امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 08 ارديبهشت 1399 - 20:00
نگرخواهی اتحاد خبر از صاحب نظران و فعالان سیاسی و اجتماعی به بهانه ۹ اردیبهشت روز شوراها(5)

اتحاد خبر: در تقویم رسمی کشور ما (ایران) روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها معرفی شده است. به همین بهانه چند سئوال از برخی صاحب نظران و فعالان سیاسی و اجتماعی پرسیده ایم. حسین برازجانی: شوراها بازدهی جز ضرر و بازماندن از توسعه و آبادانی شهر، روستا و جامعه نداشته و در آتیه هم نخواهند داشت. چون گاه این افراد ناگزیر زیر دین رای دهندگان...

حسین برازجانی: برخی مواقع شوراها ریشه اصلی فساد در حوزه مدیریت شهری هستند

اتحاد خبر: در تقویم رسمی کشور ما (ایران) روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها معرفی شده است. شورا یک اصل عقلی است که آموزه های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است.


شورای شهر مجلسی محلی در سطح شهر هاست، که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند. وظیفه اصلی این مجلس: انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست.

در کشور ما تاکنون پنج دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزار شده است که اولین دوره آن در اسفندماه سال ۱۳۷۷ و دوره پنجم آن همزمان با انتخابات داوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد.

به همین بهانه چند سئوال از برخی صاحب نظران و فعالان سیاسی و اجتماعی پرسیده ایم.

 

1. به طور کلی شوراهای شهر و روستا به اهداف اولیه تشکیل خود دست یافته اند؟
2. نقش شوراها در مدیریت شهری را چگونه ارزیابی می کنید؟ تاثیرات منفی و مثبت
3. با توجه به میزان هزینه مالی که شوراها روی دست شهرداری ها میگذارند در مجموع با ادامه کار شوراها با شرح وظایف، اختیارات و شرایط فعلی موافقید؟


«اتحاد خبر» شما را به ملاحظه پاسخ حسین برازجانی، روزنامه نگار و نویسنده دشتستانی دعوت می کند:

 


۱. در طول تاریخ رویکرد بشر به مشورت و تبادل نظر باصاحبان فکر و تجربه پیشینه ای به اندازه زندگی اجتماعی دارد. حاکمان با به خدمت گرفتن افراد خردمند و فرزانه در رای و اندیشه آنان برای رهایی از بن بست های سیاسی و اجتماعی و اداره امور بهرمند می شوند. در دین اسلام نیز کرارا بر این امر تاکید شده است و مشورت سازمان یافته در امور نیز سابقه ای کهن در تاریخ شورا دارد. پس از انقلاب نیز با اینکه لزوم وجود شوراهای مختلف در قانون تصریح شده بود اما تدوین ساز و کار اجرای آن تا دولت اول خاتمی به تعویق افتاد تا اینکه اولین دوره انتخابات سراسری در ۷ اسفند ۱۳۷۷ با استقبال زیاد مردم در بین ۴۰۰۰۰ هزار حوزه انتخاباتی برگزار و نهایتا ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر و روستا برگزیده شدند و در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ همزمان آغاز بکار کردند.

۲. اما اعضای شوراها در تمام ادوار گذشته تاکنون در شهرهایی مثل برازجان و بخش ها و روستاهای تابعه چقدر در توسعه پایدار و رفاه مردم مفید و تاثیرگذار بوده اند به نحوه ی انتخابات اعضا بر می گردد. گرچه نمی توان خدمات حدود بیش از بیست ساله شوراها در ادوار گذشته و حال حاضر را نادیده انگاشت اما بی شک نامزدهایی که در انتخابات با فرصت امکانات مالی و زرق و برق تبلبغاتی و با نیت بهره برداری از احساسات و وابستگی های قومی و تعصبات قبیله ای شرکت کرده و انتخاب می شوند. علاوه بر اینکه بذر کینه و دشمنی را در بین مردم می پاشند که بهبود و آلام این زخمها سالها ادامه خواهد داشت و علاوه بر پیامدهای منطقه ای و ملی که به همراه دارد مانع از شفاف شدن فضای انتخابات و ورود افراد شایسته شده؛ مانع ورود افراد نخبه و توانمندتر که از امکانات مالی و قوم و قبیله کمتری برخوردارند به عرصه انتخابات می گردد و چون این افراد با آرا آحاد مردم شهر و روستا انتخاب نمی شوند به آرایی که بر این قانون نانوشته و کوبیدن بر طبل تعصبات قوم گریی و طایفه کشی و هزینه سیم و زر به نیت برگشت چند برابری، نه براساس صلاحیت و شایستگی، تجربه و تخصص، توانایی و مهارت و خلاقیت، شایسته سالاری به نفع آنان به صنادیق ریخته می شود متکی هستند بازدهی جز ضرر و بازماندن از توسعه و آبادانی شهر، روستا و جامعه نداشته و یقینا در آتیه هم نخواهند داشت. چون گاه این افراد ناگزیر زیر دین رای دهندگان خویشاوند خود ممکن است به خواسته های فراقانونی در جهت تامین منافع شخصی خود یا قوم و قبیله قرار گیرند.

۳. در اینجاست که آن فرد منتخب شورا بجای نظارت بر اجرای صحیح قانون توسط مدیریت شهرداری، ابتدا در جهت تامین هزینه های متحمله ستادی و منافع شخصی خود بوده همین انگیزه و عوامل مادی که اخیرا باعث تشویق و ترغیب تعداد زیادی از افراد بی تخصص و ناکارآمد با این نیت مادی برای شرکت و عضویت در شورا شهر و روستا شده که در صورت انتخاب به این سبک و سیاق علاوه بر اینکه موجب اختلاف و دو دستگی بین اعضای شورا شده مدیریت شهرداری را با تهدید به استیضاح تحت فشار قرار می دهند که لازمه آن مانع و نادیده گرفتن تخلفات احتمالی شهرداری هاست و این موضوع پاشنه آشیل، لوث شدن قوانین و مقررات و ریشه اصلی فساد در حوزه مدیریت شهری و شورا و باعث و مانع از پیشرفت و بالندگی شهر و روستاست.

با این روند لازم است که هم مردم فهیم در‌انتخابات با هوشیاری بیشتر ضمن اجتناب از پدیده قوم گرایی و طایفه کشی متعصبانه و مزموم که ریشه در جاهلیت منسوخ شده اقوام بدوی دارد نه انسان های اندیشمند و صاحب نظر امروزی و هم سیاستمداران و قانون نویسان جامعه نیز با اصلاح قانون، چند فیلتر مناسب و آزمون علمی برای افراد نامزد برگزار یا حداقل به افرادی مجال حضور در این عرصه را بدهند که سالها در دانشگاه های کشور کتابها و مقالات مرتبط با آن حوزه را مطالعه و بهره برداری کرده باشد. اما شوربختانه با این تمثیل محلی (تا اره دم داره خرس مهمون کفتاره) تا این قانون نانوشته هزینه های بی حساب و کتاب ایام انتخابات و ارجعیت نهار و شام چلوکباب بر نان و پنیر سبزی ستادها می چربد و وجود اندک افراد ناسخته که به فکر و اندیشه خود با بهایی ناچیز چوب حراج می زنند و تکیه بر قوم گرائی و قبیله کشی در این میدان برنده را تعیین و اعضا را بر کرسی شورا می نشانند منتخبین شورایی که از دل چنین تفکری انتخاب می شوند و باید همچون پل ارتباطی مستحکمی بین آحاد مردم و مردم با حکومت باشند پلی چوبین و سست خواهند بود. و اگر چنانچه در آینده نیز این روند در بین بعضی از شهرتاشان ادامه داشته باشد شوربختانه عدم شوراها به زِ وجود آنها خواهد بود.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1399/02/10 - 14:23
0
1
درود بر دوست نازنینم که نام زیبایش را نمی دانم کاش می دانستم منتقدم آقاست یاخانم که چگونه خطابش کنم اما بهرحال مرقوم فرموده آید که سوال اول را جواب نداده ام کدام سوال؟ من نمی دانم وانگهی مگر برگه امتحان بوده که به یک سوال جواب نده ام از نمره ام کم شود دوست عزیز شما یقینا از اختلافات پیش آمده در ادوار پیشین اطلاع ندارید برای مثال در دور اول ریش سفیدان دوطایفه بزرگ برازجان در روز قبل از انتخابات درمسجد جنت باهم عهد بستند و قسم خوردند که بجای تک رای به کاندید هر دو طایفه رای دهند اما ظاهراً یک طایفه به عهد خود وفا نکرد و با گرفتن رای آن طایفه؛ طایفه دیگر ناکام ماند که اینگونه موارد در تمام ادوار باعث اختلاف شده شما منکر طایفه گری هستید همین دوره اول بجز مرحوم اعتصامی که رای آحاد مردم بود آقای پاپری؛ خانم فخرایی؛ خانم ارشدی از کدام طایفه بودند آقایان حسینی وروان به از چه قبیله ای بودند؟ درکدام دوره سراغ دارید که یک یا دو نفر منتخب از قبیله خاصی نبوده آمد درکدام دوره انتخابات افرادی ناسخته رای خود رانفروخته اند؟ چند نفر ازکاندیدتورها هزینه چند صدملیونی نکرده همه برای رضای خدا بوده درشهری با داشتن ۱۱۰ هزارنفر جمعیت وقتی فردی باحدود۳۰۰۰ رای انتخاب می شود یعنی رای آحاد مردم؟ یا طایفه وقبیله خود؟
1399/02/08 - 22:57
0
1
خب جناب آقای برازجانی عزیز و بزرگوار با سلام و احترام
سؤال اول را که با یک کلی گویی جواب ندادید خودت هم بخونش
اما سؤال دوم اولا که منظور سؤال کننده فقط برازجان و روستاهاش لطفا عینک بدبینی را از روی چشمان مبارکتان بردارید تو همین شورای فعلی بجز یکی دو نفر بقیه کجا صاحب طایفه آنچنانی هستند؟
کدوم بذر کینه؟ متن سؤال نقش شوراها حالا مثبت یا منفی در مدیریت شهری بوده یکبار خودت پاسخ خودته بخون !!! معلومه بازهم جواب نداده اید رفتید توی بحث آرا و نحوه انتخابات مطمئن باشید کسانی که میان پای صندوق همونهایی هستند که دارن اونجا زندگی میکنند خوب به شایستگان طایفه خودشون رأی میدن اشکالش کجاست؟
اما سؤال سوم عزیز شورا جای اختلاف نظر ها و اختلاف سلیقه هاست، مستند حرف بزن شما دارید تهمت به منتخبین مردم میزنید یعنی همه این افراد میخوان هزینه انتخابات را به طریقی در بیارن؟ اصلاً اینطور نیست، سعه صدر و نظر باز داشتن خیلی خوبه همین توهم ها و همه اعضا شورا را بایک چوب زدن باعث شده عده ای از افراد شایسته وارد صحنه نشوند. اعضا شورای قبلی باهمه اختلافاتی که داشتند فرداً انسانهای بسیار پاک و شریفی بودند و هیچیک از ادعاهای شما به آنها نمی چسبد و همین اعضا فعلی هم تمام تلاششان همراهی و احترام به خواسته شهر و مردم بوده است و تضاد و اختلافات بین اعضا که امری عادی است ریشه در فرهنگ جامعه دارد که باید سالها مشق دمکراسی شود.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...