کد خبر: 129207 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 29 ارديبهشت 1399 - 10:02
ماموریت بیمارستان شهید چمران شیراز در چرخه خدمات کرونا پایان یافت

اتحادخبر:  رییس بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران شیراز با بیان اینکه این مرکز از روزهای نخست شیوع بیماری کرونا به مدت حدود دو ماه پذیرای بیماران مبتلا به کرونا بود گفت: با پاکسازی و ضدعفونی کامل، این بیمارستان بار دیگر در حوزه تخصصی خود در زمینه خدمات فوق تخصصی ارتوپدی و جراحی‌های مغز و اعصاب، پذیرای بیماران و مراجعان است.

اتحادخبر:  رییس بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران شیراز با بیان اینکه این مرکز از روزهای نخست شیوع بیماری کرونا به مدت حدود دو ماه پذیرای بیماران مبتلا به کرونا بود گفت: با پاکسازی و ضدعفونی کامل، این بیمارستان بار دیگر در حوزه تخصصی خود در زمینه خدمات فوق تخصصی ارتوپدی و جراحی‌های مغز و اعصاب، پذیرای بیماران و مراجعان است.

ماموریت بیمارستان شهید چمران شیراز در چرخه خدمات کرونا پایان یافت

به گزارش ایرنا؛ سید علی هاشمی روز دوشنبه با بیان اینکه با همت جهادی مجموعه کارکنان بیمارستان شهید دکتر چمران ایجاد زیرساخت پذیرش مبتلایان به کرونا فراهم شده بود افزود: مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران شیراز از روزهای ابتدایی اپیدمی کرونا از جمله مراکزی بود که درهای خود را به روی بیماران مبتلا به کرونا گشود و این مبارزه ایثارگرانه در خط مقدم مبارزه با کرونا، به مدت حدود دو ماه ادامه یافت.

 

وی با بیان اینکه این بیمارستان شیراز، حدود دو هفته است که با پاکسازی و ضدعفونی کامل، بار دیگر در حوزه تخصصی خود در زمینه خدمات فوق تخصصی ارتوپدی و جراحی های مغز و اعصاب، پذیرای بیماران و مراجعان است افزود: همکاران بیمارستان با همت و فداکاری، تمام تلاش خود را برای نجات مبتلایان به کرونا به کار بستند.

 

او با بیان اینکه بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونا  در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، این بیمارستان به عنوان یکی از مراکز معین پذیرش بیماران مبتلا به کرونا انتخاب شده بود افزود: با اعلام این تصمیم از روز سوم اسفند، اقدامات زیرساختی در این زمینه آغاز و کار اعزام بیماران بستری به دیگر مراکز درمانی انجام گرفت. از پنجم اسفند با اجرای مانور عملیاتی، فرآیندهای مربوط به نحوه ورود، پذیرش و بستری بیماران و تعیین مناطق خاکستری و قرمز، در بیمارستان را آغاز کردیم و در این زمینه تلاش شد تا زمینه های تامین حداکثری سلامت کارکنان نیز پیش بینی شود.

دکتر هاشمی با بیان اینکه به دلیل ماهیت این مرکز آموزشی درمانی، تغییر کاربری برای پذیرش مبتلایان به بیماری های عفونت تنفسی با تلاش مضاعفی از سوی کارکنان همراه بود، ادامه داد: با تلاش و همت جهادی همکارانم در بیمارستان شهید دکتر چمران، از هشتم اسفند ۹۸، آمادگی پذیرش بیمار مبتلا به کرونا در این مرکز آموزشی درمانی فراهم شد و چهاردهم اسفند، نخستین بیمار دارای کرونا برای بستری در بخش های پیش بینی شده، در بیمارستان پذیرش شد.

 

این متخصص ارتوپدی تعداد بخش های پیش بینی شده برای پذیرش مبتلایان به کرونا را شامل سه بخش بستری عادی و سه بخش مراقبت های ویژه شامل دو ICU و یک ICUارتوپدی اعلام کرد که در چند فاز، پذیرش در این بخش ها به صورت عملیاتی درآمد و مابقی بخش ها نیز به عنوان پشتیبان بخش های پذیرش، در نظر گرفته شدند.

 

 رییس بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران شیراز  در پاسخ به این سوال که نحوه مشارکت کارکنان بیمارستان در این خدمت جهادی و در خط مقدم مبارزه با کرونا چگونه بوده است، گفت: در کنار ۸۹ پزشک فوق تخصص، فلوشیپ، متخصص و پزشک عمومی، ۶۱۳ نیرو شامل حوزه پرستاری، پاراکلینیک، اداری، مالی و خدماتی در این خدمت سهیم شدند.

هاشمی مدت زمان پذیرش مبتلایان به کرونا در این مرکز را از چهاردهم اسفند ۹۸ تا ششم اردیبهشت امسال اعلام کرد و افزود: به طور کلی ۲۴۸ بیمار مشکوک به کرونا در طول این مدت وارد بیمارستان شدند که از این تعداد ۲۱۹ نفر مثبت قطعی بودند. با تلاش های همکاران بیمارستان ۱۸۹ نغر ترخیص به منزل و ۲۷ نفر ترخیص به نقاهتگاه شده و متاسفانه ۱۰ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

 رییس بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران شیراز  ادامه داد: از مجموعه ورودی های مربوط به کرونا، ۸۲درصد بیماران عادی و ۱۸ درصد بیماران نیازمند مراقبت های ویژه بودند، ۶۳ درصد مربوط به شیراز، ۳۵ درصد مربوط به دیگر شهرستان های استان و دو درصد نیز مربوط به دیگر استان ها بودند.

 

اولویت سلامت کارکنان با پیش بینی استانداردهای حفاظتی

 

او تاکید کرد: در طول مدت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا، سلامت کارکنان بیمارستان به عنوان یک اولویت مهم تعریف شده و تلاش کردیم تا لوازم حفاظتی و پروتکل های ایمنی، حتی بالاتر از سطح استاندارد مورد توجه قرار گیرد که همین امر موجب شد تا آمار کارکنان مبتلا در بیمارستان شهید دکتر چمران پایین بوده و همگی از گروه بی علامت بودند که در حال حاضر در وضعیت مناسبی هستند.

دکتر هاشمی در ادامه از حمایت های مادی و معنوی نیکوکاران سلامت از خدمات این مرکز درمانی در مبارزه با کرونا قدردانی کرده و اظهار کرد: در طول این مدت، بیش از 100 فرد و گروه نیک اندیش در این زمینه با مجموعه بیمارستان شهید دکتر چمران همراهی داشتند که 30 نفر به صورت خودجوش بوده و ۸۵ نفر نیز با تلاش کارکنان، برای مشارکت در خرید دستگاه و وسایل حفاظتی جذب شدند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نقش رسانه را در این زمنیه تاثیرگذار خوانده و افزود: با معرفی گوشه ای از خدمات این مجموعه در قالب های رسانه ای و اقدامات فرهنگی که گاه حتی در سطح بین المللی نیز مورد توجه قرار گرفت، ضمن انگیزه بخشیدن به کارکنان؛ نیک اندیشان نیز به نحو فعالانه ای برای سهیم شدن در این خدمت جهادی، اعلام آمادگی کردند.

او همچنین به تلاش های همکاران خود در زمینه وسایل حفاظتی مانند شیلد و آستین های محافظ کارکنان، به عنوان خدمتی دیگر اشاره کرده و افزود: خانواده های کارکنان نیز در این زمینه با ما همراه بودند و با تهیه وسایل محافظتی و یا اقلامی مانند کرم های مرطوب کننده برای پیشگیری از آسیب های پوستی، با مجموعه همکاری داشتند.

 

عضویت در طرح جهانی درمان بیماران مبتلا به کرونا

 

 رییس بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران شیراز  در بخش دیگری از صحبت های خود به عضویت این مرکز درمانی در طرح جهانی سازمان WHO اشاره کرد که بر این اساس چهار پروتکل درمانی برای مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شد.

هاشمی در این زمینه توضیح داد: بیمارستان شهید دکتر چمران، یکی از ۱۱ بیمارستان کشور بود که به عضویت این طرح در آمده و از پروتکل های تعریف شده برای درمان بیماران استفاده شده است.

او با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های علمی، بیماری کرونا در سطح دنیا ادامه دار خواهد بود، اجرای اینگونه طرح های پژوهشی در مقیاس جهانی را اقدام ارزشمندی می داند که می تواند در آینده، نتایج قابل توجهی را به جامعه جهانی عرضه کند.

این متخصص ارتوپدی تلاش های خالصانه همکاران خود با تمام قوا را دارای تاثیری بسزا در کاهش آسیب های ناشی از کرونا و مرگ و میر بیماران دانست و گفت: با توجه به کاربری متفاوت این مرکز درمانی، آماده سازی بیمارستان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و ارائه خدمت در این زمینه را ثمره همت جهادی و تلاش بسیار همکاران خود می دانم که موجب شد نتایج خوبی در این زمینه رقم بخورد.

 

ضدعفونی و پاکسازی علمی بیمارستان شهید دکتر چمران برای پذیرش دوباره مراجعان

 

دکتر هاشمی ادامه داد: از ششم اردیبهشت نیز با پایان ماموریت این مرکز درمانی در زمینه پذیرش بیماران مبتلا به کرونا، فرآیند ضدعفونی، پاکسازی و آماده سازی مجدد بیمارستان به شیوه علمی انجام گرفت و لازم است این اطمینان را به مردم بدهم که می توانند با اطمینان کامل، دریافت خدمات درمانی موردنیاز خود را در حوزه های تخصصی و فوق تخصصی از این مرکز دنبال کنند.

 

 رییس بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران شیراز  همچنین به خدمات و تلاش های شبانه روزی تیم ستادی مدیریت بیماری کرونا  به عنوان زیرساخت دیگری برای موفقیت فارس در زمینه کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت: باید اذعان کنم که کار بسیار سخت و فشرده ای بود و با ساعت ها نشست و همفکری، برنامه ریزی ها انجام می گرفت.

 

وی یکی از برنامه های موفق این ستاد را مشارکت در تولید اقلام حفاظتی عنوان کرد و یادآور شد: با تاکید رئیس دانشگاه و پیگیری اعضای این ستاد، در فارس اقلام حفاظتی تولید شد که همین امر در کاهش آمار ابتلای کارکنان به کرونا نیز موثر بود.

تاکنون علاوه بر شیراز در شهرستان‌های ، فسا ، جهرم ، لارستان ، گراش ، آباده ؛ مرودشت ؛ اقلید ، استهبان ؛ خرم بید؛ رستم ؛ کازرون ،  فیروزآباد ؛ کوه چنار ؛ کوار ، سپیدان ؛ داراب ؛ پاسارگاد ؛ ممسنی ؛ زرقان ، لامرد ؛ ارسنجان ،  سروستان ، بوانات ؛ نی ریز ، مُهر ؛ زرین دشت ؛ قیروکارزین ؛ بیضا ؛ سرچهان ؛ فراشبند ؛ خرامه و بختگان  بیماری کرونا شایع شده است.

 

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان ، شهید فقیهی ، نمازی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا  در کشور شناسایی شده اند.  از بین مبتلایان جدید، ۳۴۰ مورد بستری و یک هزار و ۴۶۶ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر رسید.  مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/129207