کد خبر: 131010 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 09 تير 1399 - 09:48
تابستان کم آب شیراز زیر سایه سنگین کولرهای آبی

اتحادخبر: تابستان شیراز در سال‌های گذشته یاد آور کم آبی ، تنش تامین آب ، گرما و تشنگی بوده است ، انگشت اتهام در این ماجرا متوجه کولرهای آبی به عنوان دستگاه‌های پر مصرف و کم بازده نشانه رفته است ، تابستان که از راه می رسد سایه کولرهای آبی پرمصرف و کم بازده بیشتر بر پشت بام‌های شیراز سنگینی می‌کند.

اتحادخبر: تابستان شیراز در سال‌های گذشته یاد آور کم آبی ، تنش تامین آب ، گرما و تشنگی بوده است ، انگشت اتهام در این ماجرا متوجه کولرهای آبی به عنوان دستگاه‌های پر مصرف و کم بازده نشانه رفته است ، تابستان که از راه می رسد سایه کولرهای آبی پرمصرف و کم بازده بیشتر بر پشت بام‌های شیراز سنگینی می‌کند.

به گزارش ایرنا؛هدر رفت آب در تابستان توسط کولرهای آبی معضلی است که معمولا در تمام شهرها به ویژه کلانشهرها و مناطق گرم در تابستان به فراوانی دیده می شود،  شهروندان در کلان شهر شیراز به دلیل یک عادت و سنت دیرینه و مردم پسند بودن استفاده از کولرهای آبی از دیر باز به استفاده از این کولرها روی آورده اند ، هر چند در سازه های جدید مسکونی استفاده از کولرهای گازی و اسپیلت هم مرسوم شده اما همچنان کولرهای آبی نقش اول را روی پشت بام خانه ها ایفا می کنند.





در حالی که می‌توان با تغییرات ساده در سبک استفاده از کولرهای آبی بهره وری این دستگاه‌های خنک کننده کم بازده را افزایش داد کمتر کسی تمایل دارد که این تغییرات را در استفاده از کولرها به کار گیرد ، با نصب سایبان روی کولرهای آبی ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود، با این کار ضمن کاهش مصرف انرژی از تابش مستقیم نور خورشید و هدررفت مقدار زیادی آب ناشی از تبخیر جلوگیری می کند.

 استفاده از کولرهایی به رنگ سفید، عایق بندی کانال کولر جهت جلوگیری از هدر روی سرما و اطمینان از سلامت شناور کولر جهت جلوگیری از سرریز آب از مهمترین موارد برای مدیریت مصرف آب است که کارشناسان آن را توصیه کرده اند.

این کارشناسان معتقدند ، استفاده از کلیدهای ترموستات و نصب آنها یکی دیگر از روش‌های موثر در کاهش مصرف انرژی و آب است و کلیدهای هوشمند توانایی اندازه گیری دمای محیط را دارند، در مواقع ضروری روشن و خاموش شده و از مصرف بیهوده آب و انرژی جلوگیری می کند.

در حالیکه مشترکان آب در شیراز به دلیل مشکلات تامین آب دراین کلان شهر باید به خصوص در روزهای گرم سال مصرف آب را بیشتر مدیریت کنند و دستگاه های اجرایی نیز در نهادینه کردن فرهنگ استفاده صحیح از منابع تلاش نمایند اما همچنان شاهدیم که در تابستان ها نیز از ناودان خانه های مردم آب ناشی از عمل نکردن شناور کولرها در کوچه ها سرازیر است .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با بیان اینکه کولرهای آبی، با مصرف نجومی و هدر رفت آب ، تابستان  را تسخیر کرده‌اند بیان داشت :  میزان مصرف زیاد این وسیله سرمایشی دغدغه متولیان تأمین آب شرب شهری است.

بهمن بهروزی یاد آور شد:  مصرف نجومی و هدر رفت آب در تابستان توسط کولرهای آبی معضلی است که در کلان‌شهر شیراز به‌ مانند تمام شهرهای ایران‌زمین، دغدغه متولیان تأمین آب شرب شهری است آنچه در کولرهای آبی واضح است این است که در طراحی آن به موضوع جلوگیری از هدر رفت آب توجه جدی نشده و هدف فقط خنک کردن بوده است.

بهروزی افزود: درهرحال کولرهای آبی، شهرها و روستاهای ما را تسخیر کرده‌اند و طی سال‌ها مشکلات آن همچنان ادامه داشته و ابداعات مختلف به‌کاررفته مانند سایبان، عایق حرارتی، بزرگ کردن مخزن کولر و نصب تایمر نیز نتوانسته تغییر قابل توجهی در این محصول ایجاد کند.

رئیس هیات‌مدیره و مدیر عامل آبفا شیراز بابیان اینکه وارد شدن کولرهای آبی به مدار، مصرف آب را به‌شدت افزایش می‌دهد اظهار داشت: مهم‌ترین علل افت فشار آب در شیراز مصرف بی‌رویه تعدادی از مشترکان با شروع فصل گرما و راه‌اندازی کولرهای آبی است.

  بهروزی خاطرنشان کرد: در شیراز بیش از ۷۴۵ هزار مشترک وجود دارد و این تعداد به این معناست که با ورود به فصل گرما، بیش از ۶۰۰ هزار کولرآبی در شیراز روشن می‌شود. یک کولرآبی پنج هزار و ۵۰۰ در شبانه‌روز بیش از ۲۲۰ لیتر آب مصرف دارد و در واقع ۳۰ درصد آب تولیدی شهر  به مصرف آب کولر اختصاص می‌یابد.

این مقام مسوول  با تأکید بر لزوم بازنگری کیفیت و اصلاح ساختار کولرهای آبی افزود: نزدیک به نیم‌قرن است در ساختار صنعت کولرهای آبی هیچ بازنگری برای کاهش مصرف آب  صورت نگرفته است.اگر بهبودی در کیفیت کولرآبی صورت گیرد مصرف آب به‌مراتب کمتر خواهد شد.

کارشناسان و مسئولان شرکت آب و فاضلاب شیراز  بارها تأکید کرده‌اند که با نصب سایبان روی کولرهای آبی ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می شود ، اگر کولرها در زیر سایبان قرار گیرد ضمن کاهش مصرف انرژی و کاهش هدر رفت آب ، بهره وری استفاده از کولر را افزایش می دهد .

هرچند این‌گونه راهکارها موقتی و گذرا است اما در شرایط پرتنش کنونی حداقل می‌تواند شهروندان را از تابستان پرتنش عبور دهد.علاوه بر این استفاده از کولرهایی به رنگ سفید که بیشترین بازتابش نور را دارد این رویکرد می‌تواند تأثیر زیادی در نحوه مدیریت مصرف آب داشته باشد، همچنین اطمینان از سلامت شناور کولر جهت جلوگیری از سرریز آب، عایق‌بندی کانال کولر جهت جلوگیری از هدرروی سرما، افزایش بهره وری  کولر و همچنین عدم استفاده از دور تند کولر همگی مواردی است که متصدیان حوزه مدیریت مصرف بر آن تأکیددارند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/131010