کد خبر: 130983 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 09 تير 1399 - 07:28
نقال بوشهری برگزیده جشنواره شاهنامه‌خوانی نقشا شد

اتحادخبر: رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: آرش ملکی وند، هنرمند نقال حوزه هنری استان بوشهر، با نقل «نبرد رستم و اسفندیار» جز پنج نفر برگزیده جشنواره نقالی «نقشا» حوزه هنری انقلاب اسلامی معرفی شد.

 

اتحادخبر: رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: آرش ملکی وند، هنرمند نقال حوزه هنری استان بوشهر، با نقل «نبرد رستم و اسفندیار» جز پنج نفر برگزیده جشنواره نقالی «نقشا» حوزه هنری انقلاب اسلامی معرفی شد.

 

به گزارش ایرنا؛امید پارسایی فر  اعلام کرد: در مجموع ۷۱۳ اثر در بخش های مختلف به این جشنواره ارسال شد که از این شمار ۳۲۱ اثر از آن‌ها به مرحله داوری راه یافت.




وی یادآورشد: اختتامیه این جشنواره در آرامگاه حکیم ابوالقاسم  فردوسی به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد.

آرش ملکی وند متولد سال ۱۳۸۷ از بوشهر است و از پنج سالگی فعالیت هنری خود را آغاز کرده و نقل هایی چون «آرش کمانگیر»، «زال و سیمرغ»، «رستم و اسفندیار»، «کیقباد»، «انتخاب اسب رستم (رخش)»، «کامیک موشن سیمرغ» را در کارنامه خود دارد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر همچنین در دیدار با کانون تعزیه هنرهای نمایشی استان بوشهر گفت: تعزیه، هنری ایرانی اسلامی است که ظرفیت بالای هنری و معرفتی دارد و باید برای تقویت و استحکام آن گام‌های جدی برداشت.

وی افزود: این  نقاط قوت، نشان دهنده ظرفیت بالای این هنر آیینی برای انتقال پیام ها و مفاهیم عاشورایی به نسل جدید جامعه است.

پارسایی فر اضافه کرد: در این زمینه مشارکت در سوگواری‌های تعزیه، برپایی نمایشگاه ملی عکس تعزیه و برگزاری کارگاه موسیقی تعزیه از اقدامات اولویت‌دار حوزه هنری استان بوشهر است.

 

وی گفت: دغدغه‌ای که در حال حاضر در هنر تعزیه وجود دارد، مبحث انتقال تجارب تعزیه گردان‌ها و معین البکاها به نسل جدید است. 

وی ادامه داد: در هنر تعزیه استفاده از متن‌ها و نسخ معتبر و خالی از تحریف عاشورایی و دینی و همچنین بهره‌گیری از روحانیون عالم استان و کشور برای بروزرسانی لازم و ضروری است.

 

پارسایی فر با اشاره به شرایط کرونا و عدم امکان برگزاری مجالس تعزیه، بیان کرد: در ایام کرونایی مجالس تعزیه می‌تواند به صورت بسته های تصویری یا فیلم کوتاه تهیه و در سیمای استان و شبکه های اجتماعی منتشر شود.

احمد مظفری مسئول کانون تعزیه انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر نیز گفت: این استان در حوزه تعزیه سابقه‌ای کهن دارد و با وجود اینکه گروه های زیادی را تحت پوشش خود قرار داده است، ولی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد.

محمد علی سلحشور، عضو کانون تعزیه استان بوشهر نیز اظهار داشت: این کانون در حال حاضر شرایط سختی را می گذراند و حتی یک دفتر ثابت برای برگزاری جلسات خود ندارد و برای بهبود آن به همکاری بیشتر هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری استان نیاز دارد.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/130983