کد خبر: 130572 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 31 خرداد 1399 - 07:54
نرم‌افزارها در پایتخت کتاب ایران به یاری کتاب‌خوان‌ها می‌آیند

اتحادخبر:  فعالیت‌های فرهنگی در پایتخت کتاب ایران با شیوع کرونا محدود نشد؛ بلکه کتاب‌دوستان راه‌هایی تازه برای دوستی با یار مهربان ابداع کردند که یکی از آن‌ها راه‌اندازی برنامه‌ای موبایلی است که دستیابی به کتاب‌ و روند خرید آن را تسهیل می‌بخشد.

اتحادخبر:  فعالیت‌های فرهنگی در پایتخت کتاب ایران با شیوع کرونا محدود نشد؛ بلکه کتاب‌دوستان راه‌هایی تازه برای دوستی با یار مهربان ابداع کردند که یکی از آن‌ها راه‌اندازی برنامه‌ای موبایلی است که دستیابی به کتاب‌ و روند خرید آن را تسهیل می‌بخشد.

 

به گزارش ایرنا؛اجرای طرح بهارانه کتاب ۹۹ نشان داد شیرازی‌ها تا چه میزان به کتاب روی خوش نشان می‌دهند. در این طرح ده روزه که از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه اجرا شد فارس با ۲۵هزار و ۲۸۹ جلد فروش، در میان استان‌های برتر براساس تعداد خرید کتاب قرار گرفت و با رقم فروشی قریب به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال حائز رتبه چهارم در کشور شد.

این موضوع ثابت کرد که گرچه شیوع کرونا زندگی مردم را از منظرهای گوناگون تحت‌تاثیر قرار داده است، اقبال به کتاب و کتابخوانی همچنان در میان فرهنگ‌وران وجود دارد و مردم از خرید کتاب به‌صورت مجازی استقبال می‌کنند.

در این میان، مهدی امیدبخش معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در مصاحبه‌ای با ایرنا از تهیه نرم‌افزاری سخن گفت که امکان خرید کتاب و یافتن آن را در کتابفروشی‌های شهر شیراز آسان می‌کند و نوید رونمایی از آن را در آینده نزدیک داد.

نرم‌افزار قاصدک که طراحی آن توسط دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران در شیراز صورت گرفته است، از اردیبهشت ماه سال جاری وارد فاز اجرایی شد و مورد استفاده قرار گرفت.





محمدرضا نیازمند درباره این نرم‌افزار عنوان کرد: این نرم‌افزار از مزیت‌های بسیاری بهره‌مند است، مهمترین آن، نشان‌دادن نزدیک‌ترین کتابفروشی، کتابخانه و محل عرضه کتاب به افرد است؛ بر این مبنا که با جست‌وجوی کتاب چاپی، نزدیکترین کتابفروشی یا کتابخانه که آن کتاب در آن وجود دارد به کاربر معرفی می‌شود و دیگر نیازی نیست که فرد برای یافتن نسخه چاپی کتابی زمان زیادی را صرف کند.

او افزود: همچنین امکان مقایسه قیمت‌ها و نیز مشاهده تخفیف کتابفروشی‌ها نیز فراهم است و کتاب به‌وسیله پیک به کاربر ارسال می‌شود.

این دانشجوی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ابراز کرد: هم‌اکنون ۱۲ کتابفروشی در شیراز با این نرم‌افزار کار می‌کنند و یا استفاده از پنل کاربری که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، تنها در عرض چند دقیقه می‌توانند اطلاعات موجودی کتاب‌هایشان را بارگذاری کنند.

نیازمند عنوان کرد: در ادامه، این نرم‌افزار با توسعه زیرساختی، طرح‌هایی را برای حمایت از نویسندگان و مترجمان ارائه خواهد کرد که براساس آن، نویسنده یا مترجم می‌تواند خود، کتابش را عرضه کند.

او با بیان اینکه این نرم‌افزار نسخه مشابه ملی ندارد، گفت: تمرکز قاصدک بر عرضه آسان کتاب چاپی است و در فازهای بعد، ویژگی‌های دیگری به آن افزوده می‌شود که به طرحی فراملی بدل می‌شود؛ هم‌اکنون نیز در شیراز فعال است و تا یک ماه دیگر در تهران نیز فعال خواهد شد.

به گفته این فعال حوزه کتاب، هم‌اکنون ۱۳ نفر در قالب کارگروه تولید محتوا و معرفی کتاب برای این نرم‌افزار کار می‌کنند؛ همچنین امکان برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی هم فراهم است که با وجود شیوع کرونا و تعطیلی احتمالی نمایشگاه‌های کتاب در شیراز، می‌تواند جایگزین خوبی برای نمایشگاه‌های حضوری باشد.

نیازمند عنوان کرد: این نرم‌افزار هم در نسخه اندروید و هم نسخه IOS در دسترس است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/130572