- نشست فرماندهان پایگاهها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
- چهار درصد باقیمانده از کالاهای متروکه سنواتی بنادر بوشهر در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفت /اهتمام ویژه دستگاه قضا برای خروج کامل کالاهای متروکه از بنادر استان
- پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی پروژه فاصلاب شهرهای شمالی استان بوشهر
- کرایههای حمل و نقل عمومی از امروز گران شد
- امروز شنبه یکم اردیبهشت؛ قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران
- قیمت طلا و سکه یک اردیبهشت۱۴۰۳/ سکه در یک قدمی کانال ۴۴ میلیون
- ریزپرنده چیست؟
- اگر ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟ (+عکس)
- علائم هشداردهنده حمله قلبی
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
اتحادخبر - مهدی بردبار: موضوع خودکشی صادق خانِ هدایت اساساً دارای ریشه های فلسفیِ ژرفی ست که باید آن را به نحوی علمی مورد کنکاش و واکاوی قرار داد. در پویش نقد جدید، آفریننده از اثرش جدا نیست. آن چه که در این جُستار در مورد مرگ هدایت واکاوی می گردد بر مبنای نگرش بر آثار وی، فلسفه و دیدگاه او درباره ی زندگی ست که در آثارش انعکاس یافته است...
مهدی بردبار:
موضوع خودکشی صادق خانِ هدایت اساساً دارای ریشه های فلسفیِ ژرفی ست که باید آن را به نحوی علمی مورد کنکاش و واکاوی قرار داد. در پویش نقد جدید، آفریننده از اثرش جدا نیست.آن چه که در این جُستار در مورد مرگ هدایت واکاوی می گردد بر مبنای نگرش بر آثار وی، فلسفه و دیدگاه او درباره ی زندگی ست که در آثارش انعکاس یافته است.
ذهنِ فلسفی هدایت را باید با اندیشه های فلسفی واکاوی کرد. داستان هایی فلسفی و ژرف مانند "بوف کور" و "سه قطره خون" و "سگ ولگرد" و "زنده به گور" و... را که از عمق وجودش برخاسته بود، نگاشت و به شکلی فلسفی به زندگی خود پایان داد.
اما فلسفه ی خودکشیِ وی چه بود؟ به چه دلیل هدایت رفتن را به ماندن ترجیح داد؟ چرا علی رغم اندیشه های پیرامون جامعه ی خود او چنین راهی را در پیش گرفت؟
پاسخ به این گونه پرسش ها را باید در تطبیق فلسفی و اخلاقی صادق خان هدایت با سه تن از بزرگ ترین شاعران و نویسندگان و فیسلوفان تاریخ جست که خودِ وی توجه خاصی به آنان داشت:
۱-"خیام"
۲-" آرتور شوپنهاور"
۳- "ویلیام شکسپیر"
یکی از آثار شگفت انگیز و منحصر به فرد صادق خان هدایت (مقدمه بر رباعیات خیام) است که برای نخستین بار دست به شناخت ژرف درون مایه ی اندیشه های خیام زده است. هدایت از بزرگ ترین پیروان اندیشه ی بدبین خیام است، همان گونه که فلسفه ی سر دسته ی بدبینان جهان "شوپنهاور" را شناخت. به گفته ی دکتر "عبدالحسین زرین کوب" برای شناخت خیام با کسی چون هدایت بود. در این جا عیناً پاره هایی از مقدمه ی رباعیات خیام را گزارش می کنم:
من دامنِ زهد و توبه طی خواهم کرد
با مویِ سپید قصد می خواهم کرد
پیمانه ی عمرِ من به هفتاد رسید
این دَم نکنم نشاط کی خواهم کرد
صادق خان هدایت می افزاید:
پس می توانیم به طورِ صریح بگوییم که خیام از سنِ شباب تا موقعِ مرگِ مادی بدبین و شکّاک بوده و یا فقط در رباعیاتش این طور می نموده و یک لحن تراژیک دارد...
در جای دیگری از مقدمه بر رباعیات خیام چنین می نگارد:
قیافه ی متینِ خیام او را پیشِ از همه چیز یک فیلسوف و شاعرِ بزرگ همدوشِ لوکرس، اپیکور ، گوته، شکسپیر و شوپنهاور معرفی می کند...
برای تطبیق اندیشه های دو یا چند اندیشمند یا فیلسوف مهم ترین مسئله شناخت ژرف و دقیق و عمیقِ اندیشه های آنان است. در چنین شرایطی در حوزه ی ادبیات تطبیقی می توانیم نقاط اشتراک اندیشه های این اندیشمندان را با یکدیگر مقایسه کنیم و احیاناً تأثیرات یکی بر دیگری را نشان دهیم. هدایت در سایه ی اطلاعات بسیار وسیع و ژرف از ادبیات داستانی-فلسفی دنیا و نیز شناخت فلسفه ی فیلسوفان بزرگ ایران و جهان دست به نوشتن شاهکارهای خود زد. گاه حسب حال نویسی قهار مانند "اشتفان تسوایک" بود و پیام "کافکا" را می نوشت (که به نوعی مانیفست خود هدایت است) و گاه مانند بزرگانی چون"داستایفسکی" و کافکا در عالم خلسه در یک شب یک داستان را آغاز می کرد و صبحگاهان به پایان می برد و گاه مانند جهان پهلوان رستم شمشیر می کشد و به سختی به بیگانگان و دشمنان ایران زمین می تازد.
چنان که اشاره رفت؛ در "مقدمه بر رباعیات" صادق خان، خیام را فیلسوفی همدوش شکسپیر و شوپنهاور و... معرفی می کند و چنین تطبیقی میسر نیست مگر این که هدایت فلسفه ی این سه تن نام آورِ بدبین را به ژرفی دریافته باشد. نخست شکسپیر:
در نمایش نامه ی به شدت مشهورِ "هَملت، "شکسپیر" از زبان این قهرمان فراموش نشدنی،جمله ای را بیان می دارد:
بودن یا نبودن؟ مسئله این است...
به انگلیسی:
to be or not to be
این همان جمله ای ست که "آلبر کامو" در موردش می گوید:
ابتدا باید به این پرسش پاسخ گفت سپس به دنبال پاسخ پرسش های دیگر رفت...
و در این جا هدایت نخست به این پرسش پاسخ می دهد و نبودن را برمی گزیند.
همان گونه که خیام اظهار داشته بود:
گر آمدنم به من بُدی نامدمی
ور نیز شدن به من بُدی کی شدمی
به زان نبُدی که اندر این دیرِ خراب
نه آمدمی نه شدمی نه بُدمی
و اما چرا هدایت پاسخ این پرسش ازلی شکسپیر (از زبان هَملت) را نبودن می دهد؟
در این جاست که باید به سراغ شناخت ژرفِ هدایت از فلسفه ی عظیمِ خودکشیِ شوپنهاور در شاهکارِ کوه پیکرِ او ؛"جهان همچون اراده و تصور" رفت تا بتوان ژرفای اندیشه ی هدایت را در خودکشی خود باز شناخت.
اگر بخواهیم فلسفه ی خودکشی شوپنهاور را واکاوی کنیم به چنین نگرشی خواهیم رسید:
خودکشی یعنی متوقف ساختِ خود خواسته ی پدیدارِ فردی، با انکارِ اراده ی زندگی، که تنها فعالیت آزادیِ اراده برای ظهور در پدیدار است. و بنابراین چنان مثلاً "آسموس" آن را می نامد؛ "دگرگونیِ متعالی"، تفاوت زیادی دارد.
اما خودکشی نه تنها از انکارِ اراده ی بسیار فاصله دارد بلکه تایید نیرومندِ اراده و به گفته ی "فریدریش نیچه"؛ "اراده ی معطوف به قدرت" است زیرا ماهیتِ ذاتیِ انکار در این واقعیت پوشیده است که از لذاتِ زندگی اجتناب شود نه از غم هایِ آن. در این جا باید اضافه کرد که هدایت از غم های جهان دوری کرد نه از لذات آن، چنان که فلسفه ی خیام و می پرستی و خوشگذارنی او را هدف زندگی قرار داد:
من ظاهرِ نیستی و هستی دانم
من باطن هر فراز و پستی دانم
با این همه از دانشِ خود شرمم باد
گر مرتبه ای ورای مستی دانم
خودکشی زندگی را اراده می کند و صرفاً ناخشنودی از شرایطی ست که آن را به فرد تحمیل می کند. بنابراین فرد به هیچ رو از اراده ی زندگی دست نمی کشد، بلکه صرفاً زندگی را ترک می گوید زیرا پدیدارِ فردی را نابود می کند. او زندگی را اراده می کند. هستی و تاییدِ بی مانعِ جسم را اراده می کند، اما شرایط دست به دستِ هم می دهند و مانعِ این ها می شوند و نتیجه برایِ او رنجِ عظیم خواهد بود (چنان که در مورد صادق خان هدایت به خوبی مشاهده می شود)
فرد اراده ی خود را در این پدیدارِ خاص چنان دست و پابسته می یابد که نمی تواند کوشش های خود را گسترش دهد و نمایان سازد. بنابراین بر اساس ماهیتِ درونی خودش تصمیم می گیرد و از این رو تمامی پدیدارهای منفرد برایش یکسان اند زیرا خودش از هرگونه به وجود آمدن و درگذشتن برکنار می ماند و هسته ی درونی زندگیِ تمامیِ چیزهاست. زیرا همین اطمینانِ درونی و راسخی که همه ی ما را قادر می سازد تا بدونِ ترسِ مداوم زندگی کنیم، یعنی این اطمینان که اراده نمی تواند بدون پدیدارش (جسمش) باشد، حتی در مورد خودکشی نیز فعل را تایید می کند.
در این جا لازم است که به این پاره از داستان زنده به گور هدایت اشاره شود تا باور هدایت را به فلسفه ی خودکشی شوپنهاور نمایانده باشیم:
نه کسی تصمیم خودکشی را نمی گیرد ، خودکشی با بعضی ها هست. در خمیره و در سرشت آن هاست، نمی توانند از دستش بگریزند. این سرنوشت است که فرمانروایی دارد ولی در همین حال این من هستم که سرنوشت خودم را درست کرده ام، حالا دیگر نمی توانم از دستش بگریزم، نمی توانم از خودم فرا بکنم...
اراده ی زندگی درست همان قدر در این خودکشی (شیوا) ظاهر می شود که در آسایش و راحتی حفظِ نفس و لذاتِ جسمانی تولید مثل چهره می نماید. این همان وحدتِ "تریمورتی" ست (تثلیث هندوان که اضلاعِ آن برهما و ویشنو و شیوا به ترتیب در خاک و آب و آتش تجسم پیدا می کنند = چنان که هدایت نیز به فلسفه ی و اندیشه های هندی توجه بسیار زیادی داشت و در آثارش به شدت به چشم می خورد از جمله بوف کور) که هر چند در زمان گاه این سر و گاه آن سرِ خود را نمایان می کند و هر موجودِ بشری کلاً عبارت از آن است.
خودکشی"نه نوع (جمع و اجتماع) که صرفاً فرد را انکار می کند" ما در زندگی خود یاد گرفته ایم که چون زندگی همواره بر اراده ی زندگی قطعی و رنجْ ذاتیِ زندگی ست، خودکشی یا از بین بردن فردی به دستِ خود عملی یک سره باطل و نابخردانه است، درست همان طور که مثلاً رنگین کمان با وجود تغییر سریع قطراتی که آن را در لحظه حفظ می کند ثابت باقی می ماند. شدتی که فرد با آن زندگی را اراده می کند و بر آنچه سدِ راهِ آن می شود یعنی بر رنج می شورد او را به نقطه ی استهلاکِ خود می کشاند، طوری که اراده ی فردی بیش از آنچه رنج باید اراده را در هم بشکند به وسیله ی یک عملِ اراده ی جسمی که صرفا نمایش خود اراده است، نابود می سازد. او دقیقاً به این خاطر که خودکشی نمی تواند اراده ورزی را متوقف سازد از زندگی دست می شوید و اراده در این جا خود را حتی از طریق توقف پدیدار (جسم) خود تایید می کند، زیرا دیگر قادر نیست خود را به شکلِ دیگری تایید کند. اما همان طور که رنجی که از آن دوری می گزیند است که به عنوانِ ریاضتِ اراده می تواند آن را به سویِ انکار خود و رستگاری هدایت کند. شخص خودکشی کننده (مانند هدایت) از این دیدگاه مانند یک زخمی هست که پس از آغازِ جراحیِ دردآوری که می تواند او را به طورِ کامل درمان کند، اجازه نمی دهد عمل به پایان برسد و در عوض ترجیح می دهد بیمار بماند. رنج وارد می شود و این گونه امکان انکار اراده بدونِ در هم شکستن باقی می ماند. درست به همین دلیل است که تمامِ نظام های اخلاقی خواه فلسفی و خواه مذهبی خودکشی را محکوم می کنند هر چند خودشان جز یک سلسله دلایل عجیب و سفسطی دلیل دیگری برای این حکم بیان نمی کنند.
بنابر آن چه خاطر نشان شد؛ خودکشی فلسفی هدایت نه تنها یک انحطاط نیست، بلکه تایید نیرومند اراده است. خودکشی نمی تواند اراده ورزی را متوقف سازد و در اینجا اراده ی خود را حتی از طریقِ توقف پدیدار (جسم) خود تایید می کند، زیرا دیگر قادر نیست خود را به شکلِ دیگری تایید کند.
و به سروده ی مسعودِ فرزاد در رثای صادق خانِ هدایت:
شایسته همراهیِ سیمرغ مگس نیست
ماندن حدِ ما بود از آن روی بماندیم...
تازه ترین خبرها
- نشست فرماندهان پایگاهها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
- چهار درصد باقیمانده از کالاهای متروکه سنواتی بنادر بوشهر در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفت /اهتمام ویژه دستگاه قضا برای خروج کامل کالاهای متروکه از بنادر استان
- پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی پروژه فاصلاب شهرهای شمالی استان بوشهر
- کرایههای حمل و نقل عمومی از امروز گران شد
- امروز شنبه یکم اردیبهشت؛ قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران
- قیمت طلا و سکه یک اردیبهشت۱۴۰۳/ سکه در یک قدمی کانال ۴۴ میلیون
- ریزپرنده چیست؟
- اگر ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟ (+عکس)
- علائم هشداردهنده حمله قلبی
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
- استاندار بوشهر: نقش سپاه در توفیقات نظام برجسته است
- سرمربی جدید تیم فوتبال تراکتور امروز انتخاب می شود
- پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس
- بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده/دلالها خطرناک هستند
- آغاز انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز
- بیمه زنان خانهدار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد
- دیدار حسین امیرعبداللهیان با دستیار ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد
- مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح
- افزایش ۲۳ درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا
- دختر ۱۱ ساله زنی را که با مادرش درگیر شده بود، کشت!
- گزینه سرمربیگری سرخها برای فصل بعد مشخص شد
- تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد!
- ستاره استقلال زیر تیغ جراحی؛ زمان بازگشت به میادین مشخص شد
- تولد دوباره ستاره استقلال بعد از ۶ ماه
- تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
- 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
- استان بوشهر به کرویدر ترانزیتی اوراسیا، روسیه و کشورهای خلیج فارس تبدیل شده است
- پتروشیمیها حق ورزش و جوانان استان بوشهر را نادیده نگیرند
- تخصیص ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح فاضلاب گناوه و دیلم
- آزمون استخدام سازمان تامین اجتماعی در بوشهر برگزار شد
- سپاه نقشی غیر قابل انکار در توفیقات نظام جمهوری اسلامی داشته است
- هفته ای پر بارش پیش روی کشور/ ورود سامانه جدید از روز دوشنبه
- آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد
- فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
- جشنواره هندبال استان بوشهر برگزارشد
- تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
- حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و ۶ مجروح
- واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل
- پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه پاسداران
- بیانیه حشدالشعبی عراق درباره انفجار مهیب در یک پایگاه نظامی
- تصاویری از بهشت روی زمین در شمال ایران
- قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/01
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/01
- بانک قرضالحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
- پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
- شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریتهای مهمتری در جبهه غزه و لبنان داریم
- جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
- ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
- توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه