امروز: پنجشنبه 30 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 10 ارديبهشت 1392 - 16:22

در شماره گذشته هفته نامه وزین اتحاد جنوب، مطلبی از اینجانب با عنوان «تجزیه دشتستان برای چه» درج شد. این مقاله که در آن جز نظر خیرخواهی و دشتستان دوستی نبود، موجب تکدر خاطر برخی از...

در شماره گذشته هفته نامه وزین اتحاد جنوب، مطلبی از اینجانب با عنوان «تجزیه دشتستان برای چه» درج شد. این مقاله که در آن جز نظر خیرخواهی و دشتستان دوستی نبود، موجب تکدر خاطر برخی از عزیزان در یکی از شهرهای دشتستان شد و یکی از این عزیزان با احترام بسیار به بنده تلفن زد که تبدیل بعضی از شهرها در هر استانی موجب رشد کمی و کیفی و ارتقای سطح فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این شهرها خواهد بود. حرفی است درست و بنده هم خواهان چنین پیشرفتی هستم و واقعا تبدیل روستا به بخش و بخش به شهر و شهر به شهرستان سبب پیشرفت و رشد همه جانبه آن ها خواهد شد. اما بهتر است به جای واژه تجزیه واژه تبدیل را به کار ببریم، زیرا تجزیه کلمه جالبی نیست و همان طور که گفتم، نام این کار مهم را تبدیل بگذاریم و در تغییر وضعیت روستا و بخش و شهر واژه تجزیه را اصلا به کار نبریم. من تاریخ درخشان سعدآباد، شبانکاره و آبپخش و سایر شهرهای دشتستان را کاملا می دانم و درباره آن ها بسیار نوشته ام و گفته ام در سعدآباد چند سخنرانی داشته ام، که آخرین آن ها، در اسفند ماه گذشته بود که سالن پر بود از جمعیت مشتاق فرهنگ. دیگر این که در کلام این عزیزان گفته شده چرا فلانی که اهل برازجان نیست و بوشهری است، درباره برازجان می نویسد. باید عرض کنم که:

 همه جای ایران سرای من است                     که نیک و بدش از برای من است

بنده تقریبا بیشتر نقاط این استان و این شهرستان را می شناسم، چه جاهایی که رفته ام و چه جاهایی که نرفته ام. قسمت به قسمت آن را دوست دارم. برای من که می نویسم، دشتستان و تنگستان و دیلم و گناوه و غیره فرق نمی کنند و همه برایم عزیزند و تا زمانی که نیرو دارم درباره این استان گرانمهر می نویسم و دلم می خواهد همه نقاط این استان روز به روز ترقی کنند و آبادتر شوند. من هم آرزو می کنم هرچه زودتر شهرهای دشتستان به شهرستان تبدیل شوند. و از مواهب ترقی و پیشرفت و توسعه بهره مند گردند که حق آن ها است. قطعا، عزیزان کتاب «استان زیبای بوشهر» بنده را خوانده اند و متوجه شده اند که درباره شهرستان های استان بوشهر و شهرهای مختلف استان چه مطالب تازه و جدیدی نوشته ام. در اسفند ماه گذشته درباره دانشمندان و بزرگان سعدآباد در این شهر سخنرانی داشتم و چنانچه گفتم، سالن پر بود از علاقمندان و مشتاق به فرهنگ منطقه خود و پیش از سخنرانی در آن مجلس، این ادبیات را سرودم و در سخنانم قرائت  کردم.

ای سرزمین خرم و سرسبز، سعدآباد             نامت گرامی تر ز شعر نغز، سعدآباد

تاریخ گویای هزاران سال، در تاریخ                  گوهرنشان حرف و راز و رمز،سعدآباد

شهر کتاب و علم و دین و نخل و آبادی           گسترده تر از سرزمین و مرز، سعدآباد

فرهنگ از نام تو زیبا شد، دلت خوش باد         خاکت جواهرگون زکشت و زر، سعدآباد

امیدوارم همه شهرهای استان و شهرستان دشتستان روز به روز به سوی ترقی و تعالی گام نهند و علم و فرهنگ و ادب و هنر و اقتصاد و صنعت و کشاورزی و آنچه حق و آرزوی مردم است به طرف کمال و جمال پیش رود و توسعه یابند، اما نه به نام تجزیه، بلکه به نام تبدیل./ح


  



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/02/15 - 13:08
0
0
جنا ب سعيد -دشتستان بزرگ در معني ومعنويت: نوشته ات ناخن به دل مي زد. از ابراز همدردي سركار بسيار سپاسگز ارم. شكسته نفسي نفرماييد: سواد آن چناني داريد. بسيار پخته و مجرب مي نويسي. مرا به ياد استادنا جاويدان ياد سيد جعفر واجد دشتستا ني - سپس شيرازي - ودرهر حال جهاني انداختي. درمورد دشمنت هم آرزومندم كه : "الهي دشمنت جايي بميرد * كه هيچش دوست بربالين نباشد " درفرصتي ديگر - كه اميدوارم به زودي پيش آيد واگر قابل باشم. -بيشتر خواهم نوشت.
1392/02/15 - 09:59
0
0
دوست عزیز اهل دشتی برادر دیرینه ما ، برادرانمان در شنبه بلاهایی سخت را تحمل کردند و باور کنید دیگران را مثال نمیزنم من به تنهایی با وزیدن یک باد هم نگران برادران مصیبت دیده و بی خانمان خودمان هستم و شبهای بارانی به این خاطر که چگونه تحمل میکنند در اضطراب هستم . من سواد آنچنانی ندارم باید ببخشید که ممکن است از روی بی اطلاعی واژه هایی با معانی گسترده تر از این استفاده کنم ولی به خوبی میدانم کسانی هستند که آرزوی عقب افتادگی و شاید آرزوی نزول بلای آسمانی بر سر ما را هم داشته باشند همانطوری که دشتستان سیل نازل شد و خبر هایش به سردی و با آرامش انعکاس یافت آری دوست من ما دشمن نداریم بدخواه داریم . دوستان خوب من به شوخی گفتند کاش آب کلا شما را میبرد ولی دل داغ دیده من در این حال و روزگار با شوخی هم بدرد می آید شما دوست من ناراحت نباشید ما حاضریم از دوست خود خنجر هم بخوریم و در عین حال پشتیبان کسانی که از کوچک ترین نکته ضعف ما برای سرکوب ما استفاده کردند باشیم و این روحیه را از شهید دشتستان میرزا محمد خان برازجانی به ارث برده ایم . دوست من بدخواه ما مشخص است و دوستانمان هم مشخص شما نگران نباشید چون ما برادران دیرینه ایم
1392/02/15 - 07:32
0
0
نظر سعيد بسيار منطقي است. همان طور كه تعريف جغرافيايي "دشتستان بزرگ "نداريم- تعريف شهرستان ناوابسته به يك فرمانداري ويژه ويا استان هم نداريم! ضمنا نام بردن از همخوني درست نيست! همان همدلي وهم بستگي بسنده است-مخصوصا اگر زباني هم نباشد . ديگر اين كه كدام دشمن شادمان مي شود؟
1392/02/13 - 12:17
0
0
همانطور که با بزرگ شدن شهر ها انتظار دارید به شهرستان تبدیل شوید و ارتقاء یابید ما هم معتقد هستیم باید با هم بمانیم تا فرمانداری ویژه شویم و شاید در آینده استانی مجزا شدیم و شما هم شهرستانی آشنا و همخون ما باشید. امروز بیش از پیش نیاز به همدلی و همبستگی داریم تا تبدیل یا تجزیه.. بدانید این اختلافات دشمن شادمان میکند.
1392/02/13 - 11:24
0
0
اگر بخشهای واجد شرایط تبدیل به شهرستان بشوند ادارات مختلف در جایگاه شهرستانی در آنها استقرار پیدا می کند. بانکها و سایر نهادهای مالی و اقتصادی در همان سطح رشد می یابد و مردم برای هر کار کوچک و بزرگی نیاز ندارند فرسنگها طی کنند و به برازجان بیایند . آن وقت مسئله ترافیک و مشکلات شهروندان برازجانی در رابطه با بهرمندی از خدمات اداری وامنیتی و قضایی و بهداشتی حل می شود یا خیلی کمتر می شود و بیشترین استفاده را خود مردم شهر برازجان خواهند برد .
به نظر من که یک برازجانی الاصل هستم ، به دور از تعصبات غیر منطقی ایجاد شهرستان های جدید حق مسلم مردم سایر بخشهاست همانند فرزندی که تا یک زمان مشخصی زیر ولایت و قیمومت پدر یا برادر بزرکتر در خانواده پدری قرار دارد و باید بالاخره روزی روی پای خودش بایستد و اینده خود را رقم بزند . به امید ان روز
1392/02/12 - 23:50
0
0
جناب علی آقا! اول...
پاسخ: لطفاً نظرات خود را محترمانه بنویسید که قابل انتشار باشد.
1392/02/12 - 14:22
0
0
اون افرادی که میگن دشتستان بایدتجزیه بشه بفکرمنافع شخصیه خودشونن! میخوان توی شهرستان جدید فرماندار یا بخشدار بشن! اما به مردم چه میرسه همین شهرهایی که گفتید دراولین اقدام براشون اداره ی دارایی اوردن وشهرادری که پول بدن به دولت! براشون بیمارستان افتتاح کردن؟ ایا همین اسفالت ارو برا روستای زیارت یا دیگر روستا ها نکردن؟ به فکر مردم باشید نه مال مردم!!!!
1392/02/12 - 09:59
0
0
حقیقتا تعداد افراد انگشت شماری که در شهر برازجان تبدیل بخشهای دشتستان را به شهرستان را پیراهن عثمان کرده اند و هر روز تقاضای میتینگ (شما بخوانید بلوا و آشوب) تجمع و امضای طومار 50 متری را دارند نه دلشان به حال مردم برازجان سوخته و نه دیگر شهرها - فقط به فکر اسطوره شدن و سر زبانها افتادن و نشان دادن خود به عنوان تنها حامی و دلسوز و پشتیبان شهر برازجان هستند تا اگر طقی به طوقی خورد بتوانند به اصطلاح از سرمایه و پایگاه اجتماعی خود در ........ استفاده کنند . و گرنه کیست که نداند تقسیمات کشوری در کشور ما سابقه 140 ساله دارد نه دشتستان اولین است و نه آخرین . و هیچ کدام از مناطق ارتقا یافته نه پشیمان هستند و نه ضرر کرده اند .
1392/02/11 - 21:37
0
0
خوش آن گروه كه مست بيان يكد گرند *
زجوش فكر مي ارغوان يكدگرند
نمي زنند به سنگ شكست گوهر
هم*پي رواج متاع دكان یکدگرند.
اگر منطقي بهتر از منطق شعر سراغ داريد به آنان كه در روياي دشتستان بزرگ هستند خبر دهيد .
1392/02/11 - 19:16
0
0
استاد حمیدی عزیز ! بالاخره ما نفهمیدیم که چه موضوعی اشک شما را در مقاله پیشینتان ، در آورده بود!؟ آنچه که در مقاله پیشین شما برجسته بود و اصل قضیه، مخالفت با شهرستان شدن شهرهای آبپخش، سعد آباد و شبانکاره بود بخاطر کوچک نشدن دشتستانی که گروهی روشنفکر نمای متعصب برازجانی، یک برچسب من درآوردی و ضد تاریخی "بزرگ" را به آن الصاق کرده اند تا با دادن وعده های غیر عملی استان شدن شهرستان فعلی دشتستان، مانع از استقلال شهرهای یاد شده از برازجان شوند، یعنی سیاستی در ادامه همان سیاست ها و جنگ وستیز های چندین و چند ساله خوانین حاکم بر این شهر با حکمرانان و مردم دیگر نقاط پیرامونی!!
استاد عزیز! شما در آن نوشتار، با یاد آوری اینکه طول و عرض منطقه ای از استان پیشین فارس که دشتستان نام داشته، از کجا تا به کجا امتداد داشته و با نادیدن این واقعیت تاریخی که آن محدوده دشتستان نام که هیچ سنخیت و موضعیت تاریخی و جغرافیایی با شهرستان کنونی ندارد، در تابعیت و بخشی از شهر بوشهر بوده است - یعنی اینکه مرکز آن دشتستان بزرگ بوشهر بوده و نه برازجان، تلویحا و به عمد و یا سهو یک واقعیت تاریخی را به نفع تفکری که با این تحریفات تاریخی سعی در ادامه حکمرانی خوانین گذشته خود دارد، انکار کرده اید!!
استاد گرامی! شما در مقاله اخیرتان مرقوم داشته اید که منظورتان در آن مقاله، مخالفت با تجزیه دشتستان و نه تبدیل شهرهای یاد شده به شهرستان بوده !!! باعرض معذرت ، چون این عبارت جنابعالی مبهم و تا اندازه ای مصلحت اندیشانه و بر اساس رفتار " نه سیخ بسوزد و نه کباب" تلقی میشود، در صورت امکان توضیحات روشنتری ابراز فرمائید، چون شما بهتر از من میدانید که معنای واژه عربی" تجزیه"، " جزء به جزء کردن چیزی، اجزاء جسمی را از هم جداکردن " است، بنا بر این اگر قرار است هرکدام از شهر های مورد نظر تبدیل به شهرستانی مستقل و با هویت سیاسی و محدوده جغرافیایی مخصوص به خود باشند، عملا این تجزیه صورت میگیرد، البته نه با آن بار منفی و عواقب ناخوشایندی که موجب در آوردن اشک نازنینی مانند حضرتعالی شود..
به هر حال استاد گرانقدر! با همه احترام و ارزشی که برای شما قائل میباشم، بعنوان یک شاگرد کوچک از محضر گرامیتان صادقانه و صمیمانه و در عین حال مصرانه استدعا میکنم که ذهن و قلم خود را از این به بعد مشغول پرداختن به امور و موضوعات پیچیده و چالش برانگیز ننمائید تا بعد از آن مجبور به ارائه پاسخی شوید که هم اکنون شاهدش هستیم.
1392/02/10 - 23:12
0
0
مانیز از شخصیت بزرگی چون حضرتعالی انتظاری جزاین نداریم سعدابادوبرازجان درسال 1333تاسیس شده اندجفرافیای رسمی کشوروتقسیات ان ملاک است درمحدوده حاکمیت ملی باشعارهای متعصبانه به قیمت غصب حق دیگران منصفانه نیست دیگران پیشرفت نکنندتابرازجان ویزه شودکمال خودخواهی وبی انصافی است
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تکنیک های کنترل خشم کودک و نوجوان توسط والدین
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • جسد چوپان گمشده در روستای شول گناوه پیدا شد
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 2 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 5 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 7 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 9 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 12 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 12 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...