امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 24 ارديبهشت 1399 - 09:41
دکتر فرهاد عباسی متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با اتحاد خبر:

اتحاد خبر - مهشید شهنه مطلق: یک متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با اتحاد خبر گفت: بیماران بهبود یافته ممکن است تا دو هفته بعد ناقل بیماری باشند. دکتر فرهاد عباسی که این روزها در بخش کرونایی بیمارستان خلیج فارس بوشهر فعالیت می کند می افزاید: اغلب بیماران ما نیاز به بخش ویژه پیدا نمی‌کنند، یعنی بیمارانی که مشکلات زمینه‌ای دارند و بیماریشان خیلی...

اغلب بیماران کرونایی نیاز به بخش مراقبت های ویژه ندارند/ احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا در بیماران بهبود یافته

اتحاد خبر - مهشید شهنه مطلق: بعد از ورود کرونا ویروس به استان بوشهر، آمارها روز به روز پیشروی کرد. بیمارستان شهدای خلیج فارس با تجهیزات کامل تبدیل به بیمارستان سانتر کرونا شد و امروز ۲۳ اردیبهشت که این گزارش تهیه می شود ۱۶ مبتلای جدید به آمار کرونایی های استان بوشهر اضافه شد. کرونا همچنان می تازد در استانی که دیگر سفید نیست...!

به دلیل شرایطی که ویروس کووید - ۱۹ ایجاد کرده و در این‌ روزها زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده، اتحاد خبر با دکتر فرهاد عباسی متخصص بیماری های عفونی گفتگویی انجام داده است که شما را به خواندن آن‌ دعوت می کند.

تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و اهمیت قرنطینه خانگی
دکتر فرهاد عباسی متخصص بیماری های عفونی و فوکال پونت علمی بیماری کورونا در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر که این روزها در بخش کرونایی بیمارستان خلیج فارس بوشهر فعالیت می کند، راهکارهای لازم برای افرادی که بهبود یافته اند و ممکن است تا دو هفته بعد ناقل بیماری باشند را اینگونه عنوان می کند و می گوید: بیمارانی که در بیمارستان بستری می شوند بعد از اینکه دوره درمانشان تکمیل می‌ شود و اندیکاسیون ترخیص پیدا می‌ کنند و شرایط بالینی و آزمایشگاهی ترخیص را احراز می کنند، اگر شرایط قرنطینه خانگی را داشته باشند ترجیح ما این است که در اتاق جدا، با تهویه مناسب یا پنجره، سرویس بهداشتی مجزا قرنطینه شوند و اگر سرویس بهداشتی جدا نداشته باشند توصیه به ضد عفونی بعد از هر بار استفاده می‌شود. کلاً اگر شرایط مناسب رعایت قرنطینه را داشته باشند، ترخیص می‌ شوند و به خانه می‌ روند و باید به مدت دو هفته در قرنطینه خانگی بمانند.

او وضعیت دیگر بیمارانی که شرایط ترخیص را ندارند عنوان می کند و ادامه می دهد: آنهایی که شرایط رعایت قرنطینه خانگی را به صورت کامل ندارند، از بخش کرونا به یک بخش کم خطرتر منتقل می شوند و آنجا چند روزی می مانند تا شرایطشان احراز شود و بعد ترخیص می‌ شوند. برای اینگونه بیماران هم توصیه می‌ کنیم تا مدتی که آن دو هفته تمام شود باز در شرایط قرنطینه بمانند، بیرون نروند، تماس نداشته باشند، جهت کارهای مرسوم از خانه خارج نشوند و حتی با اطرافیان و خانواده شان هم تماس نداشته باشند. بعد از اینکه این دو هفته طی شد، مدت زمان بستری در بیمارستان و مدتی که در دوره کمون بیماری بودند، در مجموع کلا حدود سه هفته طول می‌ کشد. در این زمان معمولا انتقال ویروس متوقف شده و فرد معمولاً بیماری را به شخص دیگر انتقال نمی دهد.




احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا در بیماران بهبود یافته
دکتر عباسی درباره بیمارانی که یکبار کرونا گرفته اند و اینکه ممکن است دوباره مبتلا به این بیماری شوند، می گوید: ما چنین موردی نداشتیم ولی گزارش‌ هایی در سطح دنیا موجود است که افرادی که این بیماری را گرفته اند و بهبود پیدا کرده‌اند مجدداً به این بیماری مبتلا شده اند، یعنی ممکن است که ایمنی این بیماری به صورت صد در صد نباشد. توصیه ما به کسانی که این بیماری را گرفته و بهبود یافته اند، این است که این افراد هم مانند سایر افراد جامعه کماکان احتیاطات ایمنی را رعایت کنند، ماسک بزنند و دستکش بپوشند. ابتلای به این بیماری دلیل این نیست که فرد دیگر کاملاً ایمن باشد و بخواهد بی پروا در جامعه حضور داشته باشد.

اغلب بیماران ما نیاز به بخش مراقبت های ویژه ندارند
وی در پاسخ به این سوال که روند بهبود بیماران کرونایی بعد از بستری در مراقبت‌ های ویژه چگونه است؟ می گوید: اغلب بیماران ما نیاز به بخش ویژه پیدا نمی‌کنند. بخش ویژه درصد کمی از بیماران را به خود اختصاص می‌دهد، یعنی بیمارانی که مشکلات زمینه‌ای دارند و بیماریشان خیلی شدید می شود به بخش مراقبت‌ های ویژه یا آی‌ سی‌ یو منتقل و از آنها مراقبت می شود، وقتی وضعیتشان پایدار شد به بخش عادی منتقل می شوند و بعد از اینکه پایداریشان بیشتر شد و شرایط ترخیص را احراز کردند مرخص می‌شوند یعنی به عبارت دیگر اغلب بیماران ما نیاز به بستری در آی سی یو ندارند و در بخش های عادی بستری می شوند.

ایجاد ۴ بخش مختلف در بیمارستان انتقال بیمارستانی را به حداقل رساند
بر اساس این گزارش برای اینکه تماس حداقلی بین بیماران وجود داشته باشد، چند بخش متفاوت را در بیمارستان خلیج‌ فارس تعبیه شده است که دکتر عباسی در این باره می گوید: در یک بخش فقط بیمارانی بستری میشوند که تست کرونایشان مثبت شده است. در هر اتاق یک بیمار بستری می شود، اگر تعداد بیماران افزایش پیدا کند و بخش جوابگو نباشد، با حفظ فاصله حداکثری در هر اتاق دو بیمار بستری می شود ولی تلاش ما بر این است که در هر اتاق یک بیمار باشد.

او می افزاید: این بخش شامل بیمارانی است که PCR مثبت هستند. بیمارانی که از نظر سی تی اسکن و علائم بالینی ابتلا به کرونایشان خیلی متحمل باشد در بخش جدای دیگری بستری می شوند. این افراد علائم بیماری تنفسی دارند و سی تی اسکنشان شواهد بیماری را نشان می دهد.

و همچنین می گوید: بیمارانی که علائم حاد تنفسی دارند سی تی اسکن آنها شواهد کمتری از بیماری را نشان می دهد و اندیکاسیون بستری را دارند، آنها در یک‌ بخش مجزا دیگری بستری می شوند.

دکتر عباسی ادامه می دهد: بیمارانی که در واقع علائم بیماری و حال وخیمی دارند در ICU بستری می شوند یعنی ما بیمارانمان را به چهار گروه مختلف تقسیم کرده و در بخش های جداگانه بستری می کنیم. به این ترتیب انتقال درون بیمارستانی به حداقل ممکن می رسد.

حضور همراه در بخشهای بیمارستان ممنوع است
وی درباره ارتباط بیماران کرونایی با خانوادهایشان در ایام بستری می گوید: آنها با خانواده خود ارتباط مستقیم و فیزیکی ندارند. برای حفظ سلامتی بیماران ورود همراه به بخش کرونا ممنوع است و فقط می‌ توانند از طریق تلفن‌ همراه، با تماس تلفنی یا تصویری با همراهان خود در ارتباط باشند.

او همچنین ارتباط همراه با بیمار در بخش مراقبت های ویژه را شرح می دهد: در بخش مراقبت های ویژه عموما بیماران بدحال هستند و بعضا نیاز به ساپورت تنفسی دارند و هوشیاری پایین تر از حدی است که بخواهند با همراه ارتباط برقرار کنند ولی اگر بیماری هم داشته باشیم که توانایی ارتباط با همراهان از طریق موبایل داشته باشد، ارتباطش بلامانع است.

این روزها که گوش و چشم‌ ها از شنیدن اخبار کرونا پر شده، هستند کسانی که با شرایطی دشوار در خط مقدم برای دفاع از جان هموطنان خود در حال فعالیت هستند.

در همین روزها، کسانی هستند که هفته ها حسرت دیدن فرزندان و عزیزانشان به دلشان مانده و با نگرانی در حال انجام وظیفه هستند تا بلکه تلاش هایشان، قطره ای باشد برای خاموش کردن آتشی که یک ویروس نوپدید برپا کرده است.

کادر درمان که تپیدن نبض زندگی افراد در بیمارستان ها بدون وجود آنان غیر ممکن است، حالا روزهای پر خاطره ای را در تقویم زندگی خود ثبت می کنند، روزهایی که گویی ماهیت آنان تنها در لباس فرم معنا پیدا می کند و سایر ابعاد زندگی شان بیش از هر زمان دیگری تحت تاثیر شغلشان قرار گرفته است.

تمهیدات انجام گرفته در بیمارستان خلیج فارس بوشهر برای جلوگیری از کرونا ویروس
فرهاد عباسی تمهیدات انجام گرفته برای کادر پزشکی جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا در بیمارستان خلیج فارس را اینگونه شرح می دهد: اولین اقدام این بود که بیمارستان تبدیل به سانتر کرونا شد و دیگر هیچ مریضی غیر از بیمار کرونایی پذیرش نمی‌ شود. در واقع بیمارانی که با مشکل تنفسی مراجعه می‌ کنند در بدو ورود توسط پزشک مستقر در بخش اسکرین خارج از فضای اورژانس معاینه می شود، در صورتی که مشکوک به کرونا باشد به داخل اورژانس از یک ورودی مجزا هدایت می‌ شود، به عبارت دیگر درب ورودی بیماران با پرسنل متفاوت است. بیمار وارد اورژانس می شود و توسط متخصص طب اورژانس ویزیت می شود، سی تی اسکن به عمل می‌ آید و آزمایش های مورد نیاز از او گرفته می شود. سپس توسط ویزیت متخصص عفونی ویزیت می شود. در صورتی که نیاز به بستری داشته باشد دستور بستری داده می شود و بیمار از اورژانس به بخش هدایت می شود و در صورتی هم که نیاز به بستری نداشته باشد با توصیه قرنطینه خانگی و داروهای سرپایی بیمار به منزل فرستاده می شود و در قرنطینه خانگی قرار می گیرد.



مسیر پرسنل و بیماران از هم مجزا است
او دیگر اقدامات برای محافظت از پرسنل بیمارستان را عنوان می کند و می گوید: مسیری را تعبیه کرده ایم که فرد از آن مسیر وارد قسمت مخصوص می شود و پکیج مخصوص به او تحویل داده می شود. این پکیج شامل لباس های مخصوص، ماسک، دستکش، کلاه، عینک، شیلد (محافظ مخصوص) و رو کفشی می باشد. این تجهیزات در رختکن های مخصوص پوشیده می شوند و بعد شخص وارد بخش مورد نظر می شود و بعد از اینکه ویزیت ها تمام شد، از یک مسیر دیگر خارج می شوند، لباسها مخصوص را در می آورند و لباس ها در سطل های مخصوص قرار داده، دست ها را ضد عفونی می کنند و از یک خروجی مجزا، خارج می‌ شوند، یعنی در ورود و خروج کاملاً مجزا است.

این متخصص عفونی می گوید سعی کردیم برای پرسنل خودمان آلودگی را به حداقل ممکن برسانیم و شرح می دهد: بعد از اینکه بیمار، پزشک، پرسنل، پرستار، نیروی خدماتی، نگهبان و هر شخصی که در بیمارستان فعالیت می‌کند لباس‌ های مخصوص استفاده شده را در سطل های مخصوص قرار می دهند و دست ها را ضدعفونی می کنند از در مجزا خارج و بیمارستان را ترک می‌ کنند.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1399/02/24 - 12:40
0
0
بسیار مطالب جالب واموزنده بود دست اقای دکتر درد نکنه خداوند حافظش باشه
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...