کد خبر: 126327 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 02 فروردين 1399 - 20:49
پیام بعثت اخلاق ، انصاف و احسان است

اتحاد خبر _ بهرام نکیسا:بعثت پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) مهم ترین رویداد تاریخ انسانیت است . گرچه تاکنون در باره این رویداد بزرگ معنوی بسیار سخن گفته شده اما با این وجود چون بزرگترین انقلاب و تحول اخلاقی و معرفتی است هنوز هم جای سخن گفتن در باب پیام آن وجود دارد . آیات فراوانی در قرآن می باشد که می توان از این آیات هدف بعثت را متوجه شد...

بهرام نکیسا


بعثت پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) مهم ترین رویداد تاریخ انسانیت است . گرچه تاکنون در باره این رویداد بزرگ معنوی بسیار سخن گفته شده اما با این وجود چون بزرگترین انقلاب و تحول اخلاقی و معرفتی است هنوز هم جای سخن گفتن در باب پیام آن وجود دارد .
آیات فراوانی در قرآن می باشد که می توان از این آیات هدف بعثت را متوجه شد . خداوند در قرآن کریم به روشنی هدف از بعثت را بیان نموده است . یک هدف اساسی که در بعثت وجود دارد توجه به موضوع اخلاق و تربیت است . خداوند در سوره مبارکه جمعه در خصوص بعثت پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) فرموده است :
" هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم
وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ
اوست آن كس كه در ميان بى‏ سوادان فرستاده‏ اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و [آنان] قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند "
.پیامبر مبعوث گردید تا :
-    تلاوت آیات و دستورات خداوند بر مردم
-    تزکیه مردم
-    تعلیم کتاب و حکمت به مردم . این سه وظیفه ابلاغی در آیه فوق برنامه و ماموریت پیامبر اسلام ذکر گردیده است .
کسی می تواند در تربیت اخلاق دیگران موفق و موثر و نقش داشته باشد که خود متخلق به اخلاق نیکو و پسندیده باشد .
در آیات دیگر قرآن خداوند می فرماید پیامبر اکرم  خود یک انسان متخلق به اخلاق نیکو بود و چون متخلق بود می توانست دیگران را بسازد و به پیامبری مبعوث گردید .
ای پیامبر ما تورا برخوردار از اخلاق بزرگ و نیکو قرار داده ایم .
 "وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ . "
رسول اکرام امتیازات و کمالات فراوانی دارد ولی خداوند ستایش و تاکید و اشاره ویژه ای در خصوص اخلاق پیامبر در قرآن دارد . 
پیامبر گرامی(ص) نیز ماموریت و فلسفه بعثت خود را اتمام مکارم اخلاقی می‌داند و می‌فرماید:
«انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ جز برای تکمیل مکارم اخلاقی برانگیخته نشده‌ام.»
اسلام یعنی دعوت به مکارم اخلاق . مسلمان یعنی کسی که پایبند به اخلاق است . پیامبر یعنی کسی که در مکارم اخلاق از همه سر آمد است .
برداشت مسلمانان و غیر مسلمانان از پیام پیامبر یکی بود و آن اینکه آئینی که حضرت محمد (ص)  آورده است آئینی کامل است .
آئینی که در آن امر گردیده (سوره نحل آیه 90) :
"إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى
عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
همانا خدا (خلق را) فرمان به عدل و احسان می‌دهد و به بذل و عطاء خویشاوندان امر می‌کند و از افعال زشت و منکر و ظلم نهی می‌کند و به شما پند می‌دهد، باشد که موعظه خدا را بپذیرید."
پیام بعثت اهل انصاف و احسان و خیر خواهی مردم بودن و به حقوق دیگران تجاوز نکردن و از کارهای زشت و قبیح پرهیز نمودن است . در دین اسلام چیزی جز مکارم اخلاق نیست .
پیام بعثت مکارم اخلاق است . مکارم اخلاق با شخصیت و کرامت انسان سازگار است به انسان شخصیت می دهد ، به انسان ارج می نهد و برای انسان حرمت قائل می شود عظمت روحی در انسان بوجود می آورد . وجود انسان را متعالی می نماید و موجب می شود تا انسان عامل به این توصیه مهم الهی گردد .
"خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
خداونددر این آیه راه و روش مکارم اخلاق را به پیامبر آموخته است . طریقه عفو و بخشش پیش‌گیر و امت را به نیکوکاری امر کن و از مردم نادان روی بگردان. (سوره اعراف آیه 199 ) "
دنبال عفو و گذشت و بخشش باش ، بزرگوار باش ، چه کسی بزرگوار است ؟ کسی که می تواند ببخشد . ای پیامبر عفو را بگیر . بکار پسندیده دستور ده و از آدم جاهل احراز کن و درگیر نشو . دنبال فرصت برای ضربه زدن مباش و در ذهن خود پرونده تشکیل نده و به هر بهانه و موضوعی بدنبال تسویه حساب نباش .
پیامبر با مکارم اخلاق ساخته شد و سپس در صدد آن بر آمد تا جامعه ای بر اساس مکارم اخلاق بسازد .  روش پیامبر روش اخلاقی بود .
" فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم  وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّومِن حَولِكَ  فَاعفُ عَنهُم
وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِي الأَمرِ  فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُتَوَكِّلينَ
به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [= مردم‌] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.(آل عمران 159)."
پیامبر با این چنین دستور و با این شیوه و روش دین اسلام را گسترش داد . ترویج مکارم اخلاق در راس ماموریت و رسالت پیامبر بوده و می باشد  . مکتب ، کتاب و پیامبر حضرت محمد (ص) را باید جدی بگیریم و توجه ویژه ای به امراخلاق ، انصاف و احسان داشته باشیم . مکارم اخلاق اساسی ترین و اصلی ترین ماموریت و برنامه ابلاغی خداوند به حضرت محمد (ص) می باشد .
حضرت امام خمینی که هم فقیه و هم فلسوف و هم پرچم دار مبارزه با رژیم طاغوت بود می فرماید : "هدف اخلاق است ."
امام خمینی در کتاب جهاد اکبر می فرمایند : "انبیاء الهی برای این مبعوث شدند که آدم تربیت کنند انسان بسازند . پایه و اساس ، اخلاق و تربیت مردم است ."
 اگر اخلاق درست شود سیاست ، اقتصاد ، فرهنگ، بهداشت و مسائل اجتماعی درست می شود . امروز نیاز شدید عرصه های مختلف جامعه اخلاق است . اگر اخلاق،راستگوئی و درستکاری و دست پاکی کنار رفت و حذف و حصر گردید جامعه به انحطاط و انحراف کشیده می شود. خدا نیاورد آن روز را.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/126327