کد خبر: 124333 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 19 بهمن 1398 - 12:29
يادداشت تخصصي؛
توسعه مهارت آموزي با اشاعه مهارت ها فني با همکاري بخش خصوصي

اتحادخبر-عبدالمجيد دراهکي: آموزش نقش قابل توجه ای در رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد. از همین رو، علاوه بر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که متولی امر آموزش هستند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز امور اشتغال و شناسایی و پرورش نیروی انسانی ماهر را برعهده دارد. در همین راستا نیز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که...

عبدالمجيد دراهکي:

 

آموزش نقش قابل توجه ای در رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد. از همین رو، علاوه بر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که متولی امر آموزش هستند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز امور اشتغال و شناسایی و پرورش نیروی انسانی ماهر را برعهده دارد. در همین راستا نیز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که بهصورت مستقیم توسط این وزارت نظارت میشود، دارای ساختاری مهارتی در تامین نیروی انسانی ماهر فعالیت می کند.
از آن جایی که سیاست های کلان کشور به سوی خصوصی سازی می باشد، بدین منظور سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز با برونسپاری آموزشهای مهارتی فرصت های ارائه خدمات بیشتری را در اختیار متقاضیان توانسته است، ارائه نماید. یکی ار افدامات صورت گرفته توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، برون سپاری و مشارکت مردمی در توسعه آموزش و مهارت می باشد، که منجر به تاسیس آموزشگاه باشد، که منجر به تاسیس آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای گردیده است.
توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران و به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید امری حیاتی است ؛ زیرا سرمایه گذاریهای زیربنایی و افزایش ابزار و تجهیزات و به طور کلی سرمایه فیزیکی بدون سرمایه انسانی بلااستفاده مانده و یا به نحو اقتصادی و کارآمد مورد بهره برداری قرار نمی گیرد


بنابراین از ضرورتها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی ، نظام آموزش برای ایجاد مهارتهای لازم سرمایه انسانی است و در این میان آموزشهای فنی و حرفه ای تلفیقی است از علم ، فن و هنر و نقش بسیار مهمی در تامین نیروی انسانی کارآمد ایفا نموده و مضمونی توسعه ای دارد .
مهارت‌ها فقط در زمینه اقتصادی خلاصه نمی‌شود، بلکه توسعه سلامتی، اجتماعی، فرهنگی و ... به مهارت شناختی و غیر شناختی ربط دارد و در سیستم آموزش فنی حرفه ای، مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت همزمان با هم آموزش داده می‌شود که موجب پیشرفت و بهبود در فضایی خواهد بود که فرد بتواند در آن فضا اشتغال ایجاد نماید.
بر اساس اصل 44 قانون اساسي در خصوص كاهش تصدي گري دولت و تقويت بخش هاي مختلف نظام اقتصادي كشور، هدف از تشكيل آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد آموزش مهارت هاي پايه و پيشرفته به روش هاي مختلف حضوري ، تلفيقي و الكترونيكي است.
آموزش هاي مهارتي در دو بخش دولتي و خصوصي ارايه مي شود که بخش خصوصي در توسعه و ترويج فرهنگ مهارتي جايگاه ويژه اي دارد و بر اساس سند چشم انداز بيش از 40 درصد مهارت ها در حوزه خدمات،کشاورزي  فرهنگ هنر و صنعت در اين بخش هرساله ارايه مي شود.
بخش خصوصي آموزش فني و حرفه اي براي توسعه نيازمند کیفیت بخشی به آموزشها و لزوم بازار سازی و بازاریابی است ،چرا که انسجام ، مشارکت و مشتری مداری باید رویکرد آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد قرارگیرد.
اهمیت وحضور بخش خصوصی در ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان جزئی از ارکان آموزشی کشور، به عنوان بازوی توانمند در مهارت آموزی و ایجاد اشتغال دولتي است و آموزشگاه های آزاد برای توسعه کار خود باید بازارهای جدید را پیدا کنند چراکه  در هر منطقه ای ممکن است مزیت های خاصی وجود داشته باشد و ضروری است به این مزیت ها بر اساس پتانسيل هر منطقه توجه ويژه شود.
تقويت بخش خصوصي، احياي جايگاه آموزش فني و حرفه اي و توجه به اهميت نقش آموزشهاي فني و مهارتي در ايجاد اشتغال پايدار است و لذا بايد باتوجه به اينكه آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد قابليتي بالقوه در جهت حركت در مسير توسعه، سازندگي و اشتغالزايي قلمداد مي شوند، تامين بخش اعظم نيروهاي ماهر و متخصص در حرفه هاي مختلف مورد نياز بازار كار را که وظيفه خطيري است بخش خصوصي در آن سهيم باشد.
استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تربیت نیروی متخصص و کارآمد یک ضرورت است  و در این راه باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود و دولت با واگذاری‌ بخشی از فعالیت‌های خود به بخش خصوصی می‌تواند گام‌های مهم و تاثیر گذاری در راستای توسعه همه جانبه کشور و رونق اقتصادی بردارد که در حوزه مهارت آموزي آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي اين نقش را ايفا مي کنند.

 

 

 

 

عبدالمجيد دراهکي
 

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/124333