کد خبر: 129407 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 05 خرداد 1399 - 08:00
نگرخواهی اتحاد خبر از فعالان سیاسی و اجتماعی به بهانه شروع به کار مجلس یازدهم (1)
حمزه زارعی: نمایندگان کنونی به دنبال راه اشتباه گذشتگان نباشند/ اولویت مجلس جدید الزام دولت به شفاف سازی در تمامی زمینه‌ ها باشد

اتحاد خبر: به بهانه  7 خرداد آغاز به کار یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی، "اتحاد خبر" با طرح چند سئوال نظر برخی صاحب نظران و فعالان سیاسی و اجتماعی را در خصوص کارآمدی و اولویت های مجلس جدید جویا شده است. حمزه زارعی: نمایندگان کنونی اگر بخواهند به دنبال گرفتن امتیاز برای استان به این وزارتخانه و آن وزارتخانه بروند، یقیناً راه اشتباه گذشتگان را...

اتحاد خبر: هفتم خرداد ماه سالروز تشكيل اولين دوره مجلس شورای اسلامی و به عنوان روز قانون نامیده شده است. اولین دور مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد 1359 بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران و پس از برگزاری انتخابات عمومی تشكيل شد. بر همین اساس هر ساله در چنين روزی دور جدید مجلس شورای اسلامی نیز آغاز به کار می نماید.

 

در قانون اساسي مشروطه و تاسيس نخستين نهاد قانونگذاری در ايران در سال 1285 خورشيدی و قانون اساسی جمهوری اسلامی پيش از بازنگری، نام اين نهاد 'مجلس شورای ملی' بود اما در ۳۱ تير ۱۳۵۹ نمايندگان مجلس اين نهاد را «مجلس شورای اسلامی» ناميدند.

 

بر اساس اصل هفتاد و يكم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی صلاحيت عام قانونگذاری را دارا است و در عموم مسايل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع كند. مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظيفه قانونگذاري، مسووليت‌ های نظارتی نيز برعهده دارد.

 

به بهانه آغاز به کار یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی چند سئوال از برخی صاحب نظران و فعالان سیاسی و اجتماعی پرسیده ایم.


1. آیا مجلس شورای اسلامی کارآمدی و توانایی لازم برای حل مشکلات کشور دارد؟ 
2. مهمترین انتظار شما از مجلس جدید در عرصه ملی و کلان چیست؟ 
3. به نظر شما سه اولویت نماینده حوزه انتخابیه شما چه مواردی باید باشد؟ 


«اتحاد خبر» شما را به ملاحظه پاسخ حمزه زارعی، فعال سیاسی و اجتماعی دعوت می کند:

 

1. نمایندگان مجلس اگر به وظایفشان آگاه باشند می‌ توانند مشکلات کشور را که عمده‌ آن اقتصادی است را حل کنند. مجلس قابلیت استیضاح وزیر و حتی خلع رئیس‌ جمهور را دارد پس در قانون اساسی دارای بالاترین جایگاه تصمیم‌‌ سازی و نظارتی در جمهوری اسلامی است.
مجلس می‌ تواند با ارائه، اصلاح و تصویب قوانین جدید و به روز رسانی قوانین گذشته که دیگر کارایی لازم را ندارند مشکلات کشور را در مدت کوتاهی حل کند.

2. مهمترین انتظار از مجلس جدید؛ اصلاح ساختار قوانین جاری در راستای اقتصاد تولید محور و همچنین الزام دولت به شفاف سازی در تمامی زمینه‌ های اقتصادی.

3. نمایندگان کنونی اگر بخواهند به دنبال گرفتن امتیاز برای استان به این وزارتخانه و آن وزارتخانه بروند، یقیناً راه اشتباه گذشتگان را ادامه خواهند داد و شاید بتوانند در کوتاه مدت برای افراد خاصی سودمند باشند اما در بلند مدت چیزی جز خسران و مرگ زمان نخواهند داشت لذا بهتر است به اصلاح ساختار قوانین در راستای منافع مشترک در استان بپردازند. برای مثال استان ما در قطب انرژی و صنعتی ایران قرار دارد که می‌ توانند با تصویب یک سری قوانین صنایع جانبی در این زمینه را فعال و امکان تولید ثروت را فراهم سازند.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/129407