کد خبر: 130718 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 02 تير 1399 - 21:28
گفتگوی اتحاد خبر به مناسبت روز دختر با دختر ۹ ساله دشتستانی که مقام اول مسابقات جهانی را در کارنامه دارد؛
بزرگی به عقل و هوشه، نه سن و سال + تصاویر

اتحاد خبر - اعظم دریسی: فاطیما برازجانی دختر با استعداد و خوش آتیه‌ی دشتستانی است که در سال ۹۸ توانست با پشتکار و تلاش مقام اول مسابقات جهانی محسابات ذهنی و چرتکه‌ی آنتالیا را کسب کند و همچنین در رشته‌ی کیک‌بوکسینگ مقام اول استان را از آن خود کند. دختری باهوش، پرانرژی و به همان اندازه که شیرین و مهربان است و این را از همان....

اتحاد خبر - اعظم دریسی: فاطیما برازجانی دختر با استعداد و خوش آتیه‌ی دشتستانی است که در سال ۹۸ توانست با پشتکار و تلاش مقام اول مسابقات جهانی محسابات ذهنی و چرتکه‌ی آنتالیا را کسب کند و همچنین در رشته‌ی کیک‌بوکسینگ مقام اول استان را از آن خود کند. دختری باهوش، پرانرژی و به همان اندازه که شیرین و مهربان است و این را از همان برخورد اول که می‌بینی متوجه می‌شوی همانقدر هم پر از جدیت و تلاش است.
با او هم صحبت می‌شوم تا بیشتر از خودش و فعالیتهایش برایمان بگوید.

سلام. فاطیما خانم میشه خودت رو بیشتر برامون معرفی کنی؟

 سلام فاطیما برازجانی هستم  ۹ سالمه و ساکن شهر آبپخش هستم. امسال سال سوم ابتدایی را در مدرسه فاطمه زهرای آبپخش پشت سر گذاشتم.

امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا کلاس ها و مدارس به صورت مجازی برگزار شد  خللی در برنامه‌ها و فعالیت‌های درسیت ایجاد کرد یا تونستی مثل قبل به صورت عادی ادامه بدی؟
 من همیشه برای فعالیت‌های روزمره برنامه ریزی دارم به خاطر همین مجازی شدن درس‌ها وکلاس‌ها هم تاثیری روی فعالیت من نداشت. با برنامه‌ریزی ادامه دادم و حتی به صورت آنلاین همکاری داشتم با آموزشگاه و مدرسه و تدریس می کردم برای دوستانم. با وجود اینکه فصل امتحانات همزمان باماه مبارک رمضان شد و اولین سالم بود که روزه می‌گرفتم ولی با برنامه ریزی تونستم هم به فعالیت‌های ماه مبارک رمضان برسم و همه درس ها و فعالیت های ورزشی برسم و هیچکدام را متوقف نکردم.

فاطیما چطور شد که به محاسبات ذهنی و چرتکه علاقه مند شدی و آیا این استعداد ذاتی خودت بود یا خانواده و مدرسه تشویقت کردند که تو این راه قدم بذاری؟

 علاقه  به درس خوندن و استعداد ریاضی تو خانواده‌ی مادری من ارثی هست و اوایل همه همینو درباره‌ی من میگفتن ولی  از پیش دبستانی که وارد محیط آموزشگاه شدم مربی ها متوجه شدند که استعدادم نسبت به بقیه دوستام فرق می‌کنه و تو زمینه ریاضیات ذهنی از بقیه قوی تر  هستم. اینو به خانواده و به خودم بارها گفتند و با ورودم به سال اول ابتدایی اینو بیشتر متوجه شدیم و بین بچه‌های سال بالاتر هم باز می‌تونستم ریاضیات رو بهتر متوجه بشم همین باعث شد که علاقه‌مند بشم به محاسبات ذهنی و چرتکه و وارد مسابقات بشم.

خوب حالا از مسابقات برامون بگو از حال و هوای مسابقات و اینکه چطور وارد مرحله جهانی مسابقات چرتکه شدی؟

 ابتدا از سطح آموزشگاه و بعدش مسابقات استانی و کشوری و بعدش وارد مرحله مسابقات جهانی شدم که از هر کدوم خاطرات زیادی دارم.

 همه‌ی این مراحل مربوط به سال ۹۸ میشه؟

بله سال ۹۸ در رده‌ی سنی هشت سال وارد مسابقات کشوری شدم، اونجا تونستم اول بشم و بعدش به مسابقات جهانی آنتالیا راه پیدا کنم.

 روز مسابقه جهانی تو آنتالیا چه احساسی داشتی؟ استرس هم داشتی از اینکه از این همه کشور اومدند و تو مسابقه شرکت می‌کنند؟  از حال هوای اونروز بگو

 تیرماه سال ۹۸ بود که به همراه مادرم به مسابقات آنتالیا رفتم. مادرم همیشه در هر شرایطی و حتی مسابقاتی که من با افراد بالاتر از سن خودم مسابقه می دادم برخلاف بقیه که می‌گفتند توانایی نداره و شرکت نکنه، همیشه به من روحیه می‌داد و می‌گفت تو میتونی و کاری به حرف بقیه نداشته باش. اونروز هم مسابقه ساعت ۱۰ صبح بود و استرس مسابقه و زمان کمی که برای مسابقه بود باعث شد که من حتی صبحانه نخورده برم برای مسابقه. از ۱۷ کشور هم ناظر داشتند برای نظارت بر  کیفیت مسابقه و زمان برگزاری مسابقه ۲۵۰ سوال داشتیم،۱۵۰ تا سوال محاسبات ذهنی بود با تایم ۳ دقیقه و ۱۰۰سوال چرتکه با همان تایم ۳ دقیقه، که باید در این  زمان کوتاه جواب می‌دادیم و من تونستم زودتر از بقیه و کامل‌تر جواب بدم و مقام اول را در این مسابقه کسب کنم.چیزی که هیچ کسی فکر نمی کرد و من حتی توی اون مسابقه بین تمام بچه های هم سن و سال و نوجوان تا ۱۳ سال هم داشتیم جزء ۵ نفر برتر مسابقات اعلام شدم و احساس خیلی خوبی داشتم از اینکه تونستم باعث بشم  پرچم ایران با افتخار بیاد بالا این خاطره رو هیچ وقت فراموش نمیکنم.

فاطیما شنیدیم به غیر از ریاضیات در ورزش هم مقام کسب کردی و فعالیت ورزشی هم داری، درباره ورزش برای ما توضیح بده که در چه رشته ای فعالیت می‌کنی؟

 من همیشه دوچرخه‌سواری و ورزش‌های رزمی را دوست داشتم و هنوز هم در اوقات فراغت دوچرخه‌سواری می‌کنم. ولی از بین ورزش های رزمی ووشو را به طور جدی و در باشگاه ادامه میدم و کیک بوکسینگ هم زیر نظر استاد بین‌المللی این رشته آقای فرشید انبری به طور خصوصی شروع به کار کردم و تونستم در مسابقات کیک بوکسینگ استان مقام اول را کسب کنم.

درباره کار اخلاقی و زیبایی که در روز مسابقه‌ی کیک بوکسینگ  انجام دادی شنیده بودم دوست داریم از زبون خودت بشنویم و تعریف کنی

 کیک بوکسینگ ورزشی هست که به قدرت جسمی بالایی نیاز داره و ما با افراد بالاتر از سن خودمون خیلی موقع مبارزه می‌کنیم. من موقعی که حریفم را شکست دادم که از خودم بزرگتر بود و پیروز شدم احساس کردم که ناراحته با اینکه خودم خوشحال بودم از اینکه برنده شدم ولی ناراحتی رقیبم هم خیلی منو تحت تاثیر قرار داد و غمگین شدم به خاطر همین رفتم طرفش بغلش کردم و بوسیدمش و دوست داشتم که اونم شاد باشه در این لحظه.

فاطیما خاطره شیرین یا تلخی داری که از این مسابقات بر جا مونده باشه و دوست داشته باشی برامون تعریف کنی؟

 یه خاطره دارم که خیلی توی ذهنم مونده اونم از مسابقات کشوری محاسبات ذهنی چرتکه هست.
 موقعی که من رفتم و قرار شد با افراد بالاتر از سن خودم مسابقه بدم همه می‌گفتند نمیتونی تواناییش رو نداری و شرکت نکن این دختر نباید فشار به خودش بیاره در صورتی که من میدونستم این توانایی را دارم،ناامیدنشدم ولی از حرفاشون  ناراحت شدم که چرا انقدر مانع من میشن، خیلی دوست داشتم اون لحظه یه نفر باشه که از من حمایت کنه و بتونم بهش تکیه کنم و با اعتماد به نفس وارد مسابقه بشم. تنها نفری که مثل همیشه حامی من بود و به من روحیه داد مادرم بود که بهم امیدواری داد و گفت توجه به حرف بقیه نداشته باش و با همون اعتمادی که به خودت داری و میدونی که میتونی وارد مسابقه شو.
من موقعی که شروع کردم همشون متعجب شدند چون افرادی بودند که نوجوان بودند از لحاظ سن و قیافه از ما خیلی بزرگتر بودند فقط این کلام آخر مادرم تو ذهنم بود که بهم میگفت بزرگی به سن و سال نیست، به عقله!
 و من وقتی توی مسابقه تونستم مقام اول را کسب کنم به این حرفی که مادرم زده بود رسیدم و فهمیدم که خواستن توانستنه و واقعاً بزرگی به عقله نه به سن و سال .اون خاطره خیلی شیرین و ماندگار شد برام.

فاطیما برا  هم سن و سالای خودت و تمام بچه هایی که حرفای تو را میخونن و بزرگترها چه حرفی داری؟
 اول یه توصیه می خوام داشته باشم به هم سن و سالهای خودم چه پسر و چه دختر؛ اینکه به دنبال آرزوها و اهدافتون برید و دست از تلاش برندارید تا به اهدافتون برسید و دیگه اینکه ما باید در کنار هم باشیم برای موفقیت حتی اگه با هم رقابت می‌کنیم باید با مهربونی کنار هم باشیم نه اینکه بخواهیم همدیگه رو حذف کنیم در کنار هم میتونیم رقابت های زیبایی داشته باشیم.
 حرف دیگرم برای بزرگترها است که از بچه ها حمایت بکنند اگه استعدادی دارند شما کمک کنید تا شکوفا بشه و موفق بشن.
و در آخر برای مسئولین؛ دلم میخواد که همه بچه های ایران همه بچه های همشهری خودم بتونن امکانات داشته باشند و فعالیت کنند بچه‌های ایرانی خیلی استعدادشون بالا هست این رو در  مسابقات جهانی که وارد می‌شویم می‌بینیم همه‌ی کشورها دوست داشتند که بچه‌های ایرانی بروند زیر پرچم آنها مسابقه بدهند و کسب افتخار کنند براشون.
 مسئولین ما بیشتر قدر این استعدادها و بچه‌ها را بدونن و ازشون حمایت کنند. مخصوصا در استان بوشهر که واقعا امکانات کمتر هست بچه ها استعداد بالایی دارند بچه های دشتستانی خیلی با استعداد هستند ولی امکانات خاصی ندارند که بتوانند فعالیت کنند.

فاطیمای عزیز، همه جای شهرتون، آموزشگاه بین اقوام و فامیل شنیدم که خیلی خوش قلب و مهربونی خیلی هم با استعداد هستی امیدوارم که همین طور با موفقیت ادامه بدی و در اوج ببینیمت. برات آرزوی سلامتی و شادی دارم از اینکه وقت خودت رو در اختیار ما قرار دادی ازت تشکر می کنم در آخر اگه حرف دیگه‌ای داشته باشی می‌شنویم و باهات خداحافظی میکنیم.

 از لطفتون ممنونم
 از مسئولین شهر که همیشه از من حمایت می‌کنند و به من لطف دارن از معلم‌هاو  مربی‌هام و همه اعضای خانواده ام که همیشه حامی من هستند تشکر می کنم.
 من همیشه مدیون حمایتهای خانواده هستم و امیدوارم که به جایگاهی برسم که لایق حمایت و محبتشون باشم.
در آخر از همه تقاضا می کنم که مراقب خودشون باشند و توصیه های پزشکی و و فاصله اجتماعی را رعایت کنند تا بتوانیم کرونا رو شکست بدیم و به شرایط عادی و قبلی خودمون برگردیم. خیلی خوشحال شدم که باهاتون صحبت کردم و خدانگهدارتون.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/130718