کد خبر: 128610 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 19 ارديبهشت 1399 - 20:58
فرج الله کمالی؛ یک راز بر لبان دشتسون

اتحاد خبر _ حسین جعفری:مانند بسیاری از متولدین دیگر دهه ی سی و چهل ، این جانب نیز ، زنده یاد ، استاد فرج الله کمالی را با غزل ماندگار " قمرو" شناختم و کمتر دانش آموز رشته ی ادبیات و علوم انسانی بود که آن سال ها این غزل را از حفظ نباشد . اما بعدها توفیق حاصل شد که در محافل و مجالس و همایش ها ، هرچند کم تعداد از محضر استاد خوشه چینی...

                                                                   حسین جعفری



صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
   (سعدی)


مانند بسیاری از متولدین دیگر دهه ی سی و چهل ، این جانب نیز ، زنده یاد ، استاد فرج الله کمالی را با غزل ماندگار " قمرو" شناختم و کمتر دانش آموز رشته ی ادبیات و علوم انسانی بود که آن سال ها این غزل را از حفظ نباشد . اما بعدها توفیق حاصل شد که در محافل و مجالس و همایش ها ، هرچند کم تعداد از محضر استاد خوشه چینی کنم و از رایحه ی نفسشان در شعرخوانی و از عطر وجودش بهره مند گردم ؛اما هزاران افسوس که دیگرجسم ایشان درمیان ما نیست ، اما استاد کمالی ، شاعر دل ها بوده و هست و زندگانی جاویدانی را از امروز بر لبان مردم دشتسون و استان بوشهر و خطه ی جنوب آغاز کرده است که تا گویش دشتسونی هست ، کتاب دشتسونی بر تارک آن می درخشد.

 

 

چرا که به فرمایش استاد کاووس کمالی نژاد ، زنده یاد ، فرج الله کمالی " شاعری بود که با لب های مردم خندید و با دیدگان آنان گریست " و شعرهای کتاب دشتسونی بیان دردها و غم و شادی مردم دشتستان است و جا دارد که از نقادان  چیره دست و استادان محلی سرا ی هم استانی و گویش شناسان تقاضا کنم که برا ی نشان دادن مرواریدهای درخشان این کتاب ارزشمند  به مردم شریف دشتستان  که کمتر فرصت مطالعه ی کامل این کتاب را دارند وبرای  زنده نگهداشتن یاد و خاطره ی این بزرگ مرد و اثر ماندگارش ، نقد و بررسی این کتاب را فراموش نکنند .
زنده یادان فرج الله کمالی و ایرج شمسی زاده  دو اختر تابناک شعر و ادب جنوب کشور هستند که در زمینه ی محلی سرایی و زنده نگهداشتن گویش های زادگاه خود ، در سطح کشور شناخته شده هستند و هردو به اصول و معیار شعر کلاسیک و اوزان و بحور عروضی شعر فارسی اشراف کامل داشتند و علاوه بر این اصول و آداب و دستور زبان گویش های محلی و زبان مادری خود را کامل هم در لفظ و هم در معنا به طور عمیق می شناختند و کلمه و واژه ای نبود که برایشان نا آشنا باشد .

 


استاد کمالی علاوه بر این که شاعری توانا در محلی سرایی بود و شعرهایش در مضامین عالی و قالب های متناسب سروده شده در واقع یک گویش شناس ماهر نیز بود که گویش دشتستانی را در میان دیگر گویش های زبان فارسی و در قیاس و بیان اشتراک و افتراق با دیگر گویش ها مطالعه و پژوهش کرده بود و این در کتاب دشتسونی آشکار است که بررسی آن با ارایه ی مثال و نمونه ها به وقتی دیگر موکول می شود.
گویش ها اگرچه زیر گروه زبان رسمی و ملی هستند  و یک زبان به حساب می آیند اما در لفظ و گفتار همراه با  اعمال سلیقه و بیان مردمی در یک روستا یا شهر و حومه و منطقه  با شهر و منطقه ی دیگر تفاوت ها یی شنیده می شود و به دلیل پیشینه ی طولانی یک گویش و به دلیل این که جنبه ی گفتاری زبان است به طور مستقل هر گویشی در لفظ و معنا و صرف و نحو (دستور زبان ) با گویش های دیگر تفاوت دارد و یک شاعر محلی سرای توانا و مسلط بر گویش محلی باید این ظرافت ها را بداند و در شعر اعمال کند . که زنده یاد ، استاد فرج الله کمالی  از این توانایی به خوبی برخوردار بود . 


                                   یادش گرامی و جاویدان

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/128610