کد خبر: 125239 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 08 اسفند 1398 - 09:04
معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
مورد مثبتی از کرونا در استان بوشهر نداشتیم/ استقرار ۱۲ پست مراقبت

اتحادخبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه مورد مثبتی از کرونا در استان بوشهر نداشتیم، گفت: قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در گرو رعایت اصول بهداشتی است.عبدالمحمد خواجه‌ئیان ظهر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر به دلیل شرایط خاصی که دارد خیلی زودتر کار کنترل ویروس کرونا را...

اتحادخبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه مورد مثبتی از کرونا در استان بوشهر نداشتیم، گفت: قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در گرو رعایت اصول بهداشتی است.

مورد مثبتی از کرونا در استان بوشهر نداشتیم/ استقرار ۱۲ پست مراقبت

 عبدالمحمد خواجه‌ئیان ظهر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر به دلیل شرایط خاصی که دارد خیلی زودتر کار کنترل ویروس کرونا را آغاز کرده بود.

 

وی با بیان اینکه با مشاهده موارد کووید ۱۹ در برخی استان‌ها همه اقدامات بهداشتی در استان بوشهر انجام و در آمادگی کامل به سر می‌بریم اضافه کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا قابلیت سرایت بالایی دارد و به نحوی واگیردار است بهترین راه برای قطع زنجیره انتقال این است که هرکسی در خود احساس بیماری کند باید به پزشک مراجعه کند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا درمان ندارد، تمام تلاش مجموعه بهداشت و درمان استان قطع زنجیره انتقال و بیماری از طریق بالا بردن سطح اطلاعات، هوشیاری مردم و رعایت بهداشت فردی است.

خواجه‌ئیان ضمن تقدیر از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی در خصوص پیشگیری از این ویروس افزود: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز یک سری محتوای آموزشی تولید و یا در حال تولید است که بتوانیم سطح آگاهی جامعه را نسبت به این بیماری ارتقا دهیم.

 

لزوم رعایت موارد بهداشتی

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: اهمیت شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها با آب و صابون حتی از زدن ماسک خیلی بیشتر است، بر همین اساس استفاده همه آحاد جامعه از ماسک توصیه نمی‌شود و ضرورتی هم ندارد.

وی یادآور شد: باید این افراد فاصله یک تا ۱٫۵ متری را با بقیه افرادی که با آن‌ها در تماس هستند رعایت کنند و سعی کنند تماس‌ها و حضور خود را در اجتماع کمتر کنند.

 

خواجه‌ئیان بیان کرد: استفاده از ماسک برای پزشکان، پرستاران، کسانی که در فوریت‌های پزشکی هستند و افراد بیماری که قطرات تنفسی آنان منتشر نشود و دیگران را آلوده نکند لازم است و سایر افراد اگر در اجتماع‌های فشرده و متراکم نباشند استفاده از ماسک لازم نیست.

وی در خصوص الزام شست و شوی دست‌ها گفت: در هر مکان عمومی که دستمان را به جایی زدیم قبل از اینکه دستمان را به صورت، چشم و دهان بزنیم باید ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوییم.

 

این مقام مسئول افزود: اگر آب و صابون در دسترس نبود از ژل ضدعفونی‌کننده، پد الکلی و یا الکل ۷۰ درجه رقیق‌شده می‌توانیم استفاده کنیم و اگر هیچ‌کدام در دسترس نبود باید دستمان را به صورت، چشم و دهان نزنیم تا به جایی که آب و صابون باشد برسیم.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: بر اساس تمهیدات شورای مدیریت بحران مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و همه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی که مستلزم تجمع بود در استان بوشهر تعطیل و لغو شد.

 

استقرار ۱۲ پست مراقبت مرزی

 

وی با بیان اینکه به ادارات به خصوص آن‌هایی که در معرض خطر هستند توصیه‌شده از روش‌های معرفی‌شده برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کنند گفت: شهرداری‌ها و پایانه‌های مسافری استان آمادگی ضدعفونی کردن وسایل نقلیه را دارند و در این خصوص اقدام کردند البته نباید این تصور شود که با توجه به ضدعفونی کردن آن‌ها دیگر نیازی به رعایت بهداشت فردی وجود ندارد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر اضافه کرد: اتوبوس یک وسیله نقلیه عمومی است و ممکن است برخی افراد استفاده کنند، بار آلودگی ایجاد کنند به همین دلیل در کنار ضدعفونی آن‌ها ما نیز باید بهداشت فردی خود را رعایت کنیم.

 

این مقام مسئول گفت: در زمان حاضر ۱۲ پست مراقبت مرزی برای کنترل مبادی ورودی خارجی این استان مستقرشده و کار کنترل انجام می‌شود و تمام شناورهایی که در اسکله‌های استان بوشهر پهلو می‌گیرند خدمه‌های آن مورد آزمایش قرار می‌گیرند و با کارهای انجام‌شده تاکنون هیچ موردی از بیماری از این راه وارد استان و کشور نشده است.

 

وی با بیان اینکه دو پایگاه مراقبت مرز هوایی در فرودگاه‌های بوشهر و عسلویه ایجادشده و تمام مسافران مورد آزمایش قرار می‌گیرند افزود: برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا باید همه مردم با مفهوم آن آشنا شوند.

 

مورد مثبتی از کرونا گزارش نشده است

 

خواجه‌ئیان اضافه کرد: با بررسی‌هایی که روی موارد مشکوک بیماری انجام‌شده هیچ مورد مثبتی تا این لحظه در استان بوشهر گزارش نشده اما با توجه به اینکه کشور در شرایط اپیدمی قرار دارد هرلحظه ممکن است این بیماری درجایی از کشور دیده شود و استان بوشهر نیز مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه اتاق ایزوله تنفسی با فشار منفی در بیمارستان‌های استان بوشهر ایجادشده است تصریح کرد: در شش بیمارستان استان بوشهر شامل مرکز آموزش درمانی شهدای خلیج‌فارس، حضرت قائم (عج)، سلمان فارسی بوشهر، امام خمینی (ره) کنگان و عسلویه اتاق ایزوله تنفسی با فشار منفی ایجادشده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه تمام بیمارستان‌ها باید پذیرای بیماران باشند گفت: هرچند ویروس کرونا مانند ویروس‌های مرس و ساس کشنده نیست ولی حفاظت شخصی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا امری مهم و ضروری است.

وی تصریح کرد: ویروس کرونا تاکنون هیچ واکسن و دارویی ندارد و مهم‌ترین اقدام در برابر این ویروس، پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه تمام اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی به صورت مداوم ضدعفونی می‌شوند خاطرنشان کرد: دستور ضدعفونی سایر مدارس به آموزش و پرورش استان بوشهر ابلاغ‌شده است.

 

 

 

 

مهر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/125239