کد خبر: 126114 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 02 فروردين 1399 - 08:00
یادداشتی به بهانه پاسداشت دکتر هیبت الله مالکی در ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب؛
خدمات دکتر مالکی در شمال کشور

اتحادخبر- هدایت فروزانفر: یک ترم قبل از معارفه آقای دکتر مالکی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تالش سه واحد ادبیات عمومی برایم تعریف شده بود، مطلع شدم که ایشان به عنوان اولین رئیس  دانشگاه آزاد شهرستان معرفی شدند. کلاس ها در مدارس آموزش و پرورش برگزار می شد. دفتر دانشگاه در طبقه دوم یک ساختمان دو طبقه در مرکز شهر دایر بود. به رسم...

هدایت فروزانفر:

عاریت از کس نپذیرفته ام       
             آنچه دلم گفت: بگو گفته ام


یکی از نویسندگان می گوید: "مردان شجاع فرصت می آفرینند، مردان ترسو در انتظار فرصت می نشینند."


یک ترم قبل از معارفه آقای دکتر مالکی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تالش سه واحد ادبیات عمومی برایم تعریف شده بود، مطلع شدم که ایشان به عنوان اولین رئیس دانشگاه آزاد شهرستان معرفی شدند. کلاس ها در مدارس آموزش و پرورش برگزار می شد. دفتر دانشگاه در طبقه دوم یک ساختمان دو طبقه در مرکز شهر دایر بود. به رسم ادب و به عرف خیر- مقدم گویی به دیدارش رفتم. مردی با وقار  هیبت نامش و با زبانی شیرین تر از رطب سرزمینش  به استقبالم آمد. از کار و حالم پرسید سال 83 بود، گفتم تازه بازنشسته شدم. در دانشگاه پیام نور و آزاد در رشته ادبیات تدریس می کنم. پیشنهاد کردند که در حوزه مدیریت دانشگاه با سمت مشاور فرزندان خانواده شهدا با ایشان همکاری کنم. با تلاش و پیگیری مدام و حسن تعاملی که با مرکز داشتند موفق به اخذ مجوز برای من شدند و تاکید کردند که جای تو دانشگاه است. با یک قیاس مع الفارق یاد واقعه ای افتادم که وقتی یکی از اساتید بزرگ مرحوم دکتر زرین کوب را در مدرسه یکی از شهرستانهای کوچک دیده و شخصیت علمی او را ارزیابی کرده بود وقتی که به تهران بر میگردد در نامه ای به زرین کوب مینویسد:


زآب خرد ماهی خرد خیزد     
                          نهنگ آن به که در دریا ستیزد


این برخورد دکتر مالکی موجب ایجاد اعتماد و نهادینه شدن من در دانشگاه وکسب مهارت مدیریت گردید و با همین زمینه سابقه مدیریتی، مرکز علمی کاربردی تالش را درسال 87 راه اندازی کرده و 5 سال به عنوان رئیس مرکز با 150 دانشجو در سه رشته مقطع کاردانی راه اندازی کردم و با 1400 دانشجو در10 رشته تحویل دادم.


دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تالش در زمان مدیریت آقای دکتر مالکی با توجه به اینکه زیر نظر واحد انزلی بود و از نظر استقلال مالی و نیروی انسانی در تنگنای اجرایی ومدیریتی قرار داشت، اما حسن رابطه آقای مالکی با منطقه و تهران از یک طرف و تعامل سازنده اش با مسئولین شهرستان از طرف دیگر حتی بر مدیریت واحد انزلی سایه انداخته و تحت الشعاع قرار داده بود.

مهمترین وتاثیرگذارترین مساله زمین دانشگاه بود به متراژ 5 هکتار که با درایت مدیرتی ایشان وهمکاری مسئولین ذیربط از قید تعارض آزاد شده و در اختیار دانشگاه قرار گرفت که همین امر موجب ابقا و نهادینه شدن دانشگاه در شهرستان گردید. در غیر این صورت قرار بود دانشگاه به یکی از شهرستانهای دیگر استان منتقل شود که هم اکنون فضای آموزشی در سه طبقه و با ظرفیت 3000 دانشجو و یک سالن همایش در همان فضا احداث شده که بنده احیای زمین مورد نظر را مدیون مدیریت ایشان می دانم .ساماندهی ساختار سازمانی و شغلی در قالب جذب کارمند و اساتید از جمله خدمات دیگری بود که در مدیریت ایشان محقق گردید و توانست با استخدام و جذب نیروی کار و آموزشی بنیان مدیریتی واجرایی دانشگاه را استحکام بخشد، طوری که 14 سال پس از گذشت زمان همان افراد به نیرو های خبره و کارآمد تبدیل شده و در راستای اعتلای علمی- اجرایی دانشگاه انجام وظیفه  می کنند.


این شرح بی نهایت کز زلف یار گفتند         
              حرفیست از هزاران کاندر عبارت آمد

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/126114