امروز: شنبه 10 خرداد 1399
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 27 ارديبهشت 1399 - 20:05
گزارش اختصاصی اتحاد خبر به مناسبت روز روابط‌عمومی؛

اتحاد خبر – ثریا شیری: روابط‌عمومی به عنوان یک بخش سازمان که هم با مدیران و کارکنان و هم با مردم و رسانه‌ها سر و کار دارد، تاثیر بسیار زیادی بر تصمیم‌گیری‌ها، پیشرفت و برنامه‌ریزی یک سازمان می‌گذارد. کارکنان شاغل در بخش روابط‌عمومی سازمان همان‌طور که از عنوان شغلشان مشخص است باید دارای مهارت ارتباطی خوب و قوی باشند....

اتحاد خبر – ثریا شیری: روابط‌عمومی به عنوان یک بخش سازمان که هم با مدیران و کارکنان و هم با مردم و رسانه‌ها سر و کار دارد، تاثیر بسیار زیادی بر تصمیم‌گیری‌ها، پیشرفت و برنامه‌ریزی یک سازمان می‌گذارد. کارکنان شاغل در بخش روابط‌عمومی سازمان همان‌طور که از عنوان شغلشان مشخص است باید دارای مهارت ارتباطی خوب و قوی باشند. آن‌ها آیینه تمام‌نمای یک سازمان هستند؛ که با نشان‌دادن عملکرد و اقدامات سازمان مربوطه به شکلی موثر و مفید، در موفقیت و پیشرفت آن سازمان نقش پررنگی ایفا می‌کنند. از آن‌جا که روابط‌عمومی بخشی است که با بیرون سازمان نیز ارتباط دارد، تسلط و آشنایی بیشتری با خواسته‌ها، انتقادات، گلایه‌ها و سوالات مردم و رسانه‌ها دارد؛ پس اهمیت‌دادن به جایگاه روابط‌عمومی در یک سازمان می‌تواند به برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، هدف‌گذاری‌ها و استراتژیک آن سازمان قوت بخشیده و یک کارنامه خوب برای سازمان باشد.
اما آیا به این بخش ارزشمند در سازمان‌های کشور و استان بوشهر بهاء داده می‌شود؟ آیا مدیران ارشد سازمان‌ها روابط‌عمومی را بر اساس تعاریف علمی ارائه شده می‌بینند؟ آیا از کارکنان شاغل در بخش روابط‌عمومی سازمان خود کاری مهم‌تر و بیشتر از چاپ بنرها و عکاسی از جلسات خواسته‌اند؟ 27 اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات و روابط‌عمومی بهانه‌ای شد تا نظر کارشناس روابط‌عمومی استانداری،مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و بنیاد مسکن استان بوشهر را در این خصوص جویا شویم که در ادامه می‌خوانید:

اتحاد: تعریف شما از روابط‌عمومی چیست؟
مجید رضایی – روزنامه نگار باسابقه استان و کارشناس روابط‌عمومی استانداری بوشهر: روابط‌عمومی همان‌گونه که از ترجمه تحت لفظی برمی‌آید در واقع به معنای ارتباط‌گرفتن با عموم مردم است؛ روابط‌عمومی و وظیفه روابط‌عمومی هر دستگاه یا مجموعه یا نهاد، اقدامات موثر و با اهداف مشخص به منظور بهتر شناساندن یک دستگاه یا یک مجموعه یا یک‌گروه به عامه مردم و جامعه هدف است.
مجید حسینی – مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

 

 

از نظر من روابط‌عمومی به عنوان مشاور رئیس دانشگاه، برنامه‌ریز برای سازمان، کارکنان و مردم و همچنین یک رابط بین مردم، کارکنان و مسئولان سازمان است. روابط‌عمومی باید دارای برنامه‌ریزی باشد، نقاط ضعف و قوت سازمان خود را بشناسد و به مسئولان بگوید، عملکرد مثبت و خدماتی که در سطح دستگاهش دارد انجام می‌گیرد را به جامعه نشان بدهد، ارتباط خیلی خوب و چند جانبه‌ای بین مسئول، کارکنان و مردم استان و کشورش داشته باشد.
کریم شیخی‌شتان – مدیر روابط عمومی اداره کل بنیاد مسکن استان بوشهر: روابط‌عمومی تخصص ایجاد تعادل بین امورات درون سازمان و برون سازمان است. به عبارتی روابط عمومی مشاور و همراه مدیریت سازمان جهت برنامه ریزی و سازماندهی امورات درون سازمانی و منعکس کننده انتظارات و خواسته های جامعه از سازمان می باشد.

 اتحاد: مدیر روابط‌عمومی یک دستگاه اجرایی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
مجید رضایی: یک مدیر روابط‌عمومی در وهله نخست باید متخصص این حوزه باشد تا بتواند با جامعه هدف ارتباط قوی بگیرد و در شناساندن مجموعه و ارگان متبوعش به جامعه هدف موفق باشد، باید به حوزه رسانه و فضای مجازی اشراف کامل داشته باشد و از ابزارهای رسانه‌ای به نحو مطلوب بهره بگیرد.
مجید حسینی: اولین معیار، داشتن هوش اجتماعی و هیجانی است، پس از آن برون‌گرا بودن دومین معیاری است که مدیر روابط‌عمومی باید داشته باشد. تعامل خوبی با مردم، کارکنان، مسئولان، مدیران و رسانه‌ها داشته باشد، از روابط‌عمومی خوبی برخوردار باشد، در زمینه کاری خود دارای تخصص و تجربه باشد، به شغل خود علاقه داشته باشد، آراستگی موجب حفظ پرستیژ خود و سازمان می‌شود. آداب معاشرت و احترام به دیگران و رسانه‌ها حفظ کند.
کریم شیخی‌شتان: مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر روابط‌عمومی داشتن تخصص و تسلط به مفاهیم و اصول روابط‌عمومی علمی، صداقت و شفافیت و داشتن روحیه انتقادی و نگرش واقع‌بینی است.

اتحاد: مهم‌ترین چالش‌های روابط‌عمومی در ایران و در استان بوشهر چیست؟
مجید رضایی: به نظر بنده مهم‌ترین و اساسی‌ترین چالشی که روابط‌عمومی‌ها در ایران و استان بوشهر با آن مواجه هستند نوع نگاه مردم به روابط‌عمومی و تنزل جایگاه روابط‌عمومی‌ها است؛ در حال حاضر روابط‌عمومی‌ها تا سطح یک ارگان تبلیغاتی و تدارکاتچی تنزل پیدا کرده‌اند و از رسالت واقعی خود دور شده‌اند.

به جای اینکه اتاق فکر یک سازمان یا ارگان باشند و ارتباط قوی با جامعه برقرار کنند به یک واحد تدارکات‌چی و برگزارکننده مراسمات تبدیل شده‌اند. کارشناسان متخصص و کاربلد در روابط‌عمومی‌ها به کار گرفته نمی‌شوند و در واقع روابط‌عمومی‌ها از نظر نیروی انسانی متخصص مشکلات زیادی دارند.
مجید حسینی: روابط‌عمومی چالش‌های زیادی دارد، اما یکی از چالش‌ها این است که خیلی از سازمان‌ها به جایگاه و اهمیت روابط‌عمومی پی نبرده‌اند و وظیفه این بخش از سازمان را فقط در چسباندن پوستر و کارهای تبلیغات می‌دانند. در برخی از سازمان‌ها، پرسنل خسته‌ای که در هیچ بخش دیگری نمی‌توانند کار کنند را به روابط‌عمومی می‌فرستند. یکی دیگر از چالش‌های روابط‌عمومی این است که حقوق و مزایای خوبی به کارکنان این بخش از سازمان پرداخت نمی‌شود، کارکنان روابط‌عمومی به‌صورت شبانه‌روز و حتی در روزهای تعطیل، عید نوروز، مراسم شهادت و هر مراسم دیگری باید حضور داشته باشند و همیشه باید گوش به زنگ و پاسخ‌گو باشند. اما به اندازه فعالیت و تلاششان دیده نمی‌شوند و تشویق و مزایا و امکانات رفاهی کمتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. چالش دیگر کمبود پرسنل تخصصی در روابط‌عمومی است، نبود اعتبار مشخص و تجهیزات نیز از دیگر چالش‌های این بخش است. اما خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی این چالش‌ها خیلی کمتر است.
کریم شیخی‌شتان: مهم‌ترین چالش‌های روابط‌عمومی در ایران و استان‌ها، تحصیلات غیر مرتبط و عدم مهارت و تخصص کافی اکثر مدیران و کارکنان روابط عمومی به این حرفه، اتخاذ موضع محافظه‌کارانه، غیر منتقد، غیرشفاف و متملق مدیریت سازمان، دور بودن از خلاقیت، علم و تکنولوژی روز و به ویژه مهارت فناوری اطلاعات از دیگر چالش‌های روابط‌عمومی‌های امروز است.

اتحاد: از نظر شما چه چیزی برای کار روابط‌عمومی زیان‌بار است؟
مجید رضایی: روزمرگی، ایستایی و عدم حرکت رو به جلو برای روابط‌عمومی زیان‌بار است و در واقع روابط‌عمومی باید همواره از ابزارهای بروز بهترین استفاده را کند تا بتواند بهترین بهره‌وری را داشته باشد.
مجید حسینی: کم‌تحرکی، تلاش کم، نداشتن ایده و خلاقیت و دروغ‌گفتن به مردم، کارکنان و مدیر خیلی زیان‌بار است. نداشتن صداقت نتیجه‌ای جز شکست ندارد. به طور کل، باید به‌روز، پویا و زنده باشد.
کریم شیخی‌شتان: عدم نگرش واقع‌بینی، فقدان شجاعت و ریسک‌پذیری، روحیه محافظه‌کارانه و عدم تخصص از جمله موارد زیان‌بار برای روابط‌عمومی‌هاست

اتحاد: برای ارتقاء جایگاه روابط‌عمومی در درون و برون سازمان چه کار‌هایی انجام شده است؟
مجید رضایی: متاسفانه در کشور با ارتقاء جایگاه روابط‌عمومی مواجه نیستیم و روز به روز شاهد تضعیف جایگاه روابط‌عمومی‌ها هستیم.
مجید حسینی: در درون سازمان، با ایده‌ها و تولید محتواهای جدید، کلیپ، انیمیشن، موشن گرافیک و اینفوگرافی، خدمات و عملکرد کارکنان و مدیران سازمان را در اختیار مردم و رسانه‌ها و کارکنان قرار دهیم، با کارکنان و مدیران برخورد خوبی داشته باشیم، در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تمام اقداماتی که حتی بهورزها، پرسنل خدماتی، پرسنل اورژانس 115، پزشکان، متخصصان، پرستاران و همه پرسنل ما در هر جای استان انجام دادند، آن را به صورت خبر و فتوخبر رسانه‌ای می‌کنیم و همکاران ما اخبار را در سایت و فضای مجازی می‌بینند و انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و تلاش خود را بیشتر می کنند و سازمان موفق‌تر خواهد شد. وقتی سازمانی موفق شود مردم از آن نفع بیشتری خواهند برد. و در برون سازمان با تولید محتوا باید عملکرد سازمان به خوبی نشان داده شود، با مردم، رسانه‌ها و فعالین اجتماعی تعامل خوب داشته باشند. نقاط ضعفی که مردم، رسانه‌ها و فعالین اجتماعی در خصوص سازمان عنوان می‌کنند را به مدیران اعلام کنند تا آن‌ها را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنند. 
کریم شیخی‌شتان: قبل از هر چیز ارتقای مهارت و تخصص و اصول روابط‌عمومی و تقویت نگرش واقع‌بینی و روحیه انتقادی، شفافیت و آشنایی با تکنولوژی روز و به‌ویژه مهارت‌های نرم‌افزاری می‌تواند موجب تقویت جایگاه روابط‌عمومی در برون و درون سازمان شود.

اتحاد: روابط‌عمومی‌ها باید پل بین سازمان و مردم باشند، یعنی هم عملکرد سازمان را به اطلاع مردم برسانند و هم دغدغه‌ها و مشکلات مردم را به سازمان انتقال دهند، اما واقعیت آن است که امروز روابط‌عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی بیشتر وجه اول روابط‌عمومی یعنی انتشاردهنده عملکرد دستگاه هستند شما برای تقویت وجه دوم ارتباط مردم با سازمان چه کارهایی انجام داده‌اید؟
مجید رضایی: از رسانه‌های استان می‌خواهیم که مشکلات و معضلات موجود در استان را به ما منتقل کنند تا بتوانیم با انتقال آن به مدیریت استان، گامی در راستای کاهش مشکلات و رفع آنها برداریم.
مجید حسینی: روابط‌عمومی باید علاوه بر اعلام عملکرد سازمان، در میان مردم باشد و از ناراحتی‌ها و مشکلات و دغدغه‌هایشان آگاه باشد. باید از فضای مجازی به عنوان یک فرصت برای شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان و مرتفع‌کردن آن‌ها استفاده شود. روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی با اعلام خبرهای مرتبط به خدمت به مردم با زبانی ساده، سواد سلامت مردم را افزایش می‌دهد. تلاش ما در روابط‌عمومی برای ارتباط نزدیک‌تر و تعامل بیشتر با مردم و رسانه‌ها بوده است، حوزه سلامت جایی است که مردم در شرایط سخت به آن مراجعه می‌کنند اینکه بتوانیم در آن شرایط سخت به مردم کمک کنیم خیلی ارزشمند است سازمان ما جایی است که مردم وقتی که مشکل داشته یا بیمار هستند مراجعه می‌کنند و دست نوازش و گوش شنوا بودن برای مردم خیلی ارزشمند است و اهمیت زیادی دارد. در پایان از کنار مردم بودن لذت می‌بریم، چون وظیفه هر سازمان خدمت به مردم است.
کریم شیخی‌شتان: فراهم‌ساختن راه‌های ارتباطی بیش از پیش برای مردم جهت ارتباط با روابط‌عمومی سازمان و ارتباط تعاملی می‌تواند در این زمینه مفید باشد که در این راستا با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و حمایت جدی مدیرکل بنیاد مسکن استان، برنامه‌های خوبی را اجرایی کرده‌ایم.

براساس آن‌چه از تعاریف علمی و تخصصی روابط‌عمومی آمده است و آن‌چه در گزارش خواندیم، به نظر می‌رسد روابط‌عمومی قلب تپنده یک سازمان است، که اگر به آن بهاء داده شود می‌تواند ارتقای یک سازمان را تضمین کرده و بی‌توجهی به آن باعث تضعیف آن سازمان خواهد شد. امید است که این واحد کاربردی و حیاتی در سازمان‌ها، جایگاه اصلی خود را یافته و شاهد بهبود عملکردها در سازمان‌ها و رضایت‌مندی مردم باشیم.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • جزئیات ابتلای 41 مورد جدید به کرونا در استان بوشهر
  • راز قتل خشونت‌بار در وحدتیه؛ قاتل جوان برای مقتول تله گذاشت
  • اولویت مجلس یازدهم احیای جایگاه حقیقی مجلس باشد
  • جزئیات ابتلای 105 مورد جدید به کرونا در استان بوشهر
  • آتش سوزی در دهرود دشتستان مهار شد / تصاویر
  • طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا / امروز ۴ خرداد ۹۹
  • جزئیات ابتلای26 مورد جدید به کرونا در استان بوشهر
  • احمد غلامی پور: این مجلس نمی تواند کارآمد باشد/ معیشت مردم و توجه به منافع ملت ایران در اولویت باشد
  • مجلس انقلابی و دستمال کثیف
  • جزئیات ابتلای 47 مورد جدید به کرونا در استان بوشهر
  • سید غالب حسینی: هیچ انتظاری از مجلس ندارم/ مجلس یازدهم از دیگر مجالس ضعیف تر خواهد بود
  • یکی از بزرگترین دغدغه های مالی شهرداری بعد از ۱۲ سال مرتفع شد
  • حمزه زارعی: نمایندگان کنونی به دنبال راه اشتباه گذشتگان نباشند/ اولویت مجلس جدید الزام دولت به شفاف سازی در تمامی زمینه‌ ها باشد
  • جناب نماینده مجلس؛ شرف المکان بالمکین
  • تجدید میثاق دکتر ابراهیم رضایی با شهدا /تصاویر
  • قبیله گرایی سیاسی و قومیتی را قبول ندارم/ سعی می کنم در برابر نقدها زودرنج‌ نباشم/ از اولین شماره های اتحاد جنوب مخاطب این نشریه هستم
  • تشییع و خاکسپاری خالق شعرهای دشتسونی در برازجان/تصاویر اختصاصی
  • آینه ی اقلیم دشتسون درگذشت
  • سالشمار زندگی استاد فرج الله کمالی؛ آینه ی شعر دشتسون
  • دیدار منتخب دشتستان در مجلس یازدهم با مدیر مسئول و تحریریه اتحاد جنوب و اتحاد خبر/ تصاویر
  • جزئیات ابتلای 16 مورد جدید به کرونا در استان بوشهر+نقشه
  • تشییع و خاکسپاری خالق شعرهای دشتسونی در برازجان/تصاویر (2)
  • جزئیات ابتلای ۲۳ مورد جدید به کرونا در استان بوشهر / یک نفر به فوت شدگان اضافه شد / فوت خانم ۷۱ ساله دیلمی
  • جزئیات ابتلای 77 مورد جدید به کرونا در استان بوشهر /کرونا در شهرستان بوشهر ترمز برید
  • توضیحات روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر پیرامون رویداد بیمارستان سلمان فارسی
  • جزئیات 4 مبتلای جدید به کرونا در استان بوشهر/ وضعیت دشتستان همچنان فوق قرمز
  • چالش‌ها و فرصت‌های روابط عمومی
  • سیر تا پیاز این روزهای بورس
  • جزئیات ۱۹ مبتلای جدید به کرونا در استان بوشهر
  • جزئیات ابتلای 79مورد جدید به کرونا در استان بوشهر /رکورد بی سابقه ابتلا به کرونا در استان بوشهر