کد خبر: 124084 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 14 بهمن 1398 - 11:10
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز: ۲ بیمار مشکوک به کرونا مبتلا نبودند

اتحادخبر:  رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دو مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در فارس گزارش شد که خوشبختانه پس از معاینات لازم مشخص شد که هیچ کدام مبتلا به این نوع ویروس نیستند.

اتحادخبر:  رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دو مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در فارس گزارش شد که خوشبختانه پس از معاینات لازم مشخص شد که هیچ کدام مبتلا به این نوع ویروس نیستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز: ۲ بیمار مشکوک به کرونا مبتلا نبودند

مهرزاد لطفی یکشنبه ١٣ بهمن در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان فارس عنوان کرد: تاکنون هیچ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در ایران به جز دو مورد مشکوک در استان یزد که یکی چینی و دیگری آلمانی بود گزارش نشده است. عدم ابتلای این دو نفر نیز پس از قرنطینه و انجام آزمایش‌های لازم، اعلام شده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا از کشور چین، عنوان کرد: تاکنون بیش از ٢٥٠ نفر به دلیل ابتلا به این نوع ویروس در چین، جان خود را از دست داده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت مراقب بیماران مسن و دارای پیش‌زمینه بیماری، بیان داشت: دوره نهفتگی این بیماری یک تا ١٤ روز و گاهی تا ٢٣ روز اعلام کرده‌اند و برخلاف بیماری آنفلوانزا، این نوع ویروس با تنفس و پخش شدن در هوا نیز قابل انتقال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز علائم این بیماری را تب، لرز و آبریزش بینی همانند سرماخوردگی برشمرد و افزود: این بیماری در حال حاضر دارو و واکسن ندارد و ممکن است تا دو سال تولید واکسن آن به طول بینجامد؛ در حال حاضر نیز هیچ نقطه دنیا واکسن مبارزه با این نوع بیماری تولید نشده است.

لطفی با اعلام اینکه کیت تشخیصی این بیماری از روز شنبه وارد کشور شده است، اظهار کرد: این کیت‌ها برای شناسایی موارد مشکوک به‌کار می‌رود؛ زیرا ٧٠ درصد ویروس‌های کرونا همپوشانی دارند.

وی ادامه داد: همچنین دستگاه‌های تب سنج لیزری در فرودگاه‌ها وجود دارد و تمامی مسافرانی که از طریق مرزهای هوایی وارد استان می‌شوند، معاینه می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه به بیان تفاوت‌های بیماری آنفلوآنزا و ویروس کرونا پرداخت و گفت: علائم ابتلا به کرونا ویروس همانند آنفلوآنزا است؛ اما کرونا با یک گلودرد و آبریزش بینی ساده شروع می شود و نهایتا به عفونت می‌انجامد.

عبدالرسول همتی ادامه داد: آنفلوانزا دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند؛ اما کرونا ویروس مستقیما ریه بیمار را هدف قرار می‌دهد و برخلاف آنفلوانزا از تنفس و صحبت بین دو فرد هم قابل انتقال است.

وی اظهار کرد: کشندگی ویروس کرونا از ویروس آنفلوانزا بسیار کمتر است اما راه سرایت آن سریع‌تر است.

همتی ایجاد آرامش در جامعه را راهبرد اصلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مواجهه با این ویروس برشمرد و ابراز داشت: اگر مردم راه‌های خود مراقبتی را بدانند به راحتی می‌توانند آن را کنترل کنند.

 

 

ایرنا

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/124084