کد خبر: 130754 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 05 تير 1399 - 19:34
گزارش اتحاد خبر از مشکلات و اعتراضات نیروهای شرکتی بیمارستان ها و پاسخ مسئولان
اعتراض نیروهای شرکتی بهداشت و درمان به تبعیض زیاد با نیروهای رسمی/ لااقل حقوق مان را به موقع بدهید

اتحادخبر - ساناز دانشگر: مدت زمان زیادیست که نیروهای شرکتی وزارت بهداشت به دنبال تبدیل وضعیت خود هستند که متاسفانه صدایشان به گوش مسئولین نمیرسد. این در حالیست که در روزهای سخت کرونایی این نیروها حقوق بیش از دوماهشان را نیز دریافت نکرده اند. گزارش اتحاد خبر از مشکلات این نیروها و تبعیضی زیادی که با نیروهای رسمی دارند و پاسخ مسئولان...

اتحادخبر-ساناز دانشگر: مدت زمان زیادیست که نیروهای شرکتی وزارت بهداشت به دنبال تبدیل وضعیت به (رسمی، پیمانکاری، قراردادی) هستند که متاسفانه صدایشان به گوش مسئولین نمیرسد. این در حالیست که در روزهای سخت کرونایی نیروهای شرکتی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان حقوق بیش از دوماهشان را دریافت نکرده اند (به گفته این نیروها).

فروردین ماه سال ۹۹ همچنین گروهی از پرستاران با ارسال نامه‌ای به سران سه قوا و مقام‌های عالی کشور، یادآور مشکلات نیروهای رسمی  شدند که سرانجامی نداشت. مسئولانی که تنها قدردان ظاهری و کلامی هستند در حالی که برای قدردانی باید حقوق عقب افتاده کادر زحمتکش بیمارستان  پرداخت شود.

خبرنگار اتحاد خبر پای درد و دل دو پرسنل شرکتی بیمارستان شهید گنجی برازجان نشسته است. کسانی که در روزهای قرمز کرونا، خط مقدم جبهه هستند ولی حق و حقوقشان ادا نشده و فریاد رسی ندارند.

اجحاف در حق نیروهای شرکتی
نیروی شرکتی که سال هاست در بیمارستان خدمت می کند با اشاره به شرایط سخت روزهای کرونایی می گوید: کار کردن در شرایط بحران کرونا بسیار دشوار است. دور و برمان کلا بیماران کرونایی است. بخاطر ماسک و لباس همه سر و صورتمان داغون شده است. در گرمای تابستان و در این لباس ها کار کردن بسیار طاقت فرسا و مشکل است. نگران خانواده هایمان هستیم. این در حالیست که چون نیروهای شرکتی هستیم بیشتر به ما کار می دهند و در حقمان اجحاف می شود.



التماس برای رسیدن به حق
یکی از این پرسنل که سی ساله است و زیر بار مشکلات کمر خم کرده است می گوید: بیش از دو ماه است که حقوق مان واریز نشده است. چقدر می توانم برای مایحتاج زندگی ام قرض کنم. چطور جلوی خانواده ام سرافکنده نشوم. برای حق الزحمه ام التماس رئیس شرکتمان کردم. ما هم زندگی داریم. خرج و مخارج داریم. اما گوش شنوا کجاست؟ سواره هیچ وقت خبر از دل پیاده ندارد. مسئولان ما را درک نمی کنند به این دلیل که با مشکلات ما دست به گریبان نیستند. تا یکسال قبل کارانه ما را نمی دادند تنها به این دلیل که شرکتی هستیم. هر بار برای پرداخت حقوق باید داد و بیداد کنیم.

مشکل با روسای غیربومی
جوان شرکتی مشغول در بیمارستان شهید صادق گنجی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی ما غیر بومی بودن روسا است می گوید:اگر رئیس شما هم شهری یا هم استانی باشد بهتردرکتان می کند. تا زمانی که بومی سازی نشود مشکلات به همین منوال است. در اکثر بخش ها نیروهای بومی خیلی کمتر است. احتراممان را دارند ولی حق بچه های بومی پایمال می شود. غیر بومی ها اگر به شهرشان برگردند ما از حالت شرکتی در می آییم و قراردادی می شویم.  البته بعضی از پرسنل به دلیل اینکه  همسرشان ساکن اینجا هستند باید خدمت کنند.

تبدیل وضعیت برای نجات از برزخ
آقایی که جزو کادر درمان می باشد با استناد به اینکه ادامه دادن نیروهای شرکتی ملزم به تبدیل وضعیت آنان است می گوید: مسئولان بالادست و کسانی که در وزارت بهداشت مشغول هستند آگاه باشند ؛ نیروهای شرکتی از این وضعیت ناراضی و خسته شده اند. شرایط من و امثال من بسیار بحرانی است. در خانه اجاره هستم؛ چقدر قرضی بیاورم و توان پرداخت نداشته باشم.  ما را از این برزخ نجات دهید. رسمی یا قراردادیمان کنید. این همه بودجه می آید ولی نمی دانیم کجا می رود! دانشگاه علوم پزشکی چرا بودجه بیمارستان را نمی دهد؟ حقوق نیروهای شرکتی را یا شرکت برداشته و نمیدهد یا علوم پزشکی پرداخت نمی کند یا امور مالی بیمارستان ما را دور می زند.

شرکتی بودن اجبار است نه انتخاب
جوان سی ساله ای که همچون دیگر همکارانش با هزار امید و آرزو وارد این شغل شده است می گوید: بنا به علاقه ای که داشتم در آزمون استخدامی شرکت کردم. قبول شدم اما نمیدانم چرا ما را به عنوان نیروی شرکتی پذیرفتند. دولت به کل در‌های استخدام رسمی را بسته است اما ما به قرارداد مستقیم و استخدام پیمانی هم راضی هستیم؛ برای استخدامی امتحان دادیم و به اجبار به عنوان شرکتی پذیرفته شدیم. همیشه درگیر حق و حقوقمان هستیم اما الان بدتر از قبل شده است. از لحاظ کاری هیچ فرقی با نیروهای رسمی و قراردادی نداریم چه بسا کارمان بیشتر است. 

بدرفتاری بعضی از پرسنل رسمی
نیروی شرکتی با گلایه به رفتار بعضی از پرسنل های رسمی بیمارستان می گوید: در ایام کرونا که در شرایط سخت و بحرانی هستیم. رفتار بعضی از پرسنل با بچه هایی که شرکتی هستند بد است. چون شرکتی هستیم با ما اینجور رفتار می شود. آن ها که هر ماه تمام حق و حقوقشان پرداخت می  شود. چند روزی می شود که فکر خارج شدن از بیمارستان و به فکر شغل آزاد هستم. بدون درآمد نمی شود در این شرایط سخت اقتصادی دوام آورد. اگر می دانستم قرار است چنین سختی هایی را تحمل کنم هیچ گاه وارد این حرفه نمی شدم. واقعا زده شده ایم.

به حرمت بیماران ایستاده ایم
پرسنلی که به حرمت بیماران ایستاده است و صبوری می کند می گوید: خدا را گواه می گیرم اگر بیماران نبودند. از این شغل بیرون می آمدم. حرمت بیماران را نگه می داریم چون از نزدیک آن ها را می بینیم. خدمت به خلق خدا لیاقت می خواهد. در بیمارستان ما بچه های نیروی شرکتی از جان مایه می گذارند در حالی که هیچ مزد و پاداشی به آن ها داده نمی شود.

 

خطاب به مسئولین
در پایان یکی از این نیروهای شرکتی به قول خودش زجر کشیده به اتحاد خبر خطاب به مسئولان می گوید: امیدوارم صدایمان به گوش مسئولان برسد. به امید روزی که مسئولی در استان بلند شود  بومی سازی را راه بیندازد. در این شرایط کادر درمان نیازمند قوت قلب هستند البته نه از نوع وعده دادن های خالی ما انتظار عمل داریم. رئیس علوم پزشکی استان، استاندار، نماینده مجلس، فرماندار، امام جمعه از شما تقاضا داریم به داد دل ما برسید. تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و پرداخت حقوق به موقعمان درخواست ما پرسنلی است که با جان و دل به مردم خدمت می کنیم.

 

تبعیض بین نیروهای شرکتی و رسمی

یکی دیگر از کادر درمان بیمارستان شهید صادق گنجی که از روزهای سخت کرونا یاد می کند در گفتگو با خبرنگار اتحاد خبر می گوید: تعداد کادر درمان هر روز به دلیل فرسوده شدن و گرفتار شدن آن ها به بیماری کرونا کم تر می شوند. با توجه به این سختی ها حقوقمان را پرداخت نمی کنند. تبعیض زیادی بین حق و حقوق ما که شرکتی هستیم با کسانی که رسمی اند وجود دارد. مزایا کاملا متفاوت ولی کارمان یکی است. اضاف کاری نیروهای رسمی 18 ساعت و اضافه کاری نیروهای شرکتی 13 ساعت است و این اصلا عادلانه نیست. هیچ مزایایی شامل ما نمی شود. هیچ گونه امنیت شغلی نداریم. از مسئولان درخواست داریم به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی رسیدگی کنند و حقوقمان را به موقع پرداخت کنند.

 

پاسخ مسئولین

رئیس بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان درباره وضعیت حقوق نیروهای شرکتی در گفتگو با اتحاد خبر می گوید: پرداختی نیروهای شرکتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی است. بیمارستان تنها اضافه کار نیروهای شرکتی را بر عهده دارد که سعی کرده ایم به موقع پرداخت کنیم.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به موضوع پرداخت حقوق پرسنل شرکتی بیمارستان شهید صادق گنجی افزود: طبق مصوبه انجام شده حقوق و مزایای نیروهای شرکتی کادر درمان بیمارستان شهید صادق گنجی بر عهده خود بیمارستان است.

 

ایرج بیژنی در این باره اظهار کرد: این وضعیت از طرف دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به بیمارستان شهید صادق گنجی واگذار شده که از محل درآمد خود بیمارستان حقوق و مزایای پرسنل شرکتی پرداخت شود.

 

بیژنی درباره تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی می افزاید: مجوز رسمی از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی داده نشده است و اگر ابلاغیه ای به ما برسد حتما پیگیر آن خواهیم بود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/130754