کد خبر: 129328 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 31 ارديبهشت 1399 - 08:52
۱۸۳ هزار کارت منزلت به سالمندان شیرازی اعطا می‌شود

اتحادخبر: رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز گفت: با کمک دستگاه‌های خدمات رسان شیراز و برای تکریم سالمندان، ۱۸۳ هزار کارت منزلت شامل خدمات متنوع اجتماعی، فرهنگی و درمانی به این قشر در شیراز اعطا می‌شود.

اتحادخبر: رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز گفت: با کمک دستگاه‌های خدمات رسان شیراز و برای تکریم سالمندان، ۱۸۳ هزار کارت منزلت شامل خدمات متنوع اجتماعی، فرهنگی و درمانی به این قشر در شیراز اعطا می‌شود.

۱۸۳ هزار کارت منزلت به سالمندان شیرازی اعطا می‌شود

به گزارش ایرنا؛ علی ناصری، افزود: با تعدادی از نهادها نظیر دانشگاه علوم پزشکی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری و بهزیستی شیراز مذاکره شده تا هر یک از این مراکز، خدماتی به سالمندان شیراز در قالب ارائه کارت منزلت اعطا کنند.

وی با بیان اینکه این اقدام با هماهنگی بهزیستی استان فارس انجام شده، گفت: این کارت به زودی تهیه و در آیین نکوداشت منزلت سالمندان در اختیار حدود ۱۸۳ هزار سالمند شیرازی قرار داده خواهد شد.

ناصری بیان داشت: پیشتر بنا بود که کارت منزلت تنها برای پنج هزار نفر شامل، ۲ هزار سالمند تحت حمایت بهزیستی، ۲ هزار سالمند زیر پوشش کمیته امداد و یک هزار سالمند بازنشسته نهادهایی مانند شهرداری تهیه شود اما در ادامه مقرر شد که با همکاری دستگاه‌های دیگر این کارت برای همه سالمندان شیرازی که حدود ۱۸۳ هزار سالمند است، تهیه شود.

رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با تاکید بر ورود شهرداری این کلانشهر به ارایه خدماتی به سالمندان شیرازی، ادامه داد: نشانی و نام تمام دستگاه‌های خدمات رسانی که در این طرح مشارکت دارند پشت کارت منزلت سالمندی درج شده است.

ناصری اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که در مرحله اول اجرای این طرح، آیین اعطای کارت منزلت به سالمندان شیرازی در آینده نزدیک و احتمالا در هفته‌های آینده در آیینی رسمی تحویل تعدادی از سالمندان شیرازی شود و در ادامه این طرح به تمام جمعیت ۱۸۳ هزار نفری سالمندان این کلانشهر توسعه یابد.

وی افزود: در قالب اجرای این طرح هدف این است که رویکرد جامعه به سمت سالمندان و نیازهای این قشر جلب و در نهایت باید قوانینی برای تسهیل انجام امور سالمندان در همه بخش‌ها و به ویژه خدمات درمانی و پزشکی تدوین شود.

او اضافه کرد: شیراز باید زودتر از این در زمینه افزایش خدمات سالمندان اقدام می‌کرد و در حالی که موضوع اعطای کارت منزلت به سالمندان از 2 سال پیش پیگیری شده ولی بنا به دلایلی این کار عقب افتاده است.

ناصری، با تاکید بر این که بیشترین خدمات مورد نیاز سالمندان، خدمات درمانی و پزشکی است اظهار داشت: امیدواریم کار به نحوی به پیش رود که دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آینده بتواند خدمات به سالمندان این کلانشهر را افزایش دهد.

رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز گفت: جامعه ما دیگر خیلی جوان نیست و رفته رفته خیل عظیم میانسالان در حال حرکت به سمت سالمندی هستند و در یک دهه آینده شمار قابل توجهی از جامعه میانسال ما به مرحله کهنسالی وارد خواهند شد که این موضوع نیازمند پیش‌بینی هایی است.

وی افزود: مدنظر قرار دادن نیازمندی‌های سالمندان به ویژه خدمات پزشکی و روانشناسی مورد نیاز این قشر یکی از اولویت‌های اصلی جامعه امروز است.

ناصری، همچنین با تاکید بر آموزه‌های بزرگان دینی، علمی و ادبی مبنی بر توجه به بزرگترها و سالمندان بیان کرد: تکریم سالمند یکی از ویژگی‌های فرهنگی جامعه ماست و شیراز نیز شهر مهربانی و نوعدوستی است که بخشی از این ویژگی به توجه به سالمندان معطوف می‌شود.

لزوم وضع قوانینی برای تکریم سالمندان

وی ادامه داد: در تلاش هستیم با همکاری حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز و اداره ثبت احوال این شهر، سامانه‌ای طراحی شود که اطلاعات سالمندان شیراز از طریق مراجعه آنها به این سامانه جمع آوری و کارت منزلت نیز به نشانی پستی آنها ارسال شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/129328