کد خبر: 126654 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 12 فروردين 1399 - 08:48
رژیم‌درمانی، کنترل و بررسی مواد غذایی مصرفی

اتحادخبر:در بسیاری از شرایط با توجه به تجویز پزشک و یا متخصص تغذیه افراد مجبور به رعایت رژیم غذایی ویژه و یا رژیم درمانی می‌شوند تا در مقابل مسائلی مانند بیماری دیابت، لاغری یا چاقی، کلسترول و... ایستادگی نمایند.

اتحادخبر: تأثیر خوراکی و مواد غذایی‌ای که هر فردی در طول شبانه‌روز مصرف می‌کند بر روی سلامت و عملکرد بدن او غیرقابل‌انکار است. به همین دلیل نیز در بسیاری از شرایط با توجه به تجویز پزشک و یا متخصص تغذیه افراد مجبور به رعایت رژیم غذایی ویژه و یا رژیم درمانی می‌شوند تا در مقابل مسائلی مانند بیماری دیابت، لاغری یا چاقی، کلسترول و... ایستادگی نمایند.

در واقع می‌توان گفت که رژیم درمانی شامل مواردی مثل اصلاح رژیم غذایی و یا حتی تغییر در فعالیت‌های بدنی و رفتار درمانی می‌شود و در نتیجه نیز سلامتی بیشتری را برای فرد فراهم می‌آورد. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با رژیم درمانی بیشتر بدانیم.

رژیم درمانی، کنترل و بررسی مواد غذایی مصرفی!

رژیم درمانی چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که رژیم درمانی در واقع اضافه و یا حتی محدود کردن مواد غذایی و یا گیاهان خوراکی‌ای است که در برنامه غذایی فرد قرار می‌گیرد و می‌تواند در پیشگیری، درمان و یا کاهش برخی از مشکلات و بیماری‌ها مؤثر باشد.

معمولاً در روش‌های رژیم درمانی فرد با انواع مواد غذایی به طور کامل آشنا می‌شود و در نتیجه می‌آموزد که باید چگونه آن‌ها را در وعده‌های مختلف غذایی خود به کار بگیرد. در این روش تلاش می‌شود که عادات ناسالم و اشتباه غذایی تا جای ممکن کنار گذاشته شوند و در نتیجه نیز از چاقی و یا لاغری بیش از حد جلوگیری گردد.

ویژگی‌های یک رژیم درمانی خوب

در رابطه با رژیم درمانی نکات بسیاری وجود دارد که باید حتماً به آن‌ها توجه کرد. یکی از این نکات آن است که یک رژیم غذایی مناسب باید املاح معدنی، ویتامین‌ها و همین‌طور پروتئین‌های لازم را برای بدن فرد تأمین کند. در این روش باید از گروه‌های متفاوتی از هرم غذایی استفاده نمود تا مواد اصلی و موردنیاز بدن به طور کامل تأمین شوند.

با توجه به این مسائل برای آنکه بتوان یک رژیم درمانی را ایده‌آل و خوب در نظر گرفت باید به محتویات آن توجه کرد. برای مثال کربوهیدرات‌ها یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک رژیم درمانی خوب به شمار می‌روند که به دلیل اینکه مانع از خستگی و بر هم خوردن تعادل مایعات در بدن می‌شوند باید همواره آن‌ها را در وعده‌ها و رژیم‌های غذایی حفظ نمود. معمولاً در رژیم‌های درمانی و غذایی توصیه می‌شود که وعده‌هایی مانند نان، غلات صبحانه، برنج، پاستا و... مورد استفاده قرار بگیرند.

رژیم درمانی، کنترل و بررسی مواد غذایی مصرفی!

از دیگر مواد غذایی که باید در رژیم درمانی به آن توجه کرد پروتئین‌ها هستند. معمولاً گفته می‌شود که خانم‌های بالای ۲۵ سال باید چیزی حدود ۲۵ گرم پروتئین را به طور متوسط در طی روز مصرف کنند. این در حالی است که این مقدار در رابطه با آقایانی در همین محدوده سنی به چیزی حدود ۶۳ گرم افزایش می‌یابد. به طور کلی می‌توان گفت که مصرف پروتئین در وعده‌های غذایی می‌تواند مانع از بین برفتن بافت عضلانی شده و در ترمیم بافت‌هایی مثل پوست و حتی دندان نیز مؤثر خواهد بود.

بخش دیگری از مواد غذایی که در یک رژیم درمانی خوب دیده می‌شود مصرف فیبرهاست. به طور کلی توصیه می‌شود که در هر رژیم درمانی ایده‌آلی چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ گرم فیبر مصرف شود. از مزایای این ماده غذایی می‌توان به بهبود عملکرد روده‌ها اشاره کرد.

چربی‌ها نیز نقش مهمی را در رژیم درمانی ایفا می‌کنند، اما نکته‌ای که در رابطه با آن‌ها وجود دارد این است که مصرف این مواد غذایی باید به اندازه‌ای باشد که پزشک متخصص تغذیه مشخص می‌کند، چراکه کنترل این موضوع می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و همین‌طور کاهش وزن فرد تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

در نهایت نیز باید اشاره کرد که در یک رژیم درمانی خوب و ایده‌آل باید چیزی حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طی روز مصرف شود. در کنار این نیز اگر فرد اهل ورزش هم باشد این میزان از آب باید به مراتب افزایش نیز پیدا کند.

انواع رژیم درمانی

طبیعتاً مقوله رژیم درمانی با توجه به شرایط متفاوت افراد می‌تواند تا حدودی متغیر باشد. برای مثال رژیم درمانی برای افرادی که دارای دیابت هستند می‌تواند با برنامه‌ای غذایی همراه باشد که قند خون فرد را در محدوده طبیعی و به صورت نسبی حفظ نموده و آن را کنترل می‌کند. در واقع می‌توان گفت که رژیم درمانی یک فرد دیابتی به گونه‌ای است که برنامه غذایی آن سرشار از مواد مغذی بوده و بدون قند، کم چرب و همین‌طور دارای میزان متوسطی از کالری نیز باشد.

رژیم درمانی، کنترل و بررسی مواد غذایی مصرفی!

رژیم درمانی هم‌چنین می‌تواند برای خانم‌های باردار نیز تجویز شود. در چنین شرایطی معمولاً به خانم‌ها توصیه می‌شود که چیزی حدود ۳۰۰ کالری بیشتر از دوران قبل از بارداری خود دریافت نمایند که البته این موضوع با وجود حالت تهوع آن‌ها کمی سخت و دشوار به نظر خواهد رسید. در کنار این‌ها داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متناسب در کنار دریافت ویتامین‌های لازم جهت رشد جنین نیز بخش دیگری از رژیم درمانی در دوران بارداری را شامل می‌شود.

رژیم درمانی هم‌چنین می‌تواند تا حدودی در درمان ناباروری نیز تأثیرگذار باشد، آن هم به این شکل که از مصرف غذای فوری، غذا‌ها و خوراکی‌های صنعتی و... پرهیز گردد تا بنیه جنسی و همین‌طور جسمی افراد حفظ شود. طبیعی است که بخش خیلی زیادی از توانایی باروری افراد به مواد غذایی‌ای برمی‌گردد که به طور معمول مصرف می‌کند.

ناگفته نماند که بخش زیادی از تجویز‌های رژیم درمانی برای افرادی صورت می‌گیرد که قصد چاق و یا لاغر شدن دارند. در چنین شرایطی باید میزان کالری‌های دریافتی فرد به علاوه مقدار پروتئین، میزان چربی، انواع قند دریافتی، کربوهیدرات‌ها و تمامی این موارد به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و کنترل شوند تا در نهایت نیز وزن فرد کنترل شده و به میزان مورد نظر، آن هم با توجه به سلامتی کلی او حاصل گردد.

رژیم درمانی، کنترل و بررسی مواد غذایی مصرفی!

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/126654