کد خبر: 129634 ، سرويس: حوادث
تاريخ انتشار: 07 خرداد 1399 - 08:47
رییس سازمان مدیریت بحران کشور:
تلاش نیروهای مسلح در مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ستودنی است

اتحادخبر: رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه دستگاه‌های متولی هنگام وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اقدامات مناسب و به هنگام از جمله پایش مستمر، ارتقای تجهیزات و امکانات استقرار بالگرد و نظایر آن را انجام دهند، گفت: تلاش نیروهای مسلح و بالگردهای آماده آنان در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های و مراتع گچساران ستودنی و شایسته قدردانی است.

اتحادخبر: رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه دستگاه‌های متولی هنگام وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اقدامات مناسب و به هنگام از جمله پایش مستمر، ارتقای تجهیزات و امکانات استقرار بالگرد و نظایر آن را انجام دهند، گفت: تلاش نیروهای مسلح و بالگردهای آماده آنان در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های و مراتع گچساران ستودنی و شایسته قدردانی است.

تلاش نیروهای مسلح در مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ستودنی است

به گزارش ایرنا؛ اسماعیل نجار روز چهارشنبه آخرین وضیعت آتش سوزی جنگل ‌ها و مراتع مناطق «خنگ بنار» و «کوه گوهر نارک» در شهرستان گچساران را تشریح کرد و افزود: خوشبختانه این آتش سوزی پس از پنج روز تلاش طاقت فرسا از سوی نیروهای امدادی، داوطلب مردمی و تلاش بالگردهای نیروهای مسلح مهار شده است.

 

وی ادامه داد: به طور کلی متولی حفظ جنگل ها و مراتع در کشور وزارت جهاد کشاورزی است و طبق قانون مهار آتش سوزی و اطفاء حریق جنگل‌ها نیز بر عهده سازمان جنگل ‌ها و مراتع کشور به خاطر برخورداری از یگان حفاظت و فرماندهی واحد است، که مهمترین ماموریت محموله این یگان حفاظت از منابع طبیعی همکاری با عوامل ذیربط در اطفاء حریق اراضی جنگلی و مرتعی، جلوگیری و برخورد قانونی با هرگونه بهره برداری غیر مجاز از جنگل ها، مراتع و بیابان ها است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داد: علاوه بر این تفاهمنامه ای نیز با سپاه پاسداران و نیروهای مسلح به امضا رسانده ایم و بر اساس آن در چندین نقطه حساس و حادثه خیز کشور، پایگاه های دائمی ایجاد شده برای آنکه در زمان حادثه بتوانیم از نزدیکترین نقطه پرواز را به وسیله بالگردهای امدادی به انجام برسانیم.

 

نجار اضافه کرد: با بارندگی‌هایی که اوایل امسال در سراسر کشور اتفاق افتاده، جنگل ها و مراتع کشور با افزایش پوشش گیاهی و علوفه روبه‌رو شده‌اند که این افزایش در مناطق صعب العبور بر اثر حرارت و گرمای زیاد دچار آتش سوزی و حریق شده است.

 

وی با بیان اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع کشور بیشتر در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور اتفاق می افتد، تصریح کرد: یکی از علل کندی عملیات مهار آتش سوزی در این مناطق را سخت گذر بودن آنها و وزش باد شدید عنوان کرد.

نجار با بیان اینکه در سال های گذشته به این نتیجه رسیدیم که باید هنگام وقوع آتش سوزی از توان عملیاتی بالگردهای نیروهای مسلح برای مهار آتش سوزی استفاده کنیم، افزود:در این راستا اعتباری هم تامین شد و طی سال های ۹۴ و ۹۵ نیز این اتفاق افتاد و در آتش سوزی اخیر در جنگل ها و مراتع گچساران به رغم تمامی تنگناهای موجود نیز نیروهای مسلح با استفاده از چندین فروند بالگرد ترابری و آب پاش عملیات انتقال نیروهای داوطلب و اطفای حریق را در جنگل های شهرستان گچساران انجام دادند.

 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: همه ما در حفظ و نگهداری جنگل ها و مراتع مسئول هستیم زیرا منابع طبیعی، میراث و امانتی در دست بشر بوده و همه مردم برای حفاظت از این میراث ارزشمند، سهیم هستند.

وی با بیان اینکه همه ساله و با افزایش دما، شاهد گسترش آتش سوزی های متعدد در عرصه های طبیعی کشور بوده ایم به طوری که با وقوع این آتش سوزی ها بخش هایی از جنگل ها و مراتع در معرض نابودی کامل قرار گرفته اند، اظهار داشت: نگرانی ها از جایی بیشتر می شود که طی یکی، دو سال اخیر و با افزایش نزولات جوی بخصوص در فروردین ماه، تراکم پوشش گیاهی به حداکثر ظرفیت رسیده و بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی، درسال جاری نیز، افزایش دمای بیشتری را در مقایسه با سال گذشته  تجربه خواهیم کرد و مهم تر اینکه، روند کاهشی بیماری کرونا و تقلیل محدویت های آمد و شد، احتمال حضور هموطنان در عرصه های منابع طبیعی و تفرجگاه ها را افزایش داده که این امر قاعدتاً، کثرت آتش سوزیها را به همراه خواهد داشت.

نجار تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران کشور با توجه به نقش سیاستگذاری، هماهنگی و حمایت و نظارت در حفظ و نگهداری جنگل ها و مراتع بعنوان «انفال» ایفای نقش می کند.

 

جنگل ها و مراتع مناطق «خنگ بنار» و «کوه گوهر نارک» و اطراف کوه های گناوه لری از توابع شهرستان گچساران عصر روز جمعه دو خرداد ماه طعمه آتش شد که پس از پنج روز تلاش بی وقفه نیروهای امدادگر، بسیج و مردم مهار شد.

 بیش از  ۲۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان گچساران در پنج روز گذشته در آتش سوخته است. تابستان سال گذشته نیز ۳۵۰ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف شهرستان گچساران طعمه حریق شده بود.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/129634