کد خبر: 130985 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 09 تير 1399 - 07:33
برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مجازی نمایش خانگی معرفی شدند

اتحادخبر: آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نمایش خانگی با عنوان "نمایشخانه" روز یکشنبه با حضور ویدئو کنفرانسی مقام‌های کشوری در استانداری بوشهر برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

 

اتحادخبر: آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نمایش خانگی با عنوان "نمایشخانه" روز یکشنبه با حضور ویدئو کنفرانسی مقام‌های کشوری در استانداری بوشهر برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

 

به گزارش ایرنا؛براساس رای هیات داوران این جشنواره یویا امامی و نازنین زهرا محمودی از اصفهان، حسن خدمتی آذربایجان شرقی، سارینا باقرآبادی سمنان، جهانگیری استان مرکزی، مصطفی دهشت کرمانشاه، داوود پارسا کهکیلویه و بویر احمد، مالک آبسالان ایلام، علیرضا ترابی خراسان رضوی، منتظری و بهبهانی از تهران و درسا فولادی، سیده نجمه حسینی، آرش ملکی وند، مهرناز عالی حسینی و الناز زارع از بوشهر به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.





مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین گفت: با خانه نشین شدن مردم بر اثر شیوع ویروس کرونا می‌توانستیم دو راه گوشه نشینی و انفعال یا برخورد فعالانه با این موضوع را در پیش گیریم که با این جشنواره نمایشخانه چراغ هنرهای نمایشی در این دوران روشن نگه داشته شد.

قادر آشنا افزود: این قابل تقدیر است که یک سازمان مردم نهاد همت کند و اولین شروع کننده هنرهای نمایشی در فضای مجازی در کشور باشد.

وی اضافه کرد: ۳۰۰ هزار نفر هنرمند تئاتر در شهرها و روستاهای کشور فعالیت می‌کنند و این ظرفیت وجود دارد تا در همکاری با وزارت کشور در همه استان‌ها فعالیت مشترکی را انجام دهیم همانطور که در زمان حاضر هم همین امر ما را دور هم جمع کرده‌است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری این جشنواره سبب شد که تئاتر نشاط، سرزندگی و شادی را در جامعه زنده نگه دارد و آمادگی داریم در بخش‌های مختلف تئاتر مانند عروسکی و خیابانی نیز همکاری داشته باشیم.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور نیز نقش سازمان‌های مردم نهاد در برگزاری این جشنواره را از نقاط اهمیت آن عنوان کرد و گفت: نقش این سازمان‌ها در انتقال مفاهیم فرهنگی بسیار موثر است.

 

زهرا عابدینی اضافه کرد: تئاتر نیز به دلیل ارتباط مستقیم می‌تواند مفاهیم اجتماعی که نیاز است مردم دریافت کنند را مستقیم به جامعه منتقل کند تا پذیرش در افکار عمومی اتفاق افتد واین جشنواره از همین منظر حائز اهمیت است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر با بیان اینکه جامعه بشریت به تمام معنا با دردی به نام کرونا روبرو است و هر چه از اواخر سال میلادی گذشته به پیش رفتیم این جهان عمیق‌تر به این درد دچار شد، گفت: این ویروس با همه آلامی که برای جامعه بشری داشته است این تجربه را هم ایجاد کرد که بسیاری از تجارب مانند تولیدات هنری را می‌توان در فضای مجازی ایجاد کرد.

مجید خورشیدی بیان کرد: امروز در اثر تکرار مکرر لفظ کرونا این مساله به گوش مردم عادی شده‌است در حالی که نباید اینگونه باشد زیرا در روزهای نخست ویروس کرونا حرکت کمتری داشت و اکنون تحرک آن بیشتر شده‌است و مقابله با آن نیازمند رعایت بیشتری از سوی مردم است.

وی افزود: بسیاری از امکانات بیمارستانی اشغال شده‌است، در بسیاری از مناطق ظرفیت‌های بیمارستانی به تکمیل ۱۰۰ درصدی نزدیک می‌شود و کادر درمان فرسوده شده‌اند و برای مقابله بیشتر با کرونا در جامعه، دست یاری به سوی هنرمندان و جامعه هنری برای کمک به جامعه بهداشت و درمان دراز می‌کنیم و امیدواریم با سرپنجه تدبیر و هنر کاری برای مقابله با کرونا صورت گیرد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر ادامه داد: جمعه گذشته جهان رکورد بی‌سابقه ۱۰ میلیون مبتلا را پشت سر گذاشت با این حال متخصصان معتقدند آماری که وجود دارد یک دهم مبتلایان واقعی است و با این نکته می‌توان گفت در جهان ۱۰۰ میلیون به کرونا مبتلا شده‌اند.

خورشیدی گفت: در استان بوشهر بسیاری از مبتلایان در دورهمی‌ها در محیط‌های بسته مبتلا شده‌اند که باید از این عادی‌سازی شرایط جلوگیری شود و هنرمندان باید با سرپنجه هنر به مردم در این زمینه هشدار دهند و آنها  را به مراقبت‌های بهداشتی در جامعه دعوت کنند، به پویش "من ماسک میزنم " بپیوندند و مردم را نیز به این پویش دعوت کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر در باره نحوه برگزاری این جشنواره هنری گفت:  با ایجاد قرنطینه خانگی برای مردم دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر از سازمان‌های مردم نهاد (سمن) استان خواست تا در این زمینه اقدام کنند که طرح جشنواره نمایش خانگی از سوی سازمان مردم نهاد "نیم دری سبز" ابتدا در سطح استان بوشهر ارائه شد اما با رایزنی با مسئولان هنرهای نمایش وزارت ارشاد، وزارت کشور و بسیج هنرمندان این جشنواره در سطح ملی برگزار شد.

محمد مظفری افزود: این جشنواره هم در نوع خود به عنوان اجرای تئاتر و نمایش در فضای مجازی اولین بود و هم در حوزه کرونا اولین طرح مجازی بود که در ادامه از آن الگو گرفته شد.

وی اعلام کرد: بیش از ۷۰ اثر از ۱۶ استان به جشنواره فرستاده شد که ۱۸ نفر از ۱۰ استان به عنوان برگزیدگان نخستین دوره جشنواره نمایشخانه برگزیده شدند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری بوشهر یادآورشد: این جشنواره با شعار هر خانه یک تئاتر اجرا شد و خانواده‌ها به همراه فرزندانشان در رده‌های مختلف سنی نمایش‌های در قالب‌های نقالی، نمایش، قصه‌گویی، استندآپ و سایر هنرهای نمایشی اجرا کردند  و به جشنواره ارسال کردند.

وی گفت: امیدواریم با کمک به تئاتر شهرستان‌ها شاهد رونق هرچه بیشتر این هنر در نقاط مختلف کشور و همه شهرستان‌ها باشیم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/130985