اینکه تاثیر اصلی بر رشد قدی کودکان ناشی از محدودیت‌های غذایی و مصرفی برخی داروها برای کاهش وزن است، ‌عنوان کرد: به طور مثال رشته فوتبال هیچگونه مشکلی برای رشد قدی کودکان ایجاد نخواهد کرد، حتی رشته وزنه‌برداری نیز برای کودکان و نوجوانان رشد قدی را به خطر نمی‌اندازد اما اگر در رشته‌ای نظیر وزنه‌برداری بر اثر فشار زیاد و تمرینات غضروف‌های مفاصل ساییده شود شاهد تاثیر منفی بر رشد قدی کودکان خواهیم بود در حالی که حتی اگر رشته‌ای نظیر وزنه‌برداری در سطح و فشار عادی دنبال شود آسیبی برای رشد کودکان و نوجوانان نخواهد داشت.

 

روحانی با اشاره به ورزش‌هایی که در آن‌ها ضربه به مفاصل وجود دارد، گفت: اگر فشار این ضربات در سطح عادی و بدون فشار باشد برای رشد استخوان‌ها و صفحات رشد محرک خوبی خواهد بود.

 

والیبال و بسکتبال عامل رشد قدی هستند؟

 

وی افزود: باید ظرفیت‌های ژنتیکی کودکان و نوجوانان جهت حضور در رشته‌های ورزشی مختلف بررسی شود. برخی چنین تصور اشتباهی را دارند که رشته‌هایی نظیر والیبال یا بسکتبال باعث رشد قدی کودکان و نوجوانان می‌شود که این طرز تفکر اشتباه است و به نوعی عموما افراد بلند قد برای رشته‌ای نظیر والیبال و بسکتبال استعدادیابی شده‌اند و به طور مثال در این رابطه می‌توان به لیبروها در رشته‌ ورزشی والیبال اشاره کرد که عموما کوتاه قامت‌تر از سایر والیبالیست‌ها هستند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/131031