کد خبر: 126094 ، سرويس: روی خط مدیر مسئول
تاريخ انتشار: 28 اسفند 1398 - 08:00
یاداشت نوروزی مدیر مسئول؛
پایان سالی تلخ / مروری بر 8 اتفاق مهم سال 1398 در ایران

اتحادخبر: سال 1398 نیز مثل همه سال های گذشته شاهد حوادث و اتفاقات مهم و متاسفانه بیشتر تلخی بودیم که به رسم سال های گذشته به مهمترین آنها اشاره می کنم: سیل‌های فروردین ماه / خروج گام به گام ایران از تعهدات برجامی / درخواست روحانی برای برگزاری همه‌پرسی / گرانی بنزین و حوادث آبان / شهادت حاج قاسم سلیمانی / سرنگونی هواپیمای اوکراینی/ انتخابات...

 

اکبر صابری:

 

سال 1398 نیز رو به پایان است. پیشاپیش حلول سال 1399 را خدمت همه مردم  خصوصا خوانندگان وفادار هفته نامه اتحاد جنوب تبریک عر ض می کنم. آرزو دارم سال جدید بهتر از سال کنونی باشد و عدالت و آزادی و امنیت و سلامت بیش از هر زمان دیگری ارزانی ملت های سراسر جهان و به خصوص هم وطنان عزیزم گردد.
امیدوارم بلای فراگیر «کرونا ویروس» هم با کمترین تلفات از سر مردم عزیز کشورمان به خیر بگذرد و زندگی مردم به روال عادی خود برگردد.


امسال نیز مثل همه سال های گذشته شاهد حوادث و اتفاقات مهم و متاسفانه بیشتر تلخی بودیم که به رسم سال های گذشته به مهمترین آنها اشاره می کنم:

 
سیل‌های فروردین ماه

سیل‌های فروردین ماه 1398 طی دو موج تلفات جانی و مالی بسیاری در بخش وسیعی از مناطق ایران برجای گذاشت. موج نخست سامانه بارشی در پنجم فروردین‌ماه و موج دوم از یازدهم این ماه آغاز شد و موجب وقوع سیلاب و خسارت‌های جانی و مالی در 25 استان ایران شد. استان‌های گلستان، فارس، خوزستان، کرمانشاه، لرستان و برخی از استان‌های غربی ایران بیشترین خسارت ناشی از سیل را شاهد بودند.
مردم در جریان این سیل ها همدلی زیبا و مثال زدنی از خود به نمایش گذاشتند و از همه مناطق کشور به کمک سیل زدگان شتافتند.
رحمانی فضلی، وزیر کشور خسارت سیل‌های فروردین ماه در ایران را بین30 تا 35 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. آمار غیر رسمی هم حاکی از جان باختن حدود 100 نفر از هموطنانمان بر اثر سیل های به وجود آمده در فروردین داشت.


خروج گام به گام ایران از تعهدات برجامی

دولت جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت 1398 مصادف با سالگرد خروج آمریکا از برجام از آغاز مرحله نخست کاهش تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای به دلیل عدم پایبندی پنج کشور باقی مانده در برجام به تعهدات خود خبر داد. ایران اعلام کرد در چارچوب گام نخست، فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کند. دو ماه بعد در هفتم ژوئیه (16 تیر) ایران گام دوم را برداشت و اعلام کرد از غنی‌سازی اورانیوم 3.67 درصدی که طی برجام تعیین شده عبور خواهد کرد و این میزان به 4.5 درصد افزایش یافت.
گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران نیز از ششم سپتامبر (15 شهریور) آغاز شد. در این چارچوب ایران اعلام کرد که دیگر به محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفوژها و سانتریفوژهای جدید پایبند نخواهد بود.
روحانی رئیس جمهور ایران از ششم نوامبر (15 آبان) دستور برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را صادر کرد. در چارچوب گام چهارم، ایران تزریق گاز به سانتریفوژها در تاسیسات هسته‌ای فردو را آغاز کرد.
ایران شامگاه یکشنبه ۱۵ دی‌ماه گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای برجام را به طور رسمی برداشت و تعهدات باقی مانده‌اش در چارچوب برجام از جمله درباره تعداد سانتریفیوژها را کنار گذاشت.
اکنون ایران گرچه رسماً از برجام خارج نشده است اما عملا کشورمان به شرایط قبل از برجام برگشته و اعلام کرده است هر وقت 5 بعلاوه 1 به تعهداتشان در برجام عمل کردند ایران نیز به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.


درخواست روحانی برای برگزاری همه‌پرسی

حسن روحانی، رئیس جمهور(15مردادماه) در جمع مسئولان وزارت امور خارجه این کشور با اعلام اینکه «نمیتوان مخالف خواست مردم ساز جداگانه‌ای زد» تضمین جمهوری اسلامی ایران برای قرن‌ها در تاریخ آینده را با «اجرای درست اصل 6 و 59 قانون اساسی» ممکن دانست. این دو اصل به برگزاری همه پرسی اشاره دارند.
روحانی (24 مهر) نیز طی سخنانی در دانشگاه تهران با اشاره به اینکه 41 سال است در این مورد که آینده ایران در «تقابل با دنیا است یا تعامل» اختلاف نظر وجود دارد، راه حل این مسئله را «پرسیدن آن در یک همه‌پرسی از مردم» معرفی کرد.
سخنان حسن روحانی و اشاره وی به امکان برگزاری همه پرسی در برخی موضوعات، اگر چه با استقبال اصلاح طلبان روبرو شد اما چهره‌های اصول‌گرا به آن واکنش تندی نشان دادند و شدیداً روحانی را مورد حمله قرار دادند.


گرانی بنزین و حوادث آبان

سهمیه‌بندی سوخت و افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین اعتراضات و اغتشاشات سنگینی را در آبان ماه به دنبال داشت. شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، بدون اطلاع و اعلام قبلی، در نیمه‌شب ۲۴ آبان ۹۸ اعلام کرد سهمیه‌بندی بنزین دوباره آغاز شده و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان، و نرخ هر لیتر بنزین آزاد از ۱۰۰۰ به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته است.
به دنبال اعلام این خبر، از شامگاه ۲۴ آبان‌ماه اعتراضات در شهرهای مشهد، تهران، اهواز، کرمانشاه، سنندج، جوانرود، مریوان، ارومیه، بوکان، سیرجان و شیراز آغاز شد و به شهرها و مناطق دیگر از جمله بندرعباس، اصفهان، کرمان، قزوین، ماهشهر، گچساران، بوشهر و... گسترش یافت.
از شنبه ۲۵ آبان به دستور شورای عالی امنیت کشور اینترنت سراسری قطع شد.
بر اساس گزارش رسانه ها تقریبا همه استان ها و بیشتر شهرهای کشور دستخوش اعتراضات و ناآرامی و بعضاً اغتشاش و تخریب و به آتش کشیدن بانک ها و موسسات دولتی و عمومی و حتی خصوصی انجامید.
‌فراگیر شدن اعتراضات و اغتشاش و تخریب اموال عمومی باعث درگیری نیروهای امنیتی و انتظامی با معترضان و اغتشاشگران شد و در نتیجه تعدادی کشته و یا مجروح و تعدادی نیز دستگیر و بازداشت شدند.
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۸ آمار بازداشت شدگان را تا آن روز حدود ۷۰۰۰ نفر اعلام کرد.
بنا بر گزارش وزیر کشور بیش از ۵۰ پایگاه و پاسگاه نظامی مورد حمله قرار گرفت و ۳۴ آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان عمومی، ۹ مرکز مذهبی، ۷۰ پمپ بنزین، ۳۰۷ خودرو شخصی، ۱۸۳ خودرو نظامی و ۱۰۷۶ موتور سیکلت شخصی آتش زده شده یا تخریب شد.
آمار کشته شدگان و مجروحان اعتراضات آبان ۹۸ که «بزرگترین ناآرامی» در ایران طی ۴۰ سال گذشته بود تاکنون رسماً اعلام نشده است.
آنچه در این ماجرا عیان است بی تدبیری مسئولان در تعیین میزان افزایش قیمت بنزین و عدم اقناع افکار عمومی قبل از اجرای طرح بود که خسارت غیرقابل جبرانی در روابط ملت و دولت و همچنین خسارت های مالی و جانی فراوان که بر جای گذاشت.


شهادت حاج قاسم سلیمانی

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ۱۳۹۸ توسط ارتش ایالات متحده آمریکا و به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد برای انجام دیدارهای رسمی با مقامات عراقی ترور و به شهادت رسید.
شهید سلیمانی در طول دوران دفاع مقدس و پس از آن تا سال ۱۳۷۶، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود. سپس، از سال ۱۳۷۶ تا زمان شهادت به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد.
ایشان در مقام فرمانده نیروی قدس سپاه نقش مهمی در تقویت حزب‌الله لبنان، خروج اسرائیل از جنوب لبنان، جنگ افغانستان، شکل‌دهی به فضای سیاسی عراق پس از سرنگونی صدام حسین، تغییر روند جنگ داخلی سوریه و مقابله با داعش در عراق و سوریه داشت.
طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند از سال ۲۰۱۶ محبوب‌ترین شخصیت سیاسی و نظامی در میان مردم ایران بوده‌است که بیش از ۸۰ درصد به وی رویکرد مثبت داشته‌اند.
حضور میلیونی و بی‌نظیر مردم در بزرگترین تشییع تاریخ ایران (پس از تشییع امام خمینی«ره»)،‌ نشان از شخصیت محبوب و فراجناحی او داشت.


سرنگونی هواپیمای اوکراینی

هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶مسافر که بیشتر آنها ایرانی بودند صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه پس از برخاستن از فرودگاه امام حوالی پرند سقوط کرد. در ابتدا گمان می‌رفت این سقوط بر اثر نقص فنی بوده است اما بعد از سه روز ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد که اشتباه انسانی پدافند هوایی یکی از مراکز حساس نظامی سپاه باعث شلیک موشک به این هواپیما و سقوط آن شده است.
این اتفاق ناگوار علاوه بر کشته شدن جمعی از نخبگان علمی که خسارت غیرقابل جبرانی دارد بازتاب بین المللی منفی علیه ایران داشت و آسمان کشور برای چند هفته ناامن اعلام شد و خسارت اقتصادی زیادی نیز به بار آورد.
در پی این حادثه فرمانده هوافضای سپاه از مردم ایران و خانواده های داغ دیده عذرخواهی کرد.


انتخابات مجلس

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه 2 اسفند 98 برگزار شد. در این انتخابات 42.5 درصد از واجدین شرایط در کل کشور در انتخابات شرکت کردند و در شهر تهران نیز 1 میلیون و 841 هزار نفر شرکت کردند که 25 درصد واجدان شرایط بود.
انتخابات مجلس یازدهم رکورد کمترین میزان مشارکت مردم در ۴۱ سال گذشته را شکست.
مردم به طور جدی از عملکرد هر 3 قوه، نحوه بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان و همچنین مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی از جمله گرانی بیش از حد بنزین در آبان ماه گله داشتند و اگر نبود شوری که خون شهید سلیمانی ایجاد کرد سطح مشارکت از این هم پایین تر می شد.
کمترین سطح مشارکت طی 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی زنگ خطری برای مسئولان نظام است تا دیرتر نشده دلایل نارضایتی مردم را بررسی و برطرف نمایند.
در این انتخابات اصلاح طلبان به دلیل رد صلاحیت گسترده نامزدهای مطرح و شاخص خود حضور پررنگی نداشتند و در بیشتر استان های کشور از جمله پایتخت از ارایه لیست واحد مثل ادوار گذشته خودداری کردند. به همین دلیل مجلس آینده مجلس اصولگرایان خواهد بود.


کرونا ویروس

در ایران برای اولین بار در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، به دنبال فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار قم، شایعاتی درباره مرگ این بیماران به علت کروناویروس شکل گرفت. اما دانشگاه علوم پزشکی قم با تکذیب شایعات مربوط به مبتلا بودن این دو بیمار فوت شده به کروناویروس، اعلام کرد که تاکنون هیچ‌گونه شواهدی تشخیصی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده‌است.
در تاریخ ۳۰ بهمن اولین موارد از کرونای جدید در شهر قم از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت گزارش شد. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس، مثبت گزارش شده‌است. بیمارستان کامکار قم نیز بعنوان محل قرنطینه و مراجعه بیماران و موارد مشکوک به کرونا مشخص شد.
در ۲ اسفند، با اعلام رسمی فوت شدن چهار نفر، ایران پس از چین بیشترین تلفات ناشی از کروناویروس را به خود اختصاص داد.
دقیقا یک روز پس از انتخابات 2 اسفند زندگی مردم ایران تحت شعاع «کرونا ویروس» قرار گرفت و ترس و اضطراب ناشی از این ویروس ناشناخته همه فعالیت های اقتصادی و احتماعی مردم را تحت تاثیر قرار داد. چند روز بعد مدارس در بیشتر مناطق کشور برای یکماه تعطیل گردید.
بوشهر تا 15 اسفند تنها استان سفید کشور بود. اما طی یکهفته گذشته (تا 22 اسفند) نتیجه تست 21 بیمار مثبت اعلام شده و به این ترتیب مردم این استان نگرانی بیشتری پیدا کردند و فعالان اجتماعی در کنار مسئولان به کمک آمدند تا از راه ممکن به پیشگیری از شیوع این بیماری خطرناک کمک کنند.
بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت بر اساس نتایج آزمایشگاهی، کل مبتلایان به بیماری کووید ۱۹  در کشور (تا بعدازظهر 22 اسفندماه) به ۱۰۰۷۵ نفر رسیده است. مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۴۲۹ مورد تاکنون رسیده است.
در پی شیوع کرونا در ایران ماسک و مایع ضدعفونی در داروخانه‌ها کمیاب شد و به نگرانی های مردم افزود.


لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/126094