کد خبر: 130276 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 23 خرداد 1399 - 23:20
گفتگوی اتحاد خبر با دو اهدا کننده خون دشتستانی، به مناسبت روز جهانی اهدای خون؛
دو اهداء کننده خون دشتستانی که مجموعا بیش از 130 بار خون داده اند+تصاویر

اتحاد خبر: یدالله ایران نژاد و عبدالحمید دیری دو اهداء کننده خون هستند که یکی 60 بار و دیگری 76 بار تاکنون خون خود را اهداء کرده اند. به بهانه روز جهانی اهدای خون، اتحاد خبر با این دو اهدا کننده دشتستانی گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید.. ایران نژاد: وقتی اهدای خون می کنم احساس خوشحالی و سبکی می کنم.. دیری: آدمی که خون می دهد جوان تر می ماند...

اتحاد خبر - مهشید شهنه مطلق: اهدای خون امری پسندیده و انسان دوستانه است که علاوه بر سلامت فرد اهدا کننده، اهدای زندگی به سایرین است.

همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌ کنند. خون سالم نجات دهنده زندگی است این در حالی است که اگر افرادی خیّر خون خود را اهدا نکنند هر روزه شاهد مرگ صدها نفر بر اثر حوادث و سوانح گوناگون مانند: تصادفات رانندگی، سوختگی‌ ها و اعمال جراحی هستیم. ‏
‏14 ژوئن مصادف با (24 خرداد / امسال 25 خرداد) به نام روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده ‌است که در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا، انتقال خون و نجات جان انسان‌ ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌ شود. ‏

انتقال خون، سالیانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد. خون و محصولات خونی در مدیریت صحیح مادرانی که از خونریزی مرتبط با بارداری یا زایمان رنج می‌برند، کودکانی که به کم خونی شدید به دلیل مالاریا و یا سوءتغذیه مبتلا هستند، بیمارانی که دارای اختلالات خونی و مغز استخوان، اختلالات ارثی هموگلوبین و نقص سیستم ایمنی، قربانیان تروما، موارد اورژانسی، بحران‌ها، تصادفات و همچنین بیمارانی که تحت درمان‌های پیشرفته جراحی و پزشکی هستند، نقش اساسی را بر عهده دارد.

اهمیت حضور مستمر اهداكنندگان برای هدیه خون سالم و ارزشمند بسیار سرنوشت ساز و مهم است. لذا به بهانه روز جهانی اهدای خون، اتحاد خبر با دو اهدا کننده دشتستانی گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید:

از سال ۸۰ تاکنون، ۷۶ بار خون داده ام
یدالله ایران نژاد متولد یکم فروردین، ۱۳۴۳ اهل برازجان است. کارشناسی الهیات دارد و فرهنگی بازنشسته است. او قاری قرآن، مداح، رزمنده و عضو فعال بسیج پایگاه مقاومت علی بن ابی طالب است.

ایران نژاد یکی از اهدا کنندگان دشتستانی با گروه خونی +A است که ۱۹ سال است خون خود را به صورت مستمر اهدا می کند و حدود ۷۶ بار اهدای خون انجام داده است.

اتحاد: هیچ ترس و استرسی برای انجام این کار نداشتید؟
ایران نژاد: نه هیچگونه استرس و نگرانی نداشتم. وقتی که این کار را شروع کردم دل به دریا زدم، به میدان آمدم و برایم عادی شد. هر دفعه که خون می دادم بلافاصله منتظر بودم که سه ماه بعدی برسد تا دوباره بروم و خون دهم. اینگونه بود که شدم مستمر اهدا کننده خون و سفیر سلامت.



از سال ۸۳ اهدای خون را آغاز کردم
عبدالحمید دیری متولد نهم آذر، ۱۳۵۹ اهل برازجان است. او کارشناسی مهندسی کامپیوتر دارد و در حال حاضر بیمه گر و پرستار است.

دیری یکی از اهدا کنندگان دشتستانی با گروه خونی +A است که ۱۶ سال است خون خود را به صورت مستمر اهدا می کند و حدود ۶۰ بار اهدای خون انجام داده است.

او قبل از سال ۸۳ هم خون می داده ولی سالی یکبار. از سال ۸۳ به بعد به طور مستمر خون دادن را شروع کرده است و حداقل سالی سه بار خون می دهد.

اتحاد: تا به حال برایتان پیش آمده که بعد از خون دادن از انجام این کار پشیمان شوید؟
دیری: نه هرگز



افراد نیازمند مشوق اصلی من برای اهدای خون بودند

 
اتحاد: کسی مشوقتان بود یا خودتان به سمت اهدا خون‌ رفتید؟
ایران نژاد: دکتر رسول نعمتی زیارتی همکار فرهنگی ام در پشتکوه بود، یکبار من مریض شدم و سرماخوردم و به دکتر مراجعه کردم. دکتر نعمتی آزمایش خونی برای من نوشت و بعد از انجام آزمایش، دکتر نعمتی گفت که شما مشکلی ندارید و می توانید از این به بعد خون هم اهدا کنید زیرا خونتان تمیز است و این خون برای کسانی که نیازمند و مریض هستند مورد استفاده قرار می گیرد. اینگونه شد که همکار فرهنگی ام در این زمینه مشوق من شد و در حال حاضر پزشک معتمد و سرشناس آموزش و پرورش دشتستان است.

دیری: بیشتر به دلیل بحث کاری و اینکه کار خداپسندانه ای است. اولین بار در تهران‌ خون‌ دادم یکی از همکارانم خون‌ داد و گروه خونی اش -O بود. فردای روزی که ما خون دادیم در بیمارستانی که کار می کردیم خون همکارم به یک بیمار تزریق شد و این در نظرم آمد که جان افراد متفاوتی را با این کار می توان نجات داد. مشوق اصلی من بیشتر افراد نیازمند بودند.

تالاسمی مینور دارم و خون می دهم

 
اتحاد: با این همه اهدای خون، از لحاظ بنیه بدنی کم نمی آورید؟
ایران نژاد: الحمدالله هیچ مشکلی ندارم و حاضرم که هرلحظه خون دهم.

دیری: نه، خدا را صدهزار مرتبه شکر با وجود اینکه خودم تالاسمی مینور هستم تا الان هیچ مشکلی برایم پیش نیامده است. اگر ببینم فشار زیادی را متحمل می شوم، به جای سالی چهار بار، سالی سه بار خون می دهم.

اتحاد: آخرین باری که خون داده اید چه موقع بود؟
ایران نژاد: 99/02/15 در ماه مبارک رمضان
دیری: 99/03/11

اتحاد: هربار چقدر خون از شما می گیرند؟
ایران نژاد: 450 سی سی
دیری: 450 سی سی

حمایت روزنامه نگارها و خبرنگارها از اهدای خون

 
اتحاد: بنظر شما چطور می توان مردم را به اهدای خون تشویق کرد؟
ایران نژاد: از آنجایی که اهدای خون یک کار خداپسندانه و شایسته ای است، باعث نجات جان هر انسان می شود و برای افزایش سلامتی شخص اهدا کننده خیلی موثر است. بارها به دوستان، همکاران و خانواده ام توصیه کرده ام که اهدا خون را انجام دهند زیرا خیلی از افراد نیازمند این خون ها هستند امثال: بیماران سرطانی، کسانی که دچار حادثه تصادف شده اند، جانبازان و معلولین. من خیلی ها را به این کار تشویق کرده ام و خیلی از آنها هر شش ماه یکبار در طول سال اهدا خون را انجام می دهند.

دیری: این کار شما روزنامه نگارها و خبرنگارها است که فواید این کار را تبلیغ کنید زیرا بدن انسان به خون از دست دادن نیاز دارد، یعنی هر ۱۲۰ روز یکبار گلبول قرمز بدن من ساخته می شود و میمیرد و این منبع بسیار خوبی است.
بنظرم هر شخص باید به این باور برسد که این خون برای هموطنمان کاربرد دارد و اگر این ذهنیت در باور مردم رشد کند، قطعا استقبال زیادی می کنند.



اهدای خونم برای رضای خدا است

 
اتحاد: سازمان انتقال خون از شما تقدیر کرده است؟
ایران نژاد: من برای رضای خدا این کار را انجام می دهم و از خداوند پاداش می خواهم. زمانی که به مناسبت روز جهانی اهدا کننده خون در استان، سمینارها و همایش هایی که برگزار می شد شرکت می کردم و حتی تقدیر هم شده است.

دیری: چونکه کارمان طوری است که با سازمان‌ انتقال خون رابطه مستقیم داریم آنها هم زحمات زیادی در این زمینه می کشند و نیازمند این نیستم که از من تقدیر شود.

همیشه در انتظار نوبت بعدی اهدای خونم هستم

 
اتحاد: وقتی اهدای خون می کنید چه حسی دارید؟
ایران نژاد: احساس خوشحالی و سبکی می کنم. زمانی که اهدای خون انجام می دهم ذوق زده می شوم از اینکه نوبتم شده و می خواهم‌ خون دهم عادت کرده ام چونکه چندین سال است که هر سه ماه یکبار خون دهم‌.
تصور اینکه با اهدای هر کیسه خون می توانی سهمی در جریان زندگی همنوعان خود داشته باشی اعتماد به نفس و حس زیبای بخشیدن را در پی دارد.

دیری: زمانی که خون می دهم احساس آرامش و سبکی می کنم و خدا را شکر می کنم که خداوند این لطف را به من داشته که کار خیر انجام دهم، اگرچه خون‌ دادن کار بسیار کوچکی در کمک کردن به هموطنان است.
جالب اینجاست آدمی که خون می دهد جوان تر می ماند اما در کل اهدای خون روحیه انسان را بالا می برد و فرد را شاداب می کند و به انسان آرامش می بخشد البته این حرف من نیست اکثر کسانی که اهدای خون داشته اند این موضوع را تایید می کنند.
وقتی اهدای خون می کنم احساس می کنم به خدا نزدیک تر می شوم و لذت خاصی سراپای وجودم را در بر می گیرد.

از این دست بده و از آن دست بگیر

 
اتحاد: فکر کرده اید اگر به خون احتیاج داشته باشید، کسانی هستند که کمکتان کنند؟
ایران نژاد: اتفاقا صبح هنگام خارج شدنم از خانه به همین فکر بودم که اگر مشکلی برایم پیش بیاید کسی هست که کمکم کند؟ قطعا دوستانی را که به اهدای خون تشویق کردم کوتاهی نکردند و گفتند هرموقع احتیاج داشته باشید در خدمتتان هستیم. صد در صد اگر اتفاقی برای من بوجود بیاید خداوند افرادی را قرار می دهد که برای من هم اهدای خون داشته باشند.

دیری: صددرصد اگر اتفاقی برای من بوجود بیاید خداوند افرادی را قرار می دهد که برای من هم اهدای خون داشته باشند.
این‌ باور را دارم که اگر از این دست بدهی از دست دیگر می گیری و شکی در آن نیست. شاید اگر روزی خودم نیازمند باشم مطمئنا کسی از همنوعان به من کمک می کند.



اتحاد: به جز خودتان از اعضای خانواده کسی اهدای خون انجام می دهد؟
ایران نژاد: فقط دوبار همسرم خون داده اما به دلیل عمل جراحی که داشت دیگر نمی تواند خون دهد.

دیری: همسرم به دلیل اینکه تالاسمی مینور دارد ولی از نوع شدیدتر، دکتر اجازه خون‌ دادن را نداده و نمی تواند خون دهد ولی بیشتر در زمینه حجامت این کار را انجام می دهد.
وقتی برای اولین بار می خواهی خون دهی آن پزشک مربوطه اولین سوالی که می پرسد این است که تا به حال عمل جراحی انجام دادی؟ تا به حال داروی خاصی مصرف کرده ای؟ اما به دلیل اینکه همسرم عمل جراحی انجام داده فعلا برای اهدا خون دست نگه داشته است.

رضایتمندی کامل همسران

 
اتحاد: همسرتان با این کار مخالفت نمی کنند؟
ایران نژاد: نه، اتفاقا من را تشویق می کند و هیچکدام از اعضای خانواده مخالفت نمی کنند.


دیری: نه اصلا

با اهدای خون مادرم را از مرگ نجات دادم

 

اتحاد: تا حالا شده در شرایط ضروری کسی را از مرگ حتمی نجات دهید؟

ایران نژاد: بله، مادرم حدود ۶ سال پیش تصادف خیلی سختی کرد که بدنش نیاز صد در صد به عمل جراحی داشت و شیراز در بیمارستان نمازی نیاز به خون فوری داشت که باتوجه به وظیفه ای که نسبت به مادرم داشتم به شیراز رفتم و خون‌ دادم و آن را را از مرگ نجات دادم.

دیری: خودم نه. ولی برای اولین بار که همراه دوستم در بیمارستان خون دادم. گروه خونی دوستم -O بود و فردای آن‌ روز یک بیمار را از مرگ نجات داد و بسیار حس عجیبی داشتم.

اتحاد: یک‌ خاطره شیرین از زمانی که خون داده اید برایمان بگویید.
دیری: فقط زمانی که در بیمارستان تهران، با دستان خودم خون‌ همکارم را به فرد نیازمندی که تصادفی بود دادم و به آن تزریق شد. این یکی از بهترین خاطره های اهدای خون برای من بود.

اتحاد: اهدای خون‌ را در یک کلمه توصیف کنید.
دیری: اهدای خون = اهدای زندگی به فرد نیازمند

بخشش را در اهدای خون باید دید


اتحاد: بخشش و اهدا خون چه ارتباطی باهم دارند؟
دیری: در بعضی کشورها خونی را که ما به صورت رایگان اهدا می کنیم آنجا این خون ها را می فروشند و فرد بابت خونی که می دهد پول دریافت می کند. در حالی که در کشور ما این خون را به صورت رایگان اهدا می کنند و این اهدا از روی میل است و این خود نوعی بخشش است.

اتحاد: به جز برازجان در جای دیگر خون داده اید؟
دیری: به جز سه سالی که تهران خدمت کردم بقیه اهدای خونم را همه در برازجان انجام دادم.

اتحاد: اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

ایران نژاد: صمیمانه از شما و مدیر مسئول نشریه وزین‌ اتحاد جنوب و پایگاه خبری تحلیلی اتحاد خبر بابت انجام این گفتگو تشکر می کنم. همچنین از زحمات دکتر موسوی، رئیس پایگاه انتقال خون دشتستان که برای نجات جان انسانها تلاش می کنند سپاسگزارم.

دیری: اگر مردم به این باور برسند که این خون به فرد نیازمند می رسد، بیایند و خون دهند. ما افراد سالم زیادی داریم که می توانند خون دهند اما حاضر به انجام این کار نیستند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/130276